2019-06-03, 21:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är två år kortsiktigt?

Jämfört med att bo i en livstid kan man väl säga det och nedgången gick mycket snabbare än så och omedelbart efter det började priserna stiga igen trots att du sa att det var omöjligt.
2019-06-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Antalet budgivare ser man ju iallafall sjunka och sjunka, särskilt på 2or i Stockholm vad jag kan se.

Dessa t.ex
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&objektID=2105009
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4TBAKQ47T9GJI94R

Det var krig om dessa tidigare. Den översta köptes av nuvarande ägare för 2.450.000 år 2016. Undrar hur stor förlusten blir?

Rätt ska vara rätt, bostaden såldes för 2,35 mkr enligt booli eller finns det andra siffror på någon annan sida?

Sedan vet jag inte om det var krig om lägenheter som denna förr, juli 2016 såldes den och det är ju nära toppen men den sjönk från 2,5 till 2,35. En förklaring är ju att det var juli och alla bostadsmiljonärer var på semester med sina vinster från tidigare försäljningar eller så var helt enkelt inte intresset så stort ens då. Kan nog sjunka i pris från utropspriset.
2019-06-03, 21:46
Medlem
Bidrar med lite demografisk information då jag tror det är något som kommer att påverka bostadsmarknaden framöver. Om vi kikar på mönstret för Stockholms befolkningsökning ser den ut att drivas ganska mycket av inflyttning till Stockholm av personer i 20-30 års åldern. https://www.h5.scb.se/kommunfakta/pyramider/pyra_frame.asp?region=01 (bedömt via okulär besiktning)

Det vi ser nu och det är ett mönster i hela landet är att gruppen 20-25 åringar minskar och kommer att minska de kommande åren. Om vi nu kikar på när man köper sin första bostadsrätt så verkar det vara så att ca 30-35% har köpt sin bostadsrätt vid 27 års ålder (https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2008/forsta_bostaden.pdf gamla siffror dessvärre 2007)

Givet detta bör det bli mindre tryck på de mindre lägenheterna framöver, det kommer sedan att stiga uppåt i lägenheter med större storlek för att så småningom om ca 7-10 år resultera i ett klart lägre tryck på radhus och villor. Kombineras detta med högt bostadsbyggande kommer vissa segment helt klart att ha en annan efterfrågansbild. Sammanfattningsvis bör det lätta betänkligt och risken för ytterliga stora race lär vara rätt låg.
2019-06-03, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Priserna har stigit sedan fallet 2017 trots att du sa att det var omöjligt.
Svenne, referera till en källa nu! Vart ser man att priserna stigit?
2019-06-03, 22:20
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Rätt ska vara rätt, bostaden såldes för 2,35 mkr enligt booli eller finns det andra siffror på någon annan sida?

Sedan vet jag inte om det var krig om lägenheter som denna förr, juli 2016 såldes den och det är ju nära toppen men den sjönk från 2,5 till 2,35. En förklaring är ju att det var juli och alla bostadsmiljonärer var på semester med sina vinster från tidigare försäljningar eller så var helt enkelt inte intresset så stort ens då. Kan nog sjunka i pris från utropspriset.

Hur menar du sjunka i pris?
Båda lägenheterna har ju fått bud över utgångspris?
2019-06-03, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Svenne, referera till en källa nu! Vart ser man att priserna stigit?

Valueguard, jag använder alltid den som källa så du borde inte ha missat det.
2019-06-03, 22:25
Avslutad
Citat:
Valueguard, jag använder alltid den som källa så du borde inte ha missat det.
Men det stämmer ju inte. Enligt valuegard är priserna lägre idag jämfört med 2017.

Så varför far du med osanning?
2019-06-03, 22:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men det stämmer ju inte. Enligt valuegard är priserna lägre idag jämfört med 2017.

Så varför far du med osanning?

Citera mig där jag säger att priserna har stigit sedan 2017.
2019-06-03, 22:27
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare

2.45 enligt Hemnet: https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-skondal-stockholms-kommun-bagarfruvagen-93,-2-tr-542227

Frågan är vad som är verkliga värdet? Fast det kanske är vad den säljs för. Det ska bli kul att se om säljaren vill sälja för 350.000 kr i förlust.
2019-06-03, 22:28
Avslutad
Citat:
Citera mig där jag säger att priserna har stigit sedan 2017.
Har du sagt att priserna inte stigit?
2019-06-03, 22:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har du sagt att priserna inte stigit?

Märklig grammatik, har du synpunkter på något jag har skrivit får du citera det. Dina egna fantasier får du svara för själv.
2019-06-03, 22:31
Avslutad
Citat:
Märklig grammatik, har du synpunkter på något jag har skrivit får du citera det. Dina egna fantasier får du svara för själv.
Har priserna stigit, ja eller nej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in