2019-01-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Har bara gjutjärnspannor hemma, steker alltid i smör och sedan när jag är klar så sköljer jag under hett vatten samt borstar rent med en diskborste. Det bli jobbigt om man lämnar dem efter att ha gjort t.ex. korvstroganoff i dem då de blir så kladdigt.

Använder aldrig diskmedel som vissa tror att man ska göra.

Jag gjorde så tidigare med mina gjutjärnstekdon men
fick sedan ett ryck och rengjorde dem helt (från gamla
stekavlagringar mm invändigt och utvändigt) med di-
verse metod (bla polerskiva på vinkelslip) och numera
diskar jag dem med YES lagom långt efter användning
och oljar dem efter de torkat och de fungerar bättre än
tidigare tycker jag och är ej "snuskiga" längre.

Någon äldre husfru jag känner sedan barndom och be-
rättade detta för sade mig de ej går använda längre så
behandlade men det är helt fel .

Några av de mest förorenade jag rengjorde fick metall-
färg efter rengöring men har återgått till svart färg med
tiden.

Jag har sett de kör med gjutjärnstekdon med årvis av
avlagringar på restauranger mm så det är väl inget fel
på det men inte för mig .

MVH
Citera
2019-06-03, 20:45
Medlem
Pastellfisks avatar
Jag har sedan länge ett antal finfina gjutjärnspannor som jag sköter bättre än mina egna barn. De diskas, torkas och oljas och är i toppskick.

Däremot så är jag ägare till en nytillverkad Skeppshultsmortel som blivit rostig inuti. Att få bort det är nog inga större bekymmer men hur ska man se till att sen håller sig fräsch? I och med att man stöter kryddor i den så funkar det inte att bränna in den med olja, så som jag gör med pannorna. Det blir mest kladdigt när man sedan stöter.

Andra tips?
Citera
2019-06-04, 10:23
Medlem
Jag bränner in min panna med talg.
Citera
2019-06-04, 14:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag har sedan länge ett antal finfina gjutjärnspannor som jag sköter bättre än mina egna barn. De diskas, torkas och oljas och är i toppskick.

Däremot så är jag ägare till en nytillverkad Skeppshultsmortel som blivit rostig inuti. Att få bort det är nog inga större bekymmer men hur ska man se till att sen håller sig fräsch? I och med att man stöter kryddor i den så funkar det inte att bränna in den med olja, så som jag gör med pannorna. Det blir mest kladdigt när man sedan stöter.

Andra tips?

Det bör nog gå att bränna in den med olja. Trixet är ett tunt lager olja som bränns så mycket/länge så att oljan polymeriseras och blir hård.

Ta bort all rost och diska rent.
Smörj in ett väldigt tunt lager med t.ex. rapsolja. Torka rent så att all överflödig olja försvinner. Baka i ugn 175 grader någon timme.
Citera
2019-06-04, 16:30
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det bör nog gå att bränna in den med olja. Trixet är ett tunt lager olja som bränns så mycket/länge så att oljan polymeriseras och blir hård.

Ta bort all rost och diska rent.
Smörj in ett väldigt tunt lager med t.ex. rapsolja. Torka rent så att all överflödig olja försvinner. Baka i ugn 175 grader någon timme.

Får testa igen helt enkelt. Inte kört så länge innan så det kanske är svaret.

Problemet med morteln är att man titt som tätt stöter salt i den, som sedan drar till sig fukt som resulterar i rost. Marmormorteln är bra mycket smidigare på det viset.
Citera
2019-06-05, 21:15
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
Jag bränner in min panna med talg.

Min egen panna bränner jag med solsken och SPF 0,0. Keps hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk

Andra tips?

Jag har sedan förra århundradet en skeppshultsmortel av järn som ser hur fin ut som helst. Men jag har aldrig haft en droppe diskmedel i den någonsin. Förr använde jag vatten, och torkade ur den direkt. Numera använder jag den bara till samma sorts kryddor varje gång (och enbart torkade sådana), så jag rengör den inte ens längre. Borstar bara ur den.

Är det så att du använder färska kryddor och diskmedel, och det är det som är skillnaden? Det kan jag tänka mig att skeppshultarna inte är lika motståndskraftiga mot. Hackekniv eller marmormortel känns som lämpligare alternativ för de fallen.

Du kanske ska börja mortla i stekpannan istället? Lättare att bränna in med olja!
Citera
2019-06-05, 22:13
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Är det så att du använder färska kryddor och diskmedel, och det är det som är skillnaden? Det kan jag tänka mig att skeppshultarna inte är lika motståndskraftiga mot.

Nyttjar aldrig diskmedel på gjutjärn. De flesta kryddor jag mortlat har varit torkade, däremot tror jag som jag skrev tidigare att salt kan vara boven. Ska testa att bränna in den ordentligt nån dag och sen enbart stöta (torra) kryddor, inte salt.

Angående åldern så skulle jag våga påstå att din är av långt mycket bättre kvalisort än mitt nytillverkade dito. Allt nytillverkat gjutjärn jag ägt har gjort mig besviken vad gäller kvalitén.
Citera
2019-06-06, 03:31
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den bästa oljan i sammanhanget är nog avocadooljan som har den högsta sotningsgränsen. Några nypor salt i oljan ökar på effekten. Proceduren kan upprepas ett antal ggr.

~Paul~

HaHa.. here we go again.. ännu en närmast frireligiös tråd om att bränna in gjutjärns stekpannor

En av de få anledningar jag hänger i denna tråd är kloka och sympatiska - De Paul -
Allltd goda råd.

Dags för lite fakta; alla oljor/fetter kommer att bränna fast, ge sot/koks beäggning på gjutjärn om bara tempen är tillräckligt hög. Det som ni kallar instekning. Det handlar om enkel organisk kemi.

Det finns inga ”magiska oljor/genvägar här. Att vissa fetter har högre ryk/flampunkt än andra kan ha betydelse när du steker - knappast när du vill att fettet ska koksa fast och bilda s.k lättsläpp stekyta i en banal stekpanna.

Vegetabiliskt fett eller grisfett/ister fugerar likadant om tempen bara blir tillräckligt hög.

Provade att ta fram 2 gjutjärnspannor jag inte anv. på över 20 år- bara för att.

Offer 1; en gammal husqvarna från tidigt 50-tal från min salig mor. Insidan såg hygglig ut medan utsidan var så påkoksad att det nog var 3 mm tjockt.
Offer 2; en sannolikt kinesprodukt (Åhlens) jag köpte billigt på 80-talet. Typ kolbullepanna med höga kanter. Samma kokselände på utsidan + lite rost.

Snabb diskning med diskmedel. Gjorde ingen nämnvärd nytta. Då fick jag horn och sprejade båda pannor med Mr Muscle ungsrengöring och lät pannorna ligga upp och ner i diskhon över natten.

Chemodören i köket var närmast obeskrivlig Vidöppen balkongdörr + Snabb avskrubbning. Mera ungsrengöring + plastkasse + ut på altanen.

Dagen efteråt så började det hända saker. Jag tog en gammal morakniv och lyckades skrapa bort det värsta från pannornas undersida.

På med ugnen, 250 grader. In med pannorna för uppvärmning. Efter ca 10 min så tog jag ut dom och smorde rikligt med en del smör+ milda flytande margarin. In i häxugnen igen
Fettet började ryka så att det gav mig hosta - så upp med fönstret igen. Skam den som ger sig.
Fick gå i 250 grader en timme.
Tips. Lägg en plåt med bakpapper under pannorna som ska vara uppochnervända.
Efter lite avsvalning så såg den ena pannan helt ok ut (mammas). Den andra fick en timme till i ugnen, insmord givetvis.

Dagen efteråt så såg båda pannorna helt ok ut. Till min stora förvåning så fick insidan av pannorna en närmast glasliknande mattsvart yta

Jag har provstekt den ena med utmärkt resultat! Nu åker teflonpannorna till återvinningen.

Lycka till om du funderar på att ”rädda nåt loppisfynd/ klenod i pannskåpet.
Senast redigerad av Gaydar 2019-06-06 kl. 03:36.
Citera
2019-06-06, 10:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
HaHa.. here we go again.. ännu en närmast frireligiös tråd om att bränna in gjutjärns stekpannor

En av de få anledningar jag hänger i denna tråd är kloka och sympatiska - De Paul -
Allltd goda råd.

Dags för lite fakta; alla oljor/fetter kommer att bränna fast, ge sot/koks beäggning på gjutjärn om bara tempen är tillräckligt hög. Det som ni kallar instekning. Det handlar om enkel organisk kemi.

Det finns inga ”magiska oljor/genvägar här. Att vissa fetter har högre ryk/flampunkt än andra kan ha betydelse när du steker - knappast när du vill att fettet ska koksa fast och bilda s.k lättsläpp stekyta i en banal stekpanna.

Vegetabiliskt fett eller grisfett/ister fugerar likadant om tempen bara blir tillräckligt hög.

Provade att ta fram 2 gjutjärnspannor jag inte anv. på över 20 år- bara för att.

Offer 1; en gammal husqvarna från tidigt 50-tal från min salig mor. Insidan såg hygglig ut medan utsidan var så påkoksad att det nog var 3 mm tjockt.
Offer 2; en sannolikt kinesprodukt (Åhlens) jag köpte billigt på 80-talet. Typ kolbullepanna med höga kanter. Samma kokselände på utsidan + lite rost.

Snabb diskning med diskmedel. Gjorde ingen nämnvärd nytta. Då fick jag horn och sprejade båda pannor med Mr Muscle ungsrengöring och lät pannorna ligga upp och ner i diskhon över natten.

Chemodören i köket var närmast obeskrivlig Vidöppen balkongdörr + Snabb avskrubbning. Mera ungsrengöring + plastkasse + ut på altanen.

Dagen efteråt så började det hända saker. Jag tog en gammal morakniv och lyckades skrapa bort det värsta från pannornas undersida.

På med ugnen, 250 grader. In med pannorna för uppvärmning. Efter ca 10 min så tog jag ut dom och smorde rikligt med en del smör+ milda flytande margarin. In i häxugnen igen
Fettet började ryka så att det gav mig hosta - så upp med fönstret igen. Skam den som ger sig.
Fick gå i 250 grader en timme.
Tips. Lägg en plåt med bakpapper under pannorna som ska vara uppochnervända.
Efter lite avsvalning så såg den ena pannan helt ok ut (mammas). Den andra fick en timme till i ugnen, insmord givetvis.

Dagen efteråt så såg båda pannorna helt ok ut. Till min stora förvåning så fick insidan av pannorna en närmast glasliknande mattsvart yta

Jag har provstekt den ena med utmärkt resultat! Nu åker teflonpannorna till återvinningen.

Lycka till om du funderar på att ”rädda nåt loppisfynd/ klenod i pannskåpet.
Jag använder pannkakor till bränna in stekpannan ibland.
Det blir givetvis katastrofiskt fula pannkakor i början och som fastar i allt, men det tar inte långt tid innan man ser kollagret byggts upp igen och är bättre än någonsin.

Men det är faktiskt rätt lustigt att så många diskar sina stekpannor med diskmedel, och sen kan dom klaga på att gjutjärnspannor är kassa och för det fastnar i dom.
Svärmor är en sådan, hon klarar inte av att låta bli att diska stekpannan och med diskmedel.
sen står hon där och det fastnar, undrar faktiskt ibland om det är någon hjärnskada eller bara att jag inte får lära henne nått.
Och sen ändå står där och fortsätter och klaga.
Citera
2019-06-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Svärmor är en sådan, hon klarar inte av att låta bli att diska stekpannan och med diskmedel.
sen står hon där och det fastnar, undrar faktiskt ibland om det är någon hjärnskada eller bara att jag inte får lära henne nått.
Och sen ändå står där och fortsätter och klaga.
Hört uttrycket "det är svårt att lära gamla hundar sitta"?
En väl insekt panna kan undantagsvis diskas men man skall vara noga med att skölja
den och torka den riktigt torr på en varm platta. När den är torr smörjer man den med olja eller flott och torkar ur den med hushållspapper, ytan skall vara blank av fett men inte kladdig. Det är vad en livstids användning av gjutjärn lärt mig
Citera
2019-06-06, 14:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Hört uttrycket "det är svårt att lära gamla hundar sitta"?
En väl insekt panna kan undantagsvis diskas men man skall vara noga med att skölja
den och torka den riktigt torr på en varm platta. När den är torr smörjer man den med olja eller flott och torkar ur den med hushållspapper, ytan skall vara blank av fett men inte kladdig. Det är vad en livstids användning av gjutjärn lärt mig
Jo, men det är bara korkat.

Har du tagit bort kollagret, så räcker det inte att smörja med olja.
Men antar du menade ljummet vatten, diskborste och utan diskmedel.
Citera
2019-06-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, men det är bara korkat.

Har du tagit bort kollagret, så räcker det inte att smörja med olja.
Men antar du menade ljummet vatten, diskborste och utan diskmedel.

Om jag spolar ur stekpannan och borstar sköljer jag ur den, använder jag diskmedel så diskar jag den.
Det har hänt att jag av någon anledning ansett att diskning varit påkallat och vet att pannan klarar det, inte ofta men det har hänt.
Har något brännt fast ordentligt hjälper dock inte diskning, då brukar jag använda mekaniska metoder såsom degskrapa och stålboll.
Ett lager grovt salt och steka ur pannan lär vara bra i vissa situationer, har dock inte provat själv.
Köra pannan i en pyrolysugn kan man göra om man nu skulle ha tillgång till en sådan, men efter alla mer kraftfulla metoder brukar en "återställning" behövas. Infettning med raps, linolja, avokadoolja, ister eller vad man nu väljer och upphettning, i ugn eller på platta för att fettet skall tränga in i porerna i järnet och polymeriseras.
Använd stekpannan med vad slags fett du väljer, personligen undviker jag olivolja, och undvik diskning så blir den bra med tiden
Förresten, det du kallade kollagret, kan det kanske vara polymeriserat fett?
Senast redigerad av Karon58 2019-06-06 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in