Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Den bästa oljan i sammanhanget är nog avocadooljan som har den högsta sotningsgränsen. Några nypor salt i oljan ökar på effekten. Proceduren kan upprepas ett antal ggr.
~Paul~
HaHa.. here we go again.. ännu en närmast frireligiös tråd om att bränna in gjutjärns stekpannor
En av de få anledningar jag hänger i denna tråd är kloka och sympatiska - De Paul -

Allltd goda råd.
Dags för lite fakta; alla oljor/fetter kommer att bränna fast, ge sot/koks beäggning på gjutjärn om bara tempen är tillräckligt hög. Det som ni kallar instekning. Det handlar om enkel organisk kemi.
Det finns inga ”magiska oljor/genvägar här. Att vissa fetter har högre ryk/flampunkt än andra kan ha betydelse när du steker - knappast när du vill att fettet ska koksa fast och bilda s.k lättsläpp stekyta i en banal stekpanna.
Vegetabiliskt fett eller grisfett/ister fugerar likadant om tempen bara blir tillräckligt hög.
Provade att ta fram 2 gjutjärnspannor jag inte anv. på över 20 år- bara för att.
Offer 1; en gammal husqvarna från tidigt 50-tal från min salig mor. Insidan såg hygglig ut medan utsidan var så påkoksad att det nog var 3 mm tjockt.
Offer 2; en sannolikt kinesprodukt (Åhlens) jag köpte billigt på 80-talet. Typ kolbullepanna med höga kanter. Samma kokselände på utsidan + lite rost.
Snabb diskning med diskmedel. Gjorde ingen nämnvärd nytta. Då fick jag horn

och sprejade båda pannor med Mr Muscle ungsrengöring och lät pannorna ligga upp och ner i diskhon över natten.
Chemodören i köket var närmast obeskrivlig

Vidöppen balkongdörr + Snabb avskrubbning. Mera ungsrengöring + plastkasse + ut på altanen.
Dagen efteråt så började det hända saker. Jag tog en gammal morakniv och lyckades skrapa bort det värsta från pannornas undersida.
På med ugnen, 250 grader. In med pannorna för uppvärmning. Efter ca 10 min så tog jag ut dom och smorde rikligt med en del smör+ milda flytande margarin. In i häxugnen igen
Fettet började ryka så att det gav mig hosta - så upp med fönstret igen. Skam den som ger sig.
Fick gå i 250 grader en timme.
Tips. Lägg en plåt med bakpapper under pannorna som ska vara uppochnervända.
Efter lite avsvalning så såg den ena pannan helt ok ut (mammas). Den andra fick en timme till i ugnen, insmord givetvis.
Dagen efteråt så såg båda pannorna helt ok ut. Till min stora förvåning så fick insidan av pannorna en närmast glasliknande mattsvart yta
Jag har provstekt den ena med utmärkt resultat! Nu åker teflonpannorna till återvinningen.
Lycka till om du funderar på att ”rädda nåt loppisfynd/ klenod i pannskåpet.