2017-09-03, 21:58
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlyX
Jag har haft lite liknande problem med min debuyer, testade lite olika metoder (potatisskal med olja och salt, smörja in med olika sorters olja och köra i ugnen i några timmar, etc) när den skaffades för att ge den en bra beläggning som skulle hålla men allt verkade släppa och en del mat brände fast vad jag än gjorde.

Sedan råkade jag av misstag lämna den på högsta temperatur på spisen efter att ha smort in lite rapsolja efter matlagning. Insåg att det rykte rejält från den och bottnen blev nästan kolsvart. Stängde plattan, lät pannan svalna och diskade försiktigt med varmt vatten och en mjuk borste. Tog sedan och torkade ur den med papper och tillsatte lite mer rapsolja som jag hettade upp med lägre temperatur på spisen.
Efter det så har pannan varit helt underbar att steka i. Enda gångerna beläggningen ser ut att skadas är när jag tillsatt något lite väl syrligt i pannan.

Efter varje användning så snabbdiskar jag den med hett vatten och mjuk borste, sedan tillbaka på en varm platta och torkar bort vattnet, i med lite rapsolja som jag smörjer in med en bit papper och låter bli varmt. Har jag använt ugnen så brukar jag smörja in ett tunt lager olja och låta pannan ligga i eftervärmen istället för att använda plattan.
När jag märkt av att den kräver lite grövre rengöring så brukar jag hälla i ett täckande lager olja och grovkornigt salt, hettar upp och skrapar runt det med en stekspade i trä.

Använder även samma teknik för mina gjutjärnspannor/grytor.

Tack, skall testa det.
Citera
2017-10-04, 03:33
Medlem
RZLAs avatar
Jag diskar ur den med en diskborste, fast utan diskmedel, och sen smörjer jag in den med lite matolja. En polare som var hemma hos mig skulle hjälpa till och diska efter att vi hade ätit. Innan jag han säga något, högg han tag i gjutgärnspannan och gick loss med en massa diskmedel. Den stekpannan var bara att slänga sedan, maten stekte fast i den totalt.
Citera
2017-10-04, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Jag diskar ur den med en diskborste, fast utan diskmedel, och sen smörjer jag in den med lite matolja. En polare som var hemma hos mig skulle hjälpa till och diska efter att vi hade ätit. Innan jag han säga något, högg han tag i gjutgärnspannan och gick loss med en massa diskmedel. Den stekpannan var bara att slänga sedan, maten stekte fast i den totalt.
Provade du att borsta ur den, torka den på plattan och olja in den olja in den medan den var varm.
Brände maten verkligen fast i den, har aldrig hänt med mina gjutjärnspannor efter att de någon gång diskats och oljats in. Fast kastad är kastad tyvärr. Du kan bränna ren dem i pyrolysugn, du kan ha salt i dem och steka ur dem och det är bara att steka in dem igen så om det verkligen brände fast är nog orsaken någon annan än att pannan diskats.
Citera
2017-10-04, 07:06
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Provade du att borsta ur den, torka den på plattan och olja in den olja in den medan den var varm.
Brände maten verkligen fast i den, har aldrig hänt med mina gjutjärnspannor efter att de någon gång diskats och oljats in. Fast kastad är kastad tyvärr. Du kan bränna ren dem i pyrolysugn, du kan ha salt i dem och steka ur dem och det är bara att steka in dem igen så om det verkligen brände fast är nog orsaken någon annan än att pannan diskats.

Jag oljade in den, men inte när den var varm efter att ha stått på plattan. Salt eller ugn testade jag inte heller. Kanske hade något av dem alternativen kunnat rädda den. Men att det var diskmedlet som var boven i det här dramat är jag däremot säker på, för det kan inte ha varit något annat som var problemet. Den pannan hade nog hängt med i gamet sedan 70-80-talet, så lite trisst att den fick gå ett sådant öde till mötes tillslut var det faktiskt.
Citera
2017-10-06, 11:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA

Oj det var slösaktigt och tråkigt, gamla pannor ska man vårda med kärlek.
Det är inga problem att steka in en "förstörd" gjutjärnspanna.

Jag har t.ex fräschat upp en kläggig gammal panna genom att först ge den två lutbehandlingar (ugnsrengöring), diskning och slutligen stålborste för att få den helt ren. Därefter stekte jag in den i ugn 3 gånger och nu är pannan som ny och hur bra som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=2Pvf0m9jTeE&t=
Senast redigerad av madtop 2017-10-06 kl. 11:58.
Citera
2018-12-09, 23:34
Medlem
Hegamons avatar
Är det inte väldigt grisigt att inte slänga på en mängd diskmedel på en gjutjärnspanna och sedan diska den med en diskborste?

Lever ni på 1800-talet där fläsksvål och annat skit ska "morska till sig" i er fräscha gjutjärnspanna inköpt för 499 kr på Ica 2018? Ni är väl inte drängar och fattighjon hela bunten?
Citera
2018-12-09, 23:38
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det inte väldigt grisigt att inte slänga på en mängd diskmedel på en gjutjärnspanna och sedan diska den med en diskborste?

Lever ni på 1800-talet där fläsksvål och annat skit ska "morska till sig" i er fräscha gjutjärnspanna inköpt för 499 kr på Ica 2018? Ni är väl inte drängar och fattighjon hela bunten?
Det behövs inget diskmedel.
I med vatten och koka upp och sedan in under vattenkranen med stekpannan och en borste.
Häll i lite olja och dra runt med hushållspapper med pannan på den varma plattan.
Bara att borsta bort fett och annat och när stekpannan är riktigt skött och instekt så fastnar inget
Citera
2018-12-11, 00:16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det behövs inget diskmedel.
I med vatten och koka upp och sedan in under vattenkranen med stekpannan och en borste.
Häll i lite olja och dra runt med hushållspapper med pannan på den varma plattan.
Bara att borsta bort fett och annat och när stekpannan är riktigt skött och instekt så fastnar inget

Tack för svaret.
Citera
2018-12-16, 10:14
Medlem
Doktor Porks avatar
Är det mycket skit i stekpannan, särskilt mycket fett t.ex. efter stekning av bacon, kan man ju alltid torka ur den med hushållspapper så slipper man få allt i avloppet, men annars är väl varmvatten, diskborste och inget extra diskmedel så som jag diskar mina kolstålsstekpannor. Skulle det råka hänga med lite diskmedel på borsten så må det väl vara hänt, jag drar runt lite olja efteråt ändå. Du kan inte diska bort beläggningen bara för att du får i lite diskmedel. Det här är annars en bra artikel om vi nu ska diskutera gjutjärn och i förlängningen kolstål, även om kolstål har en beläggning som kommer och går snabbare.

https://www.seriouseats.com/2014/11/...cast-iron.html
Citera
2018-12-21, 15:31
Medlem
Klart att man förstör den fina beläggningen som stekpannan har om man diskar med diskmedel men den kommer ju tillbaka lika fort efter användning 2-3ggr. (eller enligt samma instruktion som när pannan oljas in första gången)

Så diska är helt ok, även om man inte behöver diska varje gång.

Allt annat vore ju skitdumt 2018.
Citera
2018-12-21, 16:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Allt annat vore ju skitdumt 2018.

Varför anser du att det är dumt att inte diska pannan med diskmedel?

Jag använder aldrig diskmedel till vare sig mina gjutjärnspannor, gjutjärnsgryta eller kolstålpannor.
Och jag tycker inte det är speciellt dumt gjort av mig.

Varmt vatten - och i svåra fall deglasering - funkar utmärkt.
Citera
2018-12-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför anser du att det är dumt att inte diska pannan med diskmedel?

Jag använder aldrig diskmedel till vare sig mina gjutjärnspannor, gjutjärnsgryta eller kolstålpannor.
Och jag tycker inte det är speciellt dumt gjort av mig.

Varmt vatten - och i svåra fall deglasering - funkar utmärkt.

Jag menade inte att det är dumt att inte använda diskmedel.
Jag menade att synen på användning av diskmedel i pannan är dum, då det är så enkelt att "fetta" in stekpannan igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in