2019-06-02, 22:40
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Får för mig att det är några yttersta flummiga föräldrar med Antroposof/Waldorf/gröna vågen/ bakgrund et.c.

Dåligt integrerade själva i samhället..

Med nån slags egen begreppsvärld.

Kanske föreligger nån typ av ”problematik” hos föräldrarna? Autism?

Sen är det möjligt att kvällstidningarnas rubriker är aningen överdrivna..
Läs FUP:en. Jag tycker rubrikerna är en aning modesta jag, med tanken på innehållet.
Citera
2019-06-02, 22:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Helt klart tattare av någon form. Romani är ett språk som pratas av sådana trots att de kanske är ljushyllta och har Sverige i passet. De lever gärna också parallellt med samhället även om just den här familjen verkar ha gått till rejäl överdrift.

Min slant ligger på tattare/resande med svensk härkomst.
Svenskfödd familj, utan utländsk bakgrund.
Citera
2019-06-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Fruktansvärt.

Frågorna är många.

Det jag undrar över; på vilja grunder har skatteverket avregistrerat flickorna? Vad fanns för uppgifter om barnen? Någon gång har dessa tydligen funnits registerade verkar det som. Har inte skatteverket tillgång om dödsfall där en person kan avregistreras?

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hur skulle en akademiker kunna misslyckas med att skola sina barn, och inte ens lära dem att duscha?

Gränsen mellan geni och idiot är hårfin.
Citera
2019-06-02, 22:45
Medlem
Denna mamma,i brist på mer information, är maktfullkomlig. Drar paralleller till *"cancer mamman"neröver som också sökt alternativ vård och startat insamlingar i Filippas namn och sen köpt mersa och magnetmadrasser.
K.
Får samma koppling här. Maktfullkomlig mamma som kommer bevisa sin ståndpunkt oavsett.
Nånstans kopplar de inte..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Har någon av föräldrarna utländskt påbrå?
Den 18-årige sonen ser lite mörkhyad ut på bilden, men den är svartvit så det är svårt att se..

Nej inte alls, de är väldigt ljusa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Läs FUP:en. Jag tycker rubrikerna är en aning modesta jag, med tanken på innehållet.
fup?
Citera
2019-06-02, 22:47
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
fup?
Förundersökningsprotokollet. Domen finns dessutom här i tråden X antal sidor bak.
Citera
2019-06-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja hemskt. Det är underligt att det fått pågå så länge. Först och främst för barnen men också långvariga sjukskrivningar och sjukbidrag som ju skall prövas regelbundet. Här finns myndigheter som inte klarar uppgiften.

Sjukskrivna, ja
- men sjukpensionärer är ju "färdigutredda". Förresten är det väl någon läkare i bakgrunden som skrivit läkarintygen. Om vårdpersonal misstänker att något inte står rätt till hemma i relationen till barnen måste de göra en orosanmälan.

Oavsett så har väl ändå sjukskrivna eller sjukpensionärer rätt att ha barn som bor hemma ?

Det är ju kommunens uppgift att kolla om bosatta barn i kommunen går i skolan. Skatteverket har försökt reda ut familjens bosättning i Sverige respektive utomlands.
Citera
2019-06-02, 22:51
Medlem
Citat:
Förundersökningsprotokollet. Domen finns dessutom här i tråden X antal sidor bak.
Finns inget förundersökningspritokoll här. En offentlig dom är det enda som finns.
Citera
2019-06-02, 22:54
Medlem
Citat:
Dom från fv rätt finns. För undersökningsprotokoll finns inte eftersom socialtjänsten har gjort utredningen
Citera
2019-06-02, 23:02
Medlem
Och socialtjänstens utredningar är inte offentliga.
Tänker dock att ett brottsmål är nära föreståndet (underlåtenhet att få barn till skolan osv) och då påbörjas en brottsutredning som isf kommer vara offentlig handling
Citera
2019-06-02, 23:04
Medlem
McVegans avatar
Sonen som nu är 19 och bor hemma medverkade i en kort intervju för sin skola, som reklam för eventuella framtida elever. I intervjun (skriftlig) framträder han med otroligt bra svenska
Citat:
Det har varit ett spännande och utmanande år och nu ska jag söka in till andra året. Studierna har varit mycket utvecklande det har varit inspirerande att förstå mer hur andra tänker kring skapande, både studerande och lärare.
Distansformatet fungerar bra både tekniskt och genom att kunna samla många erfarna lärare för individuell handledning för oss studerande. Dessutom ger distansstudierna utrymme för flexibla studietider under eget ansvar, och också möjlighet att bo utomlands/resa. Är man bara uppkopplad så kan man studera från var som helst i världen.
Kan skolan ha omformulerat hans citat, mamman spökskrivit eller kan det bero på att han är äldst och haft tid att lära sig lite mer svenska? Alternativt att föräldrarna varit mindre stränga i början av hans uppväxt? Det är ju också något som stärks av ett citat tidigare i tråden med en som hävdar att denne känner till familjen och såg dem med de två första barnen när de var små.
Särskilt slutet, då "han" går in på att det går att studera från var som helst i världen kan tyda på att föräldrarna har inblandning, då det är bilden av deras levnadssätt de vill visa utåt. Samtidigt har de förmodligen inte rest sen de andra barnen omhändertogs tänker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in