2019-06-02, 13:55
Avslutad
En märklig sak som sticker ut för mig är att det tas upp i den skånska lokalpressen först nu nästan ett helt år senare och att det inte verkar stå en rad om det i vare sig Aftonbladet eller Expressen vad jag kan se.
Citera
2019-06-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Det borde gå att omhänderta 18-åringen också, visst han/hon är myndig men hur enkelt är det för en 18-åring att ta ett rationellt beslut att lämna föräldrarna när han/hon inte vet något om världen utanför hemmet.

tyvärr hår det inte att omhänderta LVU
en myndig person enl LVU. Vården måste ha inletts före 18-årsdagen. Men kommunen har ett särskilt ansvar att följa 18-21åringars liv och hälsa. Dock är alla insatser som kan sättas in frivilliga. Hopplöst och mkt frustrerande i många lägen för socialtjänsten.... Vilkey vlir tydligt i det här fallet, kan tänka mig att det inte var helt lätt för soc sekreterarna att lämna 18-åringen kvar...
Citera
2019-06-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClickBait
Finns det någon bild på misären?
Frirzl låste in och våldtog sin dotter, det är väl inte det som hänt här?
Det låter som att barnen inte gått på dagis eller i svensk skola och vistats mycket hemma med familjen, men det är inget fel.
Är barnen någotsånär friska så har inget brott begåtts.
https://images.app.goo.gl/w9JmrPkLdmSDpm9A8

Syns det något konstigt på den här bilden? De ser ju någotsånär friska ut så det borde ju duga som belägg för att ingen vanvård förekommit?
Citera
2019-06-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru-Dahlia
tyvärr hår det inte att omhänderta LVU
en myndig person enl LVU. Vården måste ha inletts före 18-årsdagen. Men kommunen har ett särskilt ansvar att följa 18-21åringars liv och hälsa. Dock är alla insatser som kan sättas in frivilliga. Hopplöst och mkt frustrerande i många lägen för socialtjänsten.... Vilkey vlir tydligt i det här fallet, kan tänka mig att det inte var helt lätt för soc sekreterarna att lämna 18-åringen kvar...
Det ter sig mycket svårt att betrakta en 18-åring som växt upp under dessa förhållanden som speciellt självständig och förmögen att ta beslut på egen hand. Troligen är dennes liv lika begränsat och isolerat idag som innan soc besök.
Citera
2019-06-02, 14:05
Medlem
Minns ni det här paret? (FB) Föräldrar svältfödde barn, veganer, Göteborg (åtal april 2019)

Känns lite som att det hela hade slutat som familjen tråden handlar om, om de inte hade blivit stoppade.
Citera
2019-06-02, 14:06
Medlem
Proras avatar
Min gissning är att det rör sig om två asociala svenskar som inte har någon koppling till likasinnade eller någon form av sekt med diverse underliga föresatser.

Det baserar jag på att de har fått hållas och säkerligen lyckats hålla upp en acceptabel fasad utåt.

Hade det rört sig om plymouthbröder, zigenare eller vilken annan grupp som helst som vill leva vid sidan av det vanliga samhället, hade de rimligtvis blivit tillrättavisade av den egna gruppen.

I sig en paradox att om man tillhör en grupp som utåt sett påstår sig bejaka friheten i en eller annan form, så är det just den som beskärs hårdast inom den egna gruppen.
Senast redigerad av Prora 2019-06-02 kl. 14:22.
Citera
2019-06-02, 14:08
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Kan det finnas en kristen frireligiös twist på det här? Många barn, självvald isolering, orientering mot USA etc...
Tror jag med. Säkert väldigt högerkonservativa. Rädda för det mesta utanför dörren.
Citera
2019-06-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
https://images.app.goo.gl/w9JmrPkLdmSDpm9A8

Syns det något konstigt på den här bilden? De ser ju någotsånär friska ut så det borde ju duga som belägg för att ingen vanvård förekommit?

Det är inte den familjen tråden handlar om utan en svensk familj i Skåne.
Citera
2019-06-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Vad är ens Jpinfonet? En artikel undangömd på någon 'juridisk informationssida' nästan ett halvår efter själva händelsen, varför har detta tystats ner?

JP infonet är ett mkt seriöst och väl använt företag. De förser kommuner (tex social- och omsorgsförvaltningar) med databaser över intresanta och relevanta domar, forskning och övriga fakta. De erbjuder även många kompetensutbildning. De och Karnov används flitigt av profession för omvärldsbevakning och predjucerande domar. Kanske att vanlig media missat dessa källor... Men LVU ansökan bör ju finnas hos malmö förvaltningsrätt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Kanske? Föräldrarna ska åtalas, straffas och om dom nu drömmer om en sekt i Kalifornien, utvisas dit på livstid.

Om det inte går att bevisa att de slagit barnen eller haft nåt sexuellt på gång är det svårt att få dem dömda.
Jag menade mer en utredning av myndigheterna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Aftonbladet och Expressen har som syfte idag att vilseleda de idioter som fortfarande läser dessa "nyhets"sidor. Därför skrivs inget där.

Att detta har kunnat ske visar på samhällets misslyckande. Vi har en socialtjänst här i landet för att skydda de som inte kan skydda sig själva, svaga och kanske särskilt barnen. Uppenbarligen har detta inte fungerat, och det under väldigt lång tid.

Jag skulle inte bli förvånad om det finns fler sådana här familjer i landet, där barn utsätts för vanvård, men där socialtjänsten lägger fokus på ekonomiska migranter sk asylsökare istället för svenska barn och unga.

Jag tänker snarare att de stora PK-drakarna inte skulle missa möjligheten att pressa ut löp efter löp om "Sveriges Fritzl" eller något liknande för att ytterligare kunna demonisera vita människor i vanlig ordning. Men att detta ser dåligt ut för socialtjänsten och hela den svenska statsapparaten för den delen som låtit detta flyga under radarn kanske väger tyngre och på så vis är det mer eller mindre locket på? Det har du nog säkert en poäng i när jag väl tänker efter lite.
Citera
2019-06-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
Det är inte den familjen tråden handlar om utan en svensk familj i Skåne.
Om vi leker med tanken att jag lyckas googla fram en bild på en svensk familj i Skåne, kan man fortfarande dra slutsatser av huruvida barnen i familjen far illa eller ej utifrån en bild? Eller fungerar den metoden enbart på bilder av svenska familjer i Skåne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in