2019-06-02, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Här är en del av inläggen om larmen från TinnaNinna.
Hittade inget om att innehållet i något sms skulle handla om en inbjudan till ett födelsedagskalas, men tycker mig minnas något om en spekulation från någon om det. Det är så länge sedan detta skrevs, i oktober.

21 okt:
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Tack för svar.
Det vart inte bara min mobil det var flera stycken. Ingen av oss har någon relation till SD mer än att vi jobbar med HD.

Vi svarade ju inte på det sms där han ville träffa oss. Och inte på dem andra heller.

Tror du vi kommer få gå på ännu flera
förhör?

Tror du vi får behålla larmen även om SD blir
avskriven ?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det låter ju mycket allvarligt om ni måste ha larm, tolkar det som att ni blivit hotade..

Citat:
Ja.! Men det är en droppe i havet emot att en mamma med tre barn blir mördad.

25 okt:
Citat:
Hade önskat vi inte behövt ha larm vi kan och får inte ge eller överlämna eller låna det ut det. Inget vi valt själv.!

Citat:
Ja vi har svarat ja på den frågan om larm men inte vad för larm och vem eller hur många som har det som någon skrivit.
Är inget vi kommer att förmedla här det skulle avslöja för mycket och riskera utredningen.
Men du som känner MGM han vet.
Eller SD lurar er som med huset.

Ska dem ta in SD? Nä är det sant?
Citera
2019-06-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Efter mordet på LW
Ja då är det förståeligt varför de kände obehag, vem hade inte gjort det? Tror ingen görna vill gå på ett kalas där en misstänkt mördare kommer medverka.
Konstigt att SD var den som bjöd in dessutom, borde han ju förstått att de skulle må dåligt av, vare sig han är skyldig eller icke.
Så man undrar ju hur han resonerade där..ett aktivt val av honom helt klart.
Hade han varit oskyldig hade han varit rädd att skrämma dom allihop eller skämts och mått så dåligt av dessa anklagelser att man inte hade lust med kalas , eller att träffa en enda människa och möta alla frågande och dömande blickar? Alla reagerar förstås olika men jag tycker det är märkligt agerande av en mordmisstänkt. Verkar ju snarare som att han förnekar och låtsas som ingenting, avtrubbad helt enkelt.
Eller hur tänker ni andra om det här?
Citera
2019-06-02, 11:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Som jag kommer ihåg det kände HD:s arbetskamrater (enl TiNi) sig olustiga då SD skulle ha bjudit in till HD:s födelsedag (via SMS). Han var/är MGM och dom tyckte det var otryggt att han hade deras telefonnummer. Jag fick inte intryck av att det skulle vara något värre hot annat än dom kände olust.
...och en orsak till rädslan var väl att uppgifter om HDs arbetstider och ev byte av tid, kom från dessa arbetskamrater. De är hennes alibi eller inte.
Citera
2019-06-02, 11:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det någon som vet/minns huruvida SD någonsin har beklagat försvinnandet och sedermera det konstaterade mordet på LW offentligt - på sin geocachelogg (eller vad det heter) eller i annat forum?

Han har skrivit något distanserat, gjort copy and paste på Nordsjö-seriens loggar som han menar att han gjorde med LW 30 mars -18. De kanske har gjort turen ett annat datum/år i hemlighet eller fantasin?
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=725d1f0a-4132-44ab-a0dd-47cc5a6e73d2
Citat SD:
Under en stekande sol, och ovanpå knakande isar loggade jag och Softpocahontas denna serie. Hon hade haft en trasig kropp under vintern, så det var med kryckor, broddar och möda hon tog sig runt, men alla burkar fanns på sina platser och vi kunde även få oss en sista rejäl fika med nybryggt i naturen. Det här kom att bli vårt sista lite större GC-projekt. Hoppas du har det bra där du är nu, Soft. Och tack CO för cachen.

Sen har han skrivit om sin logg från 13/4 -18 och gjort ett tillägg där han talar om att det blev deras sista FTF-jaktmöte.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=db45cf12-e550-4d6d-8678-a9ea080a1344

Citat SD:
Min urspungliga logg försvann av någon anledning och nu när jag hittat den största delen och loggar om så har några månader gått. Ser tillbaka med stort vemod. Det här blev sista gången jag och Soft möttes i en FTF-duell. Så många minnen, så mycket historia. Saknad, men aldrig glömd [<3]
Citera
2019-06-02, 11:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Som jag kommer ihåg det kände HD:s arbetskamrater (enl TiNi) sig olustiga då SD skulle ha bjudit in till HD:s födelsedag (via SMS). Han var/är MGM och dom tyckte det var otryggt att han hade deras telefonnummer. Jag fick inte intryck av att det skulle vara något värre hot annat än dom kände olust.

Uppgiften om att kontakten från SD handlade sms och födelsedag var väl ett förslag/tanke/spekulation från EGT? Jag har inget minne om att TiNi har beskrivit vad kontakterna handlade om (men du är ju kalas på att rota i tråden, så du kanske hittar info :-) )
Citera
2019-06-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...och en orsak till rädslan var väl att uppgifter om HDs arbetstider och ev byte av tid, kom från dessa arbetskamrater. De är hennes alibi eller inte.

Vill du utveckla det lite vem som oroade sig eller var rädd för HD arbetstider/ ev byten av tid? Var det HD eller SD eller arbetskamraterna som var oroliga när deras telefoner blev inkallade för granskning? Jag förstod inte riktigt vad du skrev där.
Citera
2019-06-02, 11:54
Medlem
Honan6s avatar
Var HD på arbetet den 14:e maj? Bytte hon pass eller jobbade hon inte alls?
Potomac lämnade i höstas ut HD:s schema i tråden och skrev alla sina inlägg på engelska. Igår kväll klev hen plötsligt in i tråden igen och skrev på svenska (tack, för det) och dementerade inte att SD tagit kontakter med HD:s arbetskamrater, däremot uppgiften om att de skulle ha fått larm.

Jag tänker att uppgifterna om huruvida HD var på arbetet eller inte är ett känsligt ämne och det gör det hela mer intressant - kan hon ha kommit på något som gjorde att hon inte kunde jobba den 14:e?
Citera
2019-06-02, 11:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag fortsätter mitt letade efter att vi är med i någon undersökning... det är mycket att gå igenom och hittar under trådens gång en del intressanta uppgifter. Har kommit till sidan 661 och Rosa sa att det var i början på tråden vi fick den upplysningen. Vet inte vad hon menar med "början av tråden" men jag ger inte upp!

Jag har också letat. Men hittar heller ingen "upplysning" om hennes "forskarprojekt". Tycker nog man borde säga till sådant tidigt. Vem som helst kan givetvis "forska" eller skriva artiklar eller uppsatser om en tråd på FB. Men det tillhör väl ändå vanligt hyfs att säga detta till folk?

Kämpa på och leta du! Jag ska sätta mig och leta ikväll jag med.
Citera
2019-06-02, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Hittade det här inlägg som ett svar på ett inlägg från EGT.
Jag vet inte om det är EGT som tidigare tagit upp det där med födelsedagsfest, eller om det bara är jag som skriver det för att poängtera min synpnkt.

Jag tror inte att TinnaNinna har skrivit något om någon sådan inbjudan.
Jag uppfattar det som att det ska ha handlat om hot på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Uppgiften om att kontakten från SD handlade sms och födelsedag var väl ett förslag/tanke/spekulation från EGT? Jag har inget minne om att TiNi har beskrivit vad kontakterna handlade om (men du är ju kalas på att rota i tråden, så du kanske hittar info :-) )

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte heller att de fem telefoner som MV pratat om inkluderar dessa från avdelningen.
Dessutom tror jag att de kollegor HD har måste vara betydligt fler än några få.

Antingen kan han ha frågat HD och förklarat för henne att han kan skriva till dom och förklara "hur allt ligger till" för hennes skull. Hon kanske har beklagat sig till honom om att hennes arbetskamrater verkar titta snett på henne och då har han passat på att fråga vilka.
Annars är det kanske inte så svårt att ta reda på deras nummer om hon jobbat länge på kliniken och SD känner till deras namn?

Jag har lite svårt att tro att polisen behåller mobilerna bara för att SD bjudit dom på en födelsedagsfest. Som du säger låter det mer som att han på något sätt skrivit något som har med mordet att göra.

Kanske har polisen behållit mobilerna en längre tid för att de har haft mycket att göra. Men det kan också förstås vara för att kolla att ingen har raderat något/glömt något. Kanske har man tänkt att HD som jobbar på avdelningen kan ha påverkat vittnena på något sätt och att de skickat sms till andra om HD/SD som de inte berättat om?

Självklart känns det obehagligt och sticker i ögonen om man som arbetskamrat till HD får ett sms från den misstänkte mördaren. Detta nästan oavsett vad det innehåller.

Ett sådant sms skulle få mig att fundera på hur denna person fått mitt nummer och vad han vill mig (på riktigt). Precis som du själv tänker.

Jag misstänker att det är sant det som Tinna berättar. Tycker inte att det verkar orimligt.
Tror SD är smart och det han har skrivit inte "ser ut" som ett hot eller på annat sätt verkar helt uppåt väggarna.

Han går säkert den vägen som känns naturligt; att HD tycker att det har varit jobbigt denna tid och eftersom....

Han kommer att snubbla på mållinjen.
Citera
2019-06-02, 12:02
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och då får man larm av polisen? Det är ju en sån uppenbar lögn att jag inte kan förstå hur vissa överhuvudtaget ksn tro på skribenten.
Detta med msssa andra uppåt väggarna rena lögner.

Nu vet jag INTE hur det är i detta fall, men visst händer det att folk får (låna) larm av polisen om de anses vara utsatta för allvarliga hot eller fara. Jag känner flera som har fått göra det.
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-06-02 kl. 12:07.
Citera
2019-06-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är en del av inläggen om larmen från TinnaNinna.
Hittade inget om att innehållet i något sms skulle handla om en inbjudan till ett födelsedagskalas, men tycker mig minnas något om en spekulation från någon om det. Det är så länge sedan detta skrevs, i oktober.

Att något sms till HD:s arbetskamrater
skulle handla om en inbjudan till ett födelsedagskalas,
har inte jag heller något minne av.
Citera
2019-06-02, 12:10
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Vi kan nå polisen med det men alla på jobb
har inte det. Det är mycket vi skulle önska att vi kunde dela med oss av här.
Vi har funderat på en sak som inte har med mordet att göra. Men vill inte blanda in dem egentligen. Vi får tänka på saken.
OBS::: Har inget med mordet att göra

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen har väl påstått att HD inte hade tagit ut semester för USA-resan. Det som diskuterades var väl den 14/5, dvs. dagen innan resan. Kanske blev hon faktiskt sjuk och sjukanmälde sig, eller också kom hon på att hon behövde packa och förbereda mer för resan. Kanske bytte hon arbetspass med någon som 'Zymbal' skrev:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ja, visum måste sökas i god tid. Men nu handlade det inte om visum, utan om ESTA. ESTA är alltså ett förenklat system som gör att man slipper söka visum, och man kan fylla i en ESTA-ansökan online hur nära inpå resan som helst.

Jag har inte sett det där om att resan skulle ha varit en present från HD:s föräldrar, men det finns ingenting som motsäger att det var en present. Att HD skulle ha sagt till 'TinnaNinna85' att resan inte var en present från föräldrarna blir ju jättekonstigt om man tänker efter lite. Varför skulle HD ha sagt så till 'TinnaNinna85', och hur och när skulle hon ha sagt det?

Eller tvärtom. Varför skulle de som känner SD och HD bry sig det minsta om den här konstiga diskussionen?

Nej. Det finns ingen anledning att tro annat än att SD och HD hade planerat en gemensam semesterresa till USA, och att de hade bokat in resan långt i förväg.
Mitt inlägg om överfallslarmet härör från diskussionen kring okt 2018. Lite svårt att sammanfatta, det finns inget enskilt inlägg som ger hela sammanhanget. Härovan är två citat som leder till den diskussionen. TinaNinna85 var den som tillförde uppgiften att arbetskamraterna visste hur HD varit ledig, sjukskriven etc, även hur hon ev ringt och ändrat arbetstid med kort varsel. Detta var kopplat till USAresan. Efter att detta kommit fram kände flera sig olustiga och ska ha fått överfallslarm. OBS jag relaterar för att du frågar, jag har ingen aning om vad som är sant eller inte. Kolla gärna TinnaNinna85:s inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in