2019-05-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Välförtjänt att sarri får vinna en titel med chelsea. Han har fått så oerhört mycket oförtjänt skit. Får se om jag orkar dra igenom ett längre inlägg som går in mer i detalj på det för mycket av kritiken han fått är direkt "felaktig" och har inget statistiskt stöd. Allt ifrån jorginhos prestation och roll till kantes. Kepa situationen. Sen hans behandling av de egna produkterna. Finns nog ingen annan tränare i chelseas moderna historia som har gett fler ungdomar chansen och sett dem få en positiv utveckling som han. Hoppas han får fortsatt förtroende, om inte kan han lämna med huvudet högt tycker jag. Trea bakom suveränerna. Ligacupfinal som förloras på målsnöret. EL seger.
Håller helt med dig. Jorginho var riktigt svag i början av säsongen men har verkligen spelat upp sig. Kanté har väl också han vant sig vid den lite mer framskridna rollen i planen.

Det är lustigt det här med Sarri. Det är inte många veckor sedan många gärna ville se honom få foten (och ersättas av Lampard/Morris) men frågan är om någon tränare hade kunnat göra ett bättre jobb? Trea i ligan där inget annat lag är i närheten av Pool/City. EL-pokal, gick till final i ligacupen. Lägg därtill att det tar tid för vissa tränare att lära sig hur PL fungerar (Klopp, Pep). Att inte VILJA ge Sarri fler säsonger att bygga vidare på det här är för mig en gåta.

Och nu är frågan om inte Sarri sitter på trumfkortet. Han har i princip tagit Chelsea så långt som det är möjligt på så här kort sikt. Nästa steg skulle vara att bygga vidare in i CL, och på längre sikt rusta för att utmana City och Pool, men med ett förestående transferförbud så är chanserna ganska små att upprepa en tredjeplats OCH ta sig långt i CL. I synnerhet när man nu tappar Hazard.
För det är ju också nästa grej: Hazard lämnar och möjligheten att ersätta honom är obefintliga. Så Sarri ska nästa säsong överträffa den här säsongen - utan vare sig möjlighet att förbättre nuvarande trupp eller ersätta Hazard.
Så frågan är om detta ens är en fråga för Chelseas ledning längre, utan att det är ett Sarri-beslut. Vore det inte rentav ganska smart att lämna nu i sommar? Han kan gå rakryggad från Stamford Bridge med ett ännu bättre rykte än i fjol och med erfarenheten av att ha "lyckats" i England.
Senast redigerad av mushymushy 2019-05-31 kl. 19:54.
Citera
2019-06-01, 06:58
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Håller helt med dig. Jorginho var riktigt svag i början av säsongen men har verkligen spelat upp sig. Kanté har väl också han vant sig vid den lite mer framskridna rollen i planen.

Det är lustigt det här med Sarri. Det är inte många veckor sedan många gärna ville se honom få foten (och ersättas av Lampard/Morris) men frågan är om någon tränare hade kunnat göra ett bättre jobb? Trea i ligan där inget annat lag är i närheten av Pool/City. EL-pokal, gick till final i ligacupen. Lägg därtill att det tar tid för vissa tränare att lära sig hur PL fungerar (Klopp, Pep). Att inte VILJA ge Sarri fler säsonger att bygga vidare på det här är för mig en gåta.

Och nu är frågan om inte Sarri sitter på trumfkortet. Han har i princip tagit Chelsea så långt som det är möjligt på så här kort sikt. Nästa steg skulle vara att bygga vidare in i CL, och på längre sikt rusta för att utmana City och Pool, men med ett förestående transferförbud så är chanserna ganska små att upprepa en tredjeplats OCH ta sig långt i CL. I synnerhet när man nu tappar Hazard.
För det är ju också nästa grej: Hazard lämnar och möjligheten att ersätta honom är obefintliga. Så Sarri ska nästa säsong överträffa den här säsongen - utan vare sig möjlighet att förbättre nuvarande trupp eller ersätta Hazard.
Så frågan är om detta ens är en fråga för Chelseas ledning längre, utan att det är ett Sarri-beslut. Vore det inte rentav ganska smart att lämna nu i sommar? Han kan gå rakryggad från Stamford Bridge med ett ännu bättre rykte än i fjol och med erfarenheten av att ha "lyckats" i England.

Sarri har sett till resultaten gjort en 5+-säsong. EL-titel 3eplats, inhemsk cupfinal. Det är mediekriget han förlorat.
Citera
2019-06-01, 10:01
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Sarri har sett till resultaten gjort en 5+-säsong. EL-titel 3eplats, inhemsk cupfinal. Det är mediekriget han förlorat.

Citat:

OEngland.
Kul med några till som ser den fina säsong som sarri ändå gjort med chelsea. Passar då på att dra till med en längre utläggning om just detta då. Ursäkta för wall of text som jag befarar att det blir. Men det finns som sagt 3 punkter sarri hängts för den här säsongen.

1. Jorginho. Hans vapendragare från napoli. Finns få spelare som fått så mycket oförtjänt skit den här säsongen. "Passar bara sidled" "Gör ingenting på planen" " Gör inga assist eller mål". Så har det låtit från dem inkompetenta engelska punditsen ferdinand och gänget. Låt oss börja med den sista. Bara där avslöjar dem sig. Att kritisera jorginho för att han inte gör mål eller assist är som att kritisera rinaldo för att hans brytningsstatistik är dålig. Det ingår inte i hans roll. Jorginho är ingen poängspelare. Han opererar längre ned i banan och i speluppbyggnaden. Han mål och assist statistik är inte så imponerande i napoli heller, men som sagt det är inte hans roll. Som att folk skulle kritisera busquets för att han inte gör poäng. Men så följer ju inte engelsmännen någon annan liga än deras egna. Och sen detta att han BARA passar sidled. Totalt felaktigt. Kommer ihåg att jag såg fotbollslabbet för några månader sedan där backe tog upp att jorginho är en av dem spelare som slår flest framåtpassningar i europas toppligor. Hittar lite olika statistik men enligt marca slår han flest framåtpassningar i hela PL med ca 1600 (av totalt 3000, det vill säga flest passningar av alla). Annan statistik visar 1100 någonting, men ganska liten skillnad. Statistik säger inte allt och påstår inte att jorginho varit felfri denna säsong men just denna kritik finns det inget underlag för. Kom också ihåg att han gör sin första säsong i en ny liga, ett nytt lag, som ska sätta en helt ny taktik. Klart som fan man måste ge tid åt det.

https://en.as.com/resultados/futbol/inglaterra/2018_2019/ranking/jugadores/pases_adelante_buenos/

2. Kante Kantes roll har ifrågasatts. Här har jag två problem. För det första. Att kante skulle vara bättre i jorginhos position är BULLSHIT. Då har man inte tittat på chelsea eller sarri. JA i ett conte chelsea som spelat med samma system hade kante varit bättre där, men inte i SARRIS chelsea. Där är fokus mer på passningsspelaren i positionen. Och där är kante inte ens nära. Och det var därför Sarri kom till chelsea, för att spela napoli fotboll, så varför skulle han sätta kante där? Återigen är det bevis på okunskap från dem engelska punditsen som gnäller på detta.

Och angående kantes nya position som är högre upp i plan. Ja han vinner färre bollar än tidigare, intressant är dock att % av antalet bollar han vinner på OFFENSIV planhalva har gått upp med cirka 10 %. Såg dessutom någon statistik som visade på att han ligger i toppen vad gäller vunna bollar på offensiv planhalva i hela PL. Tror han var två eller trea på listan. Just det som jag varit inne på tidigare med hans position. Om man kan utnyttja hans bollvinster högre upp i planen så har man bättre ball position och kan kontra mer effektivt (Strålande exempel på det i vinsten mot fullham. https://www.youtube.com/watch?v=H-r0obaZPLw ). Och han har denna säsong mäktat med lika många mål som sina tidigare tre. Och två assist färre än vad han totalt haft under dem tre tidigare PL säsongerna. Då ska man också komma ihåg att detta är hans första säsong i en ny position, i ett lag som ska spela en ny fotboll. Självklart måste han växa in i den rollen också.

3. Ungdomarna Chelsea egna akademi är ständigt ett samtalsämne. Att amn inte får fram eller ger chansen till dem yngre. Men denna säsong så får man ändå säga att loftus cheek fått sitt stora genombrott i chelsea. Han är numera ordinarie på mittfältet, om det inte vore för hans skadebekymmer. Och då började han säsongen ganska tufft på bänken. När såg mansenast en chelsea talang ha en POSITIV utvecklingskurva under en säsong? John terry? Ja detta var innan Romans tid. Samma sak gäller Odoi. Visst kan man argumentera för att han borde gett dem chansen mer eller tidigare men faktum kvarstår att INGEN annan tränare under romans era har tidigare gett så mycket spelatid och sett en positiv utveckling för dem egna produkterna. Något som går totalt obemärkt förbi och istället kastas det bara skit på sarri för att han inte spelar dem mer.

Sarri är inte felfri. Men hans första säsong i PL. Som ni säger. Trea bakom två suveräner. Ligacupfinal som förloras på straffar. EL vinst. Jämför det med vad pep gjorde exempelvis, med bättre förutsättningar.

Med detta försvarstal sagt så undrar jag ändå inte om parterna faktiskt ska gå skilda vägar ändå. För bådas skull. Hazard lämnar och transferförbud på ingång som du säger. Min känsla är ändå att om sarri ska få ut mer, och det bästa av sig själv och chelsea behöver han förstärka. Och detta finns ju ingen möjlighet till nu. Chelsea kommer behöva förlita sig på det man har (minus hazard) och kanske börja lyfta fram ungdomarna. Det är en lockande tanke att få in cech, med lamps och terry på tränarbänken för att bygga upp ett nytt chelsea med sin egna akademi. Men då krävs ju ett helt nytt tänk där man satsar långsiktigt. Det är ju något som aldrig tidigare funnits hos chelsea. Är man redo att göra den vändningen nu? Tveksamt....
Citera
2019-06-01, 10:10
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
När jag ändå är igång och pratar tränare i london. Emery. Vad tycker folk där då? Tycker precis som i fallet sarri han fått för mycket skit. Eller känner ni arsenal fans att europa league förlusten var droppen? Resultatmässigt är denna säsong ett steg åt sidan. Alltså ingen förbättring eller försämring dör den delen från wengers tid utan det ser ganska lika ut. Trodde nog på en förbättring inför säsongen men samtidigt, han tar över från en tränare som varit där i 20 år. Och säg dem 4-5 senaste åren minst har varit tuffa och många av dem problem som man ser i emerys arsenal är gamla sjukdomar från wengers tid.

Att han på en säsong ska helt radera ut det när dem funnits där så länge. Naivt och tro det. I sina bästa stunder har det sett spännande ut för arsenal men gång efter gång återkommer dem gamla problemen. Kommer ta tid att få bort dem. Det är ett större strukturellt problem som finns i hela klubben ända från klubbledning, och kanske främst där. Om arsenal ska sparka emery vem ska då ta över? Och med samma förutsättningar göra ett bättre jobb? Jag ser inte det. Sokratis. Lichsteiner. Vad är det för värvningar egentligen? Hur skulle dem förstärka försvaret som varit bristfälligt under en längre tid. Och varför har arsenal 0 kr att spendera i januari medan botten och mittenlagen kan langa upp stålar för bra spelare.

Sparkar man emery nu så går man samma öde som united till mötes tror jag. Och då ännu värre då pengarna man drar in verkar försvinna i någons ficka snarare än satsas på laget. Tror arsenal kan gå riktigt tung tid till mötes nu framöver. Deras stjärnaspelare är inte direkt unga. Deras lojalitet kan ifrågasättas också. Är det spelare att bygga kring? Özil. Laca. Auba. Ramsey försvinner. Pengar verkar inte finnas för värvningar. Sportslig kompetent ledning som vill satsa finns inte. Tror arsenal blir ett nytt everton/spurs (pre pcoh tiden då) som samlar på sig EL platser som bäst.
Citera
2019-06-01, 19:59
Medlem
Citat:

Tror att Chelsea blir lika bra, eller t.o.m. bättre nästa år, har ändå en bra trupp och får spela ihop, något som verkar ge frukt för Spurs den här säsongen.

Man tappar förmodligen Hazard, men jag tycker Pedro har varit stundtals suverän även om han varit något ojämn, men mer regelbunden speltid tror jag att han äntlingen blommar ut, på riktigt, vid 32 års ålder. Också har man Willian, Odoi och ev Pulisic som offensiva kantspelare.

Chelsea kan ändå förstärka med en helt ok PL-elva beståendes av utlånade spelare.
Hade helst sett att Tammy Abraham äntligen får chansen, stänkt in mål för Villa i Championship men möjligt att det är lite problematiskt med tanke på Chelsea formation.
Citera
2019-06-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tror att Chelsea blir lika bra, eller t.o.m. bättre nästa år, har ändå en bra trupp och får spela ihop, något som verkar ge frukt för Spurs den här säsongen.

Man tappar förmodligen Hazard, men jag tycker Pedro har varit stundtals suverän även om han varit något ojämn, men mer regelbunden speltid tror jag att han äntlingen blommar ut, på riktigt, vid 32 års ålder. Också har man Willian, Odoi och ev Pulisic som offensiva kantspelare.

Chelsea kan ändå förstärka med en helt ok PL-elva beståendes av utlånade spelare.
Hade helst sett att Tammy Abraham äntligen får chansen, stänkt in mål för Villa i Championship men möjligt att det är lite problematiskt med tanke på Chelsea formation.
Jag har svårt att se hur Chelsea blir fortsatt lika bra utan Hazard, för att inte tala om att dom skulle bli bättre utan belgaren. Hudson-Odoi är långtidsskadad och det är oklart hur väl han kommer repa sig efter den typen av skada.

Abraham, Mount mfl är spännande spelare men inga namn som gör Chelsea omedelbart bättre nästa säsong.

Ditt resonemang om Pedro är lite märkligt.
Citera
2019-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
När jag ändå är igång och pratar tränare i london. Emery. Vad tycker folk där då?
I grunden har jag en bra uppfattning om honom. Vissa verkar ha glömt den väldigt fina hösten man hade.

Emery behöver tid och pengar, och om han är klok så tar han sig an försvaret det första han gör. Özil och Mustafi måste bort snabbt som attan, och lika bra att skicka med Koscielny där också.
Citera
2019-06-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Det är mediekriget han förlorat.
Och fansen i viss mån.
Citera
2019-06-01, 23:12
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se hur Chelsea blir fortsatt lika bra utan Hazard, för att inte tala om att dom skulle bli bättre utan belgaren. Hudson-Odoi är långtidsskadad och det är oklart hur väl han kommer repa sig efter den typen av skada.

Abraham, Mount mfl är spännande spelare men inga namn som gör Chelsea omedelbart bättre nästa säsong.

Ditt resonemang om Pedro är lite märkligt.

Andra året för en ny tränare, har lite mer insyn i vad som fungerar eller ej samt att laget blir mer samspelt.
Det jag menade om Pedro är att jag tror att han lyfter sig rejält om han får mer kontinuitet.
Citera
2019-06-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Andra året för en ny tränare, har lite mer insyn i vad som fungerar eller ej samt att laget blir mer samspelt.
Det jag menade om Pedro är att jag tror att han lyfter sig rejält om han får mer kontinuitet.
Jag ser fortfarande inte hur Sarri skulle kunna göra bättre ifrån sig än tredje platsen i en liga som domineras av City och Pool. Detta utan Hazard dessutom.

Men det är en icke-fråga eftersom Sarri med all säkerhet lämnar nu.
Citera
2019-06-01, 23:23
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Dem nordliga delarna av london skämmer ut sig, Maken till ovärdiga finalinsatser har jag fan inte sett. Med så mycket att kriga för. Arsenal med en CL plats. Spurs som hade en once in a lifetime chans att vinna CL. Och detta var vad dem hade att komma med. Skämmes ta me fan. Usch vilken besvikelse. Ingen bra reklam för den engelska fotbollen som media så desperat försökt lyfta som den bästa i europa just nu. Finalerna visade snarare på det motsatta. CL är en utslagsturnering och inte ett kvitto på vilka lag som är bäst. Små marginaler, tur och annat som spelar in lika mycket om inte mer. PL har fortfarande mycket att bevisa med tanke på alla pengar som kastas omkring.
Citera
2019-06-01, 23:24
Medlem
Citat:
Jag ser fortfarande inte hur Sarri skulle kunna göra bättre ifrån sig än tredje platsen i en liga som domineras av City och Pool. Detta utan Hazard dessutom.

Men det är en icke-fråga eftersom Sarri med all säkerhet lämnar nu.

Tror inte heller att man kniper ligan eller en andraplats, dock tror jag man plockar mer än 72 poäng, med eller utan Hazard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in