Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Tack för ett väldigt intressant inlägg. Jag tycker att det märks att du ändå vet vad du talar om. Men, tror du att det finns något man kan göra för att bromsa utvecklingen eller är systemet riggat så att lavinen kommer nu när snöbollen rullar och blir större och större? Vad händer om Riksbanken höjer räntan och inför amorteringskrav? Kan man försöka reversera de reformer som Alliansen genomförde under sina första fyra år vid makten?
Tack!
Jag tror det blir väldigt svårt att reversera utvecklingen. Om Riksbanken höjer räntan kommer det börja uppstå problem. Eller rättare sagt - de problem vi ser redan idag kommer bli ännu tydligare. Kommunernas skulder har ökat enormt senaste åren och ökningstakten blir bara högre och högre.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommunala-lan-nar-nya-rekordhojder-19103
Med så här låga räntor blir även en mycket modest höjning av räntan otroligt kännbar. Det gäller för såväl kommuner som hushåll.
Vad gäller migrationens kostnader är det minst sagt problematiskt. Jag vet egentligen inte vad man kan göra. Storskalig återvandring ser jag egentligen som enda alternativet, men de sociala konsekvenserna tror jag kommer bli hårda. Det kommer bli många snyftreportage i tidningarna och det kommer slå blint och många kommer uppfatta det som orättvist. Det kommer inte bli kul att genomdriva och genomföra sådan politik. Landet befinner sig onekligen i en mycket dålig situation.
Ett annat problem i kommunerna och i andra delar av den offentliga sektorn är den låga effektiviteten. Det är dålig ledning och styrning. När något inte fungerar är standardlösningen ofta att anställa mer personal, men fungerar arbetsprocesserna på rätt sätt? Gör alla vad de ska? Många är duktiga på att hitta på arbetsuppgifter. Om vi leker med tanken att man skulle dubblera all administrativ personal på kommunerna tror jag att de allra flesta ändå skulle ha mycket att göra, men få märker av frukterna av deras arbete.
Stefan Sauk frågar sig i en film på youtube vad som händer med alla skattepengar, för de bara försvinner. Genom mina arbeten i offentlig sektor vågar jag påstå att jag fått en viss inblick i hur det går till. Här pratar jag både om stat och kommun. Vi har hundratals myndigheter som många inte ens känner till namnet på, frånsett då de som råkar vara anställda där. Många anställda i offentlig sektor jobbar med bedömningar av olika slag. Ansökningsprocesser och utbetalningar av olika bidrag.