Citat:
Ursprungligen postat av
MCMLXXVII
Vill inte förminska krisen men vi får ha i åtanke att kommunsektorn har haft en tio år lång expansion bakom sig. Bara mellan 2013 och 2017 ökade antalet anställda med tio procent eller 80 000 personer. Naturligtvis har detta lett till en betydligt högre kostnadsnivå i verksamheterna som man nu behöver dra ner på då intäkterna viker, så lite kris-stämning passar nog bra för politikerna skulle jag tro.
Fler anställda ja, men inte i kärnverksamheterna såsom vård, skola och omsorg. Där har man snarare minskat personaltätheten. Granskar man vissa kommuner har de låg arbetslöshet trots hög invandring samtidigt som de har väldig många kommunanställda i förhållande till storleken på kommunen. Vi talar alltså om skattefinansierade jobb såsom exempelvis parkarbetare, second handbutiker eller varuservice. Jobb som inte förutsätter förkunskaper, att kunna läsa och skriva svenska etc. Dessutom är det inte heltid, i regel knappt halvtid.