2019-06-01, 22:26
  #1321
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack för ett väldigt intressant inlägg. Jag tycker att det märks att du ändå vet vad du talar om. Men, tror du att det finns något man kan göra för att bromsa utvecklingen eller är systemet riggat så att lavinen kommer nu när snöbollen rullar och blir större och större? Vad händer om Riksbanken höjer räntan och inför amorteringskrav? Kan man försöka reversera de reformer som Alliansen genomförde under sina första fyra år vid makten?
Bostäderna kommer att bli ett mindre problem när raset närmar sig, då det inte finns någon som kan köpa de bostäder som banken/kronofogden tagit. Lösningen är att låta folk bo kvar så att lägenheten/huset inte blir vandaliserad eller nedbränd.
Lavinen har redan börjat röra på sig och det är bara en tidsfråga innan själva systemet är i sina sista dödskramper.
Den dagen kronan faller som en sten får svennehororna dvs. de som röstat för 7-klövern smaka på verkligheten hur det är i ett kraschat land där väpnade gäng plundrar och stjäl allt som de vill ha.
Butiksplundringar mitt på dagen, personrån med massvis av vittnen som inte vågar göra något, inbrott medan folk är hemma, folk blir av med sina bilar genom vapenhot och passagerarna länsas på värdesaker etc.
Ett scenario som Pandoras ask fast mycket värre då alla kommer att drabbas.
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2019-06-01 kl. 22:30.
Citera
2019-06-01, 22:33
  #1322
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Bostäderna kommer att bli ett mindre problem när raset närmar sig, då det inte finns någon som kan köpa de bostäder som banken/kronofogden tagit. Lösningen är att låta folk bo kvar så att lägenheten/huset inte blir vandaliserad eller nedbränd.
Lavinen har redan börjat röra på sig och det är bara en tidsfråga innan själva systemet är i sina sista dödskramper.
Den dagen kronan faller som en sten får svennehororna dvs. de som röstat för 7-klövern smaka på verkligheten hur det är i ett kraschat land där väpnade gäng plundrar och stjäl allt som de vill ha.
Butiksplundringar mitt på dagen, personrån med massvis av vittnen som inte vågar göra något, inbrott medan folk är hemma, folk blir av med sina bilar genom vapenhot och passagerarna länsas på värdesaker etc.
Ett scenario som Pandoras ask fast mycket värre då alla kommer att drabbas.
Det absurda är att detta kanske är det som krävs för att något nytt ska kunna växa fram. Jag själv betraktar i alla fall spektaklet med nyfiket intresse nu när kommunkrisen sprider sig. Vi får väl se hur kul det blir sedan när skiten träffar fläkten.
Citera
2019-06-01, 22:45
  #1323
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det absurda är att detta kanske är det som krävs för att något nytt ska kunna växa fram. Jag själv betraktar i alla fall spektaklet med nyfiket intresse nu när kommunkrisen sprider sig. Vi får väl se hur kul det blir sedan när skiten träffar fläkten.
En av mina kollegor som jobbar med samhällsstudier sade: Först måste det bli riktigt dåligt innan det kan bli bättre.
Att all kommunal service upphör är helt klart redan nu.
Citera
2019-06-01, 22:50
  #1324
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack för ett väldigt intressant inlägg. Jag tycker att det märks att du ändå vet vad du talar om. Men, tror du att det finns något man kan göra för att bromsa utvecklingen eller är systemet riggat så att lavinen kommer nu när snöbollen rullar och blir större och större? Vad händer om Riksbanken höjer räntan och inför amorteringskrav? Kan man försöka reversera de reformer som Alliansen genomförde under sina första fyra år vid makten?

Tack!

Jag tror det blir väldigt svårt att reversera utvecklingen. Om Riksbanken höjer räntan kommer det börja uppstå problem. Eller rättare sagt - de problem vi ser redan idag kommer bli ännu tydligare. Kommunernas skulder har ökat enormt senaste åren och ökningstakten blir bara högre och högre.

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/kommunala-lan-nar-nya-rekordhojder-19103

Med så här låga räntor blir även en mycket modest höjning av räntan otroligt kännbar. Det gäller för såväl kommuner som hushåll.

Vad gäller migrationens kostnader är det minst sagt problematiskt. Jag vet egentligen inte vad man kan göra. Storskalig återvandring ser jag egentligen som enda alternativet, men de sociala konsekvenserna tror jag kommer bli hårda. Det kommer bli många snyftreportage i tidningarna och det kommer slå blint och många kommer uppfatta det som orättvist. Det kommer inte bli kul att genomdriva och genomföra sådan politik. Landet befinner sig onekligen i en mycket dålig situation.

Ett annat problem i kommunerna och i andra delar av den offentliga sektorn är den låga effektiviteten. Det är dålig ledning och styrning. När något inte fungerar är standardlösningen ofta att anställa mer personal, men fungerar arbetsprocesserna på rätt sätt? Gör alla vad de ska? Många är duktiga på att hitta på arbetsuppgifter. Om vi leker med tanken att man skulle dubblera all administrativ personal på kommunerna tror jag att de allra flesta ändå skulle ha mycket att göra, men få märker av frukterna av deras arbete.

Stefan Sauk frågar sig i en film på youtube vad som händer med alla skattepengar, för de bara försvinner. Genom mina arbeten i offentlig sektor vågar jag påstå att jag fått en viss inblick i hur det går till. Här pratar jag både om stat och kommun. Vi har hundratals myndigheter som många inte ens känner till namnet på, frånsett då de som råkar vara anställda där. Många anställda i offentlig sektor jobbar med bedömningar av olika slag. Ansökningsprocesser och utbetalningar av olika bidrag.
Citera
2019-06-01, 22:57
  #1325
Medlem
Fris avatar
Nästan hälften av kommunernas skulder är i dollar. Så valutakursförsämringen hjälper inte precis till och är mycket större än räntenivån. Vilket geni var det som kom på idén att kommuner bör låna i utländsk valuta?? Vi tar ju in skatt i kronor, så låt oss låna i en valuta som vi inte kan ta in genom beskattning! Varför inte bara betta på Roulette istället eller nåt annat som kommuner har lika hög kompetens i?
Citera
2019-06-01, 23:00
  #1326
Medlem
IMBILDENs avatar
Danderyd höjer kommunalskatten med 1,40, men det kommer ju knappast att räcka.
Systemet går bara inte runt. Vi har lagar om rättigheter. Vi har socialtjänstlag, vi har skollag, vi har läroplaner. Vi har handlingsplaner som ska upprättas. Vi har kollektivavtal, vi har lag om offentlig upphandling, vi har GDPR etc etc. Bara att hålla EU-val gör att varje kommun i snitt går back flera miljoner, då ersättningen från Valmyndigheten inte täcker de faktiska kostnaderna. Vad vi inte har är pengar i tillräcklig omfattning som krävs om allt ska upprätthållas när behoven ökar, eftersom volymerna ökar hela tiden i en mycket högre takt än skatteintäktsutvecklingen. Lite lågkonjunktur på det här så är krisen total. Jag är allvarligt oroad.
Citera
2019-06-01, 23:01
  #1327
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nästan hälften av kommunernas skulder är i dollar. Så valutakursförsämringen hjälper inte precis till och är mycket större än räntenivån. Vilket geni var det som kom på idén att kommuner bör låna i utländsk valuta?? Vi tar ju in skatt i kronor, så låt oss låna i en valuta som vi inte kan ta in genom beskattning! Varför inte bara betta på Roulette istället eller nåt annat som kommuner har lika hög kompetens i?

Vad har du för källa på det där? Tycker det låter fullständigt anmärkningsvärt det du säger.
Citera
2019-06-01, 23:08
  #1328
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad har du för källa på det där? Tycker det låter fullständigt anmärkningsvärt det du säger.
Kommuninvest är ett bolag som (nästan?) alla kommuner har grundat och är solidariskt ansvariga för, och som sköter en stor del av kommunernas upplåning. Varje (medlems-)kommun är alltså obegränsat ansvarig för Kommuninvests skulder, oberoende av egen ekonomi. Deras valutaportfölj är inte direkt uppenbar på deras hemsida, men den som söker lite där finner nog. Stötte på det här pressmeddelandet från 2018:
"Kommuninvest lånar framgångsrikt upp 1 miljard USD".
Grattis!
https://kommuninvest.se/2018/01/kommuninvest-lanar-framgangsrikt-upp-1-miljard-usd/

Och nu i maj 2019, "Kommuninvest har emitterat motsvarande 12 miljarder kronor i en ny 2-årig obligation för sitt program för s.k. benchmarkupplåning i USD."
"Kommuninvests nuvarande prognos för långfristig upplåning för 2019 är 100–120 miljarder kronor, med förväntningar om utfall i den högre delen av spannet. Med aktuell USD-emission har totalt 61 miljarder kronor hittills lånats upp."

https://kommuninvest.se/2019/05/kommuninvest-emitterar-2-arig-obligation-i-dollar/
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-06-01 kl. 23:12.
Citera
2019-06-01, 23:15
  #1329
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kommuninvest är ett bolag som (nästan?) alla kommuner har grundat och är solidariskt ansvariga för, och som sköter en stor del av kommunernas upplåning. Varje (medlems-)kommun är alltså obegränsat ansvarig för Kommuninvests skulder, oberoende av egen ekonomi. Deras valutaportfölj är inte direkt uppenbar på deras hemsida, men den som söker lite där finner nog. Stötte på det här pressmeddelandet från 2018:
"Kommuninvest lånar framgångsrikt upp 1 miljard USD".
Grattis!
https://kommuninvest.se/2018/01/kommuninvest-lanar-framgangsrikt-upp-1-miljard-usd/

Jodå. Jag känner till Kommuninvest och deras verksamhet. Kan garantera att de har hedgat valutapositionen. Om inte skulle katastrofen redan vara ett faktum. De är inga dumskallar som jobbar där.
Citera
2019-06-01, 23:19
  #1330
Medlem
IMBILDENs avatar
Får tillägga att det finns risk för att enskilda kommuner hittar på dumheter som att låna i andra valutor, men inte hedga bort valutarisk, men det är inget som en normalt funtad finans- eller ekonomichef skulle hitta på.
Citera
2019-06-01, 23:36
  #1331
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan garantera att de har hedgat valutapositionen. Om inte skulle katastrofen redan vara ett faktum. De är inga dumskallar som jobbar där.
Slå inte vad om det! Haha, inga dumskallar som jobbar åt kommunerna. Jag har själv jobbat med en medelstor kommuns koncernchef som min närmaste chef, i ett rent finansiellt bolag, och han hade ingen aaaning om vad han höll på med. Han var uteslutande intresserad av att grundlöst gissa framtida priser och förstod inte konceptet med marknadsneutral riskhantering.
"- Har du diskonterat hela vårt kassaflöde??? Det har du inte befogenheter att göra, avdiskontera det omgående!"

Kommunen hade f.ö. ställt över en miljard i garantier till ett bolag för att minska deras kreditrisk på skattebetalarnas bekostnad. Framgick av årsredovisningens noter, men ingen granskar ju kommuners ekonomi så ingen brydde sig. Varje kommun är en mångmiljardcirkus som bollas av lallande dårar. Sveriges största stöldcirkus.
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-06-01 kl. 23:41.
Citera
2019-06-02, 00:20
  #1332
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Slå inte vad om det! Haha, inga dumskallar som jobbar åt kommunerna. Jag har själv jobbat med en medelstor kommuns koncernchef som min närmaste chef, i ett rent finansiellt bolag, och han hade ingen aaaning om vad han höll på med. Han var uteslutande intresserad av att grundlöst gissa framtida priser och förstod inte konceptet med marknadsneutral riskhantering.
"- Har du diskonterat hela vårt kassaflöde??? Det har du inte befogenheter att göra, avdiskontera det omgående!"

Kommunen hade f.ö. ställt över en miljard i garantier till ett bolag för att minska deras kreditrisk på skattebetalarnas bekostnad. Framgick av årsredovisningens noter, men ingen granskar ju kommuners ekonomi så ingen brydde sig. Varje kommun är en mångmiljardcirkus som bollas av lallande dårar. Sveriges största stöldcirkus.

Menade att de på Kommuninvest vet vad de håller på med. Däremot är det ju precis som du säger lite blandad standard ute på de enskilda kommunerna. Kommunerna granskas ju för övrigt av revisorer, men det är nog lite blandad standard där också. Det här med risk och väsentlighet kan man se högst olika på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in