• 1
  • 2
2019-06-01, 21:43
Medlem
Kommer snart påbörja en anställning inom ett bevakningsbolag och tänkte att de som har erfarenhet kan dela med sig.

Har precis blivit färdig med väktarutbildningen och blivit erbjuden en tjänst. Tänkte höra om det spelar stor roll ifall man arbetar för de större eller mindre bolagen?

Är lönen god? Finns det någon chans att man kan avancera eller är man begränsad?

Vilka egenskaper är bäst att besitta inom den branschen.
Citera
2019-06-01, 21:53
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levii
Kommer snart påbörja en anställning inom ett bevakningsbolag och tänkte att de som har erfarenhet kan dela med sig.

Har precis blivit färdig med väktarutbildningen och blivit erbjuden en tjänst. Tänkte höra om det spelar stor roll ifall man arbetar för de större eller mindre bolagen?

Är lönen god? Finns det någon chans att man kan avancera eller är man begränsad?

Räkna med att du får ta mycket skit som väktare/ordningsvakt.
Citera
2019-06-01, 21:56
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Tänkte höra om det spelar stor roll ifall man arbetar för de större eller mindre bolagen?

Vet folk som jobbat inom dom större bolagen och fått ordentligt betalt, men då för att vara receptionistväktare på en storindustri och många timmar. Lönen har dock varit löjligt hög. Kanske ut 30, men jag misstänker det hör till undantagsfallen.

Jag jobbade på G4S och var inte väktare, jag hade löjligt låg lön, ca 12700 efter skatt för heltidsjobb på udda tider (tre-shift), totalt värdelöst och sämst jag tjänat någonsin.

Vad jag vet kan du mest avancera på lönestegen genom att jobba många år. Om du menar position så kan du säkert få en administrativ roll om du lyckas smöra in dig hos ledningen. Jag tror dock att väktarbranschen är svår att avancera i och det är mycket svågerpolitik.

Jag skulle egentligen säga till dig att sök jobb som väktare i Norge då vi i Sverige är ett låglöneland.

Jag har förresten haft jobb som militär väktare och det var rondering och ut och inpassering. Inte svårt, tiden gick, men jag kände mig som en slav.

Jag menar också att väktare är ett genomgångsyrke till stort, för jag vet ej varför folk vill jobba som väktare lång tid. Bli polis istället om du är intresserad av branschen, men lönen för poliser är troligen inte bättre utan kanske rent av sämre. Men utvecklingspotentialen inom polisyrket tror jag är betydligt större.
Citera
2019-06-01, 22:11
Medlem
Jobbar själv som väktare, jobbar på en av de större bolagen och tycker det är helt okej. Var beredd på att du kommer få ta skituppdragen första halvåret/året för 20.000 brutto. Dessa uppdragen går ut på att i princip kolla in i väggen i 8 timmar, ingen tillgång till någon underhållning så timmarna går långsamt.

Efter 6 månader har du 23.000kr i bruttolön och efter 15 månader har du 27.500kr. Nytt avtal förhandlas nu i juni så det kommer bli högre lön för samtliga när den är klar. Inget superkul jobb i längden, de flesta tröttnar efter några år och går vidare som OV eller andra roller alternativt jobbar extra medans de pluggar. Är ett perfekt extrajobb när man studerar skulle jag säga.

Du kan absolut avancera, men enligt mig är det inte värt det ens. Du kan bli gruppledare vilket innebär en löneökning på ca 1000kr och du får massor med ansvar, absolut inte värt det, förstår inte hur folk tackar ja till dessa tjänster.
Citera
2019-06-01, 22:21
Medlem
itsallalies avatar
Citat:

Ha inte för höga förväntningar. På någon eller något inom yrket.

Lönen bör du väl veta något om vid detta laget.

Egenskaper? Hålla käften är en bra egenskap oavsett vad det gäller. Ta lärdom av de som arbetat mer än 10 år vill jag också säga.

Du får ursäkta, jag brukade vara mer positiv, ska jag ge dig ett sista råd så är det att inte bli kvar inom branschen.
Citera
2019-06-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vet folk som jobbat inom dom större bolagen och fått ordentligt betalt, men då för att vara receptionistväktare på en storindustri och många timmar. Lönen har dock varit löjligt hög. Kanske ut 30, men jag misstänker det hör till undantagsfallen.

Jag jobbade på G4S och var inte väktare, jag hade löjligt låg lön, ca 12700 efter skatt för heltidsjobb på udda tider (tre-shift), totalt värdelöst och sämst jag tjänat någonsin.

Vad jag vet kan du mest avancera på lönestegen genom att jobba många år. Om du menar position så kan du säkert få en administrativ roll om du lyckas smöra in dig hos ledningen. Jag tror dock att väktarbranschen är svår att avancera i och det är mycket svågerpolitik.

Jag skulle egentligen säga till dig att sök jobb som väktare i Norge då vi i Sverige är ett låglöneland.

Jag har förresten haft jobb som militär väktare och det var rondering och ut och inpassering. Inte svårt, tiden gick, men jag kände mig som en slav.

Jag menar också att väktare är ett genomgångsyrke till stort, för jag vet ej varför folk vill jobba som väktare lång tid. Bli polis istället om du är intresserad av branschen, men lönen för poliser är troligen inte bättre utan kanske rent av sämre. Men utvecklingspotentialen inom polisyrket tror jag är betydligt större.

Men vilka uppdrag är bäst att få då eftersom yrket är så brett? Vilka uppdrag är mindre populära.

Har eventuellt fått ett erbjudande i Norge som jag även det över. Är det såpass stor skillnad lönemässigt i grannlandet.
Citera
2019-06-01, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Men vilka uppdrag är bäst att få då eftersom yrket är så brett? Vilka uppdrag är mindre populära.

Har eventuellt fått ett erbjudande i Norge som jag även det över. Är det såpass stor skillnad lönemässigt i grannlandet.

Att köra värdetransport är mindre populärt enligt vissa för du får köra hoppiga skåpbilar. Bättre enligt mig då du får röra på dig. Sen finns ju Ordningsvakter i tunnelbanan men det skiljer sig markant från väktare. Jag vet ej vad du är. Jag tycker att OV i tunnelbanan mera är som polis. Sen har du ronderande väktare som rycker i dörrar och inget händer, jag har gjort detta, fördelen är att det är förutsägbart men tråkigt i längden.

Löneässigt, jag antar du får 15000 kr mera i lön i Norge. Men så kostar det betydligt mera att bo i Norge. Jag ligger på ca 40 tusen svenska kronor in i Norge varje månad men en Cola 33 cl kan kosta 50 kr etc, så det blir svårt jämföra med svenska löner. Jag är inte väktare utan har ett annat typiskt arbetaryrke.

Som slutsats tror jag att om du vill argumentera med folk och kanske brottas med dom, bli OV. Vill du ha slappast möjligast jobb bli ronderande väktare. Lönemässigt menar jag ronderande väktare ligger högst. Men hey, väktaryrket är egentligen ett låglöneyrke. Bli OV på krogar så kanske du får högre timpeng. Bli polis om du är intresserad av branschen i stort och det är ditt kall. Ja, jag vet ej vad jag ska säga mera.
Senast redigerad av Hegamon 2019-06-01 kl. 23:22.
Citera
2019-06-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Att köra värdetransport är mindre populärt enligt vissa för du får köra hoppiga skåpbilar. Bättre enligt mig då du får röra på dig. Sen finns ju Ordningsvakter i tunnelbanan men det skiljer sig markant från väktare. Jag vet ej vad du är. Jag tycker att OV i tunnelbanan mera är som polis. Sen har du ronderande väktare som rycker i dörrar och inget händer, jag har gjort detta, fördelen är att det är förutsägbart men tråkigt i längden.

Löneässigt, jag antar du får 15000 kr mera i lön i Norge. Men så kostar det betydligt mera att bo i Norge. Jag ligger på ca 40 tusen svenska kronor in i Norge varje månad men en Cola 33 cl kan kosta 50 kr etc, så det blir svårt jämföra med svenska löner. Jag är inte väktare utan har ett annat typiskt arbetaryrke.

Som slutsats tror jag att om du vill argumentera med folk och kanske brottas med dom, bli OV. Vill du ha slappast möjligast jobb bli ronderande väktare. Lönemässigt menar jag ronderanden väktare ligger höst. Men hey, väktaryrket är egentligen ett låglöneyrke. Bli OV på krogar så kanske du får högre timpeng. Bli polis om du är intresserad av branschen i stort och det är ditt kall. Ja, jag vet ej vad jag ska säga mera.

Ska fan sikta in mig på Norge isåfall hehe. Tror jag skulle trivas mer som ronderande väktare utifrån det du berättar. Men är det fördelaktigt att vara anställda av de stora bolagen som nokas, g4s, Securitas? Är det några skillnader på deras löner.

Nej nej jag är inte intresserad av polisyrket alls.
Citera
2019-06-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ska fan sikta in mig på Norge isåfall hehe. Tror jag skulle trivas mer som ronderande väktare utifrån det du berättar. Men är det fördelaktigt att vara anställda av de stora bolagen som nokas, g4s, Securitas? Är det några skillnader på deras löner.

Nej nej jag är inte intresserad av polisyrket alls.

Fördelen med att vara anställd på de stora bolagen är att de har flest kunder, och eftersom du med största sannolikhet börjar som behovsanställd så är det hos dem du lättast kan försörja dig.
Alla bolag är anslutna till samma kollektivavtal så lönen skall vara lika.
Citera
2019-06-02, 23:50
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:

Har du testat SÖK funktionen här någongång?
Citera
2019-06-02, 23:53
Medlem
Körde värdetransport ett tag och det är ett ganska segt och långdraget jobb. Framförallt om du har en tråkig kollega på din runda.

Kan även tillägga att man kan bli lite småparanoid när man kör värdetransport.
Citera
2019-06-02, 23:56
Medlem
Citat:

förmodligen det allra bästa jobbet som finns förutom att vara polis då'rå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in