2019-06-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Dokusåpan The Island? Där de starkaste överlevarna röstas ut i pakter, mat smugglas i båt till de utsvultna deltagarna på ön, alla scener är mer eller mindre regisserade i syfte att skapa mer drama och underhållning? De kvinnliga deltagarna blir tillsagda av produktionsteamet att spela hjälplösa våp med tummen mitt i handen och som inte klarar av att bygga ens den enklaste hyddan. Så att de klena stadsgrabbarna ska te sig som tuffa överlevnadsexperter i jämförelse med tjejerna.

De deltagare som blir skadade eller sjuka kan avbryta och få sjukvård. Det är ingen av deltagarna som behöver ställas inför valet mellan liv och död på riktigt och tvingas göra vad som krävs för att överleva.

Jag kan nämna ett par kvinnor som överlevt flera veckor ute i naturen. Rita, en 56 årig kvinna, överlevde sju veckor vilse i Nevadas vildmark (källa). Hennes make gick för att hämta hjälp och påträffades död en tid efter att hon hittats.

En annan överlevande kvinna är Amanda, som överlevde sjutton dagar i djungeln (källa).

Det var på riktigt och långt ifrån Robinson, Bear Grylls The Island och andra fåniga dokusåpor i överlevnad där ingen behöver kämpa på allvar för att klara livhanken.

Studien om kvinnor som bättre överlevare är publicerad i PNAS, en av världens mest citerade och mest omfattande multidisciplinära tidskrifter, som publicerar fler än 3200 vetenskapliga artiklar varje år.

Var det inte en japansk soldat som överlevde isolerad i djungeln i 29 år??

Visst, jag skulle inte vara vilse i djungeln, men det är inte svårt att hitta vatten och mat precis.

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/17/legendarisk-japansk-djungelkrigare-ar-dod
Citera
2019-06-01, 13:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kommer längre om du litar på folk. Och behandlar andra som folk. Dina 5000 inlägg är inte värda vatten som de är skrivna.

Du brukar köra den ja. Sluta med fjanterierna, vem som helst förstår väl att inte du läst igenom alla mina eller någon annans inlägg. Koncentrera du dig på dina inlägg och att höja kvalitén på dem så sköter jag mitt skrivande.
Vi brukar sätta upp ett A3 i klassrummet med orden " låt andra sköta sig själv". Den kan med fördel även användas på 50+ år individer som har stannat på utvecklingsnivån av en provocerande tonåring. Get the point? 😎
Citera
2019-06-01, 13:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du brukar köra den ja. Sluta med fjanterierna, vem som helst förstår väl att inte du läst igenom alla mina eller någon annans inlägg. Koncentrera du dig på dina inlägg och att höja kvalitén på dem så sköter jag mitt skrivande.
Vi brukar sätta upp ett A3 i klassrummet med orden " låt andra sköta sig själv". Den kan med fördel även användas på 50+ år individer som har stannat på utvecklingsnivån av en provocerande tonåring. Get the point?
Nu ska vi se, du ger mig rådet att man inte ska ge råd utan "låt andra sköta sig själva"?

Att ge råd till andra som man själv struntar i kallas hyckleri. Kan även vara kvinnlig o-logiskhet. Kvinnans privilegium att vara dum helt enkelt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-01 kl. 13:51.
Citera
2019-06-01, 15:17
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu ska vi se, du ger mig rådet att man inte ska ge råd utan "låt andra sköta sig själva"?

Att ge råd till andra som man själv struntar i kallas hyckleri. Kan även vara kvinnlig o-logiskhet. Kvinnans privilegium att vara dum helt enkelt.

Jag har inte sagt att jag inte själv behöver lyda rådet också, ellerhur?
Men du kan verkligen behöva tänka på det. Du har så otroligt mycket att säga om alla andras prestationer istället för att koncentrera dig på dig själv. Nu börjar du lägga dig i hur folk skriver sina inlägg också.
Så, låt andra sköta sig själv, comprende?
Citera
2019-06-01, 16:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det hade varit klädsamt om du ens försökt debunka det jag påstår och inte bara hålla dig till det du knappt klarar av, dvs debunka något annat.

Det är så man förstår att du egentligen saknar den grundläggande förståelsen.
Jag har markerat den text jag menar hade räckt för dig att nämna.

Allt annat du skriver saknar relevans för ditt största fel gör du i början redan.
Jag tror inte du klarar en större förklaring än detta:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociologi
och
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frankfurtskolan

Förhållandet mellan Frankfurtskolan och Sociologi kommer du inte undan hur du än bär dig åt.

I ditt inlägg bad du mig kolla om det stod Social Science på första sidan av min länkade studie. Sociologi är bara en i den långa raden av akademiska discipliner som finns i kategorin Social Sciences:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Outline_of_academic_disciplines#Social_sciences

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Outline_of_social_science

Social science – branch of science concerned with society and human behaviors.

Eftersom du tydligen får allergiska utslag av termen ”Social Sciences” så är det underförstått att du förkastar all forskning från samtliga discipliner inom nämnda vetenskapsområde. I din värld är ju även kriminologer, jurister, arkeologer, antropologer, psykologer, nationalekonomer, företagsekonomer osv marxistiska genusflummare - hjärntvättade av Franfurtskolans idéer.

För att du inte ska skämma ut dig ytterligare så avslutar vi diskussionen nu. Din paranoida besatthet av Karl Marx, Frankfurtskolan och sociologi är oerhört pinsam.
Citera
2019-06-01, 16:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Haha, en riktig lurpackklassiker.
"jag kan nämna ett par kvinnor som överlevt flera veckor"...
"En annan överlevde sjutton dagar"...

Vet du, det rimmar väl ganska bra med "jag kan nämna en mänsklighet som överlevt i 200 000 år i sin nuvarande form"?
Så kan du ta dina "några veckor" och slå dig i huvudet med dem.

Jag kommer inte be dig om dina källor till din tolkning av "The Island".
Jag ställer bara ditt ord mot Bear Grylls, så får läsarna själva avgöra vem som vet bäst om överlevnad.

Homo Sapiens som överlevt i 300 000 år (enligt de senaste forskningsrönen) består till hälften av kvinnor. Bara så du vet.

Du är väl medveten om att kokosnötter, levande djur som smågrisar, kajmaner och leguaner samt friskt vatten transporteras med båt till båda öarna för att ”planteras” på ön. För att deltagarna ska hitta djuren som de sedan kan jaga och döda. Det måste finnas mat och vatten redan från början på ön, annars hade ingen överlevt.

Enligt programledaren Bear Grylls hade både män och kvinnor som stannat samtliga sex veckor bevisat för sig själva att de var sanna överlevare. Han menar att det inte handlar om kön, utan om attityd och karaktär. En del människor oavsett kön bryter ihop när pressen blir för stark.

Grylls och producenterna övervägde faktiskt att ingripa vid en tidpunkt för att avsluta överlevnadsexperimentet. De var väldigt oroliga för att deltagarnas inre organ skulle börja svikta till följd av uttorkning och svält.

Den deltagare som skadas allvarligt, t ex bryter benet, eller får svåra infekterade sår, skickas omedelbart hem för att få sjukvård. Du minns väl Amanda Eller, hon som var vilse i den Hawaiianska djungeln i 17 dagar? På den tredje dagen föll hon så illa att hon bröt ena benet och fick menisken avsliten. Hade det hänt på en övervakad ö i ett tv-program så skulle hon ha tvingats avbryta sin medverkan och istället bli väl omhändertagen av ett professionellt sjukvårdsteam.
Citera
2019-06-01, 17:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var det inte en japansk soldat som överlevde isolerad i djungeln i 29 år??

Visst, jag skulle inte vara vilse i djungeln, men det är inte svårt att hitta vatten och mat precis.

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/17/legendarisk-japansk-djungelkrigare-ar-dod

Oj, vilken duktig japansk soldat som överlevde i djungeln i nästan tre decennier! Likt en hungrig räv om natten stal han ris och bananer av lokalbefolkningen, och sköt deras boskap för att skaffa sig torkat kött. Det kunde inte ha varit ett alltför stort avstånd mellan hans väl dolda lägerplats och närmaste bebyggelse.

Om japanen hade brutit benet och fått menisken avsliten när han flydde in i djungeln efter krigsslutet för att gömma sig, så skulle han förmodligen ha dött inom en kort tid. Av svält, törst, köld, attacker från stora rovdjur eller bett från giftspindlar och ormar.

Det är som du säger inte svårt att hitta vatten och mat i djungeln. I alla fall inte om man har två oskadade ben och armar, och det inte ösregnar flera dagar i sträck. Har man halkat och brutit benet, då måste man krypa på alla fyra och leta efter mat och vatten i den närmaste omgivningen. Det är minsann inte så lätt att koncentrera sig på att söka mat och vatten när man plågas av outhärdlig smärta i den skadade kroppsdelen. Det enda vatten som finns i närheten är oftast lerigt och odrickbart. Sen blir man som svårt skadad ett lätt byte för stora rovdjur.

Amanda Eller, som var vilse i Hawaiis djungel i 17 dagar, ramlade och bröt benet redan på den tredje dagen. Hon fick livnära sig på det lilla som fanns i närheten, täckte sig med ormbunkar för att hålla sig varm och övernattade i ett vildsvinsnäste. Hon var ju inte lika skicklig som den japanske ”överlevnadsexperten” att promenera obehindrat flera km till lokalbefolkningen och sno deras mat och sedan springa raskt tillbaka in i djungeln med sitt byte.
Citera
2019-06-01, 17:07
Medlem
Citat:
Oj, vilken duktig japansk soldat som överlevde i djungeln i nästan tre decennier! Likt en hungrig räv om natten stal han ris och bananer av lokalbefolkningen, och sköt deras boskap för att skaffa sig torkat kött. Det kunde inte ha varit ett alltför stort avstånd mellan hans väl dolda lägerplats och närmaste bebyggelse.

Om japanen hade brutit benet och fått menisken avsliten när han flydde in i djungeln efter krigsslutet för att gömma sig, så skulle han förmodligen ha dött inom en kort tid. Av svält, törst, köld, attacker från stora rovdjur eller bett från giftspindlar och ormar.

Det är som du säger inte svårt att hitta vatten och mat i djungeln. I alla fall inte om man har två oskadade ben och armar, och det inte ösregnar flera dagar i sträck. Har man halkat och brutit benet, då måste man krypa på alla fyra och leta efter mat och vatten i den närmaste omgivningen. Det är minsann inte så lätt att koncentrera sig på att söka mat och vatten när man plågas av outhärdlig smärta i den skadade kroppsdelen. Det enda vatten som finns i närheten är oftast lerigt och odrickbart. Sen blir man som svårt skadad ett lätt byte för stora rovdjur.

Amanda Eller, som var vilse i Hawaiis djungel i 17 dagar, ramlade och bröt benet redan på den tredje dagen. Hon fick livnära sig på det lilla som fanns i närheten, täckte sig med ormbunkar för att hålla sig varm och övernattade i ett vildsvinsnäste. Hon var ju inte lika skicklig som den japanske ”överlevnadsexperten” att promenera obehindrat flera km till lokalbefolkningen och sno deras mat och sedan springa raskt tillbaka in i djungeln med sitt byte.

Icke desto mindre är det överlevnad.

Alla nyheter om kapitulation är falska. Kriget fortsätter.

Det gällde även i Sverige under kalla kriget, det var vad alla värnpliktiga fick lära sig.

Även jag kan överleva i djungeln, jag var turist där i några veckor och fick lära mig hur man fixar mat och rent vatten. Folk lever i djungeln som jägare/samlare utan att bygga upp förråd, visste du det??

En djungel är rena uppvärmda ICA-butiken jämfört med tempererad skog på vintern... där är det svårt med mat och kyla.
Citera
2019-06-01, 19:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag har inte sagt att jag inte själv behöver lyda rådet också, ellerhur?
Nu börjar du lägga dig i hur folk skriver sina inlägg också. Så, låt andra sköta sig själv, comprende?
Låt mig se dig följa ditt eget råd så löser sig alla problem, om du har några.
Citera
2019-06-01, 20:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Icke desto mindre är det överlevnad.

Alla nyheter om kapitulation är falska. Kriget fortsätter.

Det gällde även i Sverige under kalla kriget, det var vad alla värnpliktiga fick lära sig.

Även jag kan överleva i djungeln, jag var turist där i några veckor och fick lära mig hur man fixar mat och rent vatten. Folk lever i djungeln som jägare/samlare utan att bygga upp förråd, visste du det??

En djungel är rena uppvärmda ICA-butiken jämfört med tempererad skog på vintern... där är det svårt med mat och kyla.

Gör dig inte dummare än du redan är. Jägar/samlar-människor är födda och uppvuxna i regnskogen och därför anpassat sig väl till primitiva livsförhållanden. De lär sig redan som barn hur man jagar och fiskar, och vilka växter som kan användas som föda eller medicin. Vidare har de i sina samhällen små trädgårdar där de kan odla ätliga växter.

Fick du lära dig på överlevnadskursen att en regnskog är som en ICA-butik där det bara är att plocka ner allt man behöver för att överleva? Fick du också reda på hur man kommer undan med livet i behåll med ett brutet ben eller infekterade sår mitt i den mest ogästvänliga delen av skogen, tiotals mil till närmaste civilisation?

Tydligen använder du ditt påstående att du deltagit i överlevnadskurser som en extra tyngd åt dina tunna argument.

En regnskog kan inte jämföras med en uppvärmd ICA-butik med alla nödvändiga förnödenheter inom bekvämt räckhåll. I en svensk livsmedelsbutik slipper du tät vegetation, 99 % luftfuktighet, skorpioner, mygg, giftiga växter, ormar, pirayor, aggressiva myror och sumpiga marker.

Det kan bli kallt nattetid särskilt efter flera dagars ihållande regn. 10-15 grader varmt.

Juliane Koepcke var en 17 år gammal flicka som överlevde efter att hennes flygplan träffats av en blixt och störtat rakt ner i Perus regnskog. Hon ådrog sig bl a ett brutet nyckelben och en skadad arm. Hennes enda proviant var lite godis. Hon tillbringade nio dygn i den täta djungeln, med infekterade sår, utan både mat och vatten innan hon blev räddad.

Vet du att Juliane hällde bensin på sin skadade arm och därefter flydde inte mindre än 35 maskar ur det infekterade såret?

https://www.telegraph.co.uk/culture/books/authorinterviews/9143701/Sole-survivor-the-woman-who-fell-to-earth.html

Vet du vem Ada Blackjack var? Hon var en 23-årig sömmerska som överlevde två år på den obebodda Wrangels ö, norr om Sibirien, med endast en katt till sällskap. Övriga i hennes expedition dog. Hon höll sig vid liv genom att skjuta sälar.

https://timeline.com/ada-blackjack-stranded-island-4e6f0d2e198e?gi=b69d7eee4ba2
Citera
2019-06-01, 20:14
Medlem
Citat:
Gör dig inte dummare än du redan är. Jägar/samlar-människor är födda och uppvuxna i regnskogen och därför anpassat sig väl till primitiva livsförhållanden. De lär sig redan som barn hur man jagar och fiskar, och vilka växter som kan användas som föda eller medicin. Vidare har de i sina samhällen små trädgårdar där de kan odla ätliga växter.

Fick du lära dig på överlevnadskursen att en regnskog är som en ICA-butik där det bara är att plocka ner allt man behöver för att överleva? Fick du också reda på hur man kommer undan med livet i behåll med ett brutet ben eller infekterade sår mitt i den mest ogästvänliga delen av skogen, tiotals mil till närmaste civilisation?

Tydligen använder du ditt påstående att du deltagit i överlevnadskurser som en extra tyngd åt dina tunna argument.

En regnskog kan inte jämföras med en uppvärmd ICA-butik med alla nödvändiga förnödenheter inom bekvämt räckhåll. I en svensk livsmedelsbutik slipper du tät vegetation, 99 % luftfuktighet, skorpioner, mygg, giftiga växter, ormar, pirayor, aggressiva myror och sumpiga marker.

Det kan bli kallt nattetid särskilt efter flera dagars ihållande regn. 10-15 grader varmt.

Juliane Koepcke var en 17 år gammal flicka som överlevde efter att hennes flygplan träffats av en blixt och störtat rakt ner i Perus regnskog. Hon ådrog sig bl a ett brutet nyckelben och en skadad arm. Hennes enda proviant var lite godis. Hon tillbringade nio dygn i den täta djungeln, med infekterade sår, utan både mat och vatten innan hon blev räddad.

Vet du att Juliane hällde bensin på sin skadade arm och därefter flydde inte mindre än 35 maskar ur det infekterade såret?

https://www.telegraph.co.uk/culture/books/authorinterviews/9143701/Sole-survivor-the-woman-who-fell-to-earth.html

Vet du vem Ada Blackjack var? Hon var en 23-årig sömmerska som överlevde två år på den obebodda Wrangels ö, norr om Sibirien, med endast en katt till sällskap. Övriga i hennes expedition dog. Hon höll sig vid liv genom att skjuta sälar.

https://timeline.com/ada-blackjack-stranded-island-4e6f0d2e198e?gi=b69d7eee4ba2

Jag säger inte att kvinnor inte kan överleva, jag säger att den japanske soldaten var en överlevare vilket du bestrider. Han trodde ju att han var på ockuperat territorium vilket gör det än mer anmärkningsvärt.

Det är inte så svårt att överleva i djungeln, i alla fall inte om man inte är kräsen.

Jag sätter inte kvinnan på piedestal på samma sätt som du. Du verkar ju närmast fanatisk i din dyrkan.

ja, jag fick lära mig att hitta mat och få dricksvatten ur växter. Jag fick lära mig hur man inte gick vilse. Det var skitkul.

Folket i amazonas lever ganska bekväma liv. jag hade inte levt bekvämt utan fått kämpa för min överlevnad. Men överlevt hade jag gjort. Faktum är att min guide hade räddat en stackars turist som irrat vilse i djungeln i tre veckor, haha...

Man irrar inte vilse i skandinavisk skog i tre veckor och överlever. det kan jag säg....
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-06-01 kl. 20:18.
Citera
2019-06-01, 21:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag säger inte att kvinnor inte kan överleva, jag säger att den japanske soldaten var en överlevare vilket du bestrider. Han trodde ju att han var på ockuperat territorium vilket gör det än mer anmärkningsvärt.

Det är inte så svårt att överleva i djungeln, i alla fall inte om man inte är kräsen.

Jag sätter inte kvinnan på piedestal på samma sätt som du. Du verkar ju närmast fanatisk i din dyrkan.

ja, jag fick lära mig att hitta mat och få dricksvatten ur växter. Jag fick lära mig hur man inte gick vilse. Det var skitkul.

Folket i amazonas lever ganska bekväma liv. jag hade inte levt bekvämt utan fått kämpa för min överlevnad. Men överlevt hade jag gjort. Faktum är att min guide hade räddat en stackars turist som irrat vilse i djungeln i tre veckor, haha...

Man irrar inte vilse i skandinavisk skog i tre veckor och överlever. det kan jag säg....

Amanda Eller, hon som var fast i Hawaiis regnskog i 14 dagar med en benfraktur och en söndersliten menisk, käkade allt hon kunde hitta, t ex vilda frukter och mal. Så hon var inte kräsen, det kan jag tala om för dig.

Den japanske soldaten var aldrig vilse utan flydde självmant in i djungeln för att gömma sig och bygga upp en tillvaro som en vildmarkseremit, isolerad från civilisationen. Dock hade han sitt gömställe relativt nära lokalbefolkningen som han kunde stjäla mat ifrån.

3 åriga Karina överlevde 11 dagar i den sibiriska vildmarken som jag anser är värre än en relativt beskedlig skandinavisk skog.

Systrarna Leslie Roy, 52 och Lee Wright, 56, körde fast med sin bil i ett avlägset område och överlevde i skogen i Michigan i USA i nästan två veckor. De livnärde sig på ostbågar, kakor och smält snö. (källa: Metro)

Sist men inte minst har vi de två torparflickorna Jenny, 11, och Augusta, 8, som irrade vilse i en svensk skog i tre fruktansvärda veckor november-december 1901 och mot alla odds överlevde. Dock inte i ett helt stycke. Båda flickornas fötter var förfrusna och fick amputeras. Berättelsen om de stackars flickornas tragiska öde var så gripande att jag grät en skvätt när jag läste den.(källa: Minnenas Journal)

Kvinnor har mer underhudsfett än män och har därför större chans att överleva svält, sjukdomar och kyla. Dessutom har de generellt bättre immunförsvar än män. Dessa fakta har en enig forskningsvärld kommit fram till.

Min poäng med mina inlägg i den här tråden är att visa att kvinnor inte är några dåliga överlevare utan drivs av minst lika stark överlevnadsinstinkt och har lika stor livsvilja som män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in