2019-05-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Möjligt ytterligare en dum fråga. Men om jag köper BTC för värde 1000 kr, gör hela proceduren. Låter BTCn ligga och tugga i plåboken och wips så har BTC gått upp i värde med 20 %. Om jag då säljer mina BTC, kommer jag då få ut 20 % mer? Alltså då 1200 kronor?

Vad är det som styr om valutan går upp eller ner i värde? Är det så simpelt som desto fler som köper BTC, desto högre blir värdet, och desto fler som säljer desto lägre värde har det?

Värdet styrs av tillgång och efterfrågan.

Köper du BTC värt 1000 och sedan säljer till värde 1200 så betänk att du ska betala skatt på de 200kr du gjort i vinst.
Citera
2019-05-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Hur mycket folk investerat tror jag varierar, framför allt beroende om man köpte för flera år sedan eller inte.

Om du vill köpa på en svensk sajt så finns BTCX och Safello som stödjer Swish. Utomlands finns Kraken, Bitstamp och Coinbase vilket stödjer banköverföringar, och det är lägre avgift.

När du köpt så ligger bitcoinsen på handelsplatsens plånbok och inte "i dina händer". Du rekommenderas alltså att plocka ut dem genom att skicka dem till en adress i din egna bitcoin-plånbokmjukvara. Du kan ha en plånbok på datorn (rekommenderar Electrum), eller på telefonen (rekommenderar Blockstream Green) eller allra säkrast så klart en hårdvaruplånbok (Trezor, Ledger) om du vill vara absolut säker att du inte blir hackad eller tappar bort dina coins.

När man installerar en wallet så tvingas man skriva ner en återställningskod (en rad engelska ord) så att om telefonen/datorn dör eller försvinner på annat vis så kan alltid coinsen återställas med hjälp av återställningskoden.

Det är egentligen så enkelt. Bitcoins lagras på bitcoins blockkedja på publika adresser som din plånbok genererar, och du kommer åt coinsen genom privatnyckeln som plånboken samtidigt genereras. Så så länge du sitter på privatnyckeln så är det bara du i världen som kan komma åt dina coins och det blir som att sitta på sin egna guldtacka där hemma. Det är ditt eget ansvar att skydda privatnyckeln (plånboken / återställningskoden) annars är coinsen försvunna för evigt.

Tusen tack för ditt svar! Vilken sida rekommenderar du att köpa ifrån (svensk eller inte spelar ingen roll)?

Kommer till en början bara investera en liten summa och då bör programmet Electrum duga, right?

Privatnyckeln kan jag förvara vart som helst, typ skriva under en takpanna eller dyl?

Säg att jag köper btc för 2000kr i månaden och låter dom vara i min wallet ca 10 år, är det något jag behöver redovisa för skatteverket eller gäller det bara när man säljer mot en fiat valuta?
Citera
2019-05-31, 15:21
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJohn
Tusen tack för ditt svar! Vilken sida rekommenderar du att köpa ifrån (svensk eller inte spelar ingen roll)?

Kommer till en början bara investera en liten summa och då bör programmet Electrum duga, right?

Privatnyckeln kan jag förvara vart som helst, typ skriva under en takpanna eller dyl?

Säg att jag köper btc för 2000kr i månaden och låter dom vara i min wallet ca 10 år, är det något jag behöver redovisa för skatteverket eller gäller det bara när man säljer mot en fiat valuta?
Ja, Electrum duger, när du installerar programmet ombeds du skriva ner koden (huvudprivatnyckeln) och ja du kan spara den under en takpanna så vida den inte regnar bort

Ja, är vid försäljning du behöver redovisa. Om du dock säljer för cash på gatan eller använder för att betala med på nätet så syns det inte att du gjort en försäljning.
Citera
2019-05-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ja, Electrum duger, när du installerar programmet ombeds du skriva ner koden (huvudprivatnyckeln) och ja du kan spara den under en takpanna så vida den inte regnar bort

Ja, är vid försäljning du behöver redovisa. Om du dock säljer för cash på gatan eller använder för att betala med på nätet så syns det inte att du gjort en försäljning.

Hallå! Tänkte att jag kunde skicka iväg ett pm till dig med lite frågor då du verkar veta vad du pratar om, men har inte tillräckligt med posts så frågar här.

Tycker du jag ska köpa bitcoin via bt.cx eller rekommenderar du någon annan sida? Läste nånstans att det var dyrare att köpa där än på annat håll?

Vart kan jag köpa Eos och Pundi X, har du någon aning?

Bör jag tänka på något speciellt innan jag ger mig på detta?

Tusen tack för tidigare svar i tråden, det uppskattas!
Citera
2019-06-01, 03:24
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJohn
Hallå! Tänkte att jag kunde skicka iväg ett pm till dig med lite frågor då du verkar veta vad du pratar om, men har inte tillräckligt med posts så frågar här.

Tycker du jag ska köpa bitcoin via bt.cx eller rekommenderar du någon annan sida? Läste nånstans att det var dyrare att köpa där än på annat håll?

Vart kan jag köpa Eos och Pundi X, har du någon aning?

Bör jag tänka på något speciellt innan jag ger mig på detta?

Tusen tack för tidigare svar i tråden, det uppskattas!
De svenska sidorna jag känner till är Safello och BTCX. Jag har för mig avgifterna är lite lägre på Kraken, Bitstamp eller Coinbase om man ska köpa lite större summor via banköverföring.

Jag är intresserad av Bitcoin och hade aldrig köpt EOS eller PundiX och jag kan förklara varför.

Bitcoin har samma egenskaper som guld fast bättre och konkurrerar med guld om att bli global sparform, reservvaluta och hedge emot inflation. Allt guld är värd $8 trillion och Bitcoin är värt $150 billion så det finns fortfarande flera tusen procent potentiell uppsida kommande 2, 5, 10 åren om man sakta men säkert köper Bitcoin för sparande.

EOS och PundiX är spekulation i att dessa "företag" fortfarande kommer finnas kvar, att det som de erbjuder kommer användas och att deras "token" på något sätt ska få värde ifrån detta. Från en dag till den andra kan de ändra inflationen så ens innehav urgröps. Man är helt i händerna på ett centraliserat projekt.

Bitcoin är ett helt decentraliserat protokoll där inflationen är skrivet i sten. Utan central organisation som dikterar förändringar i grundprotokollet. Det finns ett github-repo där open source utvecklingen sker, och det sker konstanta så kallade soft-fork uppgraderingar vilka alltid är bakåtkompatibla och opt-in.

Jag säger inte att det inte finns en chans att EOS eller Pundix har en chans att överprestera Bitcoin i avkastning kommande 3, 5, 10 åren men det finns en skillnad mellan dessa "produkter" Bitcoin vs resten. Det går se hur mycket värde som överförs i Bitcoin-nätverket dagligen och Bitcoin utklassar allting just nu och troligtvis i framtiden. Det finns fundamenta.
Citera
2019-06-01, 08:43
Medlem
Bitcoin är endast en fluga. När Bitcoin har fått leka av sig några år till så kommer stormakterna se till att störta den.
Citera
2019-06-01, 11:45
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Bitcoin är endast en fluga. När Bitcoin har fått leka av sig några år till så kommer stormakterna se till att störta den.

Det sa man om internet också.
Citera
2019-06-01, 12:33
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Det sa man om internet också.
Det är intressant faktiskt. En ny revolutionerande teknik kommer till världen och alla proffstyckare och media avfärdar det som en fluga.

Det är absolut revolutionerande att istället för att lita på banker eller betalningsförmedlare som Paypal att de ska ta hand om dina pengar utan att frysa överföringar eller ta hutlösa avgifter så sköts allt på en decentraliserad blockkedja som nätverket som helhet driver utan central punkt. Det byter ut fiatsystemet helt till ett system byggt på sunda pengar vilket genom historien leder länder till välstånd, motsatsen är easy money och hyperinflation som är katastrofalt men sker hela tiden.

Jag har upplevt användandet av Bitcoin "first hand". Jag vet känslan av att sitta på sin privatnyckel som ger tillgång till mina pengar, (inte bankens pengar), jag kan bära dem med i telefonen över hela världen, jag kan skicka vilken summa när som helst globalt.

Marknaden har bara inte förstått det ännu. Att folk säger att det är en fluga,, eller tror att "nästa Bitcoin" är runt hörnet eller bara ser Bitcoin som ett pyramidspel som de "missat tåget på"...., allt detta visar på hur undervärderat Bitcoin är. Om 10 år är det kanske världens mest likvida globala valuta så mycket kapital som flödar in i Bitcoin år efter år då det är världens bästa Store of value då det är begränsad mängd coins... (0% inflation på sikt).
Citera
2019-06-01, 12:50
Medlem
Citat:
Det är intressant faktiskt. En ny revolutionerande teknik kommer till världen och alla proffstyckare och media avfärdar det som en fluga.

Det är absolut revolutionerande att istället för att lita på banker eller betalningsförmedlare som Paypal att de ska ta hand om dina pengar utan att frysa överföringar eller ta hutlösa avgifter så sköts allt på en decentraliserad blockkedja som nätverket som helhet driver utan central punkt. Det byter ut fiatsystemet helt till ett system byggt på sunda pengar vilket genom historien leder länder till välstånd, motsatsen är easy money och hyperinflation som är katastrofalt men sker hela tiden.

Jag har upplevt användandet av Bitcoin "first hand". Jag vet känslan av att sitta på sin privatnyckel som ger tillgång till mina pengar, (inte bankens pengar), jag kan bära dem med i telefonen över hela världen, jag kan skicka vilken summa när som helst globalt.

Marknaden har bara inte förstått det ännu. Att folk säger att det är en fluga,, eller tror att "nästa Bitcoin" är runt hörnet eller bara ser Bitcoin som ett pyramidspel som de "missat tåget på"...., allt detta visar på hur undervärderat Bitcoin är. Om 10 år är det kanske världens mest likvida globala valuta så mycket kapital som flödar in i Bitcoin år efter år då det är världens bästa Store of value då det är begränsad mängd coins... (0% inflation på sikt).

Vad är det som säger att inte andra kryptovalutor skapas som också i sin tur att har en begränsad mängd?
Citera
2019-06-01, 14:05
Medlem
Sados avatar
Citat:
Vad är det som säger att inte andra kryptovalutor skapas som också i sin tur att har en begränsad mängd?
Det är väl inget som säger det. Det finns redan tusentals andra.
Citera
2019-06-01, 15:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietdoge
Av det jag läst så är det en så länge fortfarande bara 1 sak som saknas för att de erfarna bitcoin investerarna ska va helt övertygade att det e dags å det är att båtten alltid förut har kännts klar igenom att det blir en dubbel bottom pattern dvs vi ska ner till runt 3405 igen 1 gång till och bounca
Inte på något vis ett fan av TA osv, men ja, precis detta. Ökningen vi har haft senaste månaderna är också på tok för aggressiv. Jag kan åtminstone sträcka mig så långt att jag blir extremt förvånad om vi inte får en rejäl resa ned och en marknad där den svaga delen hinner återgå till "fan alltså, det var alltså ingen bullrun, detta går åt helvete, im out".
Citera
2019-06-01, 15:30
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Det finns de som har begränsad mängd. Men väldigt många har det inte i formen av att projekten är så pass centralstyrda att du aldrig kan vara säker på inflationen. I Bitcoin sattes inflationen i sten från första början och grundreglerna i protokollet Bitcoin har aldrig förändrats sedan dess, alla försök att förändra protokollet leder till en hard fork, ny separat kedja (se Bitcoin Cash osv).

Ethereum är ett exempel på ett projekt som har väldigt politisk centralisering och det är i princip Ethereum Foundation som i slutändan dikterar vad inflationen ska vara, och vad den ligger på om 10 år är det ingen som vet, för de ska ändra om hela nätverket och byta konsensusalgoritm vilket ändrar hela inflationsschemat.

Bitcoin Cash för den delen är också väldigt centraliserat, de hard forkar och ändrar reglerna i grundprotokollet enligt ett schema var 6e månad. Det kan se ut som de har fast inflation idag men man vet aldrig om 10 eller 20 år eftersom denna coin (med flera) tar bort möjligheten för användare att själv kunna köra en nod och validera konsensusreglerna inklusive inflation genom att blockkedjan växer för snabbt och för stort.

Återigen, Bitcoin har ALDRIG ändrat dessa regler, det är i princip omöjligt, och det är en feature. Det tar år för Bitcoin att rulla ut nya features för det sker genom opt-in soft forks. Det är möjligt för alla att synkronisera en Bitcoin fullnod och själv validera historiken så alla transaktioner och inflationen stämmer.
Senast redigerad av DigitalNomadX 2019-06-01 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in