Citat:
Ursprungligen postat av
JihadJohn
Hur mycket har ni som sysslar med detta investerat i bitcoin?
Har funderat på att köpa ett tag men har lite funderingar på hur det går till..
Köper jag bitcoin för säg ett värde av 10.000SEK på exempelvis Coinbase (vilken sida föredras?) för att sedan föra över dessa till en hårdvaruplånbok? Hur för man över dem dit? Vad bör jag tänka på?
Må vara efterblivna frågor men måste börja nånstans..

Hur mycket folk investerat tror jag varierar, framför allt beroende om man köpte för flera år sedan eller inte.
Om du vill köpa på en svensk sajt så finns BTCX och Safello som stödjer Swish. Utomlands finns Kraken, Bitstamp och Coinbase vilket stödjer banköverföringar, och det är lägre avgift.
När du köpt så ligger bitcoinsen på handelsplatsens plånbok och inte "i dina händer". Du rekommenderas alltså att plocka ut dem genom att skicka dem till en adress i din egna bitcoin-plånbokmjukvara. Du kan ha en plånbok på datorn (rekommenderar Electrum), eller på telefonen (rekommenderar Blockstream Green) eller allra säkrast så klart en hårdvaruplånbok (Trezor, Ledger) om du vill vara absolut säker att du inte blir hackad eller tappar bort dina coins.
När man installerar en wallet så tvingas man skriva ner en återställningskod (en rad engelska ord) så att om telefonen/datorn dör eller försvinner på annat vis så kan alltid coinsen återställas med hjälp av återställningskoden.
Det är egentligen så enkelt. Bitcoins lagras på bitcoins blockkedja på publika adresser som din plånbok genererar, och du kommer åt coinsen genom privatnyckeln som plånboken samtidigt genereras. Så så länge du sitter på privatnyckeln så är det bara du i världen som kan komma åt dina coins och det blir som att sitta på sin egna guldtacka där hemma. Det är ditt eget ansvar att skydda privatnyckeln (plånboken / återställningskoden) annars är coinsen försvunna för evigt.