2019-05-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Skulle tippa på det, men vem vet..
Bitcoin kör sitt eget race

Men vad ligger bakom hypen?Är det bara kina handelskriget och kineser som flyttar ut pengar från landet eller finns något fundament som har ändrats i bitcoin?
Citera
2019-05-15, 20:22
Medlem
Börjar ångra mig att jag hoppade av på 7800, känns dock jobbigt att gå in igen på en högre nivå.Funderar på att gå in med lite mindre fast lite högre häv och bara ta en "chansning" så jag inte mår allt för dåligt om den kommer dra iväg än mer.

Frågan är om det blir en lika tokig "alts" uppgång som i slutet av 2017?

Intressant att övriga stora har börjat röra på sig också samt att omsättningen ökat markant. Är det någon som har koll varför Ethereum har ökat som satan senaste dygnet?
Citera
2019-05-15, 20:48
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Börjar ångra mig att jag hoppade av på 7800, känns dock jobbigt att gå in igen på en högre nivå.Funderar på att gå in med lite mindre fast lite högre häv och bara ta en "chansning" så jag inte mår allt för dåligt om den kommer dra iväg än mer.

Intressant att övriga stora har börjat röra på sig också samt att omsättningen ökat markant. Är det någon som har koll varför Ethereum har ökat som satan senaste dygnet?
Tycker det senaste tiden jag kollat varit så att Ethereum slackat efter när Bitcoin stuckit, för att lite senare följa efter. Det mesta följer ju efter Bitcoin i slutändan.
Citera
2019-05-16, 06:11
Medlem
Citat:

Litecoin har dragit sedan februari, och därefter uppgång på Bitcoin. Ethereum har helt enkelt stått på tur. Har 300USD som target, möjligen. Övriga alts som laggat uppgången de senaste dagarna kan tänkas ha uppsida framöver (ADA/BAT etc.), men vem vet...
Citera
2019-05-21, 19:55
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Det är nu nästan exakt 1 år kvar till nästa halvering av inflationen i Bitcoin. Var 4e år halveras inflationen. Detta har hänt 2 gånger tidigare och båda gångerna har priset ökat enormt direkt efter men även märkts månaderna innan på priset. Bitcoin kommer denna gången gå ifrån ~3.8% till ~1.8% inflation och därmed få lägre inflation än guld som ligger runt 2-3% per år. Det blir 6.25 BTC som skapas per block istället för 12.5.

Vi har redan i år sett en prisuppgång på över 100% sedan "botten" på $3000-4000, men vad tror ni om priset om 1 år efter halveringen. Jag tror det är ganska rimligt att vi ska ligga minst 100%+ upp från dagens pris nästa år vi denna tiden... runt $15 000 det vill säga.

Det är svårt för Bitcoin att prisa in halveringen så här ett år innan... för den konstanta inflationen trycker ner priset.. det är över 600 000 bitcoins som ska skapas ur tomma intet och merparten säljas fram tills dess.

Jag tror vi kommer få se ännu en megabullrun hajp precis som 2017 .. Bitcoin kommer 2020 eller 2021 gå till $50 000 i en parabolisk hajp för att därefter crasha ner till $10 000. OBS: ren spekulation.

Jag tror starkt på Bitcoin eftersom det är världens mest begränsade resurs som dessutom är digital, delbar och går skicka obehindrat globalt, kan handlas 24/7. Det är en ny monetär standard vi ser växa fram.
Senast redigerad av DigitalNomadX 2019-05-21 kl. 19:59.
Citera
2019-05-30, 02:51
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Ängsliga människa.. Det kommer inte gå nedåt på lång sikt. Inte heller på relativt kort sikt. Lets go. Får vi $ 15 000 före sept? Hets, hets..
Citera
2019-05-30, 03:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ängsliga människa.. Det kommer inte gå nedåt på lång sikt. Inte heller på relativt kort sikt. Lets go. Får vi $ 15 000 före sept? Hets, hets..

Som Näringsidkare ser jag NOLL värde i Bitcoin.. Valutan är alldeles för föränderlig för att ses som ett Valutavärde.

Bitcoin is a COMMODITY, no more. no less.
Digitala Diamanter.
Citera
2019-05-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Som Näringsidkare ser jag NOLL värde i Bitcoin.. Valutan är alldeles för föränderlig för att ses som ett Valutavärde.

Digitala Diamanter.

se det som en decentraliserad databas med poster som inte går att ändra i efterhand, BTC ger dig möjlighet att skriva till databasen.

Då kommer du förstå varför bitcoin har värde
Citera
2019-05-30, 13:43
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Digitala Diamanter.
Bitcoin är första gången i världshistorien vi har uppfunnit digital knapphet. Bitcoin har värde eftersom det är av en begränsad mängd likt guld och diamanter som du säger. Bitcoin kommer bara fortsätta öka i pris och värde eftersom det är världens bästa hedge emot inflation, bättre än guld.

Det stämmer att bitcoin som valuta är för volatil för att använda som valuta och prissätta saker i, men volatiliteten går ju ner för varje år och om 10-20 år kommer det blir mer stabilt, och då plötsligt är det en av de mest stabila valutorna och kanske möjligtvis världvaluta.
Citera
2019-05-30, 14:28
Medlem
Hur mycket har ni som sysslar med detta investerat i bitcoin?

Har funderat på att köpa ett tag men har lite funderingar på hur det går till..

Köper jag bitcoin för säg ett värde av 10.000SEK på exempelvis Coinbase (vilken sida föredras?) för att sedan föra över dessa till en hårdvaruplånbok? Hur för man över dem dit? Vad bör jag tänka på?

Må vara efterblivna frågor men måste börja nånstans..
Senast redigerad av JihadJohn 2019-05-30 kl. 15:10.
Citera
2019-05-30, 15:32
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJohn
Hur mycket har ni som sysslar med detta investerat i bitcoin?

Har funderat på att köpa ett tag men har lite funderingar på hur det går till..

Köper jag bitcoin för säg ett värde av 10.000SEK på exempelvis Coinbase (vilken sida föredras?) för att sedan föra över dessa till en hårdvaruplånbok? Hur för man över dem dit? Vad bör jag tänka på?

Må vara efterblivna frågor men måste börja nånstans..
Hur mycket folk investerat tror jag varierar, framför allt beroende om man köpte för flera år sedan eller inte.

Om du vill köpa på en svensk sajt så finns BTCX och Safello som stödjer Swish. Utomlands finns Kraken, Bitstamp och Coinbase vilket stödjer banköverföringar, och det är lägre avgift.

När du köpt så ligger bitcoinsen på handelsplatsens plånbok och inte "i dina händer". Du rekommenderas alltså att plocka ut dem genom att skicka dem till en adress i din egna bitcoin-plånbokmjukvara. Du kan ha en plånbok på datorn (rekommenderar Electrum), eller på telefonen (rekommenderar Blockstream Green) eller allra säkrast så klart en hårdvaruplånbok (Trezor, Ledger) om du vill vara absolut säker att du inte blir hackad eller tappar bort dina coins.

När man installerar en wallet så tvingas man skriva ner en återställningskod (en rad engelska ord) så att om telefonen/datorn dör eller försvinner på annat vis så kan alltid coinsen återställas med hjälp av återställningskoden.

Det är egentligen så enkelt. Bitcoins lagras på bitcoins blockkedja på publika adresser som din plånbok genererar, och du kommer åt coinsen genom privatnyckeln som plånboken samtidigt genereras. Så så länge du sitter på privatnyckeln så är det bara du i världen som kan komma åt dina coins och det blir som att sitta på sin egna guldtacka där hemma. Det är ditt eget ansvar att skydda privatnyckeln (plånboken / återställningskoden) annars är coinsen försvunna för evigt.
Citera
2019-05-30, 17:10
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Hur mycket folk investerat tror jag varierar, framför allt beroende om man köpte för flera år sedan eller inte.

Om du vill köpa på en svensk sajt så finns BTCX och Safello som stödjer Swish. Utomlands finns Kraken, Bitstamp och Coinbase vilket stödjer banköverföringar, och det är lägre avgift.

När du köpt så ligger bitcoinsen på handelsplatsens plånbok och inte "i dina händer". Du rekommenderas alltså att plocka ut dem genom att skicka dem till en adress i din egna bitcoin-plånbokmjukvara. Du kan ha en plånbok på datorn (rekommenderar Electrum), eller på telefonen (rekommenderar Blockstream Green) eller allra säkrast så klart en hårdvaruplånbok (Trezor, Ledger) om du vill vara absolut säker att du inte blir hackad eller tappar bort dina coins.

När man installerar en wallet så tvingas man skriva ner en återställningskod (en rad engelska ord) så att om telefonen/datorn dör eller försvinner på annat vis så kan alltid coinsen återställas med hjälp av återställningskoden.

Det är egentligen så enkelt. Bitcoins lagras på bitcoins blockkedja på publika adresser som din plånbok genererar, och du kommer åt coinsen genom privatnyckeln som plånboken samtidigt genereras. Så så länge du sitter på privatnyckeln så är det bara du i världen som kan komma åt dina coins och det blir som att sitta på sin egna guldtacka där hemma. Det är ditt eget ansvar att skydda privatnyckeln (plånboken / återställningskoden) annars är coinsen försvunna för evigt.

Möjligt ytterligare en dum fråga. Men om jag köper BTC för värde 1000 kr, gör hela proceduren. Låter BTCn ligga och tugga i plåboken och wips så har BTC gått upp i värde med 20 %. Om jag då säljer mina BTC, kommer jag då få ut 20 % mer? Alltså då 1200 kronor?

Vad är det som styr om valutan går upp eller ner i värde? Är det så simpelt som desto fler som köper BTC, desto högre blir värdet, och desto fler som säljer desto lägre värde har det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in