2019-06-01, 10:44
Medlem
Intressant sätt att locka nya köpare. Bjuder på tåget för stockholmare för att komma till Eskilstuna på visning.

BRF Förstlingen
2019-06-01, 10:55
Medlem
Anacondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tar det igen: Vad gör det att man har en skuld för sitt boende?

Om jag betalar 5.000:- för min bostadsrätt, och sedan 5.000:- för lån, på vilket sätt skiljer det sig mot att jag betalar 10.000:- i hyra?

Förklara för mig som att jag är ett barn, berätta varför lån till en bostad är sämre än att betala till den som hyr ut.

Tänker du att bostadsbolaget du hyr från inte har några lån, att du inte betalar för dem? Jag förstår inte, så snälla, förklara för mig varför en hyresrätt är bättre än en bostadsrätt med lån som inte betalas tillbaka.

Det som skiljer sig är alternativkostnaden för ränterisken och möjligheten till alternativa placeringar för kapitalet du måste binda för att få bostadslån. Kan du få samma bostad och bostadskostnad genom att hyra som att köpa ska du givetvis hyra. Dels slipper du risken av förändrad räntekostnad men framförallt kan du föra kapitalet du skulle behöva för insats/amorteringar till bättre avkastande placeringar.
2019-06-01, 11:02
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Vad är det som talar för att det kommer att fortsätta sidledes? Jag är nyfiken.

Med dagens ränte och kostnadsläge betalar jag och många med mig en fullt rimlig månadskostnad för mitt boende. Visst kan räntan skena iväg, men inte troligt!

Sedan kan du gräva ner dig i följande lilla skrift:

https://www.riksgalden.se/contentassets/b450c141e8c840c8899d301ec55ba2d6/2019-05-28-fokusrapport-bostadsprisernas-utveckling.pdf

Deras så kallade modell förutspår det och dom har mer på fötterna än foliehattarna på fb
2019-06-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tar det igen: Vad gör det att man har en skuld för sitt boende?

Om jag betalar 5.000:- för min bostadsrätt, och sedan 5.000:- för lån, på vilket sätt skiljer det sig mot att jag betalar 10.000:- i hyra?

Förklara för mig som att jag är ett barn, berätta varför lån till en bostad är sämre än att betala till den som hyr ut.

Tänker du att bostadsbolaget du hyr från inte har några lån, att du inte betalar för dem? Jag förstår inte, så snälla, förklara för mig varför en hyresrätt är bättre än en bostadsrätt med lån som inte betalas tillbaka.
Du tar en risk vid räntehöjning att månadskostnaden för ränta på ditt upplånade kapital (de flesta måste låna) sticker iväg och att värdet på bostadsrätten då sjunker. Dessutom kan föreningen gå i konkurs så att du förlorar allt värde i din bostadsrätt (kom ihåg, du äger inget, du har bararätt att disponera en lägenhet i föreningen).

Nu skall väl inte medlemmar i en förening kunna förlora mer än insatsen men vi har ett par plundrade föreningar i Skåne som riskerar konkurs, skall bli intressant att se om borgenärernadå riktar krav mot föreningens medlemmar om det uppstår brist. Men det skall inte kunna gå vad jag vet.

Ett bostadsbolag sköts att yrkesfolk så där ser man till att kalkylerna håller på ett annat sätt.
2019-06-01, 11:16
Medlem
https://www.svd.se/fortsatt-stopp-hos-sbab--rekordmanga-ansokningar?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2019-06-01

SBAB har inte tillräckligt många handläggare för att flytta alla lån till dem ... kan det snarare va så att de inte kan kränga bostadsobligationer till räntan deras erbjudande kräver i tillräcklig takt?
2019-06-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Med dagens ränte och kostnadsläge betalar jag och många med mig en fullt rimlig månadskostnad för mitt boende. Visst kan räntan skena iväg, men inte troligt!

Sedan kan du gräva ner dig i följande lilla skrift:

https://www.riksgalden.se/contentassets/b450c141e8c840c8899d301ec55ba2d6/2019-05-28-fokusrapport-bostadsprisernas-utveckling.pdf

Deras så kallade modell förutspår det och dom har mer på fötterna än foliehattarna på fb

Jag utgår ifrån att du själv har läst rapporten? För när jag läser den så säger de fastän lite kryptiskt, att priserna ska sjunka.

"Förväntas inte längre priserna öka leder det troligen till en lägre betalningsvilja hos köpare av både befintliga och nyproducerade bostäder och därmed ett lägre pristryck."

"Mycket talar för en påtaglig dämpning av bostadspriserna under lång tid Såväl den ekonometriska modellens längre sikt som den övriga analysens kortare horisont pekar på att ökningstakten av bostadspriserna kommer att dämpas påtagligt kommande år, jämfört med hur de har utvecklats historiskt."
Senast redigerad av St0ny 2019-06-01 kl. 11:23.
2019-06-01, 11:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att du själv har läst rapporten? För när jag läser den så säger de fastän lite kryptiskt, att priserna ska sjunka.

"Förväntas inte längre priserna öka leder det troligen till en lägre betalningsvilja hos köpare av både befintliga och nyproducerade bostäder och därmed ett lägre pristryck."

"Mycket talar för en påtaglig dämpning av bostadspriserna under lång tid Såväl den ekonometriska modellens längre sikt som den övriga analysens kortare horisont pekar på att ökningstakten av bostadspriserna kommer att dämpas påtagligt kommande år, jämfört med hur de har utvecklats historiskt."
Att priserna inte kommer fortsätta dra iväg behöver man inte vara ekonom på Riksgälden för att fatta.
Fundamenta för nya prisrallyn finns inte längre.
2019-06-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att priserna inte kommer fortsätta dra iväg behöver man inte vara ekonom på Riksgälden för att fatta.
Fundamenta för nya prisrallyn finns inte längre.

Men tydligen så luras ju normalsvensson till att tro på att det ska fortsätta uppåt, eller sidledes... Någonting är helfel på detta landets folk. Hjärntvätten total.
2019-06-01, 11:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men tydligen så luras ju normalsvensson till att tro på att det ska fortsätta uppåt, eller sidledes... Någonting är helfel på detta landets folk. Hjärntvätten total.
Lite det jag försökte beskriva i mitt inlägg om fartblindhet.
Jag minns en kollega som var lätt panikslagen för att hon pga byte av bostadsort stod utanför bostadsmarknaden några månader.
Skynda på skynda på nu skall karusellen gå.
2019-06-01, 12:09
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

ja, alla 79 sidor!

man läser in det man vill läsa. Även jag gör det och jag läser att priserna kommer gå sidledes den närmsta tioårsperioden.

Ökningstakten kommer att dämpas! Ja! man kommer inte längre få betalt för att bo.
2019-06-01, 12:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
ja, alla 79 sidor!

man läser in det man vill läsa. Även jag gör det och jag läser att priserna kommer gå sidledes den närmsta tioårsperioden.

Ökningstakten kommer att dämpas! Ja! man kommer inte längre få betalt för att bo.
Sidledesprognosen är dock beroende av att en inbromsning i ekonomin inte blir kraftigare än man spår i rapporten. Blir det fallet flaggar man för sjunkande priser.
2019-06-01, 12:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Makroidiotekonomer pratar om "ökningstakt" även när det är negativ.

T.o.m. Sydsvenska Bilbrandsbladet har en artikel om hur lönsamt det har varit att bara bo. Man har inte bara kunnat konsumera sitt boende gratis, man har fått pengar över som vinst. Varifrån kommer de värdena?
https://www.sydsvenskan.se/2019-05-31/din-bostad-ar-en-kassako

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in