Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Tar det igen: Vad gör det att man har en skuld för sitt boende?
Om jag betalar 5.000:- för min bostadsrätt, och sedan 5.000:- för lån, på vilket sätt skiljer det sig mot att jag betalar 10.000:- i hyra?
Förklara för mig som att jag är ett barn, berätta varför lån till en bostad är sämre än att betala till den som hyr ut.
Tänker du att bostadsbolaget du hyr från inte har några lån, att du inte betalar för dem? Jag förstår inte, så snälla, förklara för mig varför en hyresrätt är bättre än en bostadsrätt med lån som inte betalas tillbaka.
Du tar en risk vid räntehöjning att månadskostnaden för ränta på ditt upplånade kapital (de flesta måste låna) sticker iväg och att värdet på bostadsrätten då sjunker. Dessutom kan föreningen gå i konkurs så att du förlorar allt värde i din bostadsrätt (kom ihåg, du äger inget, du har bararätt att disponera en lägenhet i föreningen).
Nu skall väl inte medlemmar i en förening kunna förlora mer än insatsen men vi har ett par plundrade föreningar i Skåne som riskerar konkurs, skall bli intressant att se om borgenärernadå riktar krav mot föreningens medlemmar om det uppstår brist. Men det skall inte kunna gå vad jag vet.
Ett bostadsbolag sköts att yrkesfolk så där ser man till att kalkylerna håller på ett annat sätt.