2019-06-01, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Varför gå hela vägen över atlanten när hon kan uppträda live via en stor skärm?

Bredband och datornätverk kräver också energi, mycket energi. Både att bygga/tillverka och att hålla i drift.
2019-06-01, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi kan nog det där med ångest som klarat av Chernobyl, Berlin-murens fall, millennieskiftet, Maya-apokalypsen tillsammans med minst tre domedagar om året. Mycket som hänt och vi har överlevt långt innan Greta ens var påtänkt. Frågan är ju om hon är allvetande och själv kommit på detta med att det är kris (riktig sådan) just nu eller om det bara är någon som sagt åt henne detta. Sedan har detta med att vara just Asperger tagit över, dvs det blir väldigt extremt och allt måste göras på en gång. Ja om man kan ta sig dit som besluten ska tas utan att miljön påverkas alls.

Om det är hon själv som kommit på det är det ju bara att vänta och se när ett mirakel sker.
Hon sa just i sitt tal i Wien

https://www.facebook.com/watch/?v=645581262534214

att hon inte trodde på klimathotet när hon först hörde talas om det. Hur skulle det kunna vara sant? Om det vore sant så skulle man höra om det så fort man slog på teven, alla tidningar skulle ha haft det på första sidorna och överallt skulle man samlas i grupper för att diskutera vad man skulle göra.

Och alla vetenskapsmän som tagit fram alla dessa alarmerande siffror har inte galopperande Asperger.
Senast redigerad av lehs 2019-06-01 kl. 02:38.
2019-06-01, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bredband och datornätverk kräver också energi, mycket energi. Både att bygga/tillverka och att hålla i drift.
Det borde vara förbjudet för vissa att använda datorer och datorkommunikation (av miljöskäl) så att andra kunde använda dessa resurser till att förbättra världen (i stället för till att försämra den).
2019-06-01, 02:44
Medlem
Citat:
Det borde vara förbjudet för vissa att använda datorer och datorkommunikation (av miljöskäl) så att andra kunde använda dessa resurser till att förbättra världen (i stället för till att försämra den).

Om Greta ska hålla tal via videolänk från Stockholm till FN i New York, på storbildsskärm, så förutsätter det dels en fet internetlänk via satellit, med massor av bandbredd, dels mängder med datorer, antenner, kablar och kringprylar. Ett sådant tal är på intet sätt *oberoende* av den energislukande infrastruktur som Greta vill bekämpa och pekar ut som det uronda. Inte klimatsmart för fem öre, och inget "zero carbon footprint".

Och jag kan tala om en hemlighet för dig: rymdsatelliter drivs i regel inte med grön energi, raketerna som de skjuts upp med ännu mindre.
2019-06-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Greta har två möten inplanerade kommande året och måste nu ta ledigt ett år på grund av restiden
Tänk om de där s.k. klimatforskarna räknar fram att det var just Gretas alla resor som gjorde att vi missade 2-gradersmålet. Då skulle inte jag vilja heta Greta.

Rimligtvis borde det bli tåg till Berings sund. Kanot över sundet med en inföding, alternativt gå om det är isbelagt, och sedan tåg igen på den amerikanska kontinenten.

Det jag personligen ser fram emot är när hon ska åka tåg till Australien.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-01 kl. 03:14.
2019-06-01, 03:03
Medlem
Greta Thunberg till USA - om inte med flygplan, eller om hon heller inte vill åka båt över Atlanten (utsläpp) - hur då?

Hon skulle kunna åka elbil från Sverige, via Finland genom Ryssland fram till Berings sund. Sedan över Berings sund till Alaska genom paddling, som hon får hjälp med. Simma över gå annars bra, en fransman ska ha simmat från Ryssland till Alaska på ca 80 minuter. Väl i Alaska kan Greta fortsätta med elbil dit hon ska i USA.

Trevlig klimatresa!
2019-06-01, 03:58
Medlem
Koettbullens avatar
Greta-fenomenet är väldigt intressant och det kommer troligen skrivas om det i framtiden. En hel värld blev besatt i en sextonårig aspie enbart för att hon bekräftade deras världsbild. Det är ganska imponerande. Greta har inte föreslagit några förändringar mer än att "vi måste göra något". Inte heller är hon särskilt karismatisk eller vältalig. Men så länge man säger det eliten vill höra så hyllas man till skyarna. Om en sextonårig svensk flicka hade varit invandringskritiker istället hade väl soc hämtat henne. Tragiskt.

Greta är säkert emot kärnkraft, trots att det är vår enda realistiska lösning på människans kolberoende.
2019-06-01, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitpillrad
Greta Thunberg till USA - om inte med flygplan, eller om hon heller inte vill åka båt över Atlanten (utsläpp) - hur då?

Hon skulle kunna åka elbil från Sverige, via Finland genom Ryssland fram till Berings sund. Sedan över Berings sund till Alaska genom paddling, som hon får hjälp med. Simma över gå annars bra, en fransman ska ha simmat från Ryssland till Alaska på ca 80 minuter. Väl i Alaska kan Greta fortsätta med elbil dit hon ska i USA.

Trevlig klimatresa!
Tänkte samma, först tänkte jag på segelbåt men så kom jag på att en sådan ju belastar klimatet när den tillverkas och transporteras till köparen helt bortsett då från att motorns avgasvärden inte har kontrollerats sedan den tillverkades i fabrik om nu ens det görs.
Så hon får väl ladda upp en eldriven båt rejält och hoppas på det bästa, alternativt ro i en eka men det är ju inte heller helt bra med tanke på lösningsmedel etc som går åt att impregnera en sådan. Så ja simma vore ju det klart bästa.
2019-06-01, 05:42
Medlem
Citat:
Nej, det där är bara klimatångest.

Men listan på inflytelserika personer som stöder henne är lång och där ingår också påven. Men jag tror inte ens Greta Thunberg blir helgonförklarad under sin livstid...
Varför samtliga höjdare fjäskar för Greta beror på att dom är rädda om sin karriär. I värsta fall kan dom bli kallade rasister och klimatförnekare. Ett sätt också att sola sig i glansen och låtsas vara riktig miljövän som gör allting rätt och kämpar hela sin vakna tid. Hyckleri på hög nivå och nu har det blivit sektliknande beteende hos folk. Påven skiter fullständigt i Greta.
2019-06-01, 08:02
Medlem
Joe Blows avatar
Någon borde upplysa Greta att hon skulle kunna hyra en jumbojet, fylla upp det med i Sverige asylsökande negrer och köra ner dom till Afrika igen för slutförvaring. På så sätt har hon mer än väl klimatkompenserat för alla flygresor hon själv och hela sin familj samt stab orkar göra under hennes livstid.
2019-06-01, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Som jag skrev tidigare i tråden så ser jag för egen del helst att den s.k. mänskligheten tar död på sig själv. Däremot beundrar jag ett ärligt engagemang. Vad gäller Greta är jag övertygad om att hon handlar av övertygelse. Som jag också skrev tidigare i tråden känner jag också folk som bekräftar att det är som hon säger och som har kompetensen att avgöra detta.
Synd då att vi är friskare, rikare, har en bättre miljö ikring oss än vad vi haft på många långa år.
Det var betydligt fattigare, sämre utbildade och ” mindre resurskrävande” människor som utrotade Dronten, Mammuten, Ullhårig noshörning etc.
Men det har väl Greta och hipstrarna på Södermalm koll på antar jag? Inte!
Gretas pajasbudskap som Rentzhog och gröntalibanerna styr är direkt kontraproduktivt.
2019-06-01, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Tror nog Greta har hittat en bra ”arbetskamrat” som faktiskt gjort något.

Citat från länk nedan:
”Under dessa år som guvernör i Kalifornien visade han sig vara en hängiven miljövän och han gick många gånger emot sitt parti i miljöfrågor. Detta ledde till att Kalifornien nu har de hårdaste miljölagarna i USA.”

https://www.fokus.se/2017/06/klimatkrisen-gor-arnold-trumpen/

Here we go again...

Miljöfrågor och klimatfrågor är inte riktigt samma sak.

Att vara miljövän är inte kontroversiellt.

Gretas prat om undergångsscenarier inom si och så många år (ganska snart) har däremot inte alls stöd av någon ”enad forskarvärld”?

Har Schwarzenegger talat om att förbjuda eller straffbeskatta inrikesflyget i Kalifornien?

Föregår han själv med gott exempel genom att tuffa fram med tåg överallt där det är möjligt, i stället för att flyga?

Mycket möjligt - har inte alls följt honom.

Men den kanske mest avslöjande frågan: Tycker han också om Paris-avtalet, som tillåter Kina att bygga mängder av nya kolkraftverk?

Kolkraft som inte bara höjer CO2-nivåerna utan också är allmänt miljöpåverkande och hälsofarlig.

Ingen som väjer för den frågan förtjänar IMO att tas på allvar.

De visar bara sitt tunnelseende och oförmåga att se hela bilden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in