Citat:
Slagter Greta Thunberg-bog: 'Jeg har lyst til at melde moren til politiet'
Citat:
»Jeg har mere lyst til at melde moren til politiet end at anmelde bogen i avisen. Det er rystende læsning.«
Citat:
»Bogen rummer en historie om svigt. På overfladen handler bogen om et sygt samfund, hvor vi drukner i forurening og materialisme, løgn og bedrag. Men moren, som også er forfatteren, er blind over for sine døtres sygdomme,« siger Mikael Jalving.
Citat:
»Jeg tænker 'stakkels pige'. Hun vil så gerne være voksen, men har ikke fået lov at være barn.
Citat:
»Familien er i dyb krise, og moren har slet ikke forstået det. Bogen skulle ikke have været udgivet, men man skulle i stedet have forsøgt at hjælpe familien. Bogen er et råb om hjælp,« siger Mikael Jalving.
https://www.bt.dk/anmeldelser/slagter-greta-thunberg-bog-jeg-har-lyst-til-at-melde-moren-til-politiet
Jag kan inte annat än att hålla med Mikael Jalving i kritiken. Det var förvisso ett antal månader sedan jag läste boken själv nu, men det torde vara uppenbart för var och en som läser den att det är något väldigt väldigt fel i familjen Thunberg/Ernman och det skulle nog vara i allas intresse om de gjorde ett avsteg från offentligheten och istället fokuserade på döttrarnas psykiska välmående.
Det är inga lätta psykiatriska diagnoser de blivit diagnosticerade med egentligen, och kanske är det rent av så som Mikael Jalving beskriver det, att Greta och hennes syster far riktigt illa av mamma Malenas omsorg och skulle må så mycket bättre om hon till exempel fick hjälp av socialtjänsten och kanske fick en avlastningsfamilj eller något?
Kan man inte bara skicka in en sån där orosanmälan till socialen om Greta och hennes syster far illa i och med deras dåliga psykiska hälsa? För är det inte så att socialtjänsten är skyldig att utreda varenda orosanmälan som kommer in på deras bord?