2019-05-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jag håller helt med, de sista årens extrema uppgångar gjorde folk totalt förblindade. Högre räntor kommer aldrig så folk har slutat att bry sig. På något mystiskt sätt kommer skulderna lösas upp i tomma intet och försvinna så småningom.

Får också den känslan. En konsekvens av den generösa kreditgivningen i kombination med den obefintliga räntan. Bolånepengarna "finns inte". Några hundratusen hit eller dit i skuld spelar föga roll och slår knappt på månadsutgiften. Folk skiter i vilket, så länge krediten beviljas.

För 10-15 år sedan var allmän konsensus att lånen betalas tillbaka under ett arbetsliv, iaf amorteras ned till en skälig nivå. Sedan skedde ett paradigmskifte i den snabba återhämtningen efter senaste finanskrisen, pengar (krediter) blev "värdelösa" i folks ögon, folk tappade fotfästet till den grad att amorteringskrav var tvunget att införas.

Och det är klart, så länge låneräntan är lägre än inflationen - är det ju privatekonomiskt korkat att amortera. Förhoppningsvis får vi en sundare amorteringskultur framöver, den privata skuldsättningen kommer säkert att bli ett rejält sänke i nästa ekonomiska krasch, när den kommer. Och RB saknar då styrmedel. Blir det God Natt för detaljhandeln månne?
2019-05-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Får också den känslan. En konsekvens av den generösa kreditgivningen i kombination med den obefintliga räntan. Bolånepengarna "finns inte". Några hundratusen hit eller dit i skuld spelar föga roll och slår knappt på månadsutgiften. Folk skiter i vilket, så länge krediten beviljas.

För 10-15 år sedan var allmän konsensus att lånen betalas tillbaka under ett arbetsliv, iaf amorteras ned till en skälig nivå. Sedan skedde ett paradigmskifte i den snabba återhämtningen efter senaste finanskrisen, pengar (krediter) blev "värdelösa" i folks ögon, folk tappade fotfästet till den grad att amorteringskrav var tvunget att införas.

Och det är klart, så länge låneräntan är lägre än inflationen - är det ju privatekonomiskt korkat att amortera. Förhoppningsvis får vi en sundare amorteringskultur framöver, den privata skuldsättningen kommer säkert att bli ett rejält sänke i nästa ekonomiska krasch, när den kommer. Och RB saknar då styrmedel. Blir det God Natt för detaljhandeln månne?
”10-15 år sedan”? Det var ju i precis den tidsperioden, precis innan första bolånetakets (85%) införande, som bankerna gladeligen lånade ut 95% amorteringsfritt. Sedan dess har amorteringarna och kraven ökat i flera steg, så skiftet har ju i praktiken gått i rakt motsatt riktning av vad du hävdar...
2019-05-31, 11:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
”10-15 år sedan”? Det var ju i precis den tidsperioden, precis innan första bolånetakets (85%) införande, som bankerna gladeligen lånade ut 95% amorteringsfritt. Sedan dess har amorteringarna och kraven ökat i flera steg, så skiftet har ju i praktiken gått i rakt motsatt riktning av vad du hävdar...
Att folk blivit fartblinda gällande pengars värde är väl knappast en överdrift.
2019-05-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

97% av penningmängden är kreditpengar.

97% luft med andra ord.

Hur ser du på att ett bostadslån tas med både låntagarens framtida inkomst och fastigheten som säkerhet. D.v.s. de nya pengarna borde således ha rätt bra backning?
2019-05-31, 20:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
För 10-15 år sedan var allmän konsensus att lånen betalas tillbaka under ett arbetsliv, iaf amorteras ned till en skälig nivå.
Det har det väl aldrig varit, eller?

Har du något som helst belägg för att det var så då, eller att det någonsin varit så?

Och vad ska vitsen med att betala av på sitt bostadslån vara? Varför ska man ha en lägenhet eller hus värt flera miljoner för den dagen man dör? Jag förstår faktiskt inte.
Senast redigerad av constant 2019-05-31 kl. 20:23.
2019-05-31, 20:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att folk blivit fartblinda gällande pengars värde är väl knappast en överdrift.
Vad menar du med "folk"? Jag har bostadslån och fullständig kontroll på min ekonomi. Har ett rejält sparande.

Tror mer att det är de i hyresrätter som har dålig koll. Min lägenhet hade kostat drygt fyratusen mer per månad om den hade legat i grannkvarterets hyresområde. Och då med betydligt mindre service i form av fritt Internet och liknande.

Då har jag räknat med räntekostnader.
2019-05-31, 21:33
Medlem
Tulliuss avatar
Det verkar som OP sänker priset ytterligare för de få lägenheter som är kvar i 79&Park:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-gardet-stockholms-kommun-sandhamnsgatan-81-16085117

Ek. plan: 11 500'
Sedan nedsatt till: 10 350'
Nu: 8 900' (med möbler) Nedsatt 2 600'; -29 % i marginal
2019-05-31, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med "folk"? Jag har bostadslån och fullständig kontroll på min ekonomi. Har ett rejält sparande.

Kan vi inte alla utgå ifrån "jag" form i diskussionen och sedan drar vi slutsatser utifrån varje enskild berättelse?

Generellt har allmänheten blivit fartblinda när de kommer till penningmängd pga av bostadsbubblan. Svar ja. Oerhört svårt att förneka. Om pengar trycka i denna omfattning är det en konsekvens.
2019-05-31, 22:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Kan vi inte alla utgå ifrån "jag" form i diskussionen och sedan drar vi slutsatser utifrån varje enskild berättelse?

Generellt har allmänheten blivit fartblinda när de kommer till penningmängd pga av bostadsbubblan. Svar ja. Oerhört svårt att förneka. Om pengar trycka i denna omfattning är det en konsekvens.
Du menar alltså att vissa har "blivit fartblinda"?

Inte att de du kallar "folk", har blivit det?
2019-05-31, 23:04
Avslutad
Citat:
Du menar alltså att vissa har "blivit fartblinda"?

Inte att de du kallar "folk", har blivit det?

Så fruktansvärt ointressant och läsa dig skriva i jag form och sedan drar nå slutsatser av det. "Jag" form ventilerar du med din fru eller så skaffar du en blogg, här drar vi med bredare penseldrag och mer helikopterperspektiv.

Ta inte illa upp, du tar dig igenom det här också.
2019-05-31, 23:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Så fruktansvärt ointressant och läsa dig skriva i jag form och sedan drar nå slutsatser av det. "Jag" form ventilerar du med din fru eller så skaffar du en blogg, här drar vi med bredare penseldrag och mer helikopterperspektiv.

Ta inte illa upp, du tar dig igenom det här också.
Om du anser så, kan du inte komma med något vetenskapligt om att de med hyresrätter har sämre/bättre koll på sin ekonomi än de med bostadsrätt och eget hus?

Då slipper du min objektiva syn.
2019-05-31, 23:19
Avslutad
Citat:
Om du anser så, kan du inte komma med något vetenskapligt om att de med hyresrätter har sämre/bättre koll på sin ekonomi än de med bostadsrätt och eget hus?

Då slipper du min objektiva syn.

Har självklart inget vetenskapligt. En oerhört stor mängd i brf och hus är skuldsatta för resten av deras liv. För den pisspensionen som kommer vid 67 kan de klassas som ett dåligt beslut att sluta arbeta med massa skulder. Folk har köpt under den period med lägst ränta, från o med nu kommer de förmodligen bara gå uppåt sakta. Folk har låtit sig påverkas av den bostadshets som var brutal för ett par år sen, svensken dras till flugor, nu är den flugan över och kvar står folk med skulder och ett överflöd av lägenheter på hemnet utan spekulanter och bud.

Jag kan fortsätta hela natten men nånting säger mig att du är en stor förnekare av verkligheten och du tänker inte längre än nästa vecka. "Folk måste ju ha någonstans att bo!!" j#vla idioter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in