Citat:
Ursprungligen postat av
Adde1234
Nu är det bara supportrarna själva som eldar på detta bråk. Visst, överdrivet hetsigt från polisens sida vid senaste derbyt men nu är det ju sorgligt hur mycket supportrarna lägger offerkoftan omkring sig och överdriver polisens grymhet.
Har gått på fotboll i Stockholm i över femton år nu. Har stått både i klacken och på aktiv sitt och har aldrig varit i närheten av att bli slagen av polisen. Är en viss typ av människor som tenderar att söka sig till dessa bråk känns det som. Rättshaverister som står och provocerar snuten tills det får ett batongslag och då grinar de över övervåld.
Sedan kommer någon film på twitter där man får se tio sekunders-filmer utan kontext på när några trash får några batongslag emot sig av snuten.
Usch för att vara polis i detta land, hatad av alla och behöver ta itu med töntar som dessa mopsiga ultras-snubbar i klacken. Tur att man blev tandläkare istället.
Håller delvis med, det är två sidor på myntet. Som regelverket är nu är det olagligt att elda bengaler utan tillstånd i en tätfolkmassa. Jag kan förstå det, bengaler har även kastats mot andra sektioner.
Det är olagligt och polisen ska ingripa mot det.
Den enkla läsningen? Sluta för fan att elda. Fortsätt med tifo, sång och stämning.
Problemet är att konflikten från supporter håll inte handlar om bengaler. Den handlar om makt. Makten om vem som bestämmer. Ska läktaren vara en frizon, där man får bete sig hur man vill.
Polisens agerande kallas i supporterled ofta för maktdemonstration. I mina ögon är en maskerad man som bränner en bengal i klacken också en maktdemonstration. Skillnaden är att polisens makt är sanktionerad av alla med rösträtt.
Det påstås i tråden att om ca 50 pers skulle sluta elda bengaler kommer svensk supporterkultur dö, jag tror den risken är överskattad.
Jag går på fotboll för att följa och stötta mitt lag, punkt. När jag är där uppskattar jag och försöker bidra till stämningen.
Bengaler? Jag anser inte att de är avgörande, men har inte ngt emot dem heller. Jag är orolig för brandrisken och skador när de kastas.
Polisens agerande? De har rätt att sätta dit mig när jag går mot rödgubbe. Jag skulle acceptera det, och antagligen gå mot röd gubbe igen. Skulle det stå poliser vid övergångistället skulle jag inte gå. Skulle de poster en polis vid varje övergångställe, tycker jag de prioriterar fel.