2019-05-29, 22:54
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Risken är väl att det tyvärr vänder åt andra hållet, kortsidorna mot rubbet. Aktiva supportar kommer klassas som huliganer och bli nerspottade på av övriga. "Varför kan ni inte bara sluta elda och sjunga? Varför måste ni bråka kan inte alla vara bar kompisar?"

Sen räcker det att ser ut som detta en gång, vilket egentligen är en ickehändelse, sen kommer media vara fullplottrad med tyckare och åsikter från enbart ett håll och då är debatten körd. https://www.youtube.com/watch?v=JMYhRBQ6crs&fbclid=IwAR3A_GBjIIofoiawvjahG FLUq2i3rmfg9Hj8WcNRUWwF3usPWWoAJ6Xd1mE

Du har väl en poäng... Men jag tror samtidigt att sittplatssupportrarna tycker om stämningen som blir av sång, tifon osv. Sen att många säkert tycker att bengaler är onödigt... visst. Men de flesta tycker nog att det är "värt det" om de får välja mellan sång, tifon och bengaler eller inget av det. Sen att de kanske ofta är för fega för att uttrycka det är ju ett problem.
Citera
2019-05-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Nu är det bara supportrarna själva som eldar på detta bråk. Visst, överdrivet hetsigt från polisens sida vid senaste derbyt men nu är det ju sorgligt hur mycket supportrarna lägger offerkoftan omkring sig och överdriver polisens grymhet.

Har gått på fotboll i Stockholm i över femton år nu. Har stått både i klacken och på aktiv sitt och har aldrig varit i närheten av att bli slagen av polisen. Är en viss typ av människor som tenderar att söka sig till dessa bråk känns det som. Rättshaverister som står och provocerar snuten tills det får ett batongslag och då grinar de över övervåld.

Sedan kommer någon film på twitter där man får se tio sekunders-filmer utan kontext på när några trash får några batongslag emot sig av snuten.

Usch för att vara polis i detta land, hatad av alla och behöver ta itu med töntar som dessa mopsiga ultras-snubbar i klacken. Tur att man blev tandläkare istället.
Håller delvis med, det är två sidor på myntet. Som regelverket är nu är det olagligt att elda bengaler utan tillstånd i en tätfolkmassa. Jag kan förstå det, bengaler har även kastats mot andra sektioner.

Det är olagligt och polisen ska ingripa mot det.

Den enkla läsningen? Sluta för fan att elda. Fortsätt med tifo, sång och stämning.

Problemet är att konflikten från supporter håll inte handlar om bengaler. Den handlar om makt. Makten om vem som bestämmer. Ska läktaren vara en frizon, där man får bete sig hur man vill.

Polisens agerande kallas i supporterled ofta för maktdemonstration. I mina ögon är en maskerad man som bränner en bengal i klacken också en maktdemonstration. Skillnaden är att polisens makt är sanktionerad av alla med rösträtt.

Det påstås i tråden att om ca 50 pers skulle sluta elda bengaler kommer svensk supporterkultur dö, jag tror den risken är överskattad.

Jag går på fotboll för att följa och stötta mitt lag, punkt. När jag är där uppskattar jag och försöker bidra till stämningen.

Bengaler? Jag anser inte att de är avgörande, men har inte ngt emot dem heller. Jag är orolig för brandrisken och skador när de kastas.

Polisens agerande? De har rätt att sätta dit mig när jag går mot rödgubbe. Jag skulle acceptera det, och antagligen gå mot röd gubbe igen. Skulle det stå poliser vid övergångistället skulle jag inte gå. Skulle de poster en polis vid varje övergångställe, tycker jag de prioriterar fel.
Citera
2019-05-30, 09:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Detta låter ju riktigt bra. En ny chans att bygga upp supporterkulturen från början och se till så att den blir mera hardcore.

Det vore snarare döden. Det var inte direkt jättekul med så lite folk som det var på matcherna då, med dom bortaläktarna som var etc.
Alla som var med då säger ju samma sak om att gå på match, det var inte bättre förr.
Det kan låta romantiskt med "alla kände alla" men vill man ha det så får man väl börja gå på div.5 eller så.
Visst det var väl skoj på sina sätt men dagens enorma följen, öppnare läktare och bättre service är fullständigt överlägset.

Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
Extremt bra granskning. Att idrottsministern fortfarande håller käften...fy fan, jag får sura uppstötningar. Min magkänsla är att något kommer gå riktigt riktigt riktigt illa i sthlmsderbyt.

Att vakterna skall upp på läktarna och ta folk är direkt horribelt, själv minns med Råsunda mot DIF 04 (var det väl) i cupfinalen när vakter gick upp och slog ursinningslöst på allt och alla och en tjej t.o.m. var nära att dö men räddades av en publikvärd.

Problemet blir ju att polisen kommer säga att det är för farligt för vakterna att gå upp varvid snuten kan hävda att det är rätt att stänga klacksektioner etc...

Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Du har väl en poäng... Men jag tror samtidigt att sittplatssupportrarna tycker om stämningen som blir av sång, tifon osv. Sen att många säkert tycker att bengaler är onödigt... visst. Men de flesta tycker nog att det är "värt det" om de får välja mellan sång, tifon och bengaler eller inget av det. Sen att de kanske ofta är för fega för att uttrycka det är ju ett problem.

Nu har vi haft ett par väldigt fina tifon på Gamla bara under våren och på sittplats har alla tyckt det varit otroligt snyggt, det var även lite rök som gjorde senaste tifot än mer vackert.
Folks uppfattning på sittplats kan väl sammanfattas med att man tycker det är fantastiskt med tifon, sånger etc och ofta även snygga pyro-tifon.
Det som stör med pyrot enligt en del är snarare att matchen fördröjs och att det inte direkt luktar sommaräng. Man tar helt klart det trots allt dock.
Sedan gör väl inte ALLA det men total enighet bland tiotusen pers blir det aldrig.
Citera
2019-05-30, 12:14
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Polisen kommer att döda intresset för Allsvenskan. Glesas klackarna ut så dör intresset till slut. Försvinner klackarna försvinner resten av publiken garanterat.
Jo och det "fina" med det är att alla varor och tjänster som finns därför att vi har fotboll i Sverige då upphör. Att den summan som genereras till samhället vida överstiger den "kostnad" som vi har för att hålla denna serie igång bortser alla våra korkade politiker ifrån. Pragmatism styr inte vårt land eller vår fotboll utan idioter.
Citera
2019-05-30, 18:25
Medlem
BK Häcken verkar vara på väg att bli ett nytt kultlag? De som tror att konkurrensen alltid kommer vara för stor i Gbg med IFK, GAIS och ÖIS glömmer nog att 150k invånare finns norr om Göta älv.

Fler framgångar som dagens cupguld tror jag kommer göda lokalpatriotismen hos den yngre generationen där. Visst att supporterskap ofta går i arv, men räkna med att publiksnittet ökar en del framöver på ön.
Citera
2019-05-30, 18:31
Medlem
junkbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
BK Häcken verkar vara på väg att bli ett nytt kultlag? De som tror att konkurrensen alltid kommer vara för stor i Gbg med IFK, GAIS och ÖIS glömmer nog att 150k invånare finns norr om Göta älv.

Fler framgångar som dagens cupguld tror jag kommer göda lokalpatriotismen hos den yngre generationen där. Visst att supporterskap ofta går i arv, men räkna med att publiksnittet ökar en del framöver på ön.

98% av alla fotbollsintresserade på Hisingen håller på blåvitt.
Gå inte på Häckens myt om att Hisingen är häckenland.
Citera
2019-05-30, 18:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
98% av alla fotbollsintresserade på Hisingen håller på blåvitt.
Gå inte på Häckens myt om att Hisingen är häckenland.
Mjo det vore väl lite som å säga att fotbollsintresserade i Bromma håller på Brommapojkarna (eller Brommagirls kanske man ska skriva..) men i verkligheten är det väldigt väldigt få som gör det.
Citera
2019-05-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det vore snarare döden. Det var inte direkt jättekul med så lite folk som det var på matcherna då, med dom bortaläktarna som var etc.
Alla som var med då säger ju samma sak om att gå på match, det var inte bättre förr.
Det kan låta romantiskt med "alla kände alla" men vill man ha det så får man väl börja gå på div.5 eller så.
Visst det var väl skoj på sina sätt men dagens enorma följen, öppnare läktare och bättre service är fullständigt överlägset.

Att vakterna skall upp på läktarna och ta folk är direkt horribelt,

Nej det är det inte. Läktaren är inte en frizon från samhället. Lagen gäller även där och väktare/polisen är till för att upprätthålla lagen.
Citera
2019-05-31, 09:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Nej det är det inte. Läktaren är inte en frizon från samhället. Lagen gäller även där och väktare/polisen är till för att upprätthålla lagen.

Det har ingen sagt heller, men att skicka upp vakter/poliser där är fortfarande lika befängt med tanke på att brottet är i paritet med att snuten ska gå igenom en folkmassa och haffa alla som går mot röd gubbe efter en konsert med 70tusen på Ullevi...
Brotten står inte i proportion till ett sådant ingripande.

Dessutom har vi sett vad som sker när dylikt händer. Tycker man det är en bra väg att gå har man aldrig stått på en läktare.
Citera
2019-05-31, 14:41
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det har ingen sagt heller, men att skicka upp vakter/poliser där är fortfarande lika befängt med tanke på att brottet är i paritet med att snuten ska gå igenom en folkmassa och haffa alla som går mot röd gubbe efter en konsert med 70tusen på Ullevi...
Brotten står inte i proportion till ett sådant ingripande.

Dessutom har vi sett vad som sker när dylikt händer. Tycker man det är en bra väg att gå har man aldrig stått på en läktare.
För att förtydliga mitt förra inlägg så tycker jag inte att det är en bra väg att gå utifrån polisens synpunkt, men polisens insatser kan vara kontraproduktiva. Polishatet kan öka bland supportrarna vilket jag tror är bra för fotbollen. Konsekvenser kan t ex vara mindre golande vid supporterbråk, så att inte alla fighter måste förläggas till en grusgrop 5 mil ifrån arenan. Klackarna kan bli mera involverade i våldsamma situationer och annat som skapar ett positivt mervärde för upplevelsen att gå på fotboll.
Citera
2019-05-31, 14:53
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Nu är det bara supportrarna själva som eldar på detta bråk. Visst, överdrivet hetsigt från polisens sida vid senaste derbyt men nu är det ju sorgligt hur mycket supportrarna lägger offerkoftan omkring sig och överdriver polisens grymhet.

Har gått på fotboll i Stockholm i över femton år nu. Har stått både i klacken och på aktiv sitt och har aldrig varit i närheten av att bli slagen av polisen. Är en viss typ av människor som tenderar att söka sig till dessa bråk känns det som. Rättshaverister som står och provocerar snuten tills det får ett batongslag och då grinar de över övervåld.

Sedan kommer någon film på twitter där man får se tio sekunders-filmer utan kontext på när några trash får några batongslag emot sig av snuten.

Usch för att vara polis i detta land, hatad av alla och behöver ta itu med töntar som dessa mopsiga ultras-snubbar i klacken. Tur att man blev tandläkare istället.
På vilket sätt är det du varit med om en representation för alla svenska supportrar?

Bara för du inte sett något problem så betyder det inte att det inte existerar.

Trött på människor som inte kan tänka ett steg längre. "nä så farligt är det inte, det har jag sett"
Citera
2019-05-31, 18:40
Medlem
Nån härinne som vet varför det inte blir någon marsch från MFF i Helsingborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in