2019-05-28, 03:51
  #31237
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Har du hört talas om alkisen Christer Pettersson, skådisen in spe alltså, som satt ett antal gånger i tv, hos asheberg, samt halverkände ett annat, aldrig uppklarat mord?

Jag tror du skriver i helt fel tråd nu, kan vi inte hålla oss till fallet Catrine Da costa? Man kan nästan börja misstänka att du tittat för djupt i flaskan likt Petterson?

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Den rollen kunde ju du passa fint för - bara att erkänna att du nog var insyltad på nåt sätt i mördandet av Catrin, sen ska vi alla vara jättenöjda.

Du känner kanske till Jovan Rajs som närvarande vid obduktionen av BO? Enligt hans utlåtande hade GM gjort allt för att dölja dödsorsaken samtidigt som Rajs drog slutsatsen att BO styckats av en person med allmänna medicinska kunskaper i exempelvis kirurgi och ortopedi och med sakkunskaper i anatomi och obduktionsteknik. Indikerar inte detta en person som var medicinskt utbildad vilket undertecknad inte alls är? Eller vet du helt plötsligt bättre än professor Rajs? Om svaret är ja så borde du kanske sluta dricka?

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vidare nystande i Vinofs gäng et.c. ska fort bli helt överflödigt. Eller hur?

Se ovan, Vinof och hans gäng hade ej medicinsk utbildning, just därför går det med stor säkerhet att utesluta både honom och en rad andra personer som möjliga GM.
Citera
2019-05-28, 04:09
  #31238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tror du skriver i helt fel tråd nu, kan vi inte hålla oss till fallet Catrine Da costa? Man kan nästan börja misstänka att du tittat för djupt i flaskan likt Petterson?



Du känner kanske till Jovan Rajs som närvarande vid obduktionen av BO? Enligt hans utlåtande hade GM gjort allt för att dölja dödsorsaken samtidigt som Rajs drog slutsatsen att BO styckats av en person med allmänna medicinska kunskaper i exempelvis kirurgi och ortopedi och med sakkunskaper i anatomi och obduktionsteknik. Indikerar inte detta en person som var medicinskt utbildad vilket undertecknad inte alls är? Eller vet du helt plötsligt bättre än professor Rajs? Om svaret är ja så borde du kanske sluta dricka?



Se ovan, Vinof och hans gäng hade ej medicinsk utbildning, just därför går det med stor säkerhet att utesluta både honom och en rad andra personer som möjliga GM.
Socialbyråkunden CP är faktiskt en alldeles utsökt parallell här. En riks.syndabock.in.spe.
Svenskar ville gärna ha honom som en fruktad mördare. Liksom du vill ha några iofs helt oskyldiga individer fastnaglade, vid ett visst fruktansvärt bögsexmord med rituella inslag.
Vilken osannolik parallellvärld är det du "lever" i - egentligen?
Citera
2019-05-28, 04:35
  #31239
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, det var inte en "teknikalitet" de fälldes inte för styckningen för att Helin inte väckt åtal om detta.

Det viktiga är väl ändå att TR och KR drog slutsatsen att läkarna var bundna till styckningen?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Deras försvar var således inte inriktat på styckning.

Spelar ingen roll, läkarna ska dessutom vara tacksamma för att preskriptionen låg på två år 1988. Annars hade det med överhängande sannolikhet blivit skaka galler för de berörda herrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att det därav är olämpligt att kommentera detta från rättens sida är ganska många inom rättsvetenskapen hyfsat ense om.

Det är nog kanske ännu mer olämpligt att involvera sig i en nedmontering av en människokropp? Varför kan vi inte förlita oss på domstolarnas bedömning vad gäller detta?
Citera
2019-05-28, 20:45
  #31240
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tjänar inte debatten på att vi håller oss till gärningsmannens psykiska status? Eller menar du att det är fullt normalt att låta avlägsna huvud, hals, bröst, yttre och inre könsorgan osv på en död prostituerad kvinna? Man kan faktiskt fråga sig om du själv är riktigt frisk som vill misstänkliggöra mamman bara för att hon tog kontakt med polisen?



Din närvaro här i tråden är ett ännu större misslyckande, dina alldeles egna religiösa grubblerier och funderingar indikerar dessutom att du inte mår bra.



I själva verket var det nog en kombination av märkligt språkbruk, avvikande beteende och vissa kroppsliga symptom som pekade på att någonting otillbörligt kanske ägt rum? Eller menar du att mamman, dagispersonalen och morföräldrarna stod i konspiration med varandra?



Ville han det då? Barn är ofta besvärliga och kräver tillsyn och omvårdnad. Dvs, mer arbete än vad folk i allmänhet tror.



Och därför ska man inte ställa några frågor alls menar du?



Tror du på vad du själv skriver eller vill du bara förvilla? Nu är trådens topic inte din ungdoms hårdrocksband utan ett styckmord med sadistiska inslag. Man kan nästan tro att du headbangat några gånger för mycket på 80-talet? Du resonerar då inte sunt för 5 öre.


Man låter en person som om den skulle ha den formella behörigheten att hålla vittnesförhör skulle ha varit jävig så det stänker om det.
Vi har visserligen fribevisföring men det sänker ju trovärdigheten ENORMT. Utöver barnet bristande förmågavid så låg ålder att uppfatta vad denne sett och vad denne berättar. Det finns stor sannolikhet att betydande diskrepans står att finna till följd av strategiska ledande frågor.
Citera
2019-05-29, 02:47
  #31241
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte ens polisen tror ju längre att två läkare (som knappt kände varandra) lustmördade Catrine da Costa och hann stycka och dumpa kroppen och duscha och bli presentabla för anhöriga på ett par timmar - tidsramen för gärningsbeskrivningen är ju helt sinnessjuk, och det var den redan från början. Det verkar finnas en enda person som orkar tjata om sagostoff som alla vettiga personer slutade tro på för evigheter sedan.

Du verkar ha fått tidsramen och gärningsbeskrivningen lite om bakfoten, i själva verket var det inte bara par timmar som läkarna befann sig borta från sina respektive hem den 11 juni, totalt sett så var det istället kanske uppåt 5-6 timmar för varje läkare fast den ene dök upp på arbetsplatsen rätt tidigt av någon konstig anledning, ett vittne som var en annan anställd har överraskat läkaren och frågat vad denne gjorde där en helgdag?

Samtidigt så finns det ingenting som säger att den styckade kroppen måste ha dumpats den 11 juni, utplaceringarna kan i teorin ha ägt rum påföljande vecka efter en kortare tids lagring i närheten av fyndplatserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Justitiemordet är förvisso viktigt att debattera, och det finns specifika skäl till att allt diskuteras 35 år efter da Costas död. Styckmordet är exempellöst, och alla borde ta lärdom. Styckmordet har lärt oss hur illa det kan gå när svensk rättvisa fungerar som sämst - precis vad som helst kan hända.

Det enda som hände var att de misstänkta männen blev deslegitimerade. Tror faktiskt att mänskligheten överlever detta trauma.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och att det skulle dröja nästa 30 år innan allmänheten fick info om kontaktnäten och de skumma personerna som fanns nära fyndplatserna, det är ju också helt sinnessjukt.

Den ene läkaren (som tidigare setts i offrets sällskap av två poliser) arbetade också nära fyndplatserna, förklara gärna varför är det är ointressant i dina ögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
- den j-a tokdåren - var ju inte bara knuten till Eugeniavägen 25 och FP2. Han och hans rövarpolare var också knutna till Karlbergsvägen 66. Telefonnumret han använde på sommaren 1984 (på Eugeniavägen 25) använde han tidigare på Karlbergsvägen 66, som han lyxinredde (där fanns bla bastu), och adressen är påfallande nära FP1.

Jag kontrollerade avståndet mellan FP1 och Karlbergsvägen 66 och det är då hela 1,2 km fågelvägen. Samtidigt låg rättsmedicinalverket på 1,0 km avstånd från FP1. Är inte det "påfallande" nära?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I da Costas adressbok fanns fö ett telefonnummer till en person som bodde mycket nära Karlbergsvägen 66, och adressen var ännu närmare FP1 än Vinofs lokaler ...

Och ovan nämnda institution som också förekommer i gärningsbeskrivningen låg på ännu närmre avstånd. Vad är egentligen "mycket nära" för dig?
Citera
2019-05-29, 04:15
  #31242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar ha fått tidsramen och gärningsbeskrivningen lite om bakfoten, i själva verket var det inte bara par timmar som läkarna befann sig borta från sina respektive hem den 11 juni, totalt sett så var det istället kanske uppåt 5-6 timmar för varje läkare fast den ene dök upp på arbetsplatsen rätt tidigt av någon konstig anledning, ett vittne som var en annan anställd har överraskat läkaren och frågat vad denne gjorde där en helgdag?

Samtidigt så finns det ingenting som säger att den styckade kroppen måste ha dumpats den 11 juni, utplaceringarna kan i teorin ha ägt rum påföljande vecka efter en kortare tids lagring i närheten av fyndplatserna.



Det enda som hände var att de misstänkta männen blev deslegitimerade. Tror faktiskt att mänskligheten överlever detta trauma.



Den ene läkaren (som tidigare setts i offrets sällskap av två poliser) arbetade också nära fyndplatserna, förklara gärna varför är det är ointressant i dina ögon?



Jag kontrollerade avståndet mellan FP1 och Karlbergsvägen 66 och det är då hela 1,2 km fågelvägen. Samtidigt låg rättsmedicinalverket på 1,0 km avstånd från FP1. Är inte det "påfallande" nära?



Och ovan nämnda institution som också förekommer i gärningsbeskrivningen låg på ännu närmre avstånd. Vad är egentligen "mycket nära" för dig?
Så - din "primus motor" är således att få tillfälle att förtala och söka demonisera två st. personer.
Men inte att söka komma något närmare, något som liknar en plausibel förklaring till hur och när Catrine dog. Samt varför.
Citera
2019-05-30, 07:01
  #31243
Medlem
Om man gör en väldigt grov bedömning av da Costas kvarlevor och samtidigt kommer ihåg de våldsvana missbrukare som huserade nära fyndplatserna (jag tänker på Alnebrandt, Vinof och de andra jag räknade upp häromdagen), så ser man en viss tänkbar logik.

Da Costas kvarlevor var mycket blodfattiga, och det saknades helt tecken på handgemäng.

Det fanns en person i gruppen vars MO passar ihop med kvarlevorna - det fanns en viss person som föredrog stickvapen, och den personen hade en feg taktik, högg impulsivt, och den som inte såg upp kunde mkt väl få en kniv, en sax eller en syl i buken, utan att hinna värja sig.

Andra som råkade ut för den här personen fick stora ärr på armarna. Dvs de som var tillräckligt nyktra för att försvara sig. Andra hade inte samma tur, och en var centimeter från att stryka med.

Jag tror att Catrine träffade den här farliga personen, och jag tror att det gemensamma intresset var banalt. Jag tror att kattanonsen (som Korsvall nämnde) är vår sista pusselbit.

Det är bara en gissning.
Citera
2019-05-30, 16:08
  #31244
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar ha fått tidsramen och gärningsbeskrivningen lite om bakfoten, i själva verket var det inte bara par timmar som läkarna befann sig borta från sina respektive hem den 11 juni, totalt sett så var det istället kanske uppåt 5-6 timmar för varje läkare fast den ene dök upp på arbetsplatsen rätt tidigt av någon konstig anledning, ett vittne som var en annan anställd har överraskat läkaren och frågat vad denne gjorde där en helgdag?
Pröva 15-16 h med i stort sett minimal risk för upptäckt så snackar vi.

Efter att styckningen skulle ha skett men innan första fyndet gjordes så var det absolut noll (0) indikationer på att det skulle ha skett några oegentligheter där.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt så finns det ingenting som säger att den styckade kroppen måste ha dumpats den 11 juni, utplaceringarna kan i teorin ha ägt rum påföljande vecka efter en kortare tids lagring i närheten av fyndplatserna.
Förutom att paket 1 & 2 uppenbarligen var nydumpade. Förruttnelse, du vet. Den där saken som säger att det är dags att slänga soporna med gamla mjölkpaket och grillkycklingrester i, du vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det enda som hände var att de misstänkta männen blev deslegitimerade. Tror faktiskt att mänskligheten överlever detta trauma.
Och om 100 år är alla döda, alltså spelar ingenting roll.

Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Den ene läkaren (som tidigare setts i offrets sällskap av två poliser) arbetade också nära fyndplatserna, förklara gärna varför är det är ointressant i dina ögon?
Gissa vilka mer som arbetade nära fyndplatserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag kontrollerade avståndet mellan FP1 och Karlbergsvägen 66 och det är då hela 1,2 km fågelvägen. Samtidigt låg rättsmedicinalverket på 1,0 km avstånd från FP1. Är inte det "påfallande" nära?
Kunde man gå raka vägen från någon av fyndplatserna till någon av de intressanta adresserna? Vilken var det lättast att köra ifrån resp att bara gå?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och ovan nämnda institution som också förekommer i gärningsbeskrivningen låg på ännu närmre avstånd. Vad är egentligen "mycket nära" för dig?
Haha aa.

Nej, se ovan.
Citera
2019-05-30, 18:17
  #31245
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
.
Jag tror att Catrine träffade den här farliga personen, och jag tror att det gemensamma intresset var banalt. Jag tror att kattanonsen (som Korsvall nämnde) är vår sista pusselbit.

Det är bara en gissning.
Inget fel på den gissningen. Var inte Da Costas huvud kapat väldigt nära nyckelbenen? Kanske var syftet i så fall att dölja knivvåld mot halsen.

Det är naturligtvis svårt att lista ut vem var ansvarig för Catrines död, och av vilken anledning. Men något som känns desto säkrare är att Vinof och umgänge hade vetskap om vad som hänt. Man önskar att polisen frågat honom om hans åsikt/misstankar gällande hennes öde. Det hade varit väldigt intressant, till skillnad från Lawnmovermans favoritgärningsmän, som naturligtvis hade svarat ”vem?”.
Citera
2019-05-31, 02:38
  #31246
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Pröva 15-16 h med i stort sett minimal risk för upptäckt så snackar vi.

Tar det 15-16 timmar att stycka en människa? Om vi ska ta dig på allvar så skulle det ta minst ett dygn för en slaktare att stycka ett nötkreatur. Det märks att du är en glad men väldigt okunnig amatör.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Efter att styckningen skulle ha skett men innan första fyndet gjordes så var det absolut noll (0) indikationer på att det skulle ha skett några oegentligheter där.

Det var först senare som pusselbitarna föll på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Förutom att paket 1 & 2 uppenbarligen var nydumpade.

Ingen vet när dumpningarna ägde rum på FP1 och FP2. Eller vet du?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och om 100 år är alla döda, alltså spelar ingenting roll.

Det är svårt att förstå detta enorma engagemang för två läkare som deslegitimerades för tre decennier sedan. Finns det inget viktigare att ägna tid åt?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej.Gissa vilka mer som arbetade nära fyndplatserna?

En väldig massa personer på bla Karolinska institutet men även Karolinska sjukhuset. Att detta inte ska ignoreras är väl en naturlig följd av att da Costas nära vän Raine skrev i sin dagbok om läkare som tillhandahöll fludder? Kan dessa för oss okända läkare möjligen ha arbetat på Karolinska?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Kunde man gå raka vägen från någon av fyndplatserna till någon av de intressanta adresserna? Vilken var det lättast att köra ifrån resp att bara gå?

Pratar du om Retzius väg 5 nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Haha aa.

Du skrattar åt ett styckmord? Du tycks inte skratta lika mycket åt påstådda justitiemord?
Citera
2019-05-31, 03:03
  #31247
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Inget fel på den gissningen. Var inte Da Costas huvud kapat väldigt nära nyckelbenen? Kanske var syftet i så fall att dölja knivvåld mot halsen.

Eller möjligtvis skador från en strypning? Du känner kanske till att det finns människor som gillar strypsex?
Da Costa arbetade trots allt som prostituerad, är det en orimlig tanke att hon kanske hade kunder som gillade lite mer udda former av sexuell samvaro och som var beredda att betala bra för detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Det är naturligtvis svårt att lista ut vem var ansvarig för Catrines död, och av vilken anledning.

Det finns några bra kandidater i utredningen men det vet du redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Men något som känns desto säkrare är att Vinof och umgänge hade vetskap om vad som hänt.

Vad skulle dom veta? Det där får nog endast betecknas som substanslösa spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Man önskar att polisen frågat honom om hans åsikt/misstankar gällande hennes öde

Varför det? Det vore ju som att fråga Christer Petterson vem han tror sköt Palme.

Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Det hade varit väldigt intressant, till skillnad från Lawnmovermans favoritgärningsmän, som naturligtvis hade svarat ”vem?”.

Det märks att du är en väldigt okunnig person. Den ene av de misstänkta läkarna sa till en kollega redan sommaren 1984 när säckfynden hade gjorts att han brukade åka till och från jobbet via Malmskillnadsgatan och såg då från tid till annan en kvinna stå och bjuda ut sig och det kunde faktiskt tänkas att det var hon som var styckoffret eftersom längd och vikt/ålder stämde in men att han samtidigt inte sett henne på ett tag. Kollegan tyckte att det lät märkligt eftersom läkaren flyttat till Täby flera månader innan och färdvägen dit gick knappast via Malmskillnadsgatan. Vad tror du Qualatex om detta?
Citera
2019-05-31, 14:01
  #31248
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
@Qualatex

Utredningen var långt ifrån perfekt men ibland arbetar utredarna bra hos polisen och man har initialt helt enkelt arbetat av olika tips och personkontakter till offret, du känner kanske till att man gjorde förhör och upprättade husrannsakan hos helt andra läkare redan hösten 1984, dvs innan man fick upp ögonen på allvar för en viss rättsläkare och långt senare hans forna kollega allmänläkaren?

Det finns en myt om att man inriktade sig på två stackars läkare och att utredningen bara var fokuserad på dessa men det är inte sant. Det där är bara en skröna.

Och vad gäller den märkliga omständigheten som jag nämnde i mitt förra inlägg att den ene av de misstänkta läkarna sa till en kollega att han brukade se en kvinna på Malmskillnadsgatan när han passerade som "stämde in på offret" är ju rätt anmärkningsvärd med tanke på att ingen hade en aning vid den tidpunkten (innan identifieringen ägt rum) att den styckade kvinnokroppen tillhörde en gatuprostituerad kvinna.

Anser inte du själv att det är underligt att rättsläkaren både gissar rätt på vem kvinnan är och även hennes ålder samtidigt som två kvinnliga poliser vittnar om att dom tidigare sett samme läkare i sällskap med offret?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-05-31 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in