2019-05-15, 06:26
Medlem
kostymnisses avatar
Vi väntar förvisso fortfarande på en cupfinal i föregående upplaga men lottningen till första omgången i kommande upplaga är gjord och dom flesta matcher är satta, vissa med speldag och tid.

https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/svenska-cupen/herrar-201920/

Det är bl.a. ett "ruddalen-derby" mellan Assyriska BK-Utsikten här i Gbg 12 Juni kl.19.
Citera
2019-05-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vi väntar förvisso fortfarande på en cupfinal i föregående upplaga men lottningen till första omgången i kommande upplaga är gjord och dom flesta matcher är satta, vissa med speldag och tid.

https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/svenska-cupen/herrar-201920/

Det är bl.a. ett "ruddalen-derby" mellan Assyriska BK-Utsikten här i Gbg 12 Juni kl.19.
Härligt att den är igång igen. Förstår jag det rätt så kliver elitlagen in 21 augusti-ish.

Värnamo, Gamla Uppsala, Vårgårda och Lund vann sina fajter.

1 omgången ska vara klar 3 juli.
Citera
2019-05-30, 09:51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Härligt att den är igång igen. Förstår jag det rätt så kliver elitlagen in 21 augusti-ish.

Värnamo, Gamla Uppsala, Vårgårda och Lund vann sina fajter.

1 omgången ska vara klar 3 juli.

Ja Vårgårda skrällde mot Lindome efter straffar. Nu har förvisso inte Lindome gått så bra på slutet men ändå.

Japp, elitlagen går in 21-22a aug förutom om det är lag som spelar i europaspelet, dessa skall ha spelat sin match i den omgången senast 10nov.

Det enda man kan tycka är synd med cupen numera är att alla lag inte får vara med om vi bortser från diverse lokala cuper som fungerar som en inträdesbiljett till omgång 1. Här i Gbg har vi t.ex. västra,östra cupen etc som är "kval" till cupen.
Det upplägget gör det betydligt svårare för lag under div.2 att få möta elitlagen.
Citera
2019-05-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja Vårgårda skrällde mot Lindome efter straffar. Nu har förvisso inte Lindome gått så bra på slutet men ändå.

Japp, elitlagen går in 21-22a aug förutom om det är lag som spelar i europaspelet, dessa skall ha spelat sin match i den omgången senast 10nov.

Det enda man kan tycka är synd med cupen numera är att alla lag inte får vara med om vi bortser från diverse lokala cuper som fungerar som en inträdesbiljett till omgång 1. Här i Gbg har vi t.ex. västra,östra cupen etc som är "kval" till cupen.
Det upplägget gör det betydligt svårare för lag under div.2 att få möta elitlagen.

Jo, betydligt svårare att få lottningar mellan lag från t ex Div 3 och Allsvenskan/Superettan. Och det här med lokala kval gör ju att det ibland blir lite knepigt att förstå vilket år man spelar cupmatch för. T ex är Div 2-laget Vinberg kvar i cupen med final år 2020, men har redan åkt ut cupen med final 2021 pga att de åkte ur 2019 års Hallands-DM för några veckor sedan. Lite rörigt..
Citera
2019-05-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, betydligt svårare att få lottningar mellan lag från t ex Div 3 och Allsvenskan/Superettan. Och det här med lokala kval gör ju att det ibland blir lite knepigt att förstå vilket år man spelar cupmatch för. T ex är Div 2-laget Vinberg kvar i cupen med final år 2020, men har redan åkt ut cupen med final 2021 pga att de åkte ur 2019 års Hallands-DM för några veckor sedan. Lite rörigt..
Är det verkligen "lite" rörigt?

En annan fråga, följde cupen med till Viasat, eller var det bara allsvenskan.

När byts det i så fall? Jag har gillat att följa cup och försäsongen i Cmore, men vet inte om det är värt ett eget abonnemang.
Citera
2019-05-30, 11:57
Medlem
Wads avatar
Citat:

När byts det i så fall? Jag har gillat att följa cup och försäsongen i Cmore, men vet inte om det är värt ett eget abonnemang.

Det är väl ändå Discovery Networks som tar över rättigheterna? Cmore har rättigheter att sända allsvenskan säsongen ut, så troligtvis tar Discovery Networks över någon gång efter årsskiftet. Antar jag. Hur det blir med cupen och försäsongsmatcherna vet jag tyvärr inte.
Citera
2019-05-30, 12:08
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Är det verkligen "lite" rörigt?

de är väl Eurosport kanelerna som har allsvenskan?
Citera
2019-05-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Det är väl ändå Discovery Networks som tar över rättigheterna? Cmore har rättigheter att sända allsvenskan säsongen ut, så troligtvis tar Discovery Networks över någon gång efter årsskiftet. Antar jag. Hur det blir med cupen och försäsongsmatcherna vet jag tyvärr inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
de är väl Eurosport kanelerna som har allsvenskan?
Absolut fel av mig
Citera
2019-05-30, 17:28
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hoppas verkligen cupen växer mer. När mindre lag är i final som nu borde man kunna få dit fullt med folk som inte håller på nåt av lagen. Tänk typ bandyfinalen.

England som andra jämför med är väldigt skevt, mycket anrik tradition och där finns det hundratals lag som har minst 10.000 fans.

I Norge är det ju stort. Det är en bättre jämförelse.

Nu har den ju växt på bra och rankas högre än tidigare. Men ändå, tänkte mest om det blir mindre lag nästa år igen t.ex.
Citera
2019-05-31, 09:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Hoppas verkligen cupen växer mer. När mindre lag är i final som nu borde man kunna få dit fullt med folk som inte håller på nåt av lagen. Tänk typ bandyfinalen.

England som andra jämför med är väldigt skevt, mycket anrik tradition och där finns det hundratals lag som har minst 10.000 fans.

I Norge är det ju stort. Det är en bättre jämförelse.

Nu har den ju växt på bra och rankas högre än tidigare. Men ändå, tänkte mest om det blir mindre lag nästa år igen t.ex.

Häcken försökte ju med i gratis-biljetter till lag och närboende etc men inte kom det så mycket folk ändå... Bara tanken på att man med dessa lag hade spelat kvar på Friends i cupfinalen ger en ju mardrömmar om en död cup.

Jag tror på att ha cupfinalen på nåt lags hemmaplan för att garantera en del publik iaf, sedan är det givetvis en mardröm för alla utom tusentalet Häcken-fans att det blir final på Bravida mellan Häcken-AFC. Det är dessutom inte tillräckligt små lag för att få den där "smålags-känslan" i finalen även om ingen nu höll på AFC förutom dom där vilsna stackarna på bortaläktaren.

Nåväl, kommande års cup är iaf igång och det är bara att hoppas på en betydligt mer intressant final.
Nya upplägget är ju klockrent och som alltid hoppas man på att få möta något lag man aldrig mött innan i omgång 2 samt i gruppspelet.
Citera
2019-06-06, 08:56
Medlem
Vendelsö mot FC Gute. "Ö-derby"
Citera
2019-06-06, 23:59
Medlem
Citat:
Vendelsö mot FC Gute. "Ö-derby"
1-2 till Gute efter första, men 0-6 i andra till Gutarna. Kul om man spelade på över 3.5 mål. 😉

3 mål av William Jan, och 3 av Villiam Dahlström.

William Jan spelade i knatteskolan för AIK och var kvar fram till nyss. Han har ett SM-guld i U17 och internationellt cupspel för AIK på meritlistan.

Villiam kommer från Roma, men har flera säsonger i Gute.

/avd värdelöst(?) vetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in