Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är riktigt svårt att få någon åtalad och dömd för våldtäkt i Sverige.
Det är lätt att googla siffror på detta. Se hur många sexual- anmälningar som kommer in per år kontra hur många som sitter dömda.
Ni kan till och med dra ifrån 50% om ni tror att så många är falskanmälningar, och ändå är det oerhört få som sitter dömda.
Nu sist var det artiklar om hur dessa typ av brott är lågprioriterade hos polis och åklagare. Utpekade misstänkta våldtäktsmän förhörs inte ens osv.
Jag skulle hävda att rättssystemet när det gäller dessa brott INTE är riggade mot män i allmänhet och definitivt inte mot våldtäktsmän. Tråkigt nog, eftersom man som kvinna förlorar tilliten till rättssystemet när man läser om detta.
Jag håller med dig om att det är svårt.
En av anledningarna är att det som anmäls inte är våldtäkt. Inte ens med de allra senaste invecklingarna av lagen. Den största orsaken är dock troligen, och här får man ge media lite rätt, att vi beskriver en mycket intim situation som sällan eller aldrig har vittnen, så det blir "han sa" och "hon sa". Och här kommer rättssäkerheten in och säger, är man inte helt säker på att någon är skyldig, måste man fria.
Nu när mannen, som i lagtexten inte benämns så, men underförstått menar man mannen måste kunna visa eller till och med bevisa samtycke borde precis allt där mannen inte har film och ljud från händelsen kunna fällas och jag är helt övertygad om att vi ändå inte kommer upp i mer än kanske två-tre procentenheter till fällda.
Varför?
Det är ungefär den fällningsgraden vi har för de flesta brott. Våra åklagare och domstolar sitter med ett lapptäcke, inte bara av lagtext utan ytterligare en fempotens "tolkningar" av texterna plus prejudikat.
Det finns ingen sammanhållen "sann" tolkning av särskilt många lagar utan definitionerna hålls svajande och ibland är de direkt motsägelsefulla till vad lagen faktiskt säger.
Den första boken jag skulle bränna, om jag ska bränna böcker alls vore den. Och sen skulle jag börja med kanske hundra enkla lagar som är svinenkla att följa och döma efter och sen göra det konsekvent.
Varje dom ska dessutom kunna granskas och har man dömt emot "per definition" så ska domaren prickas och få i hemläxa att ta reda på vad lagen betyder innan hon får arbeta med juridik igen.