2019-05-29, 20:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
Nej, det kan man inte.

Lagen kräver inte att tjejen klart sagt "nej" för att det ska vara våldtäkt.

I princip jo. OM gärningsmannen överhuvudtaget blir föremål för utredning och dessutom blir dömd så får vederbörande cirka 2 år i fängelse som med lätthet blir ett reducerat straff. Jag kallar inte det för repressalier värda namnet för att begå ett sånt brott.
Citera
2019-05-29, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag skulle snarare säga att systemet är riggat mot kvinnor om något, med tanke på att du kan våldta någon på öppen gata utan repressalier.
Det finns inga system som är riggade mot män direkt, och är man en hederlig man som respekterar ett nej så löper man antagligen oerhört liten risk att utsättas för anklagelser. De som oroar sig för detta tror jag rör sig i gränslandet, har träffat på ett par såna i mitt liv själv.
Nu skulle jag aldrig ens tänka tanken att anmäla om det inte är en regelrätt våldtäkt, d.v.s att jag tydligt och klart sagt "nej". Men det finns nog en del män som rör sig i gråzonen här, och de blir kanske bekymrade av en sån här lag.

Jösses. Det är faktiskt svårt att försöka svara på detta på något meningsfullt sätt..

..men ok.

Ett exempel; du är i en organisation, klunga eller grupp. Vilket kön räds du mest för vad gäller ränker, intriger, baktaleri eller lögner mot dig?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2019-05-29 kl. 20:46.
Citera
2019-05-29, 20:43
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är riktigt svårt att få någon åtalad och dömd för våldtäkt i Sverige.

Det är lätt att googla siffror på detta. Se hur många sexual- anmälningar som kommer in per år kontra hur många som sitter dömda.

Ni kan till och med dra ifrån 50% om ni tror att så många är falskanmälningar, och ändå är det oerhört få som sitter dömda.

Nu sist var det artiklar om hur dessa typ av brott är lågprioriterade hos polis och åklagare. Utpekade misstänkta våldtäktsmän förhörs inte ens osv.

Jag skulle hävda att rättssystemet när det gäller dessa brott INTE är riggade mot män i allmänhet och definitivt inte mot våldtäktsmän. Tråkigt nog, eftersom man som kvinna förlorar tilliten till rättssystemet när man läser om detta.
Jag håller med dig om att det är svårt.
En av anledningarna är att det som anmäls inte är våldtäkt. Inte ens med de allra senaste invecklingarna av lagen. Den största orsaken är dock troligen, och här får man ge media lite rätt, att vi beskriver en mycket intim situation som sällan eller aldrig har vittnen, så det blir "han sa" och "hon sa". Och här kommer rättssäkerheten in och säger, är man inte helt säker på att någon är skyldig, måste man fria.
Nu när mannen, som i lagtexten inte benämns så, men underförstått menar man mannen måste kunna visa eller till och med bevisa samtycke borde precis allt där mannen inte har film och ljud från händelsen kunna fällas och jag är helt övertygad om att vi ändå inte kommer upp i mer än kanske två-tre procentenheter till fällda.

Varför?
Det är ungefär den fällningsgraden vi har för de flesta brott. Våra åklagare och domstolar sitter med ett lapptäcke, inte bara av lagtext utan ytterligare en fempotens "tolkningar" av texterna plus prejudikat.

Det finns ingen sammanhållen "sann" tolkning av särskilt många lagar utan definitionerna hålls svajande och ibland är de direkt motsägelsefulla till vad lagen faktiskt säger.

Den första boken jag skulle bränna, om jag ska bränna böcker alls vore den. Och sen skulle jag börja med kanske hundra enkla lagar som är svinenkla att följa och döma efter och sen göra det konsekvent.

Varje dom ska dessutom kunna granskas och har man dömt emot "per definition" så ska domaren prickas och få i hemläxa att ta reda på vad lagen betyder innan hon får arbeta med juridik igen.
Citera
2019-05-29, 22:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att systemet är riggat mot kvinnor om något, med tanke på att du kan våldta någon på öppen gata utan repressalier.
Det finns inga system som är riggade mot män direkt, och är man en hederlig man som respekterar ett nej så löper man antagligen oerhört liten risk att utsättas för anklagelser. De som oroar sig för detta tror jag rör sig i gränslandet, har träffat på ett par såna i mitt liv själv.
Nu skulle jag aldrig ens tänka tanken att anmäla om det inte är en regelrätt våldtäkt, d.v.s att jag tydligt och klart sagt "nej". Men det finns nog en del män som rör sig i gråzonen här, och de blir kanske bekymrade av en sån här lag.

Ja håller med om detta.

En del män verkar vara rädda för att nu minsann kommer horder av oskyldiga män sättas i fängelse, vilket verkar vara en helt ogrundad rädsla då många våldtäktsförundersökningar, om de ens utreds, läggs ner.

Själv har jag funderat på hur jag skulle göra om jag blev våldtagen. Jag skulle nog anmäla för att få tag på personuppgifterna, sen skulle jag hämnas på något sätt, för straffad kommer han högst sannolikt inte att bli.

Lite som i Sydafrika som är våldtäktslandet nummer ett och där polisen är totalt värdelös. Där låter man ibland våldtäktsoffret och hennes familj misshandla gärningsmannen med påkar.
Citera
2019-05-29, 22:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jösses. Det är faktiskt svårt att försöka svara på detta på något meningsfullt sätt..

..men ok.

Ett exempel; du är i en organisation, klunga eller grupp. Vilket kön räds du mest för vad gäller ränker, intriger, baktaleri eller lögner mot dig?

Jag räds inte av det från något av könen eftersom min bestämda upplevelse är att man själv måste beblanda sig på något sätt för att råka illa ut eller bli anklagad. Det ligger mycket i uttrycket "ingen rök utan eld" även om det givetvis kan hända att någon blir fullständigt oskyldigt anklagad eller indragen i en situation som denne inte hade något med att göra.
Man måste välja sina umgängen.

Generellt är jag mer rädd för att en man ska göra mig illa än en kvinna. Dock gör män och kvinnor på olika sätt, män gör oftast illa med fysisk styrka och kvinnor med intriger och ränker.
Citera
2019-05-29, 22:41
Avslutad
Citat:
Jag räds inte av det från något av könen eftersom min bestämda upplevelse är att man själv måste beblanda sig på något sätt för att råka illa ut eller bli anklagad. Det ligger mycket i uttrycket "ingen rök utan eld" även om det givetvis kan hända att någon blir fullständigt oskyldigt anklagad eller indragen i en situation som denne inte hade något med att göra.
Man måste välja sina umgängen.

Generellt är jag mer rädd för att en man ska göra mig illa än en kvinna. Dock gör män och kvinnor på olika sätt, män gör oftast illa med fysisk styrka och kvinnor med intriger och ränker.

I call bullshit (om vi pratar icke-fysiskt).
Citera
2019-05-29, 22:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
I call bullshit (om vi pratar icke-fysiskt).

Fast vi kan inte bortse från den fysiska aspekten. Det är ju så män bär sig åt när de gör någon illa oftast. Och kvinnor gör på sitt sätt.

Alltså, kvinnors intrigerande kan man hålla sig ifrån ganska lätt så länge man inte stöter på en riktig sociopat.
Citera
2019-05-29, 22:44
Avslutad
Citat:
Fast vi kan inte bortse från den fysiska aspekten. Det är ju så män bär sig åt när de gör någon illa oftast. Och kvinnor gör på sitt sätt.

Ok.
Hardcore truth; män slår, kvinnor ljuger?
Citera
2019-05-29, 22:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ok.
Hardcore truth; män slår, kvinnor ljuger?

Så kan man väl uttrycka det ja. Således är män ett större hot mot mig. Jag har ingen anledning att beblanda mig med lögnaktiga kvinnor. Sedan har nog kvinnor större anledning att ljuga för män än för andra kvinnor.
De som ljuger har ju ett syfte med lögnen och jag kan inte komma på varför en kvinna skulle ljuga för mig.

Däremot på arbetsplatser råkar en del i intriger, men jag uppfattar att de som hamnar i dessa intrignät själva intrigerar också, eller har andra udda/otrevliga sidor.
De trevliga vettiga kvinnorna är inte inblandade i sånt.
Citera
2019-05-29, 23:42
Bannlyst
Så erkänner du, Moment22x22, att specifikt bruna och svarta män är ett större hot mot dig än vita män och kvinnor, eller vågar du inte riktigt gå så långt?

Citera
2019-05-30, 00:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospeech
Så erkänner du, Moment22x22, att specifikt bruna och svarta män är ett större hot mot dig än vita män och kvinnor, eller vågar du inte riktigt gå så långt?

Jodå det har jag inga problem med att "erkänna". Det är bara att titta på brottsstatistiken, står svart på vitt.
Citera
2019-05-30, 04:45
Avslutad
Citat:
Så kan man väl uttrycka det ja. Således är män ett större hot mot mig. Jag har ingen anledning att beblanda mig med lögnaktiga kvinnor. Sedan har nog kvinnor större anledning att ljuga för män än för andra kvinnor.
De som ljuger har ju ett syfte med lögnen och jag kan inte komma på varför en kvinna skulle ljuga för mig.

Däremot på arbetsplatser råkar en del i intriger, men jag uppfattar att de som hamnar i dessa intrignät själva intrigerar också, eller har andra udda/otrevliga sidor.
De trevliga vettiga kvinnorna är inte inblandade i sånt.

Så är vi överrens om att kvinnor ljuger / 'far med intriger' mer än män?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in