2019-05-26, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Bibeln har fabrikationer av sanningen.

Citat:
Hela Bibeln är inte sann. Dessutom är det Levande Ordet inom dig och går inte att sätta i text på papper.

Så du cherrypicker alltså subjektivt i bibeln. Vad gar det med konceptet "sanning" att göra?
Citera
2019-05-27, 20:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För det första är bibeln inte en enda bok, det är 66 böcker. Är somligt i någon av böckerna inte sant så kan man inte generalisera och förkasta allt bara för det. Har du någonsin hört talas om att man gör så i andra sammanhang?

För det andra är tron på Jesus en levande tro och inte en bokstavslära. De "kristna" som är fariseiska har sannolikt ingen levande relation till Jesus, de blåser upp sig med bibeln och talar nästan enbart med bibelcitat men har inte kommit till honom. Detta trots att det även står om detta i bibeln:
"Ni forskar i Skrifterna, för ni tror att ni har evigt liv i dem. Det är just de som vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv."
Detta stämmer in på många av de som kallar sig kristna, de har stannat vid bibeln och de inbillar sig att om de hör något från Kristus som inte stämmer med deras tolkning om vad bibeln säger så är det från Satan, de är fariseer, bokstavstroende och de sätter bibeln över Gud, de är avgudadyrkare.

Det de f.ö. verkar ha gemensamt är att de inte tror på att Jesus Kristus är Gud skaparen och ger honom därför inte hans tillbörliga ära och således ärar de inte Fadern (samma person), de ser Jesus som en mindre Gud underställd en annan Gud. "Jag ger inte min ära till någon annan" -säger han. Varför skulle han då tolerera att bli sedd som den mindre versionen av två eller tre gudar?

Dessa fariseiska namnkristna är bibliska bokstavstroende, lögnare som tror på lögner och som inte har Kristus/Gud och därför är de kvar i sina synder.
"Det var därför jag sade till er att ni kommer att dö i era synder. För om ni inte tror att Jag Är, ska ni dö i era synder."
Detta senaste gäller även er ateister.

Nu är det ju faktiskt så att Moseböckerna är de böcker där Gud presenteras och grunden läggs för alla de efterföljande böckerna (som ju egentligen bara är historiska redogörelser, inte gudsbeskrivande).

Och när det gäller kristendomen så vilar den helt på att "Gamla förbundet" faktiskt upprättades, vilket det faktum att praktiskt taget hela Moses-berättelsen måste vara rena uppdiktade fantasier inte ger något som helst stöd för.
Moses kunde t.ex. inte ha blivit född i Nildeltat och hittats av en dotter till en farao, som tog honom till sitt hem eftersom hon bodde 50 mil längre söderut.
En vuxen Moses kunde av samma avståndsproblem inte ha dagliga överläggningar med Farao.
Judarna skulle inte, som det står i Bibeln, kunna ha lämnat Egyptens gränser bakom sig innan de kom till Röda Havet (oavsett vilket vatten det än är).
Kanaans land skulle inte kunna ha varit judarnas rike efter ökenvandringen eftersom Kanaans land låg inom Egyptens gränser ytterligare ett par hundra år efter det år som Bibeln anger för uttåget (omkring 1440 f.Kr.).
Det största och viktigaste förbundet i Gamla testamentet (GT) är det förbund med Israels folk som Gud slöt genom Moses: det gamla förbundet. Men utan Moses, inget förbund, utan förbund, inget som Jesus senare skulle kunna uppfylla.
Citera
2019-05-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är det ju faktiskt så att Moseböckerna är de böcker där Gud presenteras och grunden läggs för alla de efterföljande böckerna (som ju egentligen bara är historiska redogörelser, inte gudsbeskrivande).

Och när det gäller kristendomen så vilar den helt på att "Gamla förbundet" faktiskt upprättades, vilket det faktum att praktiskt taget hela Moses-berättelsen måste vara rena uppdiktade fantasier inte ger något som helst stöd för.
Moses kunde t.ex. inte ha blivit född i Nildeltat och hittats av en dotter till en farao, som tog honom till sitt hem eftersom hon bodde 50 mil längre söderut.
En vuxen Moses kunde av samma avståndsproblem inte ha dagliga överläggningar med Farao.
Judarna skulle inte, som det står i Bibeln, kunna ha lämnat Egyptens gränser bakom sig innan de kom till Röda Havet (oavsett vilket vatten det än är).
Kanaans land skulle inte kunna ha varit judarnas rike efter ökenvandringen eftersom Kanaans land låg inom Egyptens gränser ytterligare ett par hundra år efter det år som Bibeln anger för uttåget (omkring 1440 f.Kr.).
Det största och viktigaste förbundet i Gamla testamentet (GT) är det förbund med Israels folk som Gud slöt genom Moses: det gamla förbundet. Men utan Moses, inget förbund, utan förbund, inget som Jesus senare skulle kunna uppfylla.
Men att den fiktiva karaktären Jesus refererade till den fiktiva karaktären Mose och det fiktiva "första förbundet" betyder inte att någon av dem egentligen existerat i historien, eller att något av det verkligen hänt. Jag tror som Richard Carrier att Jesus från början tagits emot genom andliga uppenbarelser men att man senare gjort en euhemerism av honom, dvs placerat honom som en person i ett sammanhang med riktiga platser och kända personer. Men detta betyder inte att det inte finns en Gudsgiven sanning i det, och att de tio buden inte gäller eller att Gud inte är född som människa eller att frälsningen genom tro på Honom inte gäller.

Det finns en uppenbarelse i bibeln om vem Gud är anser jag och den är i Jesus.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-05-27 kl. 21:14.
Citera
2019-05-27, 21:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men att den fiktiva karaktären Jesus refererade till den fiktiva karaktären Mose och det fiktiva "första förbundet" betyder inte att någon av dem egentligen existerat i historien, eller att något av det verkligen hänt. Jag tror som Richard Carrier att Jesus från början tagits emot genom andliga uppenbarelser men att man senare gjort en euhemerism av honom, dvs placerat honom som en person i ett sammanhang med riktiga platser och kända personer. Men detta betyder inte att det inte finns en Gudsgiven sanning i det, och att de tio buden inte gäller eller att Gud inte är född som människa eller att frälsningen genom tro på Honom inte gäller.

Visst, det kan även vara så att Moses är påhittad medan Jesus faktiskt fanns.
Jag vill bara påpeka att Bibelns beskrivning av Moses och uttåget inte kan vara sann.
Därmed inte sagt att det inte finns något gudomligt, bara att Bibelns beskrivning saknar trovärdighet.
Man skulle ha större möjlighet att ha rätt om man trodde att det fanns en Gud som är annorlunda än Bibelns Gud snarare än att tro att Bibelns Gud är den korrekta guden (eftersom den beskrivningen helt uppenbart innehåller fel).
Citera
2019-05-28, 08:03
Medlem
Citat:
Visst, det kan även vara så att Moses är påhittad medan Jesus faktiskt fanns.
Jag vill bara påpeka att Bibelns beskrivning av Moses och uttåget inte kan vara sann.
Därmed inte sagt att det inte finns något gudomligt, bara att Bibelns beskrivning saknar trovärdighet.
Man skulle ha större möjlighet att ha rätt om man trodde att det fanns en Gud som är annorlunda än Bibelns Gud snarare än att tro att Bibelns Gud är den korrekta guden (eftersom den beskrivningen helt uppenbart innehåller fel).
Men en kristen definieras som en som genom evangeliet kommit till tro på Jesus. Har denne också erfarit ett personligt möte med honom så har han en orubblig tro som är grundad på den levande Kristus och inte på bibelns texter. Den som grundar sin tro enbart på bibelns texter och inte på Kristus står på en bräcklig grund och kommer sannolikt tappa sin tro den dag han inte längre orkar med dubbeltänket, dvs att hålla flera olika motsägelser för sanna samtidigt.

Ha inte ditt fokus på skräpet i bibeln till den grad att du missar det dyrbara som finns där. En sant troende har sitt fokus på Kristus, den levande personen, inte på bibeln. Bibeln är död, men den berättar om honom. Man måste ta sig till honom. Säger man sig tro på bibelns ord men inte söker den levande Guden så tror man antagligen innerst inne inte på att han lever.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-05-28 kl. 08:08.
Citera
2019-05-28, 20:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men en kristen definieras som en som genom evangeliet kommit till tro på Jesus. Har denne också erfarit ett personligt möte med honom så har han en orubblig tro som är grundad på den levande Kristus och inte på bibelns texter. Den som grundar sin tro enbart på bibelns texter och inte på Kristus står på en bräcklig grund och kommer sannolikt tappa sin tro den dag han inte längre orkar med dubbeltänket, dvs att hålla flera olika motsägelser för sanna samtidigt.

Ha inte ditt fokus på skräpet i bibeln till den grad att du missar det dyrbara som finns där. En sant troende har sitt fokus på Kristus, den levande personen, inte på bibeln. Bibeln är död, men den berättar om honom. Man måste ta sig till honom. Säger man sig tro på bibelns ord men inte söker den levande Guden så tror man antagligen innerst inne inte på att han lever.

Du menar en modern kristen. Inte historiskt sett. Din form av kristendom skulle ha kallats för hädisk för ett par hundra år sedan.
Citera
2019-05-29, 08:06
Medlem
Bogomils avatar
Det behövs faktisk inte nån djupare teologisk diskussion omkring NT <--> GT för att avgöra bibelns sanning.

För bibeln motbevisar sig själv redan i gen. 1 & 2 genom sin egen självmotsägelse.
Citera
2019-05-29, 08:39
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Bibeln har fabrikationer av sanningen. Hela Bibeln är inte sann. Dessutom är det Levande Ordet inom dig och går inte att sätta i text på papper. För om man försöker göra det så blir Ordet förvrängt i ord.

Citat:
Det största och viktigaste förbundet i Gamla testamentet (GT) är det förbund med Israels folk som Gud slöt genom Moses: .

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det behövs faktisk inte nån djupare teologisk diskussion omkring NT <--> GT för att avgöra bibelns sanning.
.
Hej sanningssökare.
Vill bara dela något jag skrev idag på youtube.

The israelites is anyone who truly is wrestling with truth. It is not a people, a race. It is he who leaves God and walk out. When you realize that you don't know God. Then you leave the church,... alone,... and you seek something better. A promised land. A real God. But the world is like a desert. There are no good fruit anywhere. Just cold selfish people who live like Satan, worshipping false gods, lying to themselves about being saved. You must leave Pharaoh. You see? FarAO. FATHER AO. FATHER ALFA AND OMEGA.

Can you see? I am in that desert now. .. I am a voice who cries out from the desert. Repent. Make the roads straight. After me comes someone who's feet I am not good enough to wash. You are coming, sisters and brothers. The real you.
Citera
2019-05-29, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Hej sanningssökare.

The israelites is anyone who truly is wrestling with truth. It is not a people, a race. It is he who leaves God and walk out. When you realize that you don't know God. Then you leave the church,... alone,... and you seek something better. A promised land. A real God. But the world is like a desert. There are no good fruit anywhere. Just cold selfish people who live like Satan, worshipping false gods, lying to themselves about being saved. You must leave Pharaoh. You see? FarAO. FATHER AO. FATHER ALFA AND OMEGA.

Can you see? I am in that desert now. .. I am a voice who cries out from the desert. Repent. Make the roads straight. After me comes someone who's feet I am not good enough to wash. You are coming, sisters and brothers. The real you.

Förtydliga gärna vad det har med bibelns sanning att göra.
Citera
2019-05-29, 10:29
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Hahahaha. ALLT!
Det har med allt i Bibeln att göra.
Bibeln är sann. 100% sann.
Men inte historiskt sann.
Där kanske inte finns någon Gud.
Bibeln handlar om att lära dig vad du verkligen vet och inte vet.
Den både lurar dig att tro på en falsk bild av Gud och exponerar dig som den idoldyrkare du är.
Den lurar dig till att vilja kasta sten på andra och visar att du är en hycklare.
Citera
2019-05-29, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hej sanningssökare.

Citat:

Citat:
Hahahaha. ALLT!
Det har med allt i Bibeln att göra.
Bibeln är sann. 100% sann.
Men inte historiskt sann.
Där kanske inte finns någon Gud.
Bibeln handlar om att lära dig vad du verkligen vet och inte vet.
Den både lurar dig att tro på en falsk bild av Gud och exponerar dig som den idoldyrkare du är.
Den lurar dig till att vilja kasta sten på andra och visar att du är en hycklare.

Det var inget förtydligande, men bara en rad ytterligare postulat.
Citera
2019-05-29, 10:42
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det var inget förtydligande, men bara en rad ytterligare postulat.
OK. Men jag förstår inte vad det är som du inte förstår.
I mina ögon så är allt tydligt förtydligat.
Jag kan inte se vad det är som du inte förstår.

Kan du förtydliga exakt vad det är som du inte får ihop.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in