Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Varför blir du "mörkrädd"? Det ska inte vara omöjligt att som privatperson med arbete till genomsnittlig lön kunna spara 100,000 om året.
Spara 100k har inget med mitt inlägg och göra.
Mitt inlägg handlar om synen på pengar. Denna lånebubbla har helt kastat om vad lite eller mycket pengar är.
Nån skrev, 1 milj på 5 år är inte ens särskilt mycket. Den idioten skulle jag vilja se spara ihop 1 milj på kontot, för att förstå hur mycket pengar det är. Då pratar vi inte att skriva i text en summa ggr antal och resultat. Utan i verkligheten göra det också. Med fru barn boende höga matpriser och högre skatter.
Synen på mängden pengar är skrämmande efter denna kreditexpansion. Folk har tappat verklighetsuppfattningen. Folk handlar 10k på kredit utan att förstå vad ränta och amortering innebär.
Vissa säger att 80% av pengarna i samhället kommer utifrån lån. Det innebär att om din lägh ska stiga behöver någon ta ett ännu större lån för att köpa den, som om det vore något bra i slutändan. Högre bostadspriser bygger på högre lån, fakta.
Ni med höga lån är så fruktansvärt grundlurade,. Ni har gått in i en fälla och självklart kommer priserna vara någorlunda höga en tid framåt. Men sämre tider kommer, dom kommer alltid, och då sitter ni med miljonlån och höga räntor för att staten gått bankernas ärenden.
Ungdomar idag ser inte på lån som att de ska betalas tillbaka. Dom shoppar loss på Internet med pengar de inte har. Det är oerhört skadligt och innebär ett skört samhälle. Korthuset byggs högre och högre.
Så till dig som skrev en milj på 5 år i rena pengar inte ens är aärskilt mycket, du är fan dum i huvudet och jag hoppas du inte har hög belåning, för låg intelligens och hög belåningsgrad är en livsfarlig kombination har de visat sig.