2019-05-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Vem säger att vi inte har sparat samtidigt som vi bott? Och det är väl väldigt individuellt och beror på väldigt många saker hur mycket man kan spara. Sen att spara 250k om året tillsammans som familj, det är nog inte många som klarar. Men jag är glad att jag kunde rida på vågen, nu sätter jag mig i solstolen lite och kopplar av. God dag!

Edit.
Skryt eller inte, ville mer poängtera att så som många andra gör i denna tråd, att jag inte tycker marknaden är frisk när man tjänat en miljon på att bo i ca 5 år. Var väl givetvis mycket flyt men ändå.

Mycket flyt? Enligt mig är 1mkr på 5 år ordentligt dåligt med tanke på den uppgång som varit...
2019-05-28, 19:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Mycket flyt? Enligt mig är 1mkr på 5 år ordentligt dåligt med tanke på den uppgång som varit...
Det beror väl på vad utgångsläget var? Givetvis har du tjänat mer på ett dyrare hus eller ett som du tokrenoverat under tiden.
Men då måste du in med mer kapital från start.
2019-05-28, 20:30
Bannlyst
Tankar på KPIF?

Ett besvärande faktum är att Riksbanken kan höja och sänka räntorna. Dem skulle aldrig ta sönder en bubbla. Alla lån är i SEK; riksbanken kan printa pengar å baila ut alla SEK lån. Eller som de gör nu, sänker räntorna, vilket är som att baila ut lånen då de själva avstår från avkastning på statspapper.

Bubblan spricker om Riksbanken trycker ned räntorna, tills omvärldsräntorna stiger. Då måste riksbanken höja sina räntor, och då spricker bubblan IMO.

Men det finns inget som säger när detta sker.
2019-05-28, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Jag är en av dem som valt att kliva av från "ägandemarknaden". Sålde villan efter att ha bott där i 4.5 år för att kunna göra de avdrag som man har möjlighet till innan det gått 5 år. Gjorde lite över miljonen i vinst som blir en ekonomisk trygghet för familjen i framtiden.

Valde att ta en del av vinsten för att köpa ett fritidshus som även det är fullt beboligt och som ett komplement till att bo i en hyresrätt. Känns helt otroligt bra att slippa allt tjat om renoveringar, räntor, bokmarknaden i övrigt.

Känns som det har varit en sån sjuk hets med allt vad det innebär att "äga" sitt hus eller lägenhet. Alla jävlar, inklusive en själv skulle ha nyrenoverat, nytt kök, nya toaletter sen en ny bil och ett utespa på det.
Kom ihåg när man var mindre och fick vara glad för att man fick nya tapeter på rummet, då var det en stor grej.
Idag är det bara ett samtal bort till banken så fixar de en liten upplåning på kåken så står bubbelpoolen på altanen nästa dag..

Nej tack. Jag ställer mig utanför så slipper man huvudvärk, oavsett vad som händer kan ingen jävel förneka att marknaden och utlånandet har varit och är sjukt.

Tackar för att man klev in och blev miljonär på 4 år. Lycka till ni övriga, vad det än bär åt.

Bra plan. Se till att inte hoppa in på "ägandemarknaden" om det fortsätter att gå uppåt, en klassiker.
2019-05-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1391
Tankar på KPIF?

Ett besvärande faktum är att Riksbanken kan höja och sänka räntorna. Dem skulle aldrig ta sönder en bubbla. Alla lån är i SEK; riksbanken kan printa pengar å baila ut alla SEK lån. Eller som de gör nu, sänker räntorna, vilket är som att baila ut lånen då de själva avstår från avkastning på statspapper.

Bubblan spricker om Riksbanken trycker ned räntorna, tills omvärldsräntorna stiger. Då måste riksbanken höja sina räntor, och då spricker bubblan IMO.

Men det finns inget som säger när detta sker.

Nej alla lån är inte i SEK. En stor del av bankernas finansiering är i andra valutor. Du skriver strunt.
2019-05-28, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Nej alla lån är inte i SEK. En stor del av bankernas finansiering är i andra valutor. Du skriver strunt.

Bolån (med tanke på tråden).

Stora delar av dessa bolån står under FI:s makrotillsyn, amorteringskrav. Dessa är i SEK.

Bankernas finansiering kommer ifrån Sveriges riksbank, internationella marknader, samt marknader sinsemellan banker. Dock är i princip alla svenska bolån i svenska kronor (varför skulle dem vara i en annan valuta, vem skulle ta valutarisker på 30-50 år bolån)?

När svenskar och svenska banker har lån i SEK kan alltid Riksbanken baila ut dem genom att printa pengar, precis som redan hänt i USA 2007 (dock bara dollar, annars måste de ta ur valutareserven).
2019-05-28, 21:50
Medlem
Citat:

Stora delar av dessa bolån står under FI:s makrotillsyn, amorteringskrav. Dessa är i SEK.

Bankernas finansiering kommer ifrån Sveriges riksbank, internationella marknader, samt marknader sinsemellan banker. Dock är i princip alla svenska bolån i svenska kronor (varför skulle dem vara i en annan valuta, vem skulle ta valutarisker på 30-50 år bolån)?

När svenskar och svenska banker har lån i SEK kan alltid Riksbanken baila ut dem genom att printa pengar, precis som redan hänt i USA 2007 (dock bara dollar, annars måste de ta ur valutareserven).

Problemet är ju nu att "pengar" som riksbanken då ska printa, är omöjligt att printa. KREDITER som bankerna lånar ut, står för 98% av hela Sveriges "pengakorg".
Så riksbanken ska då först printa ut 98ggr mer pengar än vad vi har i cirkulation idag för att täcka alla krediter. Det är omöjligt. Riksbanken har ingenting med bankernas kreditexpansion att göra. Det havererar oavsett vad folk drömmer ihop.
2019-05-29, 06:01
Medlem
Citat:

Och vem kommer bolånen ifrån?

Ja det gick ju jävligt smärtfritt för alla överbelånade privatpersoner i USA.
2019-05-29, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Herregud, här har vi ett exempel på idiotin i Sverige. Jag blir mörkrädd över dessa resonemang.

Varför blir du "mörkrädd"? Det ska inte vara omöjligt att som privatperson med arbete till genomsnittlig lön kunna spara 100,000 om året.
2019-05-29, 07:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför blir du "mörkrädd"? Det ska inte vara omöjligt att som privatperson med arbete till genomsnittlig lön kunna spara 100,000 om året.

Spara 100k har inget med mitt inlägg och göra.
Mitt inlägg handlar om synen på pengar. Denna lånebubbla har helt kastat om vad lite eller mycket pengar är.
Nån skrev, 1 milj på 5 år är inte ens särskilt mycket. Den idioten skulle jag vilja se spara ihop 1 milj på kontot, för att förstå hur mycket pengar det är. Då pratar vi inte att skriva i text en summa ggr antal och resultat. Utan i verkligheten göra det också. Med fru barn boende höga matpriser och högre skatter.
Synen på mängden pengar är skrämmande efter denna kreditexpansion. Folk har tappat verklighetsuppfattningen. Folk handlar 10k på kredit utan att förstå vad ränta och amortering innebär.
Vissa säger att 80% av pengarna i samhället kommer utifrån lån. Det innebär att om din lägh ska stiga behöver någon ta ett ännu större lån för att köpa den, som om det vore något bra i slutändan. Högre bostadspriser bygger på högre lån, fakta.

Ni med höga lån är så fruktansvärt grundlurade,. Ni har gått in i en fälla och självklart kommer priserna vara någorlunda höga en tid framåt. Men sämre tider kommer, dom kommer alltid, och då sitter ni med miljonlån och höga räntor för att staten gått bankernas ärenden.

Ungdomar idag ser inte på lån som att de ska betalas tillbaka. Dom shoppar loss på Internet med pengar de inte har. Det är oerhört skadligt och innebär ett skört samhälle. Korthuset byggs högre och högre.

Så till dig som skrev en milj på 5 år i rena pengar inte ens är aärskilt mycket, du är fan dum i huvudet och jag hoppas du inte har hög belåning, för låg intelligens och hög belåningsgrad är en livsfarlig kombination har de visat sig.
2019-05-29, 07:28
Medlem
Citat:
Mitt inlägg handlar om synen på pengar. Denna lånebubbla har helt kastat om vad lite eller mycket pengar är.
Nån skrev, 1 milj på 5 år är inte ens särskilt mycket. Den idioten skulle jag vilja se spara ihop 1 milj på kontot, för att förstå hur mycket pengar det är. Då pratar vi inte att skriva i text en summa ggr antal och resultat. Utan i verkligheten göra det också. Med fru barn boende höga matpriser och högre skatter.
Synen på mängden pengar är skrämmande efter denna kreditexpansion. Folk har tappat verklighetsuppfattningen. Folk handlar 10k på kredit utan att förstå vad ränta och amortering innebär.
Vissa säger att 80% av pengarna i samhället kommer utifrån lån. Det innebär att om din lägh ska stiga behöver någon ta ett ännu större lån för att köpa den, som om det vore något bra i slutändan. Högre bostadspriser bygger på högre lån, fakta.

Ni med höga lån är så fruktansvärt grundlurade,. Ni har gått in i en fälla och självklart kommer priserna vara någorlunda höga en tid framåt. Men sämre tider kommer, dom kommer alltid, och då sitter ni med miljonlån och höga räntor för att staten gått bankernas ärenden.

Ungdomar idag ser inte på lån som att de ska betalas tillbaka. Dom shoppar loss på Internet med pengar de inte har. Det är oerhört skadligt och innebär ett skört samhälle. Korthuset byggs högre och högre.

Så till dig som skrev en milj på 5 år i rena pengar inte ens är aärskilt mycket, du är fan dum i huvudet och jag hoppas du inte har hög belåning, för låg intelligens och hög belåningsgrad är en livsfarlig kombination har de visat sig.
Jag håller helt med, de sista årens extrema uppgångar gjorde folk totalt förblindade. Högre räntor kommer aldrig så folk har slutat att bry sig. På något mystiskt sätt kommer skulderna lösas upp i tomma intet och försvinna så småningom.
2019-05-29, 07:49
Bannlyst
Citat:
Nån skrev, 1 milj på 5 år är inte ens särskilt mycket. Den idioten skulle jag vilja se spara ihop 1 milj på kontot, för att förstå hur mycket pengar det är. Då pratar vi inte att skriva i text en summa ggr antal och resultat. Utan i verkligheten göra det också. Med fru barn boende höga matpriser och högre skatter..

Det är sant. Jag är en ensam stackare så för mig är det lättare. Det sägs å andra sidan vara dyrt att vara singel.

Citat:
Vissa säger att 80% av pengarna i samhället kommer utifrån lån. Det innebär att om din lägh ska stiga behöver någon ta ett ännu större lån för att köpa den, som om det vore något bra i slutändan. Högre bostadspriser bygger på högre lån, fakta...

Jag säger inte emot.

Citat:
Ni med höga lån är så fruktansvärt grundlurade,. Ni har gått in i en fälla och självklart kommer priserna vara någorlunda höga en tid framåt. Men sämre tider kommer, dom kommer alltid, och då sitter ni med miljonlån och höga räntor för att staten gått bankernas ärenden.]...

"De", inte jag. Jag vill härifrån eftersom Sverige är allt jag inte är: mörkt, tatuerat, feministiskt, klimathysteriskt, hycklande invandringsvurmande, överbelånat, dumt, konsumtionshysteriskt hycklande (hycklande igen) och veganistiskt.

Citat:

1 miljon på 5 år på 2 personer går. Jag grejar det men som sagt, jag har vare sig fru, bil, barn eller dyra semestervanor. Dock inväntar jag en stor faktura på takrenovering. Det kostar att äga.
Senast redigerad av Mertillen 2019-05-29 kl. 07:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in