2019-05-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Man börjar alltid med att slänga hälften i papperskorgen, för man vill inte risikera att anställa personer med otur.
Den var rolig 😀
Citera
2019-05-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Gallrar bort alla CV med ickesvenskt klingande namn. Sedan får man jobba utifrån det man har kvar. Och då brukar i regel alla under 25 år sållas bort såvida dom inte har skrivit ett förbaskat bra CV.
Det gäller att se till att man har redigt folk på arbetsplatsen.

Tack och lov är det sällan mer än 20-30 sökande till våra tjänster så processen brukar kunna gå hyfsat snabbt.

Det där låter som en dröm arbetsplats med en sund chef!!
Citera
2019-05-29, 01:35
Medlem
PettaX7s avatar
Vi väntar in till sista ansökningsdag, samlar alla i en hög, sållar ut alla som inte kan stava, som inte kan skriva en ansökan (klarar man inte det klarar man inget annat), som skickar med lättklädda bilder (oftast killar faktiskt).

De som finns kvar lägger vi i två högar: kallas i första omgången respektive kallas i extra omgång om första inte bär frukt. I den första omgången kallas de som verkar mest lämpliga. I den andra de som har svaga och tunna cv:n, de som endast haft korta anställningar eller som varit med i arbetsmarknadsåtgärder.

Så summa summarum:
1. Stava korrekt. Använd nya stycken. Börja varje mening med stor bokstav. Avsluta med punkt. Särskriv inte.
2. Om du ska skicka med en bild; skicka med en typ passfoto.
3. Skicka med två saker: en ansökan och ett cv. Inga intyg eller annat som är jobbigt för en att hantera.
4. Sök jobb som du har en chans att få. Folk som är helt utbildade och söker jobb som kräver en examen slösar bara bort sin tid och energi.
5. Skriv gärna din ansökan rakt och korrekt men med glimten i ögat. Visa att du är lagom rolig och social - ingen vill ha en slapp tråkmåns som anställt, inte heller en duracellkanin som ska bygga om hela kontoret under sin första dag på jobbet.
Citera
2019-05-29, 01:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Konstigt inlägg. Man väljer kandidat oavsett kön, ålder. efter erfarenhet så enkelt är det!

Jag tror inte det är det normala, att man bara anställer folk så där efter att enbart ha sett papper. De flesta som anställer någon vill nog ha till en intervju också. Så nej, frågeställningen var inte konstig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaphix89
Min kusin är chef på en stor matvarukedja och hon går mest på erfarenhet och utstrålning. Det handlar mycket om personlighet ofta. Det beror nog även på om jobbet man söker är kock, ingenjör eller kassabiträde. Det ena kanske inte e lika krävande som det andra

Men hur tar din kusin reda på personlighet? Intervjuer kanske? I så fall var frågan i vilken ordning?

Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Gallrar bort alla CV med ickesvenskt klingande namn. Sedan får man jobba utifrån det man har kvar. Och då brukar i regel alla under 25 år sållas bort såvida dom inte har skrivit ett förbaskat bra CV.
Det gäller att se till att man har redigt folk på arbetsplatsen.

Tack och lov är det sällan mer än 20-30 sökande till våra tjänster så processen brukar kunna gå hyfsat snabbt.

Och då var frågan i vilken ordning du går vidare med intervju med de som är kvar efter din gallring?

Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Kastar alla ansökningar med typiskt svenskt namn, och speciellt sådana ansökningar med foto som visar ett grisigt svennetryne. Ibland kan en svennehora gå vidare till intervju men det är bara för att våldtäktsknulla horan och dumpa, inget annat.

Din kaxiga attityd faller platt eftersom du missförstått trådens ämne.
Citera
2019-05-29, 02:06
Medlem
Citat:
Man börjar alltid med att slänga hälften i papperskorgen, för man vill inte risikera att anställa personer med otur.
Haha kul att den här Klintbergaren från tidigt 90-tal fortfarande still going strong.
Jag brukar kalla folk löpande
Citera
2019-05-29, 05:06
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ni är chefer och ska rekrytera och publicerar annons nånstans och ansökningar kommer därefter in. Vissa ansökningar är intressantare än andra och ni kallar till intervju.

I vilken ordning kallar ni? Den mest intressanta först, sist eller mitt emellan? Och de minst intressanta osv? Eller drar ni i princip lott?

Oftast brukar alla intressanta tas in.
Dvs om vi får 10 st cv, och av dessa är 4 intressanta.
Vissa mer än andra ja, men alla 4 kallas.

Ofta i den ordning som personerna kan.
Och ja, oftast är de 6 som tas bort skrattretande dåliga eller totalt opassande för rollen.

Sen måste du förstå att kandidater kommer inte alla på en gång.
Utan titt som tätt.

Oftast så kommer ett CV in, bedöms, och personen kontaktas.

Tänk också på att sånt som löneanspråk också kommer in i bilden.

Ex bara för att en annan person har dubbel erfarenhet så kanske du ändå tas in.
Eftersom att bolaget behöver betala mer för högre kompetens.
Typiskt företag så brukas kompetens endast betalas om det finns behov.
Citera
2019-05-29, 07:13
Medlem
bombaccis avatar
beror nog lite på till vilket jobb och hur många de ska anställa. Jag jobbade ett tag som rekryterare och skulle där rekrytera väldigt många till ganska "enkla" arbeten. Det var en stor personalomsättning hos företaget (därför som de hade en egen rekryterare). Jag försökte boka in nästan alla till intervju utan tog bara bort de mest oseriösa ansökningarna. Fanns t ex folk som sökte jobb från Marocko eller Norrland, dessa vet jag aldrig ens kommer komma på en intervju eller riktigt, riktigt kassa personliga brev.

Till mer "svåra" jobb där chefer ska anställa flera stycken så tror jag de gör egentligen på samma sätt som jag. De ringer in både väldigt intresserade och medelintressanta. Detta för att de som är jätte intressanta kanske tar ett annat jobb istället, så bättre att ha flera kandidater på gång samtidigt. Gäller det bara en enda tjänst så tror jag de är betydligt striktare genom att bara kalla ett fåtal till intervju.
Citera
2019-05-29, 07:26
Medlem
Citat:

SAS-Janne?
Citera
2019-05-29, 08:25
Medlem
Fridaynights avatar
Gallring 1: Ofullständiga ansökningar, stavfel, blanka CVn, "AMF tvingar mig att söka" m.fl.
Gallring 2: Fel-/otillräcklig kompetens för tjänsten
Ev. gallring 3: Personligt brev

Kallar till intervju baserat på hur intressant kandidaten verkar vara, mest intressant först etc.
Citera
2019-05-29, 08:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Gallring 1: Ofullständiga ansökningar, stavfel, blanka CVn, "AMF tvingar mig att söka" m.fl.
Gallring 2: Fel-/otillräcklig kompetens för tjänsten
Ev. gallring 3: Personligt brev

Kallar till intervju baserat på hur intressant kandidaten verkar vara, mest intressant först etc.

Jag kan stå ut med ett stavfel om personen har en stark profil, vad jag inte klarar är dåligt strukturerade CVs, dvs svårt att få en bra överblick på 1 minut. Dessa åker på en gång.
Citera
2019-05-29, 11:29
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Låt säga att ni har 5 intressanta kandidater efter eventuella avsugningar och slängt de oturligas ansökningar i papperskorgen.
Av dessa finns:
1. Hemskt mycket jätteintressant.
2. mycket intressant
3. Väldigt intressant
4. Intressant.
5. Ganska intressant.

Vem får komma först på intervju?
1 och i fallande ordning.
Även om 1 är intressant och jag känner att denna person blir det till 80% så intervjuas de efterföljande också för plan B etc.
Citera
2019-05-29, 13:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
1 och i fallande ordning.
Även om 1 är intressant och jag känner att denna person blir det till 80% så intervjuas de efterföljande också för plan B etc.

Precis, om det inte faller ut med den absolut bästa så behöver man ha en back-up redo, det gäller bara att hålla dem varma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in