2019-05-28, 21:03
Medlem
Den mest intressanta såklart. Och den personen har oftast en till intervju på g, så det gäller att agera fort om man hittar ett potentiellt guldkorn.
Citera
2019-05-28, 21:11
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvbimbo
1) släktingar och kusiner först.
1.1)muslim
2) de som är villiga att bli påsatta eller erbjuda en avsugning för att få ett jobb.

De som har meriter och kan ta jobbet på en gång får se sig om efter något annat som att jobba på McD eller vara arbetslösa.

Dra lott gör man bara som t.ex. när folk med högre meriter söker en kurs, så att man kan få bort de med högre och bättre meriter så att ens granne eller kusin kan få studieplatsen.

Du kan inte vara seriös. Patetiskt att anställa för att du tror att du skulle få ligga.
Citera
2019-05-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Jag håller HR utanför inledningsvis. Aldrig varit på en arbetsplats där HR förstått vad vi gör. De får utföra tester etc.
bokar också själv.

Ja hu, håll HR så långt borta som det går. De kan kopplas in när det gäller administrativa uppgifter som att skriva anställningskontrakt och sånt. De har oftast ingen som helst aning om vilken kompetens som behövs.
Citera
2019-05-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Man börjar alltid med att slänga hälften i papperskorgen, för man vill inte risikera att anställa personer med otur.

This!
Citera
2019-05-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muceliduc
Precis.

Förra rektryteringen jag skötte hade ca 80 svar. Tog in fyra på intervju, turordningen baserades på deras tillgänglighet.
Så "tillgänglig på mobil 24/7" bör stå med i CV:t?
Citera
2019-05-28, 22:05
Medlem
Det är väl klart som fan att man tar de man tror mest på först. Har man fått in många ansökningar vill man naturligtvis helst slippa intervjua samtliga. Med tanke på den märkliga frågan är det inte troligt att du får jobbet, men jag önskar dig lycka till.
Citera
2019-05-28, 22:08
Medlem
Citat:
Man börjar alltid med att slänga hälften i papperskorgen, för man vill inte risikera att anställa personer med otur.

Genialt!
Citera
2019-05-28, 22:11
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:

En av mina f.d. chefer gjorde just så och med just det svaret. Den kalla verkligheten var väl att gallra ut lite av de dryga hundratalet ansökningar vi fick ( mycket MENA/Wt-drägg som sökte för att få bidrag, allmänt självförhärligande 18-åringar, halvalkade 55+ e.t.c. )
Citera
2019-05-28, 22:20
Medlem
Citat:

Det roligaste jag läst på länge!
Citera
2019-05-28, 22:29
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:

Det var roligt de första 10 gångerna man läste detta... Eller nej.
Citera
2019-05-28, 22:39
Medlem
Jag gör 1-3 galleingar, sedan blir det en lista på bjuda in tänkbara kandidater och separat lista på reserv kandidater.
Det sistnämnda kallar jag enbart in om ingen av eller bara fåtal av tänkbara kandidaterna går vidare till nästa steg (i de fall jag rekryterar mer en 1 person) dvs.

Självaste ordningen av tänkbara kandidater spelar ingen roll. Jag förväntar mig flexibilitet från kandidaterna. Passar ingen tid jag erbjudit dem pga jobb osv och de inte erbjuder ta semester men ber om ny tid, ja då hamnar dennes ansökan i trash can och jag ringer nästa kandidat.
Citera
2019-05-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaconda1
Jag gör 1-3 galleingar, sedan blir det en lista på bjuda in tänkbara kandidater och separat lista på reserv kandidater.
Det sistnämnda kallar jag enbart in om ingen av eller bara fåtal av tänkbara kandidaterna går vidare till nästa steg (i de fall jag rekryterar mer en 1 person) dvs.

Självaste ordningen av tänkbara kandidater spelar ingen roll. Jag förväntar mig flexibilitet från kandidaterna. Passar ingen tid jag erbjudit dem pga jobb osv och de inte erbjuder ta semester men ber om ny tid, ja då hamnar dennes ansökan i trash can och jag ringer nästa kandidat.

Tror du inte att du riskerar att missa en hel del passande kandidater när du utesluter alla som inte vill eller kan ta semester från sitt nuvarande arbete för att gå på mer än en intervju precis när det passar dig? Oavsett om du har någon skrivkunnig till att författa dina jobbannonser så framstår du inte direkt som en attraktiv arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in