2019-05-28, 19:34
Bannlyst
Det är olika men modus operandi är att jag tar in dom som är intressantast först!
Citera
2019-05-28, 19:58
Medlem
Hälften av er har inte ens förstått frågan.

När jag rekryterar så gallrar man först bland de CV som inkommer. Sedan tar man kontakt med de kandidater som verkar intressanta. Ordningen för hur jag planerar intervjuerna har alltså mer att göra med deras tillgänglighet och mitt eget schema.

Givetvis kontaktar jag alltid en kandidat som sticker ut lite extra mycket.
Citera
2019-05-28, 19:59
Medlem
RingInteSnutens avatar
Först går ansökning igenom en automatisering som kollar efter olika nyckelord, efter det går dom till en rekryterare, sedan HR, sen bokar HR intervjun, ingen aning om hur dom väljer.
Senast redigerad av RingInteSnuten 2019-05-28 kl. 20:02.
Citera
2019-05-28, 20:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Först går ansökning igenom en automatisering som kollar efter olika nyckelord, efter det går dom till en rekryterare, sedan HR, sen bokar HR intervjun, ingen aning om hur dom väljer.

Gud, så mycket litar jag inte på HR. Jag går igenom alla CVs själv och sen skickar jag de jag vill träffa till HR så får de sköta bokningarna.
Citera
2019-05-28, 20:17
Avslutad
Gallrar bort alla CV med ickesvenskt klingande namn. Sedan får man jobba utifrån det man har kvar. Och då brukar i regel alla under 25 år sållas bort såvida dom inte har skrivit ett förbaskat bra CV.
Det gäller att se till att man har redigt folk på arbetsplatsen.

Tack och lov är det sällan mer än 20-30 sökande till våra tjänster så processen brukar kunna gå hyfsat snabbt.
Citera
2019-05-28, 20:20
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Gud, så mycket litar jag inte på HR. Jag går igenom alla CVs själv och sen skickar jag de jag vill träffa till HR så får de sköta bokningarna.

Förstår vad du menar våra är värdelösa, men dom får sina frågor ifrån oss med accepterade svar som dom använder sig av under sin gallring.
Citera
2019-05-28, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Vanligt att första granskningen görs av ett rekryteringsföretag, av hundra sökande blir det max tio intervjuer. Mest lämpade intervjuas först.

Men kanske fungerar det annorlunda på andra arbetsplatser. Själv upplever jag att den första gallringen som sköts av externa företag har ökat markant senaste tio åren.
Ja och intervjuer sker löpande och tjänsten tillsätts ofta rätt snabbt. Nymodernt fenomen tror jag och ett ofog utifrån vissa aspekter.
Citera
2019-05-28, 20:23
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ni är chefer och ska rekrytera och publicerar annons nånstans och ansökningar kommer därefter in. Vissa ansökningar är intressantare än andra och ni kallar till intervju.

I vilken ordning kallar ni? Den mest intressanta först, sist eller mitt emellan? Och de minst intressanta osv? Eller drar ni i princip lott?

I ordningen de känns mest intressant. Är de intressant för dig är de troligen intressant för andra också. Dra inte ut på processen i onödan.
Citera
2019-05-28, 20:25
Medlem
Delbarts avatar
Det finns inga strikta regler för detta. Oftast bokar jag in tider för intervjuer, sedan kallar in ett antal (ca 4-7) på dessa tillfällen. Av de kallade finns alltså ingen rangordning inför intervjun.

Men det finns andra tillfällen där rekryteringen är brådskande. Då kallar jag innan ansökningstiden gått ut.
Citera
2019-05-28, 20:25
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten

Jag håller HR utanför inledningsvis. Aldrig varit på en arbetsplats där HR förstått vad vi gör. De får utföra tester etc.
bokar också själv.
Citera
2019-05-28, 20:32
Medlem
Asmodeusvults avatar
Brukar sällan välja den jag i förväg tror kommer passa bäst allra först, men hyfsat tidigt i raden ändå.

Inte sällan bestämmer jag mig också så snart jag har hittat ”rätt” person och avbryter processen där. Ingen mening med att ge sig på marginella ökningar som tar stor tid.
Citera
2019-05-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Hälften av er har inte ens förstått frågan.

När jag rekryterar så gallrar man först bland de CV som inkommer. Sedan tar man kontakt med de kandidater som verkar intressanta. Ordningen för hur jag planerar intervjuerna har alltså mer att göra med deras tillgänglighet och mitt eget schema.

Givetvis kontaktar jag alltid en kandidat som sticker ut lite extra mycket.

Precis.

Förra rektryteringen jag skötte hade ca 80 svar. Tog in fyra på intervju, turordningen baserades på deras tillgänglighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in