2019-05-28, 18:32
Medlem
MrArturs avatar
Ni är chefer och ska rekrytera och publicerar annons nånstans och ansökningar kommer därefter in. Vissa ansökningar är intressantare än andra och ni kallar till intervju.

I vilken ordning kallar ni? Den mest intressanta först, sist eller mitt emellan? Och de minst intressanta osv? Eller drar ni i princip lott?
Citera
2019-05-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ni är chefer och ska rekrytera och publicerar annons nånstans och ansökningar kommer därefter in. Vissa ansökningar är intressantare än andra och ni kallar till intervju.

I vilken ordning kallar ni? Den mest intressanta först, sist eller mitt emellan? Och de minst intressanta osv? Eller drar ni i princip lott?

Konstigt inlägg. Man väljer kandidat oavsett kön, ålder. efter erfarenhet så enkelt är det!
Citera
2019-05-28, 18:38
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:

Man börjar alltid med att slänga hälften i papperskorgen, för man vill inte risikera att anställa personer med otur.
Citera
2019-05-28, 18:39
Medlem
Citat:

1) släktingar och kusiner först.
1.1)muslim
2) de som är villiga att bli påsatta eller erbjuda en avsugning för att få ett jobb.

De som har meriter och kan ta jobbet på en gång får se sig om efter något annat som att jobba på McD eller vara arbetslösa.

Dra lott gör man bara som t.ex. när folk med högre meriter söker en kurs, så att man kan få bort de med högre och bättre meriter så att ens granne eller kusin kan få studieplatsen.
Senast redigerad av tvbimbo 2019-05-28 kl. 18:57.
Citera
2019-05-28, 18:45
Medlem
Min kusin är chef på en stor matvarukedja och hon går mest på erfarenhet och utstrålning. Det handlar mycket om personlighet ofta. Det beror nog även på om jobbet man söker är kock, ingenjör eller kassabiträde. Det ena kanske inte e lika krävande som det andra
Citera
2019-05-28, 18:45
Medlem
Brukar avsätta 1-2 dagar för intervjuer. Skickar kallelser i den ordning som papprena/ansökningarna råkar ligga i just då (efter första gallringen dvs). Sen blir det alltid lite småändringar för att tiden inte passar en eller flera.
Citera
2019-05-28, 18:53
Medlem
Citat:

Vanligt att första granskningen görs av ett rekryteringsföretag, av hundra sökande blir det max tio intervjuer. Mest lämpade intervjuas först.

Men kanske fungerar det annorlunda på andra arbetsplatser. Själv upplever jag att den första gallringen som sköts av externa företag har ökat markant senaste tio åren.
Citera
2019-05-28, 18:53
Medlem
knazbarnets avatar
Mest intressanta i början.
Citera
2019-05-28, 18:55
Medlem
MrArturs avatar
Låt säga att ni har 5 intressanta kandidater efter eventuella avsugningar och slängt de oturligas ansökningar i papperskorgen.
Av dessa finns:
1. Hemskt mycket jätteintressant.
2. mycket intressant
3. Väldigt intressant
4. Intressant.
5. Ganska intressant.

Vem får komma först på intervju?
Citera
2019-05-28, 19:11
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Hehe och ni får stryk då i samband med intervjun ? Vadå suga av ? Skulle pressat på 250 k .
Citera
2019-05-28, 19:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Mest intressanta i början.
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Vanligt att första granskningen görs av ett rekryteringsföretag, av hundra sökande blir det max tio intervjuer. Mest lämpade intervjuas först.

Men kanske fungerar det annorlunda på andra arbetsplatser. Själv upplever jag att den första gallringen som sköts av externa företag har ökat markant senaste tio åren.
Tack! Tråd kan nog låsas nu.
Citera
2019-05-28, 19:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag kör alltid löpande intervjuer, dvs att inte vänta till ansökningstiden är slut utan ta intervjuer med de som är intressanta så fort som möjligt efter att jag fått CVt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in