2019-05-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag får uppfattningen när jag läser om svårigheterna familjen hade, att upplevelsen av problemen ökade exponentiellt det sista året, där allt som gick emot dem kändes oöverstigligt. Därmed kan egentligen vad som helst varit en utlösande faktor som fick föräldrarnas beslut i rullning: ytterligare sjukdomar, den påtvingade isoleringen, förlusten av musik, dålig vård eller nåt annat relativt sett banalt.

Så kan det vara för prövade människor, det är ju därför man ska vara väldigt lyhörd och stötta så mycket man kan, som vän, anhörig eller vem man nu är. Se lite mellan fingrarna på grinigheten och utbrott, många som mår dåligt lämnas ensamma. Folk utgår från sig själva... är man i balans så behöver man inte lägga sig ned vid mindre motgångar. Men sen har vi ju det där med att mörda andra. Den gränsen, den har ju alla, utom ett litet fåtal. Annars hade folk blivit mördade ofta... det finns människor som har betydligt tuffare problem än i Bjärred, under längre tid, på fler fronter, livshotande, ödesmättat.

Ödsmättat var allt i Bjärred trots det. Det är det jag hakar upp mig på. Varför då? På vems iniativ, helt enkelt varför? Det är där sekterismen kommer in eller riktigt svåra problem och föreställning, tvång eller annat, som gått under radarn. Tröttheten, livsledan spreds i familjen, men var fanns källan?
Citera
2019-05-28, 16:37
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja - det finns mycket konstig. Om man gör det konstigt.

Jag lyfte nyss in följande från Zilvereko som i sig inte är unikt i tråden. Det är flera som rör med påståenden kring händelsen likt detta:

Malmöpolisen var enormt pressad vid tiden för familjeutplåningen?
Innan polisen tog itu på allvar?
"Har för mig..."

2018 - Malmö mord:
14 januari - dödsskjutning Kulladal.
19 maj - dödsskjutning Kroksbäck.
28 maj - dödsskjutning Kroksbäck.
18 juni - tre dödsskjutningar på internetkafé.
21 juni - dödsskjutning Lindängsplan.
3 juli - dödsskjutning Nydalatorget.
3 juli - dödsskjutning Nydala.
4 september - dödsskjutning Hermodsdal.
9 oktober - knivmord Rosengård centrum.

Utöver detta stor mängd skottlossningar. Med start 18 januari. Ingenting således som krockar med "tiden för familjeutplåningen."

Ja, jag minns att sommaren var tuff i Malmö förra året. I augusti gck man ut med att anlyserna visserligen var klara, men dessa skulle sammanställas - det hann man inte med eftersom kriminalteknikerna hade fullt upp med skjutningarna. Det mesta var ju klart före sommarens inträde. Men att ställa till med att gå ut med info, innan detta är skriftligt låter sig inte göras. Det är som vid en tingsrätt. Man har domen klart för sig i princip när förhandlingen avslutas. Men man går inte ut med den förrän den är skriven - vilket i normalfallet beräkas till 14 dagar, inkl övrig administration.

Skribenten du hänvisar till har blandat ihop begreppen. Men lätt gjort att göra det, tråden är förvirrande och att skilja trådsanningar från verklighet kanske är besvärligt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-28 kl. 16:47.
Citera
2019-05-28, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja, jag minns att sommaren var tuff i Malmö förra året. I augusti gck man ut med att anlyserna visserligen var klara, men dessa skulle sammanställas - det hann man inte med eftersom kriminalteknikerna hade fullt upp med skjutningarna. Det mesta var ju klart före sommarens inträde. Men att ställa till med att gå ut med info, innan detta är skriftligt låter sig inte göras. Det är som vid en tingsrätt. Man har domen klart för sig i princip när förhandlingen avslutas. Men man går inte ut med den förrän den är skriven - vilket i normalfallet beräkas till 14 dagar, inkl övrig administration.

Skribenten du hänvisar till har blandat ihop begrippen. Men lätt gjort att göra det, tråden är förvirrande och att skilja trådsanningar från verklighet kanske är besvärligt.
Ja och det är inte bara begreppen utan även vilken personal och instans som utför arbete och när.
Det används ett generellt namn, "malmöpolisen", utan urskiljning om vad det rör sig om egentligen.
Det slarvas med sakfakta. Glömde nämna förhör i föregående inlägg som givetvis sker i en Fu.
Citat:
Trots det är utredningen av morden i Bjärred inte färdig.
Orsaken är skjutningarna och morden i Malmö.

– Kriminalteknikerna har inte haft tid att göra en sammanställning, säger utredningsledaren Stefan Svensson."

– Senaste beskedet är att den slutliga sammanställningen kan vara färdig i mitten av september, säger Stefan Svensson."

"När de sista protokollen är sammanställda ska polisen ta ställning till om och vad för information som ska lämnas ut till allmänheten."

– Anhöriga får under hand information, säger Stefan Svensson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/analysen-klar-men-svaren-om-bjarred-morden-drojer/
Senast redigerad av develi 2019-05-28 kl. 16:53.
Citera
2019-05-28, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Måste väl avsluta med att; nej någon gemensam planering tror jag inte på och sjuka människor skriver sjuka hotbrev.
Gällande hotbrev - som du försöker förvandla avskedsbrev till - så finns det en fråga om varför du skriver om indragen assistans som grund till indragen hemundervisning. Nån ansökan om stöd har familjen inte gjort till kommunen.
Varför rör du med två olika ting?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

För övrigt finns detta i media:
"I dokument från skolans möten med föräldrarna under 2017 om flickorna finns inget som antyder problem kring hemundervisningen."

Det samma framkom på PT.
"där finns ingenting i utredningen som visar att det är just det här som gör att bägaren har tippat över" som utlösande faktor.
Citera
2019-05-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så kan det vara för prövade människor, det är ju därför man ska vara väldigt lyhörd och stötta så mycket man kan, som vän, anhörig eller vem man nu är. Se lite mellan fingrarna på grinigheten och utbrott, många som mår dåligt lämnas ensamma. Folk utgår från sig själva... är man i balans så behöver man inte lägga sig ned vid mindre motgångar. Men sen har vi ju det där med att mörda andra. Den gränsen, den har ju alla, utom ett litet fåtal. Annars hade folk blivit mördade ofta... det finns människor som har betydligt tuffare problem än i Bjärred, under längre tid, på fler fronter, livshotande, ödesmättat.

Ödsmättat var allt i Bjärred trots det. Det är det jag hakar upp mig på. Varför då? På vems iniativ, helt enkelt varför? Det är där sekterismen kommer in eller riktigt svåra problem och föreställning, tvång eller annat, som gått under radarn. Tröttheten, livsledan spreds i familjen, men var fanns källan?

Något, en obetydlig droppe, kan få allt att rämna. "Droppen" som urholkar "stenen" tror jag var den ena som sög kraften ur den andre. Dom var inte bra för varandra. Tror inte alls på någon gemensam plan att döda barnen.

Drar parallellen till Australien där Geoff Hunt dödade hela familjen pga ”egocentric delusion”. Ett socialt nätverk hade kunnat stoppa en sjuk spiral. Kollegor kan lotsa varandra till företagshälsan när inget annat hjälper. Åtminstone borde Oskar ha fått prata med en psykolog. Skolan kan hålla kontinuerlig kontakt med båda föräldrarna. Det verkar varit mest bara en av föräldrarna i Bjärred och dessutom, hur många hembesök gör en rektor, kurator eller skolhälsovården för såna här skolbarn? ME-sjuka barns föräldrar måste också få prata med psykolog. Det får inte vara frivilligt. Ett tätare samarbete mellan socialtjänst/skola/sjukvård-föräldrar/barn ger tätare maskor i nätet. Om någon vill isolera sig, dölja något, så är faktiskt hemundervisning effektivt.
Citera
2019-05-28, 19:37
Medlem
Citat:
Gällande hotbrev - som du försöker förvandla avskedsbrev till - så finns det en fråga om varför du skriver om indragen assistans som grund till indragen hemundervisning. Nån ansökan om stöd har familjen inte gjort till kommunen.
Varför rör du med två olika ting?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

För övrigt finns detta i media:
"I dokument från skolans möten med föräldrarna under 2017 om flickorna finns inget som antyder problem kring hemundervisningen."

Det samma framkom på PT.
"där finns ingenting i utredningen som visar att det är just det här som gör att bägaren har tippat över" som utlösande faktor.

Nej, assistent, assistans - som Imlikenono inte riktigt visste hur han skulle benämna - kan bara avse hemundervisningen. Hemundervisning är ju en typ av hjälp/assistans eller hur?

Varför skulle det finnas några problem med hemundervisningen 2017? Föräldrarna har ju hela tiden sagt att det var det bästa. Det var kommande vårtermin 2018 som indragningarna skulle ske. Det var ord och inga visor och Agnes skola stod för mer än 95% av budgetunderskottet.

Vad ska polisen säga? Att föräldrarna säger i brevet att de inte fått gehör från skola och kommun och inte orkar längre? Det är psykiskt sjuka föräldrars sjuka förklaringar som står i brevet. Något är det som har utlöst tragedin. Man stryper inte barnen enligt planering.
Citera
2019-05-28, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, assistent, assistans - som Imlikenono inte riktigt visste hur han skulle benämna - kan bara avse hemundervisningen. Hemundervisning är ju en typ av hjälp/assistans eller hur?

Varför skulle det finnas några problem med hemundervisningen 2017? Föräldrarna har ju hela tiden sagt att det var det bästa. Det var kommande vårtermin 2018 som indragningarna skulle ske. Det var ord och inga visor och Agnes skola stod för mer än 95% av budgetunderskottet.

Vad ska polisen säga? Att föräldrarna säger i brevet att de inte fått gehör från skola och kommun och inte orkar längre? Det är psykiskt sjuka föräldrars sjuka förklaringar som står i brevet. Något är det som har utlöst tragedin. Man stryper inte barnen enligt planering.
Nej - det är verkligen inte samma sak gällande LSS.
Enligt media så var det inga problem med hemundervisning i protokollen. Du får påbörja en ny konspiration.
Jag bockar av en checklista så du inte upprepar dig:
✓ Avskedsbrev på usb.
✓ Avskedsbrev ett hotbrev till kommunen.
Senast redigerad av develi 2019-05-28 kl. 19:54.
Citera
2019-05-28, 19:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Men var har du fått det ifrån? Varför säger alla vad som är skrivet i brevet när det inte finns någon som helst evidens i det ni fantiserar ihop, förutom det som är omaskat? Förklaringen är plausibel, den som föräldrarna skrivit om och som vi fått veta. Att det snurrat för dom har vi ju begripit allihopa. Läs det develi citerade från Glittret. Det är så man dånar när man läser vad hon kokat ihop. Riktigt sjukt.

Såvitt jag förstår hade dessa föräldrar integritet. Åtminstone innan dådet. Jag har otroligt svårt att tro att de skulle skylla på samhälle och skola i en skrivelse där de dessutom inte skulle kunna få se nån reaktion på. T o m dom fattade att detta var deras eget fel, vilket de också säger i sitt brev. DE har beslutat detta.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-28 kl. 19:59.
Citera
2019-05-28, 20:33
Medlem
Citat:
Nej - det är verkligen inte samma sak gällande LSS.
Enligt media så var det inga problem med hemundervisning i protokollen. Du får påbörja en ny konspiration.
Jag bockar av en checklista så du inte upprepar dig:
✓ Avskedsbrev på usb.
✓ Avskedsbrev ett hotbrev till kommunen.

LSS...

Jag vet barn som har en extra assistens i skolan. En assistent alltså. Nä det var nog den berömda hemundervisningen som var livsviktig för föräldrarna. KanKe inte för barnen.

Det lilla man kan utläsa av vad som hittats i vardagsrummet är ett ”ANTAL” av något. Se FUP rubrik ”vardagsrum”. Ska det vara så svårt att skriva ut ett antal? USB-minne är t.ex i juridisk bemärkelse ett dokument. Borde inte protokollföraren känna till det? Vad föreställer förresten den stora svarta rutan med vita fläckar?
Citera
2019-05-28, 20:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
LSS...

Jag vet barn som har en extra assistens i skolan. En assistent alltså. Nä det var nog den berömda hemundervisningen som var livsviktig för föräldrarna. KanKe inte för barnen.

Det lilla man kan utläsa av vad som hittats i vardagsrummet är ett ”ANTAL” av något. Se FUP rubrik ”vardagsrum”. Ska det vara så svårt att skriva ut ett antal? USB-minne är t.ex i juridisk bemärkelse ett dokument. Borde inte protokollföraren känna till det? Vad föreställer förresten den stora svarta rutan med vita fläckar?

Assistans i skolan är inte alls ovanligt. Det ansökte man, åtminstone för ett gäng år sen, hos skolan. Sen skötte de resten. De kallades för elevassistent. Assistans i hemmet är något annat, det ansöker man hos kommunen och då bör man tillhöra personkrets två eller tre. Osäker om personkrets 2 ingår i om man får assistans dock.

I tidningen Svensk Polis skrev man "bland annat ett testamente, ett USB-minne". Här nämnde man inte avskedsbrevet, men det sa ju polisen och det har vi ju sett att det var på papper. Vad som skrivs efter "ett antal" i FU:n står ju "ett antal dokument samt (maskat) prydligt utlagda". Det maskade kan vara usb-sticka. "De bestod av testamente, praktiskt information, avskedsbrev samt (maskat) kopior på ovanstående och (…………..maskat...………)"-

Det första maskade, vad gäller kopior i sista meningen, kan vara "digitala". Det sista maskade kan jag inte gissa mig till.
Men är det viktigt att det står hur stort antal det är? De räknade ju upp vad som fanns. Ja, ett USB-minne är ett dokument, men det kanske är bättre att skriva just USB-minne/sticka än dokument. Då kommer annars frågan, som ett brev på posten: i vilken form?
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-28 kl. 20:53.
Citera
2019-05-28, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
LSS...

Assistent i skolan är inte aktuellt. Assisstans i hemmet är inte aktuellt - föräldrarna har inte sökt stöd via kommunen. Assistans och hemundervisning är inte samma sak.
Game over med ditt hotbrev.
Citera
2019-05-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ja - det finns mycket konstig. Om man gör det konstigt.

Jag lyfte nyss in följande från Zilvereko som i sig inte är unikt i tråden. Det är flera som rör med påståenden kring händelsen likt detta:

Malmöpolisen var enormt pressad vid tiden för familjeutplåningen?
Innan polisen tog itu på allvar?
"Har för mig..."

9 januari anträffas familjen död och krimtekniker kallas till plats. 10 utredare avsätts för fallet, arbetet sker identiskt på samma sätt som andra mordutredningar (metodstöd PUG).
Undersökning enligt sedvanlig rutin för krimtekniker med dokumentation. Det pågår under natten och rättsläkare kallas till plats.
11 januari sker obduktion. Prel.svar obduktion lämnas.
19 januari lämnas första pressmeddelande.
Förundersökningen är fortsatt öppen i väntan på svar. Avspärrningar kvarstår för komplettering vid behov, för att BP inte ska kontamineras.
Svar toxikologi och slutligt obduktionsprotokoll inväntas.
26 april är kemisk analys protokollfört.

Material lämnas till NFC för analys. Det är garanterat ett stort material med tanke på fyra avlidna personer. Spårsäkrning sker även vid obduktion av krim.tekniker.
Ärenden till NFC kan påskyndas (förtur) och det kan även få låg prioritet gällande svarstid. Hälften av analyser vid grova brott är klara på drygt två månader. Bjärred lär ha varit avvaktande då det inte rör sig om extern förövare (spaningsmord) och misstänkta gärningspersoner är döda (ingen häktning, inget kommande åtal).
Ärendet ligger således öppet i väntan på analyssvar på andra instanser (NFC, rättsmedicin) men arbetet är utfört.
Utredarna grova brott har dialog kontinuerligt med vad som framkommer.

Sammanställning av krimtekniskt protokoll inväntas. Det dröjer för att krim.tekniker ägnar sig åt det som har högre prioritet gällande övriga mordutredningar.
5 november är sammanställning krim.tekniker klar.
11 december är pressträffen. Efteråt rör det enbart om formalia och pappersarbete, sekretessbedömning och slutligen har FUP lämnats ut.

2018 - Malmö mord:
14 januari - dödsskjutning Kulladal.
19 maj - dödsskjutning Kroksbäck.
28 maj - dödsskjutning Kroksbäck.
18 juni - tre dödsskjutningar på internetkafé.
21 juni - dödsskjutning Lindängsplan.
3 juli - dödsskjutning Nydalatorget.
3 juli - dödsskjutning Nydala.
4 september - dödsskjutning Hermodsdal.
9 oktober - knivmord Rosengård centrum.

Utöver detta stor mängd skottlossningar. Med start 18 januari. Ingenting således som krockar med "tiden för familjeutplåningen."

Tro det eller ej, men år 2018 hade utredarna också ett antal olösta mordfall från föregående år. Bland annat ett från januari 2017 på en 16-årig kille som man tror sköts ihjäl av misstag och som man säkert känner press att lösa.

Dessutom, precis som du säger, ett stort antal skottlossningar. Och överfallsvåldtäkter och sprängningar och åldringsrån och gaturån och gängkriminalitet och droghandel. Det ör trots allt Malmö ...

Ändå tror så många att polisen gjorde sitt yttersta just här, vände på varenda sten.

Och man tror inte på att flickornas hemundervisning var i fara, trots att skolan bevisligen stod inför stora besparingskrav.

Hur sorgligt det än är, så är det pengarna och tillgängliga resurser som styr. Alldeles för ofta.

Så även om någon utomstående hade gjort en orosanmälan är det inte säkert att den hade lett någonstans.

Även om föräldrarna hade sökt psykologisk eller psykiatrisk hjälp är det inte säkert att de hade fått någon - åtminstone inte inom rimlig tid.

De flesta borde väl ha hört talas om den allt sämre välfärden, om svårt handikappade barn som fråntas sina assistenter, om växande vårdköer.

Men som ändå tror att skolan, polisen, sjukvården osv gjorde helt oklanderliga insatser i just det här fallet. Med snabbdiagnos på Moa på Lunds lasarett osv.

Som jag känner till den landsänden är jag inte alls lika övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in