2019-05-28, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet inte om du länkade fel eller om kräket var så kissnödig att de blev bråttom. Men infon håller sig.

Så jag undrar om de har hamnat som åsnor mellan hötappar med alldeles för mycket tips och rön snarare än pacing och ro. Det blir väl ingen acceptans om det så rör sig om grubbel på diagnoser eller om förbättring uteblir. Snarare besvikelse om man trott det finns bot och haft orealistiska förväntningar. Ökad oro om man inbillar sig att det är nåt riktigt allvarligt.
Föräldrarna borde haft KBT. Se fetat..

Ja, hunden. 23.00-06.00 kallad Kräket.

Hade föräldrarna och barnen bemötts av kunniga läkare, med insikt och kunskap om ME, bemötts med respekt och blivit lyssnade på. Hade det inte slutat så här.

Det är jag övertygad om.
Citera
2019-05-28, 03:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, hunden. 23.00-06.00 kallad Kräket.

Hade föräldrarna och barnen bemötts av kunniga läkare, med insikt och kunskap om ME, bemötts med respekt och blivit lyssnade på. Hade det inte slutat så här.

Det är jag övertygad om.
...Och jag tror inte det är det primära bekymret. För föräldrar mördar inte barn av den anledningen.
Märk väl tidsperspektivet. Tiden innan diagnos (2015) vore helt begripligt att det vore surrigt.
Det FINNS en diagnos tidigt. Det är inte problemet.
Det FINNS en bra respons via skolan. Det är inte problemet.
Det verkar således handla om nån vårdplan relaterat till ME med tanke på vad som beskrivs på skolhälsokonferensen.
De söker inget stöd från kommunen.

När det ordnas vilrum så reser de till Tyskland? Agnes blir trött och diagnos finns redan.
Att däremot lyssna till olika källor, tips och rön - trots diagnos - vore väldigt förvirrande.
Om tråduppgifterna stämmer från flera källor så är det däremot märkligt att diskutera trötthet primärt (cfs) snarare än ME efter så många år med en diagnos. Varför?

Tjejen jag citerade nyss har en jobbig tid - innan diagnos:
" Initialt ej riktigt trodd på – tolkat som depression – råd om ökad aktivitet – leder till försämring"
Senast redigerad av develi 2019-05-28 kl. 04:01.
Citera
2019-05-28, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Med all respekt för inlägget men det avviker dessvärre från den officiella versionen på flera punkter.

1 Hanna började må väldigt dåligt i november. (Här framställs det som om berättelsen är i kronologisk ordning.)

2 Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan)

(…) Någon diagnos hade hon inte fått … (Så när kom då ME-diagnosen från den "skånska läkaren"?)

3 Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt … (Men enligt det underskrivna brevet hade de ju bestämt sig redan tidigt på hösten att de var överens om att de inte orkade) (Och redan i maj/juni hade Oskar berättat att Moa troligen aldrig skulle kunna återgå till sitt pianospel)

3 … då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom. (Fast hon utreddes för ME redan under sommaren och fick sitt intyg av den skånske läkaren strax därpå - trots att hon inte började visa symptom förrän kring jul?)

4 Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. (Se ovan om brevet från "tidig höst")

5 … och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj.

6 någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. (Den där "skånske läkaren" som polisen talar övertygande om blir allt mer mystisk)

7 Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. (Se ovan)

8 Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig. (Hon måste tragiskt nog ha gråtit åt polisens pressträff också, som enligt henne ljög rätt ut om avskedsbreven och läkarintygen om ME)

9 … läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö … (Nej, hur skulle de kunna göra det om de inte ens hade en diagnos?)

Det är ganska givet att en återberättelse som bygger på andrahandsuppgifter avviker från den officiella slutledning som presenteras efter en grundlig utredning av polis som har tillgång till all dokumentation och förhör med drygt 50 personer i familjens direkta närhet.

Man får göra en bedömning av helheten och se hur väl det stämmer med kända fakta.
Citera
2019-05-28, 08:08
Bannlyst
Jag får uppfattningen när jag läser om svårigheterna familjen hade, att upplevelsen av problemen ökade exponentiellt det sista året, där allt som gick emot dem kändes oöverstigligt. Därmed kan egentligen vad som helst varit en utlösande faktor som fick föräldrarnas beslut i rullning: ytterligare sjukdomar, den påtvingade isoleringen, förlusten av musik, dålig vård eller nåt annat relativt sett banalt.
Senast redigerad av Krmkr 2019-05-28 kl. 08:19.
Citera
2019-05-28, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ganska givet att en återberättelse som bygger på andrahandsuppgifter avviker från den officiella slutledning som presenteras efter en grundlig utredning av polis som har tillgång till all dokumentation och förhör med drygt 50 personer i familjens direkta närhet.

Man får göra en bedömning av helheten och se hur väl det stämmer med kända fakta.

Självklart är det så. Men i det aktuella inlägget förnekas rakt ut dels den av polisen officiellt bekräftade ME-diagnosen hos flickorna, dels (indirekt) innehållet i det av polisen bekräftade brevet från tidig höst.

Med andra ord - om vi ska ta inlägget på allvar så är det polisen som far med osanningar.

Personligen uppfattar jag brevet som initierat och trovärdigt och det gjorde jag redan när det publicerades för länge sen.

Inte för att mina personliga åsikter spelar någon roll.

Men vad vi vet är att polisen själva berättade under sin pressträff stt de hade justerat fakta av hänsyn till anhöriga.

Någon av polisens uppgifter stämmer således inte.

Det kan vara vilken som helst - från ME-diagnosen till ”den skånske läkaren”.

Eller också stämmer precis allting, vilket så många här i tråden vill tro. Då har polisen ljugit om att de skulle ha justerat några fakta.

Fy f-n för den amatörmässiga Malmö-polisen som bara ger nytt bränsle till konspirationsteoretikerna.
Citera
2019-05-28, 08:53
Medlem
Citat:
Om han "står pall" så får du väl ta till dig det mest relevanta i budskapet kring filmen?

Tyvärr. Scheele pekar inte med hela handen i det avseendet. Diplomatiska svar från hörsägen. Läste hans inlägg bakåt.
Citera
2019-05-28, 09:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag får uppfattningen när jag läser om svårigheterna familjen hade, att upplevelsen av problemen ökade exponentiellt det sista året, där allt som gick emot dem kändes oöverstigligt. Därmed kan egentligen vad som helst varit en utlösande faktor som fick föräldrarnas beslut i rullning: ytterligare sjukdomar, den påtvingade isoleringen, förlusten av musik, dålig vård eller nåt annat relativt sett banalt.

Ja, ”droppen” som fick bägaren att rinna över kan ha varit vad som helst, även något banalt sett utifrån.
Citera
2019-05-28, 09:11
Medlem
Citat:
Självklart är det så. Men i det aktuella inlägget förnekas rakt ut dels den av polisen officiellt bekräftade ME-diagnosen hos flickorna, dels (indirekt) innehållet i det av polisen bekräftade brevet från tidig höst.

Med andra ord - om vi ska ta inlägget på allvar så är det polisen som far med osanningar.

Personligen uppfattar jag brevet som initierat och trovärdigt och det gjorde jag redan när det publicerades för länge sen.

Men vad vi vet är att polisen själva berättade under sin pressträff stt de hade justerat fakta av hänsyn till anhöriga.

Eller också stämmer precis allting, vilket så många här i tråden vill tro. Då har polisen ljugit om att de skulle ha justerat några fakta.

Fy f-n för den amatörmässiga Malmö-polisen som bara ger nytt bränsle till konspirationsteoretikerna.
Vilket brev från tidig höst har bekräftats av polisen?
Citera
2019-05-28, 09:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Nej, de justerade inte fakta, de justerade informationen man skulle gå ut med. Fakta är fakta. Justerar man fakta är det inte fakta längre. Viss fakta kan man välja bort då det kan vara känsliga för anhöriga - vilket det uppenbarligen var då man beslutade att justera den info man ville gå ut med.

Det är inte Malmö-polisens fel att vissa konspirationsteorier flödar. Det handlar om skruvade Flashback-medlemmar som inte har alla hästar hemma och ser spöken mitt på ljusa dagen. Det spelar ingen roll vad man skulle gått ut med - INGET hade stoppat vissa här att komma med tossigheter. Och det kan man ju få göra. Men man tar sig för pannan.

EDIT: Vilket brev har blivit publicerat som du betraktar som trovärdigt?
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-28 kl. 09:44.
Citera
2019-05-28, 10:01
Medlem
Citat:
...Och jag tror inte det är det primära bekymret. För föräldrar mördar inte barn av den anledningen.
Märk väl tidsperspektivet. Tiden innan diagnos (2015) vore helt begripligt att det vore surrigt.
Det FINNS en diagnos tidigt. Det är inte problemet.
Det FINNS en bra respons via skolan. Det är inte problemet.
Det verkar således handla om nån vårdplan relaterat till ME med tanke på vad som beskrivs på skolhälsokonferensen.
De söker inget stöd från kommunen.

När det ordnas vilrum så reser de till Tyskland? Agnes blir trött och diagnos finns redan.
Att däremot lyssna till olika källor, tips och rön - trots diagnos - vore väldigt förvirrande.
Om tråduppgifterna stämmer från flera källor så är det däremot märkligt att diskutera trötthet primärt (cfs) snarare än ME efter så många år med en diagnos. Varför?

Tjejen jag citerade nyss har en jobbig tid - innan diagnos:
" Initialt ej riktigt trodd på – tolkat som depression – råd om ökad aktivitet – leder till försämring"

Din sammanfattning av familjen i Bjärred låter som om någon av föräldrarna var inbillningssjuk. Kanske både vad gäller barnen men även sig själv. Finns det någon diagnos på det? Ville inte få insyn från svensk sjukvård eller professionell hjälp. Du har påpekat att Oskar flera gånger förnekat diagnosen ME. Jag har undrat om uppgifter i tråden tidigt(!) sa att Hanna fått en dödlig diagnos. Trodde hon det själv? Kanske hon aldrig ens haft bröstcancer? Måste väl avsluta med att; nej någon gemensam planering tror jag inte på och sjuka människor skriver sjuka hotbrev. Tänker mera på att det till sist rann över hos Oskar.
Citera
2019-05-28, 10:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, de justerade inte fakta, de justerade informationen man skulle gå ut med. Fakta är fakta. Justerar man fakta är det inte fakta längre. Viss fakta kan man välja bort då det kan vara känsliga för anhöriga - vilket det uppenbarligen var då man beslutade att justera den info man ville gå ut med.

Det är inte Malmö-polisens fel att vissa konspirationsteorier flödar. Det handlar om skruvade Flashback-medlemmar som inte har alla hästar hemma och ser spöken mitt på ljusa dagen. Det spelar ingen roll vad man skulle gått ut med - INGET hade stoppat vissa här att komma med tossigheter. Och det kan man ju få göra. Men man tar sig för pannan.

EDIT: Vilket brev har blivit publicerat som du betraktar som trovärdigt?

Precis som du skriver så var det inte faktan som justerades utan vad som skulle lämnas ut. Jag tror många blandar ihop det där och då blir det fel i slutänden.
Citera
2019-05-28, 12:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Din sammanfattning av familjen i Bjärred låter som om någon av föräldrarna var inbillningssjuk. Kanske både vad gäller barnen men även sig själv. Finns det någon diagnos på det? Ville inte få insyn från svensk sjukvård eller professionell hjälp. Du har påpekat att Oskar flera gånger förnekat diagnosen ME. Jag har undrat om uppgifter i tråden tidigt(!) sa att Hanna fått en dödlig diagnos. Trodde hon det själv? Kanske hon aldrig ens haft bröstcancer? Måste väl avsluta med att; nej någon gemensam planering tror jag inte på och sjuka människor skriver sjuka hotbrev. Tänker mera på att det till sist rann över hos Oskar.
Nej.
Snarare brist på acceptans. Förnekelse går hand i hand.
Det gör att en person i en kris bränner ut sig likaväl.
Det kan förklara jakten på bot och att det går till överdrift slutligen.

1. Det jag skriver är att för ME sjuka är det ofta en väldig kamp innan diagnos är satt.
De blir likt den 16-åriga tjejen misstrodda, de valsar runt. De får fel behandling - och försämras likt henne.
Detta kan pågå i många år.

2. Det tror jag delvis skedde i Bjärred med tanke på diskussioner om Borrelia etc. Vilket är en vanlig trigger i sig till ME (infektionsutlöst).

3. Sen har Agnes de facto en diagnos ända sen 2015.

4. Att det rör sig om rätt vårdplan kan man se via prioriteringarna relaterat till ME 2015-2016 gällande PEM; ansträngningsutlöst utmattning.'

- Hon drar successivt ner på fritidsaktiviteter för det handlar om prioritering.
- Hon drar successivt ner på skolan och går halvtid inledningsvis.
- När det kommer till ME ser man att skolans handlingsplan är korrekt. Det är vilrum och ett nätverk av personal i form av skolsköterska, kurator osv.
Detta sker för att klara skolgången. Målsättningen är att klara betygen inför gymnasium.

5. Men föräldrarna drar samtidigt iväg på behandlingsresor till Tyskland och det är jobbigt för A.
Detta rimmar således illa med just PEM och vilrum. Men föräldrarna är hoppfulla. De jagar behandling med ljus och lykta.

Hur insiktsfullt är detta? Hur accepterande är man då gällande diagnos? Har läkaren rekommenderat detta? Skulle inte tro det. Däremot verkar övrigt vara i parité med ME som sagt.

6. Sen så är det som sagt flertal källor i tråden (kollegor, släkt, vänner) som säger sig vara i föräldrarnas närhet - och tror att det inte finns diagnos alls eller rent av dementerar med frenesi.

Varför?

Att använda ett annat namn är en sak - att dementera eller påstå att man aldrig kom fram till ME är ju heltossigt.
Vilket isf beror på vad föräldrar förmedlar.

Varav jag sen funderar på dubbla budskap och dåliga rådgivare när det kommer till den samhällsdebatt som förekommer via vissa envetna stollar som hänvisar till mirakelkurer och förlegade rön.
Varav ordet trötthet är centralt för dessa agitatorer som propaganda och för att överbetona psykosocialt.
Att föräldrarna blivit förvirrade vilket har påverkat att de aldrig kom til ro och lugnade ner sig utan jagade konstant.

Så den tid det rimligtvis är mer jakt, bekymmer, missförstånd är innan diagnos.
I Bjärred verkar det vara efter diagnos snarare och until the bitter end...

Den gemensamma skuldfrågan och personliga ansvaret kvarstår för de driver varandra åt helvete.
Senast redigerad av develi 2019-05-28 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in