Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Din sammanfattning av familjen i Bjärred låter som om någon av föräldrarna var inbillningssjuk. Kanske både vad gäller barnen men även sig själv. Finns det någon diagnos på det? Ville inte få insyn från svensk sjukvård eller professionell hjälp. Du har påpekat att Oskar flera gånger förnekat diagnosen ME. Jag har undrat om uppgifter i tråden tidigt(!) sa att Hanna fått en dödlig diagnos. Trodde hon det själv? Kanske hon aldrig ens haft bröstcancer? Måste väl avsluta med att; nej någon gemensam planering tror jag inte på och sjuka människor skriver sjuka hotbrev. Tänker mera på att det till sist rann över hos Oskar.
Nej.
Snarare brist på acceptans. Förnekelse går hand i hand.
Det gör att en person i en kris bränner ut sig likaväl.
Det kan förklara jakten på bot och att det går till överdrift slutligen.
1. Det jag skriver är att för ME sjuka är det ofta en väldig kamp innan diagnos är satt.
De blir likt den 16-åriga tjejen misstrodda, de valsar runt. De får fel behandling - och försämras likt henne.
Detta kan pågå i många år.
2. Det tror jag delvis skedde i Bjärred med tanke på diskussioner om Borrelia etc. Vilket är en vanlig trigger i sig till ME (infektionsutlöst).
3. Sen har Agnes de facto en diagnos ända sen 2015.
4. Att det rör sig om rätt vårdplan kan man se via prioriteringarna relaterat till ME 2015-2016 gällande PEM; ansträngningsutlöst utmattning.'
- Hon drar successivt ner på fritidsaktiviteter för det handlar om prioritering.
- Hon drar successivt ner på skolan och går halvtid inledningsvis.
- När det kommer till ME ser man att skolans handlingsplan är korrekt. Det är vilrum och ett nätverk av personal i form av skolsköterska, kurator osv.
Detta sker för att klara skolgången. Målsättningen är att klara betygen inför gymnasium.
5. Men föräldrarna drar samtidigt iväg på behandlingsresor till Tyskland och det är jobbigt för A.
Detta rimmar således illa med just PEM och vilrum. Men föräldrarna är hoppfulla. De jagar behandling med ljus och lykta.
Hur insiktsfullt är detta? Hur accepterande är man då gällande diagnos? Har läkaren rekommenderat detta? Skulle inte tro det. Däremot verkar övrigt vara i parité med ME som sagt.
6. Sen så är det som sagt flertal källor i tråden (kollegor, släkt, vänner) som säger sig vara i föräldrarnas närhet - och tror att det inte finns diagnos alls eller rent av dementerar med frenesi.
Varför?
Att använda ett annat namn är en sak - att dementera eller påstå att man aldrig kom fram till ME är ju heltossigt.
Vilket isf beror på vad föräldrar förmedlar.
Varav jag sen funderar på dubbla budskap och dåliga rådgivare när det kommer till den samhällsdebatt som förekommer via vissa envetna stollar som hänvisar till mirakelkurer och förlegade rön.
Varav ordet trötthet är centralt för dessa agitatorer som propaganda och för att överbetona psykosocialt.
Att föräldrarna blivit förvirrade vilket har påverkat att de aldrig kom til ro och lugnade ner sig utan jagade konstant.
Så den tid det rimligtvis är mer jakt, bekymmer, missförstånd är innan diagnos.
I Bjärred verkar det vara efter diagnos snarare och until the bitter end...
Den gemensamma skuldfrågan och personliga ansvaret kvarstår för de driver varandra åt helvete.