2019-05-26, 23:38
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det beror på var du bor och vilken nät-ägare du har...
Hem heter dom. Finns i halmstad
Citera
2019-05-26, 23:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Hem heter dom. Finns i halmstad

Det är knappast de som äger elnätet där du bor dock. Vad heter nät-ägaren?
Citera
2019-05-26, 23:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Enda företagskundtjänst som jag riktigt bråkat med, och det bara för att jag sa upp mitt avtal. Vi hade inga tvistigheter utan enda orsaken var att jag som kund sa upp abonnemanget. De ringde flera gånger och var rent oförskämda och jag slängde på luren. Riktigt rutten organisation.
Citera
2019-05-26, 23:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Enda företagskundtjänst som jag riktigt bråkat med, och det bara för att jag sa upp mitt avtal. Vi hade inga tvistigheter utan enda orsaken var att jag som kund sa upp abonnemanget. De ringde flera gånger och var rent oförskämda och jag slängde på luren. Riktigt rutten organisation.

Yep, Göta Energi är kända för sina tvivelaktiga metoder.
De gav mig privilegiet att trölla sönder dem 2 hela gånger innan de raderade mitt nummer från sina call-lists för gott.
Citera
2019-05-27, 04:44
Medlem
dovAkins avatar
Har inte fått en faktura på 4 månader kontaktar kundtjänst som hävdar att jag ej är kund hos dem. Fick senaste fakturan i Januari liksom..
Citera
2019-05-27, 05:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Har inte fått en faktura på 4 månader kontaktar kundtjänst som hävdar att jag ej är kund hos dem. Fick senaste fakturan i Januari liksom..

Ring deras kundtjänst igen, spela in samtalet, och få dem att säga igen att du inte är kund hos dem, och njut därefter av gratis el fram tills dess att de skickar en faktura, varpå du bestrider den så långt att de tar den till Länsrätten, varvid du lägger fram din daterade inspelning som bevis på att deras krav emot dig är ogiltigt eftersom du ju inte varit deras kund.
Citera
2019-05-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ring deras kundtjänst igen, spela in samtalet, och få dem att säga igen att du inte är kund hos dem, och njut därefter av gratis el fram tills dess att de skickar en faktura, varpå du bestrider den så långt att de tar den till Länsrätten, varvid du lägger fram din daterade inspelning som bevis på att deras krav emot dig är ogiltigt eftersom du ju inte varit deras kund.

Då får han allt bestrida den i all evighet för där lär ärendet aldrig hamna.
Citera
2019-05-28, 14:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då får han allt bestrida den i all evighet för där lär ärendet aldrig hamna.

Jag har glömt namnet på rätten dit fakturatvistemål hamnar.
Citera
2019-05-28, 16:41
Medlem
Citat:
Jag har glömt namnet på rätten dit fakturatvistemål hamnar.

Tingsrätten
Citera
2019-07-04, 20:17
Medlem
Brukar aldrig, aldrig köpa något av telefonförsäljare. Sommaren 2018 gjorde jag mitt första och sista undantag när jag tecknade avtal med Göta Energi. Detta skedde över telefon, varvid muntligt avtal slöts; detta avtal spelades in.

Jag har e-fakturor i det mesta och reflekterade de första månaderna inte över att el-fakturorna blev dyrare och dyrare. För ett par månader sedan insåg jag att fakturan var orimligt hög och lusläste den. Göta Energi hade påfört mig tre jävla extratjänster som jag aldrig, i min vildaste fantasi, hade fått för mig att tecka. Första tilläggstjänsten var El-konto, dvs. tjänst som "jämnar ut kostnaden på årsbasis" - tjänsten kostar 29 kr. Den andra var Priskollen, en tjänst för billiga 39 kr där du får "expertråd" om när det kan vara lämpligt att binda elpriset. Den tredje tjänsten var Rent Vatten för 29 kr där din el kommer från vattenkraft. Sammantaget rörde det sig om tre tjänster jag inte beställt á sammanlagt 97 kr per månad. Ännu mer tokigt blev det när jag gick in på mina sidor och kontrollerade mitt abonnemang. Det visade sig att jag inte ens var tecknad för två av tjänsterna men ändå debiterades för dessa.

Jag blev ursinnig och började jaga kundtjänst för justering av avtalet och återbetalning. Jag är yrkesverksam jurist och började hota med ARN och förenklade tvistemål. De skulle återkomma inom en vecka efter att ha kontrollerat det inspelade muntliga avtalet. Efter fyra dagar ringer bolaget, påstår sig inte kunna hitta inspelningen, skyller på GDPR och uppger att de, i sin outsinnliga godhet, tar bort extratjänsterna och återbetalar pengarna.

Kommer aldrig någonsin göra om detta misstag och kommer byta leverantör direkt när bindningstiden går ut i november. Måste bara komma ihåg att säga upp avtalet 90 dagar innan.
Citera
2019-07-08, 15:01
Medlem
Jag har blivit uppringd av dessa skojare ett flertal gånger. Första gången var jag supertrevlig och väntade tålmodigt på att försäljaren skulle dra sin säljarmanual.

Första samtalet gick ungefär så här:
(Försäljaren pratar väldigt snabbt och osammanhängande under hela samtalet)

Här övergår försäljaren från att vara trevlig och förvirrad till aggressiv och bestämd. Trots att jag tackade nej flera gånger så slutade inte försäljaren tjata om ”Det fantastiska erbjudandet”. I slutet av samtalet så dumförklarade han mig för att jag inte ville ha erbjudandet, trots att alla mina grannar hade tackat ja och priset var sååå otroligt billigt. Ush, vilka skojare, ljög genom hela samtalet. De hade naturligtvis inte något samarbete med hyresvärden och inga av de grannar som jag pratade med hade tackat ja. Förstår att många känner sig lurade och besvikna av detta företag.
Citera
2019-07-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Göta Energi hade påfört mig tre jävla extratjänster som jag aldrig, i min vildaste fantasi, hade fått för mig att tecka. Första tilläggstjänsten var El-konto, dvs. tjänst som "jämnar ut kostnaden på årsbasis" - tjänsten kostar 29 kr. Den andra var Priskollen, en tjänst för billiga 39 kr där du får "expertråd" om när det kan vara lämpligt att binda elpriset. Den tredje tjänsten var Rent Vatten för 29 kr där din el kommer från vattenkraft. Sammantaget rörde det sig om tre tjänster jag inte beställt á sammanlagt 97 kr per månad.

De lever på att folk inte orkar kolla upp den totala kostnaden/jämföra med tidigare kostnad eller att folk inte orkar tjafsa med att säga upp avtalet. De har ju till och med en extra långsam telefonkö för folk som vill säga upp avtalet så risken är att folk inte orkar vänta och lägger på luren istället. Det är bra att du gjorde det enda rätta. Dessa värdelösa "extratjänster" är ju en kassako för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallon-Persika
Jag har blivit uppringd av dessa skojare ett flertal gånger. Första gången var jag supertrevlig och väntade tålmodigt på att försäljaren skulle dra sin säljarmanual.

Första samtalet gick ungefär så här:
(Försäljaren pratar väldigt snabbt och osammanhängande under hela samtalet)

Här övergår försäljaren från att vara trevlig och förvirrad till aggressiv och bestämd. Trots att jag tackade nej flera gånger så slutade inte försäljaren tjata om ”Det fantastiska erbjudandet”. I slutet av samtalet så dumförklarade han mig för att jag inte ville ha erbjudandet, trots att alla mina grannar hade tackat ja och priset var sååå otroligt billigt. Ush, vilka skojare, ljög genom hela samtalet. De hade naturligtvis inte något samarbete med hyresvärden och inga av de grannar som jag pratade med hade tackat ja. Förstår att många känner sig lurade och besvikna av detta företag.

Det ruttna med Göta Energi är att deras försäljare utgår sig ifrån att vara informatörer från kommunen/hyresvärden eller dylikt och svamlar om uppgradering av offrets elavtal. Om du frågar om de är försäljare kan de till och med ljuga och säga nej. Detta är snudd på bedrägeri att de låtsas vara någon de inte är. Vissa av dessa försäljare är väldigt övertygande och kan lura även den bästa. Att de inte har något samvete och lurar äldre eller förståndshandikappade gör saken ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in