Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Att säga att vi inte "klarar" elproduktionen är fel. Det är som att säga att vi inte "klarar" kaffeproduktionen, köttproduktionen eller produktionen av coca cola. Vi exporterar när vi har ett överskott (som vi oftast har) och importerar när vi har ett underskott. Vår situation är mycket bättre än exempelvis Tysklands som mycket oftare har ett underskott.
Mig veterligt är det heller inte kylan som gör att vi ibland importerar el. De flesta hushåll värms upp med fjärr eller bergvärme som inte förbrukar el.
Ja, vi kan bygga nya kärnkraftverk för att öka vår elproduktion. Men frågan är varför? Sol och vind kostar mindre per kwh än kärnkraft. Följaktligen tjänar vi mer på att bygga sol och vindkraftverk.
Att kärnkraft skulle vara sämre för miljön än förnybara källor är ett ganska vanligt påstående som helt saknar belägg. För det första finns det inga seriösa och trovärdiga källor (kvalitetsgranskade) som kommer fram till att förnybart är bättre för miljön än kärnkraft. Som tur är finns det internationella standarder, och Vattenfall publicerar (sammanfattning av) sina miljövarudeklarationer öppet
här så att det är väldigt enkelt att faktiskt jämföra den miljöpåverkan de olika processerna faktiskt har. Som du kommer märka (och jag hoppas faktiskt att du kollar på dom, de är ganska korta), är kärnkraft bättre för miljön än exempelvis vindkraft. Diskutera de faktiska problemen med kärnkraft (exempelvis vad som görs med restprodukterna) istället för att hitta på saker.
Kostnaden för energislagen har jag inte lyckats hitta någon bra studie på. Jag har i och för sig inte letat. Man ska ha i åtanke att kärnkraften har ganska saftiga straffskatter och att förnybart både är subventionerat och drar stor nytta av utsläppsrätter.
Att man genom straffskatter och subventioner kan få den ena saken billigare än den andra är ju verkligen inget nytt, och är en ganska idiotisk jämförelse. Därför, eftersom det är du som påstår att det är billigare, skulle jag vilja se en studie (som följer internationell standard/certifierad/publicerad etc) som stödjer ditt påstående. Jag säger inte att du har fel, jag vill se belägg.
Frågorna blir följaktligen:
1) Är förnybara energikällor i genomsnitt billigare än kärnkraft?
2) Innebär avvecklingen av redan existerande reaktorer en ekonomisk vinst?
3) Bonusfråga: kan kärnkraften faktiskt ersättas utan att negativt påverka Sveriges välfärd?
Det jag är intresserad av är alltså nettovinster.