2019-05-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Du är inte på riktigt eller är du faktiskt det. El är dyrare av någon anledning, kan du komma orsaken? Verkningsgraden vid energiomvandlingarna, det mesta blir värme för kärnkraft, högre för verk med mottrycksturbiner. I ett Europeiskt perspektiv är vanliga kraftverk vanligast, den marknad som mer och mer påverkar det svenska elsystemet.
Du vet att primärenergitalet för el är satt till 1,6 vid beräkning av energianvändning för byggnader (nybyggnadskrav), el straffas med ett stort påslag; av någon anledning.
Ridån gick ner...

Lilla idiot. Kan en anledning vara att det inte är tillåtet att använda spillvärmen?
Citera
2019-05-21, 20:24
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Lilla idiot. Kan en anledning vara att det inte är tillåtet att använda spillvärmen?

Om förutsättningarna är de rätta, el finns i nästan obegränsade mängder är det ingen sak, nu är det inte så, skillnader mellan de olika nationella kraftnäten leder till handel över gränsterna.
Norge är ett extremfall i elanvändning, Sydeuropa i den andra änden. Skattebetalarna pröjsade 7 miljarder för Sydvästlänken för att leda överskott från norr till söder, den är flera år försenad.
Med mer effekt ökar incitamenten till mer överföringskapacitet mot kontinenten, på så sätt kan man säga att skattemedel används för framtida vinster i multinationella företag, de får helt enkelt sina olönsamma delar betalda av staten.
Inte konstigt att M, KD, L och SD vill ha mer kärnkraft oavsett om det är miljöekonomiskt eller inte, arbetare skall tvingas betala för ineffektiv infrastruktur, som alltid.

Jag slår ett slag för decentraliserade system med energimixar efter lokala/regionala förutsättningar, då slipper man ineffektiv infrastruktur för att hålla kapitalisterna under vingarna, men framför allt kan kostnaderna hållas nere.
Fast det är ju klart, vill man bygga manschauvinistiska monument är ett välfungerade energisystem ett hot.
Senast redigerad av Drullknull 2019-05-21 kl. 21:08. Anledning: stångkorv
Citera
2019-05-22, 01:24
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Du är inte på riktigt eller är du faktiskt det.

El är dyrare av någon anledning, kan du komma orsaken? Verkningsgraden vid energiomvandlingarna, det mesta blir värme för kärnkraft, högre för verk med mottrycksturbiner. I ett Europeiskt perspektiv är vanliga kraftverk vanligast, den marknad som mer och mer påverkar det svenska elsystemet.
Du vet att primärenergitalet för el är satt till 1,6 vid beräkning av energianvändning för byggnader (nybyggnadskrav), el straffas med ett stort påslag; av någon anledning.

Ridån gick ner...
Det är dyrare att värma upp bostäder i Sverige än i Italien och Grekland.
Citera
2019-05-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Varför säger Moderaterna och Kristdemokraterna att Sverige ska satsa på kärnkraft när Sverige är en nettoexportör av elektricitet? Det frågar sig två debattörer i följande debattartikel i DN:

Deras siffror styrks av många andra källor. Ex:

Så varför menar Moderaterna att kärnkraften behöver byggas ut? Sverige har ett enormt överskott av el och så kommer det att vara inom överskådlig framtid. Har partiet mutats av kärnkraftslobbyn?
Varför de säger si eller så har inte jag en aning om då deras politik är ointressant.

Däremot känner jag för att ventilera mina åsikter om kärnkraft samt global miljö.
Ja, vi har ett elöverskott i Sverige. Men inte 365 dagar/år. Vissa dagar importerar vi el då det är en färskvara. Vid kyla i landet så klarar vi inte elproduktionen. Vid extrem kyla så går det så långt att vi själva eldar fram el med kol i Stenungsund..... O just där inser jag att min källkritik kan brista. De kan faktiskt ha lagt ner den anläggningen sedan jag sist läste om den.

Samtidigt som vi vid toppar importerar el så står vi inför ett vägskäl där BonusMalussystemet kommer kräva en högre elproduktion. Än så länge klarar vi det men snart kommer det inskränkningar där vi får ladda bilarna under nätterna när elförbrukningen är låg.

Vårt framtida problem i Sverige är vi inte ensamma om.
Även om det gnälls som fan i Sverige så bör vi beakta att brunkolens förlovade land, Tyskland har större problem. Samtidigt som de driver miljöfrågorna än hårdare än vårt egna MP så har de ett stoppdatum för sin brunkol.

Till i dag så har vi haft tre kärnkraftshaverier.
Två var gamla uttjänta reaktorer som sköttes av rövhål medan det tredje låg på en ö i ett jordbävningsområde.
Utvecklingen av reaktorer går framåt medan vi fortfarande tro på att vi ska klara målen som folkomröstningen sade. Ett tips till politikerna. Ge upp detta. Alla förutom just ni vet att det misslyckades.

Europa kommer snart skrika efter el om ingen kommer på hur man får fordon som drivs av vatten o luft.
Sverige o även Finland har stabil berggrund samt tillgång till kylvatten. Utesluter medvetet Norge då de inte ens är med i EU samt motståndare till det mesta.
Men Sverige/Finland kan utan problem bygga några moderna reaktorer som med lätthet kan försörja hela Europa med el. Om övrig Europa satsar på förnybar energi så räcker det med att komplettera med några få reaktorer.
Antingen så bygger vi dem gemensamt med övriga länder eller så säljer vi el med brakvinst.

Avfallet.
En modern reaktor är så pass effektiv att avfallet blir minimalt även om det inte blir obefintligt.
Inte bara Sverige utan en stor del av Europa har bra berggrund för förvaring o nog fan kan vi informera framtida generationer om vart vi gömt skiten så de kan ha koll på det?

Min åsikt är kort o gott.
Vi ska satsa på förnyelsebar energi. Vi ska satsa på miljön men med förstånd.
Därför bygger vi nya reaktorer o har vi tur så slipper vi använda dem även om de kommer kunna användas medan omställningen pågår.
Citera
2019-05-22, 18:53
Medlem
Citat:
Om förutsättningarna är de rätta, el finns i nästan obegränsade mängder är det ingen sak, nu är det inte så, skillnader mellan de olika nationella kraftnäten leder till handel över gränsterna.
Norge är ett extremfall i elanvändning, Sydeuropa i den andra änden. Skattebetalarna pröjsade 7 miljarder för Sydvästlänken för att leda överskott från norr till söder, den är flera år försenad.
Med mer effekt ökar incitamenten till mer överföringskapacitet mot kontinenten, på så sätt kan man säga att skattemedel används för framtida vinster i multinationella företag, de får helt enkelt sina olönsamma delar betalda av staten.
Inte konstigt att M, KD, L och SD vill ha mer kärnkraft oavsett om det är miljöekonomiskt eller inte, arbetare skall tvingas betala för ineffektiv infrastruktur, som alltid.

Jag slår ett slag för decentraliserade system med energimixar efter lokala/regionala förutsättningar, då slipper man ineffektiv infrastruktur för att hålla kapitalisterna under vingarna, men framför allt kan kostnaderna hållas nere.
Fast det är ju klart, vill man bygga manschauvinistiska monument är ett välfungerade energisystem ett hot.

Lycka till att driva stålverk, övrig metallindustri, storskalig verkstadsindustri, massafabriker, kemisk industri eller ens fungerande eldriven fjärrspårtrafik med "decentraliserade system med energimixar efter lokala/regionala förutsättningar".

Till och med medicinteknisk tillverkningsindustri har effektbrist som läget är i detta nu.

Med andra ord adjöss till lite så där mellan tummen och pekfingret hälften och tre fjärdedelar av exportindustrin.

Utan några djupare nationalekonomiska analyser motsvarande besparingar typ inställd landstingsdriven vård, helt indragna akassor och försörjningsstöd, avskaffat polisväsen mm

Du kan köra upp dina omsorger om några arbetare därbak.
Citera
2019-05-22, 20:40
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Lycka till att driva stålverk, övrig metallindustri, storskalig verkstadsindustri, massafabriker, kemisk industri eller ens fungerande eldriven fjärrspårtrafik med "decentraliserade system med energimixar efter lokala/regionala förutsättningar".

Till och med medicinteknisk tillverkningsindustri har effektbrist som läget är i detta nu.

Med andra ord adjöss till lite så där mellan tummen och pekfingret hälften och tre fjärdedelar av exportindustrin.

Utan några djupare nationalekonomiska analyser motsvarande besparingar typ inställd landstingsdriven vård, helt indragna akassor och försörjningsstöd, avskaffat polisväsen mm

Du kan köra upp dina omsorger om några arbetare därbak.

Jag tar marknadsekonomin till sin yttersta spets där kooperation ersätter rovdrift, visst kan det göra ont, men energi- och miljöproblematiken kräver drastiska åtgärder.

Men du! Som sann demokrat låter du folk får välja, varför inte addresera alla kostnader till ursprunget? Då får alla och envar välja varor och tjänster, tycker man om kärnkraft, centralstyrning, byråkrati, ineffektivitet kan man välja det. Andra ges möjligheter till resursrätt elproduktion, anpassar sig efter faktiska förhållanden.
Kan vi komma överens?
Citera
2019-05-22, 21:31
Medlem
Citat:
Har du nån aning om hur el produktionen ser ut en timme när sol och vind inte orkar producera mer än nån enstaka %-enhet av behovet?
Det brukar vara en kall timme...
Citera
2019-05-22, 21:43
Medlem
Arnstads avatar
Jag tipsar här om ett filmklipp som kan ge god utökad förståelse för hur vårt industrisamhälle skulle fungera om det helt förlitade sig på vindkraft.

https://www.youtube.com/watch?v=lZp19-xIeP4&t=705s
Citera
2019-05-23, 05:07
Medlem
Citat:
Jag tar marknadsekonomin till sin yttersta spets där kooperation ersätter rovdrift, visst kan det göra ont, men energi- och miljöproblematiken kräver drastiska åtgärder.

Men du! Som sann demokrat låter du folk får välja, varför inte addresera alla kostnader till ursprunget? Då får alla och envar välja varor och tjänster, tycker man om kärnkraft, centralstyrning, byråkrati, ineffektivitet kan man välja det. Andra ges möjligheter till resursrätt elproduktion, anpassar sig efter faktiska förhållanden.
Kan vi komma överens?

Befintligt system med politiska partier och valda ombud som beslutar i infrastrukturfrågor duger gott åt mig.

I sak finns inget resursrätt i dina ideer.

Jävla skitkorv.
Citera
2019-05-23, 20:19
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Befintligt system med politiska partier och valda ombud som beslutar i infrastrukturfrågor duger gott åt mig.

I sak finns inget resursrätt i dina ideer.

Jävla skitkorv.

Då får vederbörande snällt acceptera fortsatt lönlös rullning med skattemiljarder, politikens handfallenhet inför den bistra sanningen om ett svenskt överskott som går på export medan industrin kvider om stöd, det kommer du att göra d.v.s. knyta näven i fickan.
Pengar, vilja och praktiskt genomslag för ny vattenkraft i oreglerade älvar och/eller ny kärnkraft finns inte, där sätter begränsningarna stopp.
Citera
2019-05-23, 21:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Om vi vill att alla ska sitta och åka laddningsbara teslor i en närstående framtid så kommer elbehovet öka enormt. Då vill vi inte importera kolkraft från polen och tyskland utan då kan vi vara redo med nya moderna kärnkraftsreaktorer.
Citera
2019-05-23, 21:02
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:

Det största hotet mot miljön är överbefolkningen som kommer från 3:e världen. Vilka drastiska metoder är du redo att använda för att få ner den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in