2019-05-28, 10:45
Medlem
MrRelaxs avatar
Jag är en av dem som valt att kliva av från "ägandemarknaden". Sålde villan efter att ha bott där i 4.5 år för att kunna göra de avdrag som man har möjlighet till innan det gått 5 år. Gjorde lite över miljonen i vinst som blir en ekonomisk trygghet för familjen i framtiden.

Valde att ta en del av vinsten för att köpa ett fritidshus som även det är fullt beboligt och som ett komplement till att bo i en hyresrätt. Känns helt otroligt bra att slippa allt tjat om renoveringar, räntor, bokmarknaden i övrigt.

Känns som det har varit en sån sjuk hets med allt vad det innebär att "äga" sitt hus eller lägenhet. Alla jävlar, inklusive en själv skulle ha nyrenoverat, nytt kök, nya toaletter sen en ny bil och ett utespa på det.
Kom ihåg när man var mindre och fick vara glad för att man fick nya tapeter på rummet, då var det en stor grej.
Idag är det bara ett samtal bort till banken så fixar de en liten upplåning på kåken så står bubbelpoolen på altanen nästa dag..

Nej tack. Jag ställer mig utanför så slipper man huvudvärk, oavsett vad som händer kan ingen jävel förneka att marknaden och utlånandet har varit och är sjukt.

Tackar för att man klev in och blev miljonär på 4 år. Lycka till ni övriga, vad det än bär åt.
2019-05-28, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Jag är en av dem som valt att kliva av från "ägandemarknaden". Sålde villan efter att ha bott där i 4.5 år för att kunna göra de avdrag som man har möjlighet till innan det gått 5 år. Gjorde lite över miljonen i vinst som blir en ekonomisk trygghet för familjen i framtiden...

...Tackar för att man klev in och blev miljonär på 4 år. Lycka till ni övriga, vad det än bär åt.

Du "blev miljonär" men tillsammans med din fru/sambo och det tog 4,5 år och på en uppåtgående marknad, dopad av riksbankerna (som svär sig fria från ansvar). Att påpekas.
2019-05-28, 10:58
Medlem
MrRelaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du "blev miljonär" men tillsammans med din fru/sambo och det tog 4,5 år och på en uppåtgående marknad, dopad av riksbankerna (som svär sig fria från ansvar). Att påpekas.

Ja, pengarna sitter på kontot så det kan ingen förneka. Har hellre en ekonomisk tryggad framtid för familjen, än sitta och stirra och fejkvinka till sina ännu mer överbelånade grannar på min överbelånade altan i några månader när solen lyser.

Vill vi köpa i framtiden gör vi det. Eller så är vi nöjda med att betala servicen som det innebär att bo i hyresrätten samtidigt som vi får frisk luft i sommarstugan. Det är inte som förr, att man bor livet ut i sitt egenbyggda hus som man slitit med.
2019-05-28, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ja, pengarna sitter på kontot så det kan ingen förneka. Har hellre en ekonomisk tryggad framtid för familjen, än sitta och stirra och fejkvinka till sina ännu mer överbelånade grannar på min överbelånade altan i några månader när solen lyser.

Vill vi köpa i framtiden gör vi det. Eller så är vi nöjda med att betala servicen som det innebär att bo i hyresrätten samtidigt som vi får frisk luft i sommarstugan. Det är inte som förr, att man bor livet ut i sitt egenbyggda hus som man slitit med.

Jo jo men det tog som sagt 4,5 år och på en uppåtgående marknad. Ett par i HR kan spara mycket pengar på 4,5 år. Beror på vilken HR och var. Nog för att jag också tror att folk tjänat på sitt boende den här perioden. Men det finns en baksida. Samhällsekonomin utvecklas åt helvete och makteliten har hållit länderna igång med lån och inflation. På det stora hela sköts ingenting väl och jag tror inte att det är meningen heller.
2019-05-28, 11:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om köparen inte längre kan få lån så kommer lägenheten säljas och köparen betala mellanskillnaden (eller få betalt om den säljs dyrare än listpriset).

Priserna på nyproduktion verkar ju ha sjunkit ca 20% (mer än successionsmarknaden). För detta objekt skulle det betyda 820,000. Sen rättegångskostnad på 350,000.

Köparen ser alltså ut att kunna förlora ca 1,2 miljoner på sitt köp.
Som en omvänd trisslott. 10 000 i månaden i 10 år.
2019-05-28, 12:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att de flesta som köper bostad inte har något alternativ.

* Vill du bo i hus eller radhus finns det i princip inget att hyra, så du måste köpa om du vill bo så.
* För lägenheter så är ju hyresmarknaden helt trasig så du måste ändå köpa för att kunna få tag på något.
* För de flesta med fungerade familj och socialt liv är det inte heller ett alternativ att permanent flytta till ett annat land.

Det enda jag har hört folk säga är att de är lite bittra över att de inte köpt större tidigare så kostnaden för deras nuvarande boende hade varit lägre.

De har alltid alternativet att bo kvar där de bor. Ju mer otryggt det känns att köpa eller byta upp sig, desto fler kommer att stanna kvar där de är. De som köper kommer att köpa mindre/sämre läge/sämre skick för att hålla köpesumman nere. Om man tror att det blir billigare om ett halvår så finns det väldigt starka incitament att vänta. Ungdomar kan bo kvar längre hemma, familjer kan bo kvar i 2:an även om det känns trångt. Jag tror att villorna i Stockholms län är nästa kategori bostäder att åka på en rejäl korrektion. Gamla människor i villa som går bort eller behöver annat boende p.gr. av åldern kan inte invänta att marknaden når "return to normal".
2019-05-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
De har alltid alternativet att bo kvar där de bor. Ju mer otryggt det känns att köpa eller byta upp sig, desto fler kommer att stanna kvar där de är. De som köper kommer att köpa mindre/sämre läge/sämre skick för att hålla köpesumman nere. Om man tror att det blir billigare om ett halvår så finns det väldigt starka incitament att vänta. Ungdomar kan bo kvar längre hemma, familjer kan bo kvar i 2:an även om det känns trångt. Jag tror att villorna i Stockholms län är nästa kategori bostäder att åka på en rejäl korrektion. Gamla människor i villa som går bort eller behöver annat boende p.gr. av åldern kan inte invänta att marknaden når "return to normal".

Det här är ett falskt argument att säga att man kan bo kvar. Det finns massor med anledningar att man inte kan bo kvar.

* Studentbostad
* Byte av jobb
* Familjen får barn

Visst kan man byta upp sig lite mer försiktigt. T.ex. flytta till en 3a istället för hus när man fått sitt första barn och sådant har givetvis effekt, framförallt på dyrare boende. Men att bo kvar i en två när man fått barn vet jag inte om någon som gör frivilligt.
2019-05-28, 14:31
Bannlyst
Citat:

Inte för att vara jante men att spara i hop knappt 125 papp om året är inte jättemycket att skryta med.

Du ska dock ha poäng för din inställning i övrigt, den är skön och helt rätt.
2019-05-28, 14:33
Medlem
Nu säljer ju även Anja Pärson sin lägenhet i Stockholm. Hon säger sig göra det för klimatet, Men jag är mycket skeptisk! Bara kul och trendigt att Spekulera bostäder så länge de går upp i pris. Går de ner i pris så är det för klimatet man säljer. Rätt schysst reklam från msm fick hon ju med🤣
Man blir ju spyfärdig.
2019-05-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det är inflation och räntan förblir låg. Priset på tillgångar kommer fortsätta öka så köp fastigheter, skog, mark det kommer explodera i prisökningar när klimatflyktingar väller in och när segregeringen bara fortsätter, folk flyttar ut på landet och blir sina egna jag har redan sett det är en liten trend. Investerare köper tillgångar utifrån pga svag krona. Det finns t.o.m investerare som köper skog o mark pga kommande torka osv....
Vilket nys, skördarna och matproduktionen ökar världen över pga klimatet. Det finns inga klimatflyktingar, däremot bankomatflyktingar.
Trenden är inte att folk flyttar ut på landet. Trenden är att folk flyttar till städer och köper sommarhus på landet. Att det byggs villaområden runt storstäderna är ingen ny trend.

Att fastighetspriserna har rusat beror på billigare och billigare lån och allt mer pengar i omlopp.
Vi har haft en riksbank som både sänkt räntor och flödat marknaden med likviditet. Politikerna har hjälpt till och sänkt skatter.
Sedan några år har kraven stramats upp och festen lugnat sig betydligt.
Att vi kommer se nya rallyn är knappast troligt om skatter och avgifter höjs.
Snarare verkar marknaden fått pyspunka och med en inbromsande konjuktur ser det ut som att den pyspunkan kommer att fortsätta.
2019-05-28, 17:21
Medlem
MrRelaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Inte för att vara jante men att spara i hop knappt 125 papp om året är inte jättemycket att skryta med.

Du ska dock ha poäng för din inställning i övrigt, den är skön och helt rätt.

Vem säger att vi inte har sparat samtidigt som vi bott? Och det är väl väldigt individuellt och beror på väldigt många saker hur mycket man kan spara. Sen att spara 250k om året tillsammans som familj, det är nog inte många som klarar. Men jag är glad att jag kunde rida på vågen, nu sätter jag mig i solstolen lite och kopplar av. God dag!

Edit.
Skryt eller inte, ville mer poängtera att så som många andra gör i denna tråd, att jag inte tycker marknaden är frisk när man tjänat en miljon på att bo i ca 5 år. Var väl givetvis mycket flyt men ändå.
Senast redigerad av MrRelax 2019-05-28 kl. 17:50.
2019-05-28, 17:36
Bannlyst
Citat:
Det här är ett falskt argument att säga att man kan bo kvar. Det finns massor med anledningar att man inte kan bo kvar.

* Studentbostad
* Byte av jobb
* Familjen får barn

Visst kan man byta upp sig lite mer försiktigt. T.ex. flytta till en 3a istället för hus när man fått sitt första barn och sådant har givetvis effekt, framförallt på dyrare boende. Men att bo kvar i en två när man fått barn vet jag inte om någon som gör frivilligt.

Det finns alltid en gräns när det blir ohållbart. Nytt jobb för all del men att skuldsätta sig farligt högt, då är det inte värt det och man tackar nej. Vid varje budgivning är det ju förstås flera stycken som fått nog. Och HR-marknaden är ju sjuk pga massinvandringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in