2019-05-28, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Med tanke på att Sveriges BNP lever på alla dessa lånen, så är nog staten väldigt noga med att sätta alla fast i låneträsket, så långt det går.
Man sitter ju nu till och med på nyheterna och skriker att man ska slopa amorteringskraven och annat strunt...
Vi har nått skuldmättnad, snart börjar det nog krisa på riktigt.
Det intressanta kommer när folk vaknar upp och inte längre vill vara med på tåget och slutar låna. Det går ju att flytta till länder med en fungerande hyresmarknad.

När det inte längre finns en stor uppsida på marknaden så finns det ingen anledning att skuldsätta sig för livet.
2019-05-28, 05:22
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Kronofogdeförsäljningar har det alltid funnits relativt gott om på hemnet. Har du någon statistik på att de är fler än normalt?

Har vad jag kan se inte kommit en enda specifik anekdot i tråden om någon som faktiskt hamnat i kläm, däremot kom ett par om när det gott förvånansvärt bra där man trodde det kunde gå illa.

Man kan ju tycka att någon borde känna någon som drabbats när alla minsann är helt säkra på att det dräller av bolånetorskar...

Nu har jag ingen statistik som du efterfrågar men spontant så har det varit fler kronofogdeförsäljningar i min förort söder om sthlm iår än vad det var hela förra året. Befolkning ca. 15-20k medianpris på en tvåa ligger omkring 26-28k/kvm idag, 32-33k/kvm när det var som ”värst” kring sommaren 2017. På rak arm har det nog varit 4-6 försäljningar hittills i år, förra året var det nog 2-3 stycken bara vad jag kan minnas. Dock, återigen bara spekulationer och ingen ren fakta eller statistik.

Gällande anekdoter där folk hamnat i kläm så är det väl inte så konstigt att det inte kryllar av dom. Folk är ju mer benägna att skrävla när det går bra och vilken fantastisk bostadsaffär man precis gjort. Är ju sällan man hör folk erkänna och säga att ”det här blev inte så bra som vi trott/hoppats”. Sen har det väl inte satt fart riktigt än heller, vi kommer nog få höra fler närmaste 1-2 åren som sitter i skiten. Men återigen, ingen statistik eller fakta utan mer magkänsla. Jag vet dock flera bekanta (2-3 hushåll) som lyckades pricka peaken sommaren -17 och idag sitter på bostäder som är värda flera hundra tusen mindre än vad dom fick betala. Detta är inget som nån av dom pratat högt om utan är nåt man kunnat lista ut då jag vet slutpriset på deras boenden och vad liknande går för idag.
2019-05-28, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Kronofogdeförsäljningar har det alltid funnits relativt gott om på hemnet. Har du någon statistik på att de är fler än normalt?

Har vad jag kan se inte kommit en enda specifik anekdot i tråden om någon som faktiskt hamnat i kläm, däremot kom ett par om när det gott förvånansvärt bra där man trodde det kunde gå illa.

Man kan ju tycka att någon borde känna någon som drabbats när alla minsann är helt säkra på att det dräller av bolånetorskar...
Folk är inte så meddelsamma om sina dåliga affärer. Visst har det sålts men jag tycker nog att det är lite vanligare nu än under åren före toppen år 2017.
Sen tror jag att vi kommer att få se fler få problem efterhand som de måste köpa och tillträda sina kontrakt.
Men som jag skrev, någon kris på bostadsmarknaden är det inte, dock ger signalen om bromsat byggande en signal om att efterfrågan gått ned.
2019-05-28, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Visst är det så men chansen att råka ut för något i Arjeplog om du är en vanlig Svensson är liten.
ja så är det, så jag tycker också rankingen var väldigt missvisande.
2019-05-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
57 kvm 4.1 miljoner. Tillåt mig skratta. Ha ha.. ha.
Ja tacka fan för att han ville dra sig ur. Lägg till detta rättegångskostnaderna till bostadsrättsföreningen, 350.000 kr. Stackars jävel.
2019-05-28, 07:17
Medlem
"Svenska räntor håller på att japaniseras"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7231213

Så då är det en krympande ekonomi med långsamt fallande priser vi har att vänta oss under lång tid framöver?
2019-05-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
"Svenska räntor håller på att japaniseras"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7231213

Så då är det en krympande ekonomi med långsamt fallande priser vi har att vänta oss under lång tid framöver?

Jag tror inte man ska jämföra ett homogent, fungerande land med Sverige. Där sjunker priserna troligtvis inte lika snabbt som det kommer att göra här i Sverigestan.
Folk kan ju fortfarande bo tryggt i sina överbelånade villor/lägenheter, utan att bli rånade eller få sina döttrar anal-knullade av 3-4 stycken utlänningar.När nedgången är fakta, då tror jag att folk börjar fundera på riktigt hur djupt de vågar vänta på att priset ska sjunka innan man säljer. Men, med tanke på hur hyresmarknaden ser ut så kanske många tvingas följa med ner i avgrunden...
2019-05-28, 07:29
Medlem
Det är inflation och räntan förblir låg. Priset på tillgångar kommer fortsätta öka så köp fastigheter, skog, mark det kommer explodera i prisökningar när klimatflyktingar väller in och när segregeringen bara fortsätter, folk flyttar ut på landet och blir sina egna jag har redan sett det är en liten trend. Investerare köper tillgångar utifrån pga svag krona. Det finns t.o.m investerare som köper skog o mark pga kommande torka osv....
2019-05-28, 07:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det är inflation och räntan förblir låg. Priset på tillgångar kommer fortsätta öka så köp fastigheter, skog, mark det kommer explodera i prisökningar när klimatflyktingar väller in och när segregeringen bara fortsätter, folk flyttar ut på landet och blir sina egna jag har redan sett det är en liten trend. Investerare köper tillgångar utifrån pga svag krona. Det finns t.o.m investerare som köper skog o mark pga kommande torka osv....
Ett fattigt land där rika kliver in och köper upp infrastrukturen, alltså.

En inte helt orimlig domedagsprofetia, men den innebär absolut inte ökade tillgångsvärden från den här nivån.
2019-05-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja tacka fan för att han ville dra sig ur. Lägg till detta rättegångskostnaderna till bostadsrättsföreningen, 350.000 kr. Stackars jävel.

Om köparen inte längre kan få lån så kommer lägenheten säljas och köparen betala mellanskillnaden (eller få betalt om den säljs dyrare än listpriset).

Priserna på nyproduktion verkar ju ha sjunkit ca 20% (mer än successionsmarknaden). För detta objekt skulle det betyda 820,000. Sen rättegångskostnad på 350,000.

Köparen ser alltså ut att kunna förlora ca 1,2 miljoner på sitt köp.
Senast redigerad av trickget 2019-05-28 kl. 08:23.
2019-05-28, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
När det inte längre finns en stor uppsida på marknaden så finns det ingen anledning att skuldsätta sig för livet.

Jag skulle vilja påstå att de flesta som köper bostad inte har något alternativ.

* Vill du bo i hus eller radhus finns det i princip inget att hyra, så du måste köpa om du vill bo så.
* För lägenheter så är ju hyresmarknaden helt trasig så du måste ändå köpa för att kunna få tag på något.
* För de flesta med fungerade familj och socialt liv är det inte heller ett alternativ att permanent flytta till ett annat land.

Det enda jag har hört folk säga är att de är lite bittra över att de inte köpt större tidigare så kostnaden för deras nuvarande boende hade varit lägre.
2019-05-28, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Intressant. Vem ska köpa människors bostäder i stan när de väljer att flytta ut på landet? Trenden som du säger att bo inne i stan mattas av, finns de köpare för söder o city?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in