2019-05-27, 21:50
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Vad fick AfS?

Någon prognos?
I nuläget verkar de ha 1488 röster, då 508 av 6305 distrikt räknats. Det innebär 0,42% (44% av Övriga partier). Om resultatet hittills är representativt så har 18600 personer röstat på AfS. Partiet har isf mobiliserat typ alla sina väljare från riksdagsvalet. Imponerande på sitt sätt, samtidigt kunde man ju hoppas att fler EU-motståndare hade bytt till AfS till detta val. Men det är för tidigt att avgöra detta ännu.
Citera
2019-05-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimsktSverige
Ja att man inte som uttalat främlingsfientlig och EU-kritisk vet om att EU-valet (om det inte alltid) är precis lika jävla viktigt som riksdagsvalet är riktigt jävla skrämmande. Då verkar man ju helt ha missat vad allt handlar om, vad EU handlar om. Hur många äkta rassar finns det egentligen i det här landet? Hur många intellektuella rasister har vi? Lär vara väldigt få, känner mig ensam.

Intressant fråga. Går du till ett land som USA så skulle jag säga att en övervägande andel av befolkningen är naturliga rasister såtillvida att de omedvetet och automatiskt registrerar skillnader mellan olika raser och agerar i enlighet med sin uppfattning. Svarta gentemot mexikaner eller vita som talar långsamt med svarta etc.

Men grejen är att man inte kan driva ett rasistiskt parti. Det finns helt enkelt ingen marknad för det.
Citera
2019-05-27, 22:06
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det är illa när tom Piratpartiet får fler röster. Med tanke på hur stenhårt AFS satsar så ger det typ ingen utdelning.

Rysspengar skriverh an ovan, jag tror även att det kan vara Soros-pengar. Den mannen älskar ju att skapa splittring.

Tragiskt att läsa sådana inlägg från någon som dig. Vi har båda stött SD i många år och spelar egentligen på samma planhalva. I frustration över SD:s mediokra uppgång (vi hoppades båda på mer) så börjar du spotta på dina fränder. Jag tror inte du är ett vänstertroll, men du agerar precis som ett sådant skulle göra.

Rikta ilskan dit den här hemma. Gör inte dig själv till en förlorare bara för att fienden vill det.
Citera
2019-05-27, 22:13
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Förstår inte riktigt dessa reservationslösa hyllningar till Kasselstrand. Vad är det som är så fantastiskt med honom?

Jag var positiv till AFS i början då jag också önskat ett alternativ till SD, men vartefter upptäckte jag att partiet utvecklades mer till ett oseriöst clownparti. Man approachade partiet på helt fel sätt, och främst ligger skulden för detta på Kasselstrand. I mina ögon framstår han som en extrem och gapig stolle.

Man hade inte behövt välja den approachen av partiet. Ta t.ex. Mikael Jansson, en politiker jag gillar skarpt. Han är mer lugn och resonlig och står egentligen för samma sakpolitik, men kan framföra den utan att låta extrem. En sån som Mikael Jansson hade jag lätt kunna rösta på. Dock inte Kasselstrand, som med sina eviga överdrifter och hyperboler förbrukat nästan hela sitt förtroendekapital.
Var han en extrem och gapig stolle i debatten mot Bard? (Googla om du inte känner till den).
Citera
2019-05-27, 22:14
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
I nuläget verkar de ha 1488 röster, då 508 av 6305 distrikt räknats. Det innebär 0,42% (44% av Övriga partier). Om resultatet hittills är representativt så har 18600 personer röstat på AfS. Partiet har isf mobiliserat typ alla sina väljare från riksdagsvalet. Imponerande på sitt sätt, samtidigt kunde man ju hoppas att fler EU-motståndare hade bytt till AfS till detta val. Men det är för tidigt att avgöra detta ännu.

Tack, inser att jag tidigare tänkt fel om det matematiska.

Vad tror du om uträkningen nedan?

0,42% av 3982868 (giltiga röster)=16728

https://data.val.se/val/ep2019/prelresultat/E/rike/index.html
Citera
2019-05-27, 22:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Tack, inser att jag tidigare tänkt fel om det matematiska.

Vad tror du om uträkningen nedan?

0,42% av 3982868 (giltiga röster)=16728

https://data.val.se/val/ep2019/prelresultat/E/rike/index.html
Det där är det preliminära resultatet från i går, exklusive en massa "ogiltiga" röster som ska bedömas. Tittar du under fliken "röster" på samma sida ser du att AfS har 1488 röster efter 508 färdigräknade distrikt.

Tror tyvärr inte att man kan dra några slutsatser än eftersom antalet röster så klart varierar mycket beroende på geografi, osv.
Citera
2019-05-27, 22:40
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vi som röstade på AfS gjorde det för att vi önskade partiet fler röster. Partiet skulle ju fått färre röster om jag följt ditt råd. Helt kontraproduktivt alltså.

Är det gruppgemenskap i röstsiffror du söker så rekommenderar jag S.

Även fast jag ligger väldigt långt ifran AFS så måste jag tillstå att det har gått mycket bättre för er än jag trodde. Var säker på att luften hade gått ur efter riksdagsvalet, specielt efter som en del högljuda gafflade om 10% då.

Om man ser på eran starkaste motpol Fi! så verkar de tappat allt momentum medan ni faktiskt ökar i ett val som bara 50% deltar i
Citera
2019-05-27, 22:44
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
De gjorde ju ett sämre val i Skåne än de gjorde i landet i stort i riksdagsvalet
Förlåt, my bad. Menade att väljarna generellt är mer EU-kritiska i Syd än i Norr därav borde AFS få mer röster där.
Citera
2019-05-27, 23:10
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Förlåt, my bad. Menade att väljarna generellt är mer EU-kritiska i Syd än i Norr därav borde AFS få mer röster där.

Tror du menar tvärtom va?

https://en.wikipedia.org/wiki/1994_Swedish_European_Union_membership_referendum
Citera
2019-05-27, 23:12
Medlem
StillaHavets avatar
Jag drar ikväll tre slutsatser. Den första är att eftersom vi inte haft en levande debatt om EU i Sverige är kunskapen om EU låg. EU är inte heller i folks medvetande utan frågan kommer bland de sista när människor ska ranka vilka frågor de tycker är viktigast. Visserligen har AfS gjort en välgärning med sin folkupplysning om EU men eftersom frågan har så låg prioritet så röstar man på sitt vanliga parti. Detta bekräftas av att väljarna enligt SVT anger att man inte fäster särskilt stor vikt vilka respektive parti skickar till Bryssel. Bra att AfS driver frågan men p.g.a. ovanstående ingen röstmagnet.

Den andra är att AfS inte har det breda stöd vi trodde. I EU-valet kunde ändå alla som inte ville kasta bort sin röst i riksdagsvalet nu ge partiet en klapp på axeln. Jag tror att en viktigt skäl är, som många påpekat tidigare, att SD är ett oprövat kort. Trogna väljare knyter uppenbarligen sitt hopp till SD och vill att de ska bli så stora som möjligt, oavsett val. AfS upplevs som ett hot som förstör festen man väntar på. Att SD totalt förändrats och upphört att vara en nagel i ögat spelar ingen roll - man tror blint på att om SD får inflytande då kommer det hända grejor. Stora väljargrupper i övriga partier är generellt för omedvetna för att ens begripa vad AfS talar om. SD är ett tillräckligt svårt steg för dem.

Den tredje slutsatsen är att AfS inte kommer att få signifikant stöd förrän SD prövats, Åkesson avgår eller något annat oväntat händer. Det är ingen idé att blunda för verkligheten. Bättre att se sanningen i vitögat och att fundera på vad man då kan göra istället.

F! var i samma sits efter sitt första val, tror det var 2006, där man fick 0,6%. Då beslöt man sig för att ställa om hela organisationen till att driva opinion, värva medlemmar, m.m. För AfS del handlar det om att ständigt göra varumärket, partiet och partiledaren mer känt, vara aktiva hela tiden och att vara först och bäst på pucken i olika sakfrågor, händelser och beslut som fattas. I takt med att antalet medlemmar ökar gör också väljarstödet det. Antalet medlemmar är ett kvitto på att arbetet bär frukt, så man behöver inte vänta till ett val för att se vad som fungerar och inte.

Slutligen. Gör nu denna gång en eftervalsanalys. Lyssna på medlemmarna och aktivisterna. Låt alla samlas i grupper och fritt ge sin syn på det som varit och ska komma. Det enda vi vet helt säkert är att om vi gör samma saker igen får vi samma resultat.

Är 100% övertygad om att AfS kommer spela en viktig roll i Sverige både på kort och lång sikt. Tusentals aktivister och medlemmar samt tiotusentals väljare ger redan AfS sitt helhjärtade stöd. Nu handlar det om att få utväxling och kanalisera denna energi. Oavsett när AfS kommer in, för det gör man förr eller senare, så gör partiet och alla som engagerar sig en viktig insatts för Sverige även utanför riksdagen.
Citera
2019-05-27, 23:19
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Tror du menar tvärtom va?

https://en.wikipedia.org/wiki/1994_Swedish_European_Union_membership_referendum

Edit: Du har helt rätt. Mitt fel. Blandat ihop skiten. Får skylla på trötthet hehe..
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-27 kl. 23:57.
Citera
2019-05-27, 23:29
Medlem
Wkblades avatar
Noterar lite intressanta valresultat i delar av Bromma (främst Blackeberg):

Blackeberg Ö: 4 st (0,41%) --> 9 st (1,40%)

Johannesfred Ö: 6 st (0,71%) --> 8 st (1,37%)

Blackeberg S: 4 st (0,54%) --> 10 st (1,95%)

där siffrorna beskriver skillnaden i resultat mellan riksdagsvalet 2018 och EU-valet 2019.

Intressant tycker jag att antal röster har ökat trots markant lägre valdeltagande.

Någon mer som hittat någon intressant valkrets?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in