Citat:
Ursprungligen postat av
Revisor24
Ponera att jag kör en bil i 3:an och som dessutom är manuell och jag tänker stanna, kan jag då stanna i vilken växel som helst? Kan jag stanna i 3:an växel, och slippa växla ner, då det är jobbigt.
Tex, jag kör i trean, och närmar mig en stopp plikt som är ca 100m framför mig. Jag börjar redan 100m innan stopp plikten frikoppla dvs trycka ner kopplingen och samtidigt bromsa mjukt tills jag stannar helt. Jag håller ner kopplingen helt nere hela tiden, och samtidigt bromsar mjukt tills jag stannar. Och ifall jag kan göra det, gör jag det på rätt sätt? dvs fuckar jag inte upp kopplingen pga jag frikopplar och bromsar ända tills jag stannar.
Eller måste jag börja frikoppla, och växla ner till 2:an och sedan 1:an innan jag stannar vid stopplinjen.
Tacksam för tips om hur man gör.
Om vi bortser från regler, vad som krävs för att klara en uppkörning och så och bara fokuserar på den rent tekniska aspekten.
När du frikopplar och motorn är skild från växellådan så spelar det ingen roll vilken växel som är i då alla kugghjulen i växellådan bara rullar fritt.
Du kan bromsa och låta trean vara i hela vägen till stopp, rent tekniskt så funkar det.
Ibland är det bättre att göra så än att motorbromsa om du använder bromsarna för lite, då de kan rosta igen. Jag gör ofta så när bilen stått några dagar och jag vill hålla skivorna rena från rost.