• 1
  • 2
2019-05-27, 19:42
Bannlyst
Ponera att jag kör en bil i 3:an och som dessutom är manuell och jag tänker stanna, kan jag då stanna i vilken växel som helst? Kan jag stanna i 3:an växel, och slippa växla ner, då det är jobbigt.

Tex, jag kör i trean, och närmar mig en stopp plikt som är ca 100m framför mig. Jag börjar redan 100m innan stopp plikten frikoppla dvs trycka ner kopplingen och samtidigt bromsa mjukt tills jag stannar helt. Jag håller ner kopplingen helt nere hela tiden, och samtidigt bromsar mjukt tills jag stannar. Och ifall jag kan göra det, gör jag det på rätt sätt? dvs fuckar jag inte upp kopplingen pga jag frikopplar och bromsar ända tills jag stannar.

Eller måste jag börja frikoppla, och växla ner till 2:an och sedan 1:an innan jag stannar vid stopplinjen.

Tacksam för tips om hur man gör.
Citera
2019-05-27, 19:59
Medlem
Du bör inte växla ner till ettan överhuvudtaget, det är väldigt svårt att göra utan att det blir väldigt ryckigt.

Du kan göra precis som du säger, eller växla ner till tvåan också. Om du ska köra upp så ser de förmodligen hellre att du motorbromsar med tvåan också, men set fungerar på bägge sätt.

Glöm bara inte att lägga i ettan när du väl står still sen och ska starta igen.
Citera
2019-05-27, 20:08
Medlem
Visst kan du göra det och det skadar inte kopplingen, kopplingen slits endast när du doserar kraften.

Jag kör inte så, om jag vore i din situation skulle jag motorbromsa på treans växel till varvet närmar sig tomgångsvarvtal och då trycka ned kopplingen och frihjula till stoppet samtidigt som jag lägger i ettan när jag stannat.
Citera
2019-05-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revisor24
Ponera att jag kör en bil i 3:an och som dessutom är manuell och jag tänker stanna, kan jag då stanna i vilken växel som helst? Kan jag stanna i 3:an växel, och slippa växla ner, då det är jobbigt.

Tex, jag kör i trean, och närmar mig en stopp plikt som är ca 100m framför mig. Jag börjar redan 100m innan stopp plikten frikoppla dvs trycka ner kopplingen och samtidigt bromsa mjukt tills jag stannar helt. Jag håller ner kopplingen helt nere hela tiden, och samtidigt bromsar mjukt tills jag stannar. Och ifall jag kan göra det, gör jag det på rätt sätt? dvs fuckar jag inte upp kopplingen pga jag frikopplar och bromsar ända tills jag stannar.

Eller måste jag börja frikoppla, och växla ner till 2:an och sedan 1:an innan jag stannar vid stopplinjen.

Du måste ju ändå växla ner för att åter kunna starta från stillastående.

Vad är det som är jobbigt med att växla?

Du blir inte godkänd på en uppkörning om du gör som du föreslår iaf. Fast tycker du att det är jobbigt att växla så har du ju gott om tid innan det är dags för det steget.
Citera
2019-05-27, 21:03
Medlem
khys avatar
Kör du sådär så kommer du inte klara 'ecodrive-delen' av uppkörningen, för du ska motorbromsa och det gör du inte när du trycker ner kopplingen. I det där läget ska du rulla på 3an, utan att trycka ner kopplingen och försöka tajma fram.

Men när du väl har tagit körkort så finns det ju ingen mening med att sitta och hålla ner kopplingen, självklart så lägger man ju i friläge då och rullar...
Citera
2019-05-27, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Du måste ju ändå växla ner för att åter kunna starta från stillastående.

Vad är det som är jobbigt med att växla?

Du blir inte godkänd på en uppkörning om du gör som du föreslår iaf. Fast tycker du att det är jobbigt att växla så har du ju gott om tid innan det är dags för det steget.

Haha du måste ändå växla ned för att starta från stillastående. Som de vore ett automatiskt svar för att åka runt och rycka på ettan framför ett rödlyse. Kom igen, har du körkort?
Finns absolut ingenting vettigt i att växla ned till 1an och smyga fram 7 kilometer/h dom sista 5-10 meterna. Åk ut och testa ett par rödlysen och stopplikter och kom tillbaka o berätta hur de gick.
Citera
2019-05-27, 21:08
Medlem
Bilen kommer rycka om du börjar köra igen i treans växel????
Citera
2019-05-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Haha du måste ändå växla ned för att starta från stillastående. Som de vore ett automatiskt svar för att åka runt och rycka på ettan framför ett rödlyse. Kom igen, har du körkort?
Finns absolut ingenting vettigt i att växla ned till 1an och smyga fram 7 kilometer/h dom sista 5-10 meterna. Åk ut och testa ett par rödlysen och stopplikter och kom tillbaka o berätta hur de gick.

Jag frågade vad som är jobbigt med att växla, ditt pucko. Givetvis växlar man inte ner till ettan under färd - bara en idiot skulle tolka det så.
Citera
2019-05-27, 22:38
Medlem
Citat:
Jag frågade vad som är jobbigt med att växla, ditt pucko. Givetvis växlar man inte ner till ettan under färd - bara en idiot skulle tolka det så.
Du verkar inte kunna nånting om teknik självklart så är det lättare att växla ner när bilen står still, det är nämligen så man gör
Citera
2019-05-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValeNappi
Du verkar inte kunna nånting om teknik självklart så är det lättare att växla ner när bilen står still, det är nämligen så man gör

Men ditt dumma spån - ta en uppkörning och se om du får godkänt om du åker runt och frikopplar hundratals meter innan du ska stanna.

För att ta körkort idag ska du kunna ecodriving. Håll dig alltså borta från kopplingen annat än vid växling. Du skall även motorbromsa.

Jag pratar inte om att växla ner till ettan under färd, jag frågade varför det är jobbigt att växla.

Efter klarat prov växlar du hur fan du vill.

Lär dig läsa.
Citera
2019-05-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revisor24

Om vi bortser från regler, vad som krävs för att klara en uppkörning och så och bara fokuserar på den rent tekniska aspekten.

När du frikopplar och motorn är skild från växellådan så spelar det ingen roll vilken växel som är i då alla kugghjulen i växellådan bara rullar fritt.

Du kan bromsa och låta trean vara i hela vägen till stopp, rent tekniskt så funkar det.

Ibland är det bättre att göra så än att motorbromsa om du använder bromsarna för lite, då de kan rosta igen. Jag gör ofta så när bilen stått några dagar och jag vill hålla skivorna rena från rost.
Citera
2019-05-28, 09:02
Citat:
Men ditt dumma spån - ta en uppkörning och se om du får godkänt om du åker runt och frikopplar hundratals meter innan du ska stanna.

För att ta körkort idag ska du kunna ecodriving. Håll dig alltså borta från kopplingen annat än vid växling. Du skall även motorbromsa.

Jag pratar inte om att växla ner till ettan under färd, jag frågade varför det är jobbigt att växla.

Efter klarat prov växlar du hur fan du vill.

Lär dig läsa.

Haha du är helt obegriplig. Du skriver en sak men menar tydligen nånting annat. Läs dina inlägg 2 ggr innan du publicerar så lovar jag att din ointelligents inte kommer lysa igenom lika starkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in