Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det är en satans skilland på ett trafikljus och en stopplikt!
Ser du att det lyser rött så ska du ju självklart inte åka dit och tvärnita eller stanna, utan du rullar tills det blir grönt. Men vid en stopplikt MÅSTE du stanna.
Givetvis kan TS koppla ur och rulla, men beroende på motor och bruttovikt lär han ha svårt att få rull på bilen när han kopplar in igen, om han nu stannar kvar på trean.
Beror helt på vad det är för rödljus. Styrs det med timer, så spar man ju tid på att slippa stanna
- men många (kanske t o m dom flesta) har sensorer som får det att slå om till grönt. Även om det inte kommer någon trafik på vägen som korsar, så kommer inte ljuset inte slå om förrän man är framme vid sensorn.
Dock är det normalt sett någon/några sekunders fördröjning från det att sensorn aktiveras tills ljuset slår om. Därför blir detta inte uppenbart och det ser ut som man kommer i "perfekt timing" och slipper stanna ifall man krypkör en bit innan ljuset. I själva verket har man bara slösat en massa tid på att köra sakta fram till ett ljus som ändå inte slår om förrän man är nära (oftast förlorar man då mer tid än om man behåller farten man har, bromsar in sent, stannar och sen kommer iväg igen på en gång).
Skillnaden blir verkligen extrem på dom ljus där sensorn sitter 50-100 innan själva ljuset också (vanligt på t ex större trafikleder) - där kan dom som kör ECO krypköra ett par hundra meter innan ljuset och, när det slår om är dom nere i kanske 20 km/h.
Medans jag själv (när jag inte har nån framför och det är tomt på korsande vägar) bara åker på i t ex 120 km/h, börjar bromsa in sent (men ändå så man hinner stanna om det skulle behövas) och hinner ner i kanske 80 innan jag är framme vid sensorn, ljuset slår om och och sen är det bara gasa på igen.
Men för att va mer till topic. Det är inga problem att stanna i vilken växel man vill. Jag fick inga anmärkningar på det, varken på bilskolan eller uppkörningarna. Det dom är mest intresserade av är ju att man försöker att åka så långt som möjligt på rörelseenergin när man närmar sig ställen där man måste sakta ner - och helst försöka undvika att stanna.
Däremot ska man normalt undvika att frikoppla i början av en inbromsning (det eftersom en motor drar lite bränsle när den går på tomgång - men inget alls under motorbromsning). Man släpper bara gasen i tid så man slipper bromsa eller bara bromsa väldigt lite - sen frikopplar man först när varvtalet är strax över tomgång.
Vid vilken hastighet detta sker är såklart olika beroende på vilken växel man har i - men i flera fall kom jag från motorvägen på en avfart som slutade i korsning/rondell eller från en 80-landsväg med 5:an eller 6:an i och sen saktade ner mot t ex en korsning och frikopplade när varvtalet var nere på tomgång. Sen i med 1:an (vid start) eller lämplig växel för den fart man hade när man skulle vidare. Jag fick ingen anmärkning på det (inget krav på att man ska växla ner under inbromsningen). Det var för drygt 4 år sen, kanske dom blivit hårdare nu. Men det verkar inte så troligt - enl vad man sett har det inte ändrats.
Om man spar tid eller inte är ointressant (ända anledningen jag tog upp det är att många tror man alltid spar tid på att slippa stanna eller att man ska krypköra en bra bit innan för det ska "hinna slå om"). Här handlar det bara om ekonomi och miljövänlig körning.