2019-05-27, 14:55
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Haken är nog att det är betydligt färre som röstar i EU valet, hade folk gått och röstat så hade vi fått se andra siffror

Numerären spelar väl inte inte så mycket då? Det är det märkliga resultatet bara, oavsett hur många som gick och röstade.

Nämnde förut att jag hade minst en bekant som inte pallade rösta för hon hade tvättid och en annan skulle typ plugga inför en tenta. Knappt som man får grepp om vilka som faktiskt går och lägger en röst inför EU-valet.

Det visar väl i grunden att hela projektet är helt dödfött redan från början. Ingen orkar ens bry sig.
Citera
2019-05-27, 15:02
Medlem
EasyClaps avatar
Det är så häftigt att se att folk på fullaste allvar tror att det är ’fölket’ som bestämmer vilka som ska styra Europa nu när länderna överlämnat och centraliserat makten till dem eftersom det har varit så många ”historiskt jämna val” på sistone. Vi vet att det fuskas och ljugs överallt i våra liv, vi ljuger för oss själva, för våra barn, partners, på arbetsplatsen.. men när vi teleporterar oss upp till den absoluta makten i världen så tror ni på fullaste allvar att det är ni som bestämmer? På riktigt? Ni menar alltså att 38 sjukpensionärer har en tyngre röst än 37 personer från t.ex. Investors styrelse? Det börjar inte bli dags att släppa sargkanten och ta ett par skär ut på isen snart? Är det ’bekväma lögner’ framför ’obehagliga sanningar’ i rädslan att utsättas för kognitiv dissonans? Ni är gulliga, visst, men så sjukt naiva att det liknar ingenting.
Citera
2019-05-27, 15:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Numerären spelar väl inte inte så mycket då? Det är det märkliga resultatet bara, oavsett hur många som gick och röstade.

Nämnde förut att jag hade minst en bekant som inte pallade rösta för hon hade tvättid och en annan skulle typ plugga inför en tenta. Knappt som man får grepp om vilka som faktiskt går och lägger en röst inför EU-valet.

Det visar väl i grunden att hela projektet är helt dödfött redan från början. Ingen orkar ens bry sig.

Desto färre som röstar desto osäkrare blir resultaten.

Hade det varit betydligt fler från fi som röstade men betydligt färre från L, KD och S så hade fi fått betydligt fler röster och L hade åkt ut
Citera
2019-05-27, 15:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det här med att L klarade sig på det berömda håret. Jag blir inte klok, det måste finnas någon hake.

Jag är inte så konspiratorisk att jag tror det fuskas i själva vallokaler även om det här med röstsedlar funkar lite si och så. Men om man nu är så jävla rädd för vad andra tycker så beställ i förväg liksom.

Är det så att man räknar att man behöver ett visst antal röster till och ägnar sig åt t.ex. klanröstning. Var det inte något samfund i Södertälje som blev lovade mark för ett moskebygge om dessa röstade på S?

Tänker att den typ av mygel är betydligt mer utspritt än vad gemene man tror. Det hade varit något för en ärlig journalist att gräva i.

Det känns liksom så osannolikt att dom klarar sig på en sådan marginal. Statistiskt osannolikt..

Citat:
Haken är nog att det är betydligt färre som röstar i EU valet, hade folk gått och röstat så hade vi fått se andra siffror

Inte särskilt märkligt att ett parti som har EU som enda valfråga lyckas hålla sig kvar i ett val som handlar om EU.
Citera
2019-05-27, 15:14
Avslutad
Citat:
Det här med att L klarade sig på det berömda håret. Jag blir inte klok, det måste finnas någon hake.

Jag är inte så konspiratorisk att jag tror det fuskas i själva vallokaler även om det här med röstsedlar funkar lite si och så. Men om man nu är så jävla rädd för vad andra tycker så beställ i förväg liksom.

Är det så att man räknar att man behöver ett visst antal röster till och ägnar sig åt t.ex. klanröstning. Var det inte något samfund i Södertälje som blev lovade mark för ett moskebygge om dessa röstade på S?

Tänker att den typ av mygel är betydligt mer utspritt än vad gemene man tror. Det hade varit något för en ärlig journalist att gräva i.

Det känns liksom så osannolikt att dom klarar sig på en sådan marginal. Statistiskt osannolikt..

Fast att L kan tappa 0,1% enheter under den slutgiltiga rösträkningen är på intet sätt omöjligt. Det är inte avgjort ännu! Inte för att det behöver betyda något men i EP-valet 2014 tappade L (Fp) 0,09%-enheter i den slutgiltiga räkningen jämfört med valnatten.

https://data.val.se/val/ep2014/valnatt/E/rike/index.html
Senast redigerad av trazke 2019-05-27 kl. 15:17.
Citera
2019-05-27, 15:24
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tycker det var bra att L lyckades behålla ett mandat. Jag antar att jag är rätt ensam om att tycka det, men så är det. Dom är en del av lösningen tillsammans med SD och V, vilket förmodligen är den sjukaste kombination man kan tänka sig.

Hur tänkte du där? L och V står så långt ifrån SD de kan komma. De kommer inte att samarbeta i varken riksdagen eller i eu parlamentet. De enda som kan, på sikt, samarbeta med SD är KD och M. Får se om de hamnar i samma grupp nu, men det tvivlar jag starkt på.
Citera
2019-05-27, 15:25
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Är det inte förtidsrösterna, de s.k onsdagsrösterna som bromsar upp?
Tycker att anledningen bör stå på på valmyndighetens hemsida och nu gör den det.
Citera
2019-05-27, 15:40
Medlem
Citat:

Farlig utveckling.
Citera
2019-05-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Hur tänkte du där? L och V står så långt ifrån SD de kan komma. De kommer inte att samarbeta i varken riksdagen eller i eu parlamentet. De enda som kan, på sikt, samarbeta med SD är KD och M. Får se om de hamnar i samma grupp nu, men det tvivlar jag starkt på.

Fritzon (S) gjorde ett obegåvat uttalande igår. Hon jämförde SD med Dansk folkeparti som rasat i Danmark. Hon sa "Danmark är bara några år före Sverige". (hon menade att SD kommer gå samma väg)

Vad hon glömde säga var att DF:s ras till stor del beror på att danska Socialdemokraterna har tagit mycket av DF:s politik och t.o.m samarbetar med DF idag. Vilket lockat tillbaka väljare till S från DF.

Så, menar Fritzon att S också kommer anta SD:s politik OCH/ELLER samarbeta med SD inom snar framtid?

(Fritzon är inte den vassaste kniven i lådan)
Citera
2019-05-27, 16:28
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3

Jag vet att min kombi aldrig kommer att ske. Det jag menar är att dessa partier fått olika delar av problemformuleringen rätt. Det är synd att dom inte kan prata med varandra.
Citera
2019-05-27, 16:30
Medlem
I-van-Toers avatar
Alltså hur fan kan MP ligga närmare än SD att få ytterligare ett mandat (det 21:a tack vare Brexit)? Det skiljer ett mandat mellan M och SD och skillnaden är ca 1,4%. Det skiljer ca 4% mellan SD och MP (15,4% mot 11,4%) och då kan båda partierna alltså få tre mandat vardera. Hur fan hänger det ihop? I EU-valet 2014 så fick MP 15,4% och fyra mandat.
Citera
2019-05-27, 16:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Förutom att bara lämna (hard brexit) är något som nationen inte är bered på, oavsett vad så har skiten stressats fram.

De skulle ha satt ett bäst före datum för när allt skulle ha varit klart för en ren brexit och sedan börjat förbereda, undersöka och fixa allt som behövde bli fixat

Men nu har de inte gjort det. Istället för att förhala processen kunde de ha förberett sig och hittat lösningar. Men nu har de slösat bort den tiden på att förakta demokratin istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in