2019-05-27, 14:04
Bannlyst
Vilket parti kommer få det där extra brexit-mandatet? Hur styrs det?
Citera
2019-05-27, 14:08
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Hur fan kan mp vara så högt upp? Är ju helt sinnessjukt. Man hade 4,4% i riksdagsvalet. Har knappt märkt av mp inför detta val men får 11,4% Hur!?

Där jag bor är SD näst största parti nu. Valet 2014 var man inte ens över riksdagsspärren. Och förra året var man knappt över. Nu runt 16%.
Kanske för att massmedia pumpat ut budskapet "klimatet är den viktigaste frågan" för att sedan som en följd av sin egen rapportering slå fast att "väljarna tycker att klimatet är den viktigaste frågan". Därefter spekulerar man om det kan gynna Miljöpartiet att väljarna tycker att klimatet är den viktigaste frågan... osv, tillslut har man skapat ett så pass positivt spinn runt miljön(partiet) så att många väljare dras med (många tenderar att välja vinnare, partier med medvind i opinionen, partiet som står för något som tydligen är "avgörande").
Citera
2019-05-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Retar mig också på att rösträkningen stått still sedan igår!

Är det NO GO-Zonernas rösträknare som är oförmögna till att läsa och räkna eller beror stoppet på uppenbart röstfusk?
Sossarna har kört tredjevärden tvångsmetoder på de röstande och följt med in i båset där röstsedeln ska stoppas in i kuvertet.
Onsdagsrösterna.

Här kan du för övrigt se att den slutgiltiga rösträkningen inte står still. https://data.val.se/val/ep2019/slutresultat/E/rike/index.html
Citera
2019-05-27, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Underbar parodi-inlägg på facebook med Soraya:
Citat:
https://www.expressen.se/gt/soraya-posts-ilska-mot-tv-kocken-kvinnoforakt/

I ett sms till GT skriver Soraya Post följande:

”Mycket kränkande och tecken på att han lider stackarn, lyser av kvinnoförakt, ett sånt uttryck för hat”.
Hon var verkligen som en mupp på TV.
Citera
2019-05-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Mp får det extra mandatet om brexit blir av.
Citera
2019-05-27, 14:21
Medlem
Citat:

Tja det styrs inte på annat sätt än att de som stod på tur för mandat 21 får det. Vänsterpartiet tycker jag det ser ut som. Väldigt tätt mellan flera partier om den saken.
Citera
2019-05-27, 14:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Citat:
Europaparlamentet ska reduceras till 705 ledamöter istället för 751 när Storbritannien gör sorti, enligt ett beslut som fattades i fjol. Resterande 27 mandat fördelas sedan proportionerligt mellan unionens medlemmar.

Sverige får då ett extra mandat. En särskild avrundningsmetod, uddatalsmetoden, avgör vilket parti som mandatet kommer till gagn, säger Svante Linusson.

– Det blir förmodligen Miljöpartiet som får det, säger han.
https://www.svd.se/miljopartiet-kan-knipa-brexitmandatet
Citera
2019-05-27, 14:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kanske för att massmedia pumpat ut budskapet "klimatet är den viktigaste frågan" för att sedan som en följd av sin egen rapportering slå fast att "väljarna tycker att klimatet är den viktigaste frågan". Därefter spekulerar man om det kan gynna Miljöpartiet att väljarna tycker att klimatet är den viktigaste frågan... osv, tillslut har man skapat ett så pass positivt spinn runt miljön(partiet) så att många väljare dras med (många tenderar att välja vinnare, partier med medvind i opinionen, partiet som står för något som tydligen är "avgörande").

Fel.

Beror på att de lägre samhällsklasserna röstar i mindre mån och de högre som de brukar. Något som givetvis gör att typiska storstadspartier som MP och C går fram medan arbetarpartiet i regel har det svårare att få sina väljare att rösta.

Är inte detta ganska uppenbart? :)
Citera
2019-05-27, 14:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Fel.

Beror på att de lägre samhällsklasserna röstar i mindre mån och de högre som de brukar. Något som givetvis gör att typiska storstadspartier som MP och C går fram medan arbetarpartiet i regel har det svårare att få sina väljare att rösta.

Är inte detta ganska uppenbart?
Ja, där har du en poäng. Det spelar säkert in en hel del. Men jag vidhåller att det jag skriver också spelar in och att de grupper du beskriver är relativt sett mottagliga för vad som pumpas ut på DN:s ledarsida samt inom public service och där har det varit ett stort fokus på miljö.
Citera
2019-05-27, 14:48
Medlem
0.999...s avatar
Det här med att L klarade sig på det berömda håret. Jag blir inte klok, det måste finnas någon hake.

Jag är inte så konspiratorisk att jag tror det fuskas i själva vallokaler även om det här med röstsedlar funkar lite si och så. Men om man nu är så jävla rädd för vad andra tycker så beställ i förväg liksom.

Är det så att man räknar att man behöver ett visst antal röster till och ägnar sig åt t.ex. klanröstning. Var det inte något samfund i Södertälje som blev lovade mark för ett moskebygge om dessa röstade på S?

Tänker att den typ av mygel är betydligt mer utspritt än vad gemene man tror. Det hade varit något för en ärlig journalist att gräva i.

Det känns liksom så osannolikt att dom klarar sig på en sådan marginal. Statistiskt osannolikt..
Citera
2019-05-27, 14:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Det här med att L klarade sig på det berömda håret. Jag blir inte klok, det måste finnas någon hake.

Jag är inte så konspiratorisk att jag tror det fuskas i själva vallokaler även om det här med röstsedlar funkar lite si och så. Men om man nu är så jävla rädd för vad andra tycker så beställ i förväg liksom.

Är det så att man räknar att man behöver ett visst antal röster till och ägnar sig åt t.ex. klanröstning. Var det inte något samfund i Södertälje som blev lovade mark för ett moskebygge om dessa röstade på S?

Tänker att den typ av mygel är betydligt mer utspritt än vad gemene man tror. Det hade varit något för en ärlig journalist att gräva i.

Det känns liksom så osannolikt att dom klarar sig på en sådan marginal. Statistiskt osannolikt..

Haken är nog att det är betydligt färre som röstar i EU valet, hade folk gått och röstat så hade vi fått se andra siffror
Citera
2019-05-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad händer med Soroya Post nu? Måste hon börja jobba? Stjäla på heltid?
Den stapplade ju runt med käpp igår så förmodligen är det någon sorts förberedelse av bedrägeri med försäkringskassan. Detta i kombination med att zigenarsläktingarna ägnar sig åt att bryta sig in och stjäla hos äldre kommer nog dryga ut inkomsterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in