2019-05-27, 11:59
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Finns det någon forskning som visar på att väljare som sympatiserar med vissa partier går och röstar i större utsträckning än väljare med sympatier hos andra partier?

Jag är uppriktigt nyfiken, bara för att man hör det sägas på SVT lite då och då så behöver det ju inte vara sant.
Det vet jag inte, men det låter högst otroligt att det inte skulle vara någon korrelation alls.
Citera
2019-05-27, 12:09
Medlem
crawlys avatar
Jag tycker det var bra att L lyckades behålla ett mandat. Jag antar att jag är rätt ensam om att tycka det, men så är det. Dom är en del av lösningen tillsammans med SD och V, vilket förmodligen är den sjukaste kombination man kan tänka sig.
Citera
2019-05-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Intressant att SD ökade 7.4% i Botkyrka och sossarna tappade 4.0%

Åkesson kampanjade där dagen innan valet har jag för mig.
Citera
2019-05-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Finns det någon forskning som visar på att väljare som sympatiserar med vissa partier går och röstar i större utsträckning än väljare med sympatier hos andra partier?

Jag är uppriktigt nyfiken, bara för att man hör det sägas på SVT lite då och då så behöver det ju inte vara sant.
Jadå, det är belagt att vissa partier har fler soffliggare än andra. De partierna säger det öppet, och försöker uppmana sina sympatisörer att resa sig från soffan. Det är ju inte svårt att beforska detta, bara att köra opinionsundersökningar och jämföra med det verkliga valresultatet och kolla på diffen.
Citera
2019-05-27, 12:48
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad händer med Soroya Post nu? Måste hon börja jobba? Stjäla på heltid?
Hon får väl sitta utanför en matbutik
Citera
2019-05-27, 12:54
Medlem
Zaedrewss avatar
En siffra för att få lite perspektiv.

Från valet i Italien.

Citat:
The second biggest party was its opposition, the centre-left Democrats (PD), who won 22.7 percent. The anti-establishment Five Star Movement (M5S), which governs in coalition with the League, took just 17.1 percent. The PD will have up to 19 seats.
https://www.thelocal.it/20190527/italy-european-election-resullts

Så partiet som förlorade i Italien och fick 22,7% av deras röster kommer ensamt ha 19 ledamöter, 1 färre än alla Sveriges 20 ledamöter. Hur man kan man ens tro att Sverige ska kunna göra något och att våra röster blir hörda. Pyttenation som frivilligt slänger pengar till detta EU och får enbart krav tillbaka.
Citera
2019-05-27, 12:57
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gick det för det nya miljöpartiet Vändpunkt?
Citera
2019-05-27, 13:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gick det för det nya miljöpartiet Vändpunkt?
Inte nya, avhoppare ifrån MP är det, blandat med andra parti-avhoppare blandat med nya förmågor och gamla eldsjälar.
Var hittar man statistik för vilka som fick vilka röster? Jag rösta på vändpunkt, de var så antikrig-propagerade att jag blev inspirerad.
Citera
2019-05-27, 13:09
Medlem
fluffiss avatar
Skåne blev gult som ett rapsfält;
SD fick lika många röster som Socialdemokraterna i Skåne.
I hela 19 av 33 kommuner blev Jimmie Åkessons parti störst.
https://www.sydsvenskan.se/2019-05-26/sd-och-socialdemokraterna-nastan-lika-stora-i-skane
Citera
2019-05-27, 13:09
Moderator
Tinuviels avatar
De har börjat räkna personrösterna nu.
https://data.val.se/val/ep2019/slutresultat/E/rike/personroster.html#idL

Endast 17 av mer än 6000 distrikt räknade.

Som jag förstått det krävs åtminstone 5 procent av det totala röstantalet för att bli flyttad överhuvudtaget. Stämmer det?
Senast redigerad av Tinuviel 2019-05-27 kl. 13:11.
Citera
2019-05-27, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Åkesson kampanjade där dagen innan valet har jag för mig.
SD har alltid varit stora i Botkyrka.
Citera
2019-05-27, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En siffra för att få lite perspektiv.

Från valet i Italien.

Så partiet som förlorade i Italien och fick 22,7% av deras röster kommer ensamt ha 19 ledamöter, 1 färre än alla Sveriges 20 ledamöter. Hur man kan man ens tro att Sverige ska kunna göra något och att våra röster blir hörda. Pyttenation som frivilligt slänger pengar till detta EU och får enbart krav tillbaka.
Ja. Fattar inte ens varför man gör en sån stor sak av EU-valet när ett ensamt parti i ett annat land äter upp hela Sveriges mandat.

Men det är ändå intressant att se hur folket i Sverige väljer. Man kan utgå ifrån den som en slags opinionsundersökning.

15,4 procent för SD i ett val där deltagandet är 53 procent är inte fy skam. I ett riksdagsval är jag övertygad om att SD kommer ta M:s roll som andra största parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in