Vad tror ni antagningspoäng kommer vara för läkarprogrammet i Linköping till våren? Undrar eftersom antalet sökande har gått ner ganska mycket. Funderar till störst del om BI gruppen
Vad tror ni antagningspoäng kommer vara för läkarprogrammet i Linköping till våren? Undrar eftersom antalet sökande har gått ner ganska mycket. Funderar till störst del om BI gruppen
De flesta läkarprogrammen i Sverige kommer nog att ligga där de gör iallafall de två kommande terminer. Det är rätt små kullar från gymnasiet nu samtidigt som vi än så länge är inne i en högkonjunktur. Skulle även gissa att vissa väntar på att de ska börja fasa in det nya 6-åriga läkarprogrammet, iallafall de som vet att de kommer in. Vet flera rätt långt ner på reservlistor som blev uppringda från både Linköping och Göteborg nu senast.
Hej!
Det är så här att jag har gått ut första året för gymnasiet (samhällsprogrammet), jag går med ett år yngre och ska ny flytta till en annan stad och börja 2an där. Problemet är att jag inte sökt in till någon skola ännu och jag har F i Tyska. Kommer detta innebära problem för mig ? att jag har F i tyska och ska flytta till en annan stad och börja 2an på samhällsprogrammet!?
mvh
Hej!
Det är så här att jag har gått ut första året för gymnasiet (samhällsprogrammet), jag går med ett år yngre och ska ny flytta till en annan stad och börja 2an där. Problemet är att jag inte sökt in till någon skola ännu och jag har F i Tyska. Kommer detta innebära problem för mig ? att jag har F i tyska och ska flytta till en annan stad och börja 2an på samhällsprogrammet!?
mvh
Du kommer troligtvis behöva fixa ditt F på din nya skola. Tvivlar starkt att det är mer än det du behöver oroa dig för, aldrig hört talas om att dem selekterar folk baserat på betyg när man ska byta gymnasium men samtidigt har jag knappt hört talas om folk som har bytt gymnasium heller för den delen. Borde nog inte vara ett problem iaf..
Jag sitter och kollar på lite olika utbildningar som jag tänkt söka till.
Kollar man på gamla antagningspoäng så varierar dom mellan 17,8-19,5 på de olika utbildningarna jag är intresserad av.
Mitt merit är 17,35, tror ni att man kan komma in som reserv om man ligger cirka 0,5-1,5 meritpoäng bakom genomsnittet? Hur mycket brukar det få skilja för att man ska ha en chans att komma in?
Tacksam för svar!
Vilket urval väljs om en person blir antagen inom flera urvalsgrupper? Låt säg att personen blir antagen inom BII-kvoten, BI-kvoten och HP-kvoten, är det då något slumpmässigt eller prioriteras någon kvot före någon annan?
Detta är inget som har med mig personligen att göra, utan jag är mer nyfiken på vilken som väljs. Spontant känns det mest rimligt att välja den urvalsgrupp med flest platser, men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Mlind4 2019-05-29 kl. 16:39.
vad tror ni om mina chanser på LTH väg och vatten (1,25 HP 2018) eller lantmäteri (1,2 HP 2018)? fick 1,3 (viktat) senast och dessutom så har även färre antal sökt till utbildningarna.
Tror ni att jag kommer in (fått lägenhetserbjudande)?
Hej. Har sökt till Datateknik Högskoleingenjör på Linköpings Universitet. Har 17.28 i meritvärde sen gymnasiet och 1.05 på HP (testat en gång).
På antagningsstatistiken från tidigare år så ligger urval 1 & 2 på 16.70 meritpoäng och 1.2 på HP (kört där). Hur stor chans är det att jag kommer in? Vet ni på linköping brukar ha stora överintag?
Har nämligen fått ett riktigt bra erbjudande om lägenhet (svårt att få tag på) och måste ge besked snart. Vad tror ni? Tack på förhand!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!