2019-05-26, 23:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag säger inte emot dig. Jag säger att det är intressant med tre olika åsikter som åberopar samma motiv till sitt ställningstagande.
Samma motiv?

Jag utgår från de mördade barnen i Bjärred; att de har sammma rättigheter som andra mordoffer, samma rättssäkerhet oavsett om gärningspersonerna är döda eller inte.
Citera
2019-05-27, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag hade fan glömt alla dessa inlägg eller så förträngde jag dem, helvete vad "åklagaren" måste ha lättat sitt hjärta, desavouerar hela presskonferensen i ett svep.

Starkt jobbat av en utbildad jurist, undrar vad resten av utredningsgruppen tycker om det beteendet.

Men som du skriver, ingen har ju kunnat fått det bekräftat trots många försök.
Glömde detta igår.

Reagerade ju på det märkliga ordvalet från "åklagaren" som SG påstod:

"A-C A uppger sig vara ansvarig åklagare i Bjärredmålet. Ordagrant."
"A-C A titulerade sig i telefonen "ansvarig åklagare i Bjärredmålet" när hon ringde upp."
"A-C A titulerade sig ansvarig åklagare i Bjärredmålet när hon ringde upp - inget annat."

Det kallas snarare ärende. Brottmål vid väckt åtal.
Bjärredmålet kanske är nåt rätt i krysset eller en mosbricka?

Polismyndigheten själv:
Citat:
Pressträffen i polisområde Malmö 11 december 2018
Vid den ordinarie pressträffen på Rättscentrum i Malmö imorgon, tisdag 11 december klockan 10.15, kommer förundersökningen i det så kallade ”Bjärredsärendet” att presenteras.
https://polisen.se/aktuellt/pressmeddelanden/2018/december/presstraffen-i-polisomrade-malmo-11-december-2018/
Eller tidningen svensk polis:
Citat:
Flashbacktråden med flera tusen kommentarer och som till slut gick så överstyr att en moderator stängde av diskussionen.

– Det är en märklig känsla att sitta och läsa alla teorier och hur folk spekulerar vilt, när man själv faktiskt varit där.

Han är inte tyngd av Bjärredsärendet men tänker på det varje dag.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
I FUP:s inledning (info från rättsavdelningen) skriver jurist A-C A och jurist L LL:

"Du får ta del av följande handlingar i ärendet:"

"I nu aktuellt ärende har åtal inte väckts utan förundersökningen har lagts ner."
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 00:27.
Citera
2019-05-27, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo, grovt tjänstefel men i ett gott syfte.

Redan den 10 januari 2018 så lät det som om polisen hade bilden klar och skulle lägga ned utredningen. De hade nog inte räknat med hypen som rektor och Lomma kommuns "damage control" startade. Sjuka barn och en familj i kritisk situation. Anhöriga kanske flåsade polisen i nacken också. Polisen ägde inte ens den här utredningen i ett dygn. Det kan vara förklaringen till att polisen agerat som de gjort och att det tog nästan ett år innan utredningen lades ner visar att den varit diskutabel.

En fantastisk teori som om den skulle visa sig vara sann hade skadat polisen för all framtid. Själv behöver jag mer belägg än en kommuns krishantering och ev. några anhörigas önskemål, för att tro att polisen hade varit beredd att tillfoga sig själva så stor skada så lättvindigt.
Citera
2019-05-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
En fantastisk teori som om den skulle visa sig vara sann hade skadat polisen för all framtid. Själv behöver jag mer belägg än en kommuns krishantering och ev. några anhörigas önskemål, för att tro att polisen hade varit beredd att tillfoga sig själva så stor skada så lättvindigt.

Egentligen inte så fantastisk. Polisen ska samarbeta med andra myndigheter. Jag klandrar dem inte om de hittade en alternativ väg mellan pest och kolera. Finns ingen risk att någon kommer upptäcka det. Vi kommer aldrig få veta. Olyckligt eftersom en kvinna som hittas strypt i hemmet, utan notis eller kommentar, kommer att skapa rykten.

Tror att skolan och kommunen haft att göra med en, kanske två, komplexa föräldrar som tog till alla medel för barnens hemundervisning. Brevet skall eu i tråden handla om indragen assistans och att Hanna hade fått en dödlig cancer. Det sistnämnda stämmer inte ens enligt polisen.

Det finns inte två sjuka hjärnor som dödar familjen pga indragen hemundervisning. De håller helt enkelt barnen kvar hemma om de är överens. Därför tror jag hellre att brevet var ett tomt hot men som inte fick effekt. Vilka som nu fick det men skola och kommun ligger bra till. Det tog nästan 3000 inlägg på FB innan uppgiften om brev och gemensam gärning uppkom så jag undrar också om brevet låg synligt.
Citera
2019-05-27, 10:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Egentligen inte så fantastisk. Polisen ska samarbeta med andra myndigheter. Jag klandrar dem inte om de hittade en alternativ väg mellan pest och kolera. Finns ingen risk att någon kommer upptäcka det. Vi kommer aldrig få veta. Olyckligt eftersom en kvinna som hittas strypt i hemmet, utan notis eller kommentar, kommer att skapa rykten.

Tror att skolan och kommunen haft att göra med en, kanske två, komplexa föräldrar som tog till alla medel för barnens hemundervisning. Brevet skall eu i tråden handla om indragen assistans och att Hanna hade fått en dödlig cancer. Det sistnämnda stämmer inte ens enligt polisen.

Det finns inte två sjuka hjärnor som dödar familjen pga indragen hemundervisning. De håller helt enkelt barnen kvar hemma om de är överens. Därför tror jag hellre att brevet var ett tomt hot men som inte fick effekt. Vilka som nu fick det men skola och kommun ligger bra till. Det tog nästan 3000 inlägg på FB innan uppgiften om brev och gemensam gärning uppkom så jag undrar också om brevet låg synligt.

Vart finns uppgifter om indragen assistans?
Det har jag missat.
Citera
2019-05-27, 10:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Just det - men det finns inte belägg för detta utpekande i polisutredningen. Enbart en förälder har dödat båda barnen. Polisen har pekat ut någon som misstänkt för något som den färdiga sekretessbelagda utredningen tydligt visat att denne inte har gjort.
Det är därför som en utredning av polisens agerande kommer göras.

Det är faktiskt mer uppenbart att detta är ett felaktigt förfarande än vid exempelvis Kevinutredningen. I det här fallet har polisens egen utredningen visat att den ene utpekade föräldern inte dödade barnen. Trots sin egen utredning misstänkliggör man offentligt en avliden förälder för något denne inte gjort.
Nu är du ute och cyklar och ljuger igen. Du måste läsa på i brottsbalken. Polisen har inte "pekat ut" någon oskyldig. De har med all tydlighet berättat att båda föräldrarna är misstänkta för mord. Om båda handgripligen dödat barnen, eller om en har gjort det, har i detta sammanhang ingen betydelse. Och ingen ur myndigheten har gått ut med vem som handgriplingen dödat barnen. Vad är det du inte fattar?

Och nej, det kommer inte bli någon utredning av polisens agerande. Var har du fått det ifrån. Som vanligt klarar du inte av att visa källa. Inte på något. Jag vill ha källa på var nånstans polisen pekat ut en oskyldig samt källa på den stundande utredning som du talar om.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-27 kl. 11:17.
Citera
2019-05-27, 10:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det har jag missat.
Ja du. Det undrar jag också. Det står i brevet. Som ingen sett. Säger dom. Och det skall tydligen vara ett hotbrev också, det där förklaringsbrevet.
Citera
2019-05-27, 10:40
Medlem
Citat:
Det har jag missat.

I början av tråden. imlikenono hade källor.

Inte undra på att rektor och skola fick ut rikstäckande i TV och berättade att de var problem i familjen och inte med flickorna. Har du aldrig ifrågasatt det, heller? SVT avbröt till och med sändningen.
Citera
2019-05-27, 12:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Den 25 januari 2018 lämnade polisen ett skriftligt uttalande att de inte skulle lämna ut mer information. Trots beslutet om ingen mer presskonferens hölls en sådan 11/12 och det lämnades ut ett sekretessprövat FUP.

Så nej. Polisen har inte ”helt exakt” hållit sig till vad som först uppgavs i januari 2018.
Du är - återigen - helt ute och cyklar. Du har fel med dina tvärsäkra statements.

Källa? Eller blir det som vanligt att du är tyst nån dag eller två och duckar frågan om källa. Det är verkligen inte ofta du svarar på sånt.

Så.... källa till det fetade?
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-27 kl. 13:18.
Citera
2019-05-27, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har jag missat.
Han svamlar. De har aldrig ens sökt stöd enligt uttalande från kommunen i media:
Citat:
Socialförvaltningen i Lomma kommun har inte haft någon anledning att ingripa, enligt henne, eftersom ingen orosanmälan gjorts om familjen. Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Har man inte ens sökt om stöd så lär det bli svårt att få den indragen.

Avskedsbrevet har sen fallskarmsjagaren förvandlat till ett hotbrev:
Citat:
"Den uppgiften om assistans borde komma från avskedsbrevet som låg framme. Till den det berör. Väldigt byråkratiskt och högtravande öppningsfras för ett snyft- och hotbrev till kommunen eller hur? "
Citat:
Jag kom på varför polisen avslöjade brevets innehåll direkt i januari 2018. De måste hjälpa Lomma kommun att peka åt ett annat håll. Peka på offrens diagnoser.

Det finns två skribenter i tråden, Scheele och Imlikenono, vars källor hade sett brevet och avslöjade att ”skola och kommun kommer få mycket att fundera på”.
Står inte ett ord att källan läst avskedsbrevet.
..och det står att uppgiften är osäker så det låter mer som spekulation.
imlikenono skrev även:
Citat:
" Kan tyvärr inte bekräfta mina källor men är väldigt säker på hur de hittades iallafall. Det med assistent är jag mindre säker på men källa har även nämnt detta. Det förklarar också varför rektorn bl.a. gått ut i tidningen direkt."
Däremot var denna först ut med hur de återfanns nerbäddade - vilket är vad som kommenteras.
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 13:31.
Citera
2019-05-27, 13:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
I början av tråden. imlikenono hade källor.

Inte undra på att rektor och skola fick ut rikstäckande i TV och berättade att de var problem i familjen och inte med flickorna. Har du aldrig ifrågasatt det, heller? SVT avbröt till och med sändningen.

Men samtidigt sade väl rektorn att flickornas sjukdomsbild var ofattbar, eller var det någon annan? Det här tragiska slutet var väl redan på tal tidig höst och det var föräldrarna som såg till att flickorna dog, inte sjukvård eller skola.
Men visst kan någonting ”ha hänt” som gjorde att de kunde ta det sista och avgörande beslutet, men det har väl inte kommit fram vad det i så fall skulle vara.
Citera
2019-05-27, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Brevet skall eu i tråden handla om indragen assistans och att Hanna hade fått en dödlig cancer. Det sistnämnda stämmer inte ens enligt polisen.

Det finns inte två sjuka hjärnor som dödar familjen pga indragen hemundervisning. De håller helt enkelt barnen kvar hemma om de är överens. Därför tror jag hellre att brevet var ett tomt hot men som inte fick effekt. Vilka som nu fick det men skola och kommun ligger bra till.
Förutom att det är ett mischmasch som vanligt av dig där du läser och tolkar som fan läser bibeln så undrar jag vad indragen hemundervisning har med indragen assistent att göra (LSS personkrets 3, stödinsatser) - när det tydligt framkommer att att de överhuvudtaget inte ansökt om stöd till kommunen?
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in