2019-05-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om det gått till som du beskriver det, att uppgifterna polisen släppt inte har bäring i utredningen, hade det utan tvekan varit ett grovt tjänstefel. Det vore både bedrägligt och rättsvidrigt. Jag blir mest nyfiken på varför du tror att polisen skulle agera så?

Jo, grovt tjänstefel men i ett gott syfte.

Redan den 10 januari 2018 så lät det som om polisen hade bilden klar och skulle lägga ned utredningen. De hade nog inte räknat med hypen som rektor och Lomma kommuns "damage control" startade. Sjuka barn och en familj i kritisk situation. Anhöriga kanske flåsade polisen i nacken också. Polisen ägde inte ens den här utredningen i ett dygn. Det kan vara förklaringen till att polisen agerat som de gjort och att det tog nästan ett år innan utredningen lades ner visar att den varit diskutabel.
Citera
2019-05-26, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo, grovt tjänstefel men i ett gott syfte.

Redan den 10 januari 2018 så lät det som om polisen hade bilden klar och skulle lägga ned utredningen. De hade nog inte räknat med hypen som rektor och Lomma kommuns "damage control" startade. Sjuka barn och en familj i kritisk situation. Anhöriga kanske flåsade polisen i nacken också. Polisen ägde inte ens den här utredningen i ett dygn. Det kan vara förklaringen till att polisen agerat som de gjort och att det tog nästan ett år innan utredningen lades ner visar att den varit diskutabel.
Ja, man hade hög misstanke tidigt via krim.teknikerns undersökning av huset samt avskedsbrev som låg framme.
En för tiden "sammantagen uppfattning" om vad som hänt.
Sen var förundersökningen fortsatt öppen för att det likt alla andra Fu så inväntas analyssvar och obduktion och för att ge en "fullständig bild".

Att det tog nästan ett år beror på att sammanställning krimteknikers protokoll inte är klart förrän 5 november:
Informerat i media via FuL och ses i FUP.

Det är du som startat "hypen" - via att du fablar om avskedsbrev som hotbrev till kommunen på bas av noll sakfakta.
Tvärtemot informationen på pressträffen.
Citera
2019-05-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men really?

1. Mordutredning Fu startas inte beroende på att stilla nyfikenhet.

2. Ta och uppdatera dig när du leker nationalekonom.
Det du ska spara pengar på är överhuvudtaget inget problem i det stora hela. Kostnaden ligger snarare på långa häktningstider bland annat.
Det är en piss i Mississippi gällande kostnad vid nedlagda Fu mordutredning.

3. Det påverkar öht inte andra mordfall då det inte är brådskande och prioriteras ner tidsmässigt. Annat går före.

4. Sen vore det totalt rättsosäkert om en Fu behöver återupptas om det inte gick till på samma sätt som vid övriga mordutredningar.

5. Och syvende och sist så är det av vikt att alla mordoffer har samma rättsäkerhet oavsett om förövarna är stendöda eller inte.

6. Mer specifikt två stackars barn i Bjärred som givetvis ska behandlas med samma respekt och säkerhet som andra mordoffer.

1. Tror inte någon har protesterat mot at den inleddes. Det som ifrågasätts är varför den inte avslutades när den borde.

2. Att det slösas resurser på andra håll också är ingen ursäkt. Den här tråden handlar om en död familj och dess utredning m.m. Här var ingen häktad.

3. Det finns andra fall än mord. Onödigt arbete på ett fall påverkar annan verksamhet direkt eller indirekt, då personalen kunde använts till annat.

4. Varför skulle den återupptas? GM är lika döda om 3 eller 13 år.

5. Varför? Tror du att offren märker någon skillnad?

6. Om man ville behandla dem med respekt tvivlar jag på att bästa sättet är att dissekera deras liv och analysera vilken av deras föräldrar som var värst. Att låta dem vila i frid med vetskapen att deras mördare har gått samma väg som dem är mer respektfullt enligt mig.
Citera
2019-05-26, 20:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
1. Tror inte någon har protesterat mot at den inleddes. Det som ifrågasätts är varför den inte avslutades när den borde."
Jag skrev utifrån dina retarderade åsikter:
"Klart att de anhöriga gärna vill veta, men det är inte skattebetalarnas problem. Samhällets resurser ska gå till allmänhetens intressen, inte till att stilla nyfikenheten hos enskilda medborgare eller utreda brott som redan löst sig själva."

Anledningen till dröjsmål är beskriven - andra mordutredningar gick före för att tidsaspekten att skriva krimteknikers protokoll är inte brådskande.
Citat:
2. Att det slösas resurser på andra håll också är ingen ursäkt. Den här tråden handlar om en död familj och dess utredning m.m. Här var ingen häktad.
Ska du diskutera besparing av skattepengar är du fel ute var sensmoralen av mitt svar. Därav svar om att häktningstider, rättegångar snarare är kostsamma än Bjärredärendet.
Citat:
3. Det finns andra fall än mord. Onödigt arbete på ett fall påverkar annan verksamhet direkt eller indirekt, då personalen kunde använts till annat.
När svarsanalyser inväntas så ägnar de sig givetvis åt annat.
Vilket var vad som skedde gällande krimtekniker - andra mordfall gick före sammanställning av protokoll.
Är du faktaresistent eller har du problem med läsförståelse?
Citat:
4. Varför skulle den återupptas? GM är lika döda om 3 eller 13 år.
Samma regler och lagar för alla mordutredningar. Förundersökningsledare behöver inte leka Nostradamus med andra ord.
Citat:
5. Varför? Tror du att offren märker någon skillnad?
Här är det samma idioti till argument som när du skrev:
"Hur hade du tänkt dig att tjejerna ska få reda på resultatet?"
Jag svarar ånyo:
"Brukar mordoffer få redan på resultatet oavsett om det går till åtal?"
Citat:
6. Om man ville behandla dem med respekt tvivlar jag på att bästa sättet är att dissekera deras liv och analysera vilken av deras föräldrar som var värst. Att låta dem vila i frid med vetskapen att deras mördare har gått samma väg som dem är mer respektfullt enligt mig."
Mordutredningar handlar om skuldfrågan och det handlar om upprättelse.
Skulle man resonera likt dig kan mordoffer bara grävas ner och det var inte värst noga.
Ja - det är av vikt för flickorna att deras mördare utreds via mordutredning - de har samma rättigheter som andra mordoffer.

Det är även av vikt att allt går lika till om Fu återupptas i framtiden. Det handlar om rättsäkerhet.
Senast redigerad av develi 2019-05-26 kl. 21:20.
Citera
2019-05-26, 21:06
Bannlyst
Några tycker att man slarvat igenom utredningen alldeles för snabbt, andra tycker att man lagt ner precis lagom mycket resurser medan nån tycker att det är ett slöseri med tid och energi. Alla anför etiska skäl och talar om rättssäkerhet för sitt ställningstagande.
Citera
2019-05-26, 21:10
Medlem
Citat:
1. Tror inte någon har protesterat mot at den inleddes. Det som ifrågasätts är varför den inte avslutades när den borde.

Den högprioriterades inte pga att resurserna behövdes till aktuella mordfall i Malmö. Det är väl exakt vad du efterlyser. Det innebär också att analyssvaren från NFC också dröjde. Detta sammantaget försenade att utredningen inte avslutades på utlovad tid. Man prioriterade fallen efter angelägenhetsgrad för att hushålla effektivt på resurserna.

Bjärred var hela tiden en pågående utredning men fick maka på sig tillfälligt. Sedan fortsatte den och avslutades.

Helt i sin ordning.
Citera
2019-05-26, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Några tycker att man slarvat igenom utredningen alldeles för snabbt, andra tycker att man lagt ner precis lagom mycket resurser medan nån tycker att det är ett slöseri med tid och energi. Alla anför etiska skäl och talar om rättssäkerhet för sitt ställningstagande.
Hur mycket tid och energi kräver det att invänta svarsanalyser och sammanställning av protokoll?
För övrigt prioriterades andra mordfall så det har inte tagit resurser från annat.

Hur många nedlagda Fu mord är det per år? Kan inte vara stora besparningar det rör sig om.

Att det är av vikt för rättsäkerhet säger sig själv - oavsett om förövare är döda.
Att det finns en etisk aspekt är lika givet - flickorna har rätt till samma respekt, utredning oavsett om mördarna lever eller inte.
Senast redigerad av develi 2019-05-26 kl. 21:17.
Citera
2019-05-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den högprioriterades inte pga att resurserna behövdes till aktuella mordfall i Malmö. Det är väl exakt vad du efterlyser. Det innebär också att analyssvaren från NFC också dröjde. Detta sammantaget försenade att utredningen inte avslutades på utlovad tid. Man prioriterade fallen efter angelägenhetsgrad för att hushålla effektivt på resurserna.

Bjärred var hela tiden en pågående utredning men fick maka på sig tillfälligt. Sedan fortsatte den och avslutades.

Helt i sin ordning.

Som jag konstaterade redan tidigare, vi har nog för olika människosyn och rättsuppfattning i grunden för att kunna acceptera varandras synsätt.

Jag förstår precis vad du vill framföra, jag delar bara inte din uppfattning om vad som är rätt och fel.

Enligt min mening kunde varje timme någon lagt på ärendet det senaste året använts till något mer produktivt än att utreda ett löst mordfall.

GM är död, jag ser helt enkelt inte vitsen med att komma fram till exakt hur och varför det hände. Det ändrar ju inget, alla 4 är lika döda ändå och ingen av dem kommer att mörda igen. Vad vill man uppnå som kan vara värt mödan?
Citera
2019-05-26, 21:46
Medlem
Citat:
Som jag konstaterade redan tidigare, vi har nog för olika människosyn och rättsuppfattning i grunden för att kunna acceptera varandras synsätt.

Jag förstår precis vad du vill framföra, jag delar bara inte din uppfattning om vad som är rätt och fel.

Enligt min mening kunde varje timme någon lagt på ärendet det senaste året använts till något mer produktivt än att utreda ett löst mordfall.

GM är död, jag ser helt enkelt inte vitsen med att komma fram till exakt hur och varför det hände. Det ändrar ju inget, alla 4 är lika döda ändå och ingen av dem kommer att mörda igen. Vad vill man uppnå som kan vara värt mödan?

Polisen skall via mordutredningen säkerställa vad som utredningen visar och redovisa sin sammantagna slutsats av denna. Därefter skall den nedläggas med sekretess.

Alla svenska medborgare, döda eller levande, skall behandlas lika och samma rättssäkerhet skall råda för alla.
Citera
2019-05-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen skall via mordutredningen säkerställa vad som utredningen visar och redovisa sin sammantagna slutsats av denna. Därefter skall den nedläggas med sekretess.

Alla svenska medborgare, döda eller levande, skall behandlas lika och samma rättssäkerhet skall råda för alla.
Börjar det inte bli svårt att formulera samma tomma svar på olika sätt gång efter annan? Att du upprepar din tolkning av rättssäkerhet eller hur du tycker det ska fungera förändrar inte verkligheten.
Citera
2019-05-26, 22:24
Medlem
Citat:
Börjar det inte bli svårt att formulera samma tomma svar på olika sätt gång efter annan? Att du upprepar din tolkning av rättssäkerhet eller hur du tycker det ska fungera förändrar inte verkligheten.

Det är inte vad jag tycker utan det är i enlighet med vad som gäller i Sverige.
Citera
2019-05-26, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur mycket tid och energi kräver det att invänta svarsanalyser och sammanställning av protokoll?
För övrigt prioriterades andra mordfall så det har inte tagit resurser från annat.

Hur många nedlagda Fu mord är det per år? Kan inte vara stora besparningar det rör sig om.

Att det är av vikt för rättsäkerhet säger sig själv - oavsett om förövare är döda.
Att det finns en etisk aspekt är lika givet - flickorna har rätt till samma respekt, utredning oavsett om mördarna lever eller inte.

Jag säger inte emot dig. Jag säger att det är intressant med tre olika åsikter som åberopar samma motiv till sitt ställningstagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in