2019-05-25, 16:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är någon som överklagat det maskade protokollet. Det vore märkligt om allt som står i förundersökningen är förtal av avliden eller integritetskränkande uppgifter.

Vi har 4 avlidna i det här fallet. Det är både offer och förövare. De måste skiljas från varandra. Flickornas baneman skall inte tillåtas bestämma över dem även efter deras död. Det handlar om rättvisa.Om det bara finns ett uns av möjlighet att någon skulle vilja återupprätta sin heder så är det domstolens plikt att verkställa det.

Det skulle vara tråkigt om sekretessen forsätter i många år. Jobbigast för de anhöriga.
Kan tänka mig att det är Höglund som överklagat maskningen. Hon är lika fanatiskt nyfiken som flera andra i den här tråden. Att de anhöriga skulle tycka det var jobbigt begriper jag inte. De har ju under hela förundersökningen haft kontakt med polisen. Åtminstone enligt polisen själv. De var ju t o m med när man gick igenom vad som skulle offentliggöras på pressträffen. Hade de inte fått någon information, så är det ju svårt att gå ut med vad polisen bör, och inte bör, säga på sagda pressträff.

Domstolen? Vilken domstol? Ingen domstol är inblandad i fallet. Ska du stämma polisen, eller vad menar du?

Varför är allt maskat? Jo, av föjande skäl:

"För de uppgifter som du begärat att få ta del av finns det bestämmelser om sekretess. Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden om uppgiften förekommer i en förundersökning och det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men. Nämnda sekretess gäller inte beslut om huruvida åtal skall väckas, beslut om att förundersökning inte ska inledas eller beslut om att förundersökning ska läggas ned".

Följande står också i det följebrev vi fått:

"I praxis har uttalats att en jämförelse med brottet förtal av avliden leder till att sekretess bör kunna gälla om uppgiften kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne, t ex för integritetskänsliga uppgifter som det med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom efter hans eller hennes död"

Därför kommer sekretessen inte brytas. Därför är det lönlöst att överklaga.

"De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats vid Polismyndighetens presskonferens och i tidskriften "Svensk Polis" och är således att betrakta som offentliggjorda."
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-25 kl. 17:03.
Citera
2019-05-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kan tänka mig att det är Höglund som överklagat maskningen. Hon är lika fanatiskt nyfiken som flera andra i den här tråden. Att de anhöriga skulle tycka det var jobbigt begriper jag inte. De har ju under hela förundersökningen haft kontakt med polisen. Åtminstone enligt polisen själv. De var ju t o m med när man gick igenom vad som skulle offentliggöras på pressträffen. Hade de inte fått någon information, så är det ju svårt att gå ut med vad polisen bör, och inte bör, säga på sagda pressträff.

Domstolen? Vilken domstol? Ingen domstol är inblandad i fallet. Ska du stämma polisen, eller vad menar du?

Varför är allt maskat? Jo, av föjande skäl:

"För de uppgifter som du begärat att få ta del av finns det bestämmelser om sekretess. Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden om uppgiften förekommer i en förundersökning och det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men. Nämnda sekretess gäller inte beslut om huruvida åtal skall väckas, beslut om att förundersökning inte ska inledas eller beslut om att förundersökning ska läggas ned".

Följande står också i det följebrev vi fått:

"I praxis har uttalats att en jämförelse med brottet förtal av avliden leder till att sekretess bör kunna gälla om uppgiften kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne, t ex för integritetskänsliga uppgifter som det med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom efter hans eller hennes död"

Därför kommer sekretessen inte brytas. Därför är det lönlöst att överklaga.

"De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats vid Polismyndighetens presskonferens och i tidskriften "Svensk Polis" och är således att betrakta som offentliggjorda."

Så kanske det är men det finns nog fler än Höglund som är intresserade. Kanske någon anhörig?

Precis, ”den avlidne”. I det här fallet är det 4 personer som måste betraktas på olika sätt. Det finns säkert mycket i utredningen som inte berör de avlidna. Vi vill ju inte veta något ommdem utan om detaljerna i POLISENS UTREDNING. Du vet, planeringen, brevet, vem har analyserat det osv.
Citera
2019-05-25, 18:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så kanske det är men det finns nog fler än Höglund som är intresserade. Kanske någon anhörig?

Precis, ”den avlidne”. I det här fallet är det 4 personer som måste betraktas på olika sätt. Det finns säkert mycket i utredningen som inte berör de avlidna. Vi vill ju inte veta något ommdem utan om detaljerna i POLISENS UTREDNING. Du vet, planeringen, brevet, vem har analyserat det osv.
Jag förstår vad du menar. Men hur man än ser det, så är dessa fyra personer döda. Och kan det då med fog antas "att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom efter hans eller hennes död". Man kan byta ut "den avlidne" med "de fyra avlidna".

Vem som analyserat har väl inte med saken att göra. Det är inte meningen att hysteriska fruntimmer skall granska proffsens arbete då man kan föreställa sig att dessa fruntimmer inte har den utbildningen. Själv tycker jag att denna maskerade nyfikenhet är otroligt osund som vissa här hänger sig åt. Det är sjukt faktiskt.
Hade man kunnat misstänka att polisen slarvar, ljuger, mörkar, saboterar... då kan man anmäla detta till JO kan jag tänka mig. Så det är bara att sätta sig att skriva.
Citera
2019-05-25, 19:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, där finns det fog för en utredning, sitta och pladdra till kreti och pleti under en pågående förundersökning.
Ja - men med tillägget OM det ens är sant från "doktorn".
Att det inte är officiella fakta det vet vi.
Är det förhandsinformation innan det sekretessbedömts så är det ett klart tjänstefel.

Det var ju även ett väldigt svammel om att det var en åklagare och ett mål snarare än jurist och ärende:
"A-C A uppger sig vara ansvarig åklagare i Bjärredmålet. Ordagrant."

Inte kom det nån fup heller som det påstods både här och på bloggen av EH. De är tre som pratat i telefon med "åklagaren" - solglittret, missan och Höglund.

Sen vete tusan, det händer nåt med faktan när det kommer till konspiratörer - tolkningen blir liksom förvanskad och subjektiv. Det finns det exempel på från andra i tråden; återger till sin fördel.
Missan hör ju minst sagt udda saker i samtalet likaväl:
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej. Hon sa exakt samma sak till oss båda. Detta kommer att komma fram så småningom. Jag är glad för att Hanna rentvåddes. Jag har alltid vetat att Hanna aldrig skulle kunna mörda sina barn. Läkarens roll, skolans roll kommer att komma fram så småningom. Av oss som kände familjen. Det gäller att ta ansvar.
Citat:
Jag hoppas det verkligen. Moa och Agnes och deras fina mamma Hanna får inte glömmas.
Jag tror inte att Hanna ens planerade mord på sina barn. Hoppas detta också kommer fram så småningom.
Citat:
Jag ringde. Hon svarade inte först. Då frågade receptionisten om jag ville ha hennes nummer. Hon gav mig numret. Jag ringde upp. Självklart ringer inte en chefsjurist runt till oss.
Allt grundar sig i epicentrum för Solglittret om Hannas oskuld:
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att O är en strypmördare är klarlagt, hans renommé är redan nedfläckat.

Men för H’s är hon enbart utpekad genom polisens uppgifter med hänvisning till gamla mail, ett övertäckt av H undertecknat testamente och med konspirationsglasögon inte riktigt säkert äkta avskeds/förklaringsbrev.

Tänk om denna mördade kvinna egentligen är oskyldig?
Tänk om polisens indicier, som av redovisningen på PT framstår som väldigt svaga, egentligen är fel?
Man borde inte kunna förtala en mördad ostraffad kvinna enbart på så svaga uppräknade indicier. Det borde finnas mer - och det bör man uppge.
Annars ska man nog vara tyst om hennes delaktighet när hon själv är mördad av sin man.
Jag avrundar med en Lonnrot för man vet aldrig vart det bär iväg - det verkar ju snarare eskalera.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror inte att Solglittret finns så det är bara att blunda om man ser ngt som liknar hen. Eller lägga en duk över guldfiskskålen.

Fortsätter det lite till så har fallets åklagare mördat alla föräldrarna själv. I Tomelilla. På bio.

Gäsp det är tragiskt alltihop.
Senast redigerad av develi 2019-05-25 kl. 20:03.
Citera
2019-05-25, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Det skulle vara tråkigt om sekretessen forsätter i många år. Jobbigast för de anhöriga.
Jobbigast för anhöriga?
Men ge dig. De vet nog tillräckligt av tragedin via kontinuerlig information enligt FuL.
Skyll inte ditt ältande på dem.

Jag skulle nog snarare tro att det är konspirationerna som är jobbigast. Sen kan det ju inte vara värst kul med anklagelserna heller.
Det ses via Höglund - insinuationer om att anhöriga döljer nåt:
Citat:
"Jag tror att det finns något fördolt i denna både makabra och tragiska historia, något fördolt som kanske polisen och de anhöriga känner till men som inte får komma ut."
Sen är det vida utsvävningar i tråden om hur anhöriga styr gällande både skuldfrågan och kanske döljer nåt "skamligt".
Några axplock av många i samma anda:
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan man tänka sig att ”medhjälp till mord” har korrigerats för att fördela skuldbördan?
Ena släktsidan kan antas ha varit mera framhärdande när det kommer till en förbättring av anseende.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Så tror jag att det var. För varför skulle man annars mörka vem som gjort vad? Varför ville de att inte att all info skulle komma ut? Den frågan har jag ställt mig sen pressträffen - och hur kan släkten ens få bestämma över sånt när det gäller mord på 2 flickor?
Citat:
Förr eller senare kommer det ändå fram, det som nu släkten har haft så mycket att säga till om så att det har maskats hej vilt. "Av hänsyn till anhöriga"...? Är det nåt skamligt man vill dölja eller är det något som är av avgörande betydelse för hur det stod till i famoiljen tiden före morden?
Citat:
Ja det är något patetiskt över att under en ”klargörande” PT inte uppge vem av enbart två utpekade döda personer som gjort vad.

Som att man vill sprida lite skuldansvar även på den som inte handgripligen gjort något.

Förstår inte hur någondera sidans anhöriga dels kan komma på tanken att göra detta eller ens acceptera det. Fullständigt obegripligt varför detta egentligen överhuvudtaget skulle mörkas.

"Väldigt obehagligt att man ens kan komma på idén att smeta ut skuldbördan för att aktivt ha mördat barnen på det här sättet. Och sannolikt gjort det på önskan om ”korrigering” från anhöriga.
Citat:
Familjen Henkow är mer eller mindre inflytelserika och högt uppsatta jurister sedan generationer, en K-G H var Hovrättsfiskal, en K-H H var Häradshövding. Flera nu aktiva släktingar sysslar med juridik.
Det är inte bra att då tysta ner en utredningning där inflytelserika personers släkting är misstänkt gärningsman eftersom det är så lätt hänt att det uppstår konspirationsteorier om varför man gör det.

"Men om man inte redogör varför man vet att det är så - samtidigt som vissa tidigare uppgifter, även ur senaste PT om bl.a. gemensamt utförda mord, inte visat sig stämma - kommer konspirationsteorierna inte upphöra. Speciellt när en inblandad har inflytelserika släktingar."
Citat:
Jag ligger under en palm vid poolen långt söderut på semester och diskuterad Bjärred med kriminlogutbildad svensk polis som inte haft hand om fallet.vi är Alla är dock rörande ense - det är sjävklart att ett så här ovanligt massmord med tre mordoffertirde kräver en utförligare redogörelse för bakomliggande utredning, hur det gått och vem som handgrpligen genomförde mördadet.
Där torde ev hänsyn till anhöriga som vill luras och låtsas att det inte var just deras släkting som utförde det hemska,vara orelevant i sammanhanget. Det kallas rättssäkerhet, etisk hänsyn och renhårighet till mordoffer och rimlig kriminologisk studiereelevans.
Citat:
Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?
Citat:
Ja naturligtvis hölls PK för att minska alla frågor och naturligtvis vill inte polisen gå emot anhörigas önskan och få mer problem eller behöva lägga ner mer tid.
Kanske hot om förtal
när man direkt pekar ut någon varken åtalad eller dömd person för att vara kapabel att handgripligen stryp- och kvävningsmörda.
Citat:
Det är väl klart att anhörigas vältalighet, positioner i samhälle, kunskaper kring juridik och annat har påverkat deras kontakter med polisen. Allt annat vore väl högst märkligt.
Citat:
Hs familj kan ha känt sig nedtryckta av Os familj - den tjusiga och juridiskt mäktiga, men inte minst som förlamade av sorg. Inte lätt att då stå emot påtryckningar från olika håll mitt i sorgen av påstridiga människor - och/eller orka kräva glasklara besked då.
Citat:
Men det är så med alla fula hemligheter: förr eller senare sipprar de ut. På ett eller annat sätt. Inte sällan av en grävande journalist.
Citera
2019-05-25, 20:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det förhandsinformation innan det sekretessbedömts så är det ett klart tjänstefel.

Det var ju även ett väldigt svammel om att det var en åklagare och ett mål snarare än jurist och ärende:

Inte kom det nån fup heller som det påstods både här och på bloggen av EH. De är tre som pratat i telefon med "åklagaren" - solglittret, missan och Höglund.

Sen vete tusan, det händer nåt med faktan när det kommer till konspiratörer - tolkningen blir liksom förvanskad och subjektiv. Det finns det exempel på från andra i tråden; återger till sin fördel.

Jag avrundar med en Lonnrot för man vet aldrig vart det bär iväg - det verkar ju snarare eskalera.

Jag hade fan glömt alla dessa inlägg eller så förträngde jag dem, helvete vad "åklagaren" måste ha lättat sitt hjärta, desavouerar hela presskonferensen i ett svep.

Starkt jobbat av en utbildad jurist, undrar vad resten av utredningsgruppen tycker om det beteendet.

Men som du skriver, ingen har ju kunnat fått det bekräftat trots många försök.
Citera
2019-05-25, 20:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag hade fan glömt alla dessa inlägg eller så förträngde jag dem, helvete vad "åklagaren" måste ha lättat sitt hjärta, desavouerar hela presskonferensen i ett svep.

Starkt jobbat av en utbildad jurist, undrar vad resten av utredningsgruppen tycker om det beteendet.

Men som du skriver, ingen har ju kunnat fått det bekräftat trots många försök.
Det värsta är inte att "åklagaren" (hon som inte ens finns) snackat lite. Det som hon inte kunde veta var alla konspirationer som skulle vävas kring hennes ord. Om hon visste vilket ståhej detta ledde till. Om nu ens samtalen ägt rum. Herre jesus.
Citera
2019-05-26, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Nu har jag inte läst allt.
Men om jag förstår rätt så har "åklagaren" berättat sånt som är sekretessbelagt och det är straffbart. Så jag tror inte en åklagare är så dum och berättar sånt.
Vi får snällt vänta på att någon i familjerna berättar eller tills sekretessen upphävs.
Citera
2019-05-26, 08:36
Medlem
Citat:
Det värsta är inte att "åklagaren" (hon som inte ens finns) snackat lite. Det som hon inte kunde veta var alla konspirationer som skulle vävas kring hennes ord. Om hon visste vilket ståhej detta ledde till. Om nu ens samtalen ägt rum. Herre jesus.

Det kan väl inte uteslutas att det finns en och annan polis som följer den här tråden.

Någon av dem som fann liken berättade iaf att han läste här åtminstone i början.

Fullt möjligt att detta ståhej uppmärksammats även av någon eller några på berörda myndigheter.

Antingen har ACA pratat bredvid mun eller har hon inte alls gjort det, och därmed blivit uthängd och smutskastad å det grövsta.

Vad som är sanningen vet rimligen bara en handfull personer i dagsläget.
Citera
2019-05-26, 08:38
Bannlyst
När jag ögnar igenom tråden slår det mig att en del av konflikterna i tråden troligen härrör från att en del inte förstått vad medgärningsmannaskap är. Eftersom detta har en så central del i fallet rekommenderar jag att man läser på om begreppet. Många länder har en liknande lagstiftning, t.ex. USA med felony murder. Felony murder kräver dock än mindre av medgärningsmannen eftersom uppsåt inte ens krävs för att bli dömd för mord till skillnad från medgärningsmannaskap.
Citera
2019-05-26, 08:58
Medlem
Citat:
(...)

"Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden om uppgiften förekommer i en förundersökning och det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men. Nämnda sekretess gäller inte beslut om huruvida åtal skall väckas, beslut om att förundersökning inte ska inledas eller beslut om att förundersökning ska läggas ned".

(...) integritetskänsliga uppgifter som det med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom efter hans eller hennes död"

Oj tack så mycket, där fick man hjälp ifrån oväntat håll :O

Har inte hunnit läsa allt de senaste dagarna men vet att jag ifrågasattes och kallades "paranoid" när jag hänvisade till polisens uttalande om att maska uppgifter av ekonomisk karaktär.

Bouppteckningen med detaljerade uppgifter har redan publicerats här i tråden. Vi visste redan innan att familjen måste ha haft utmärkta goda ekonomiska förhållanden med tanke på deras jobb och verksamheter.

Vi vet också att ekonomiska problem är ett av de vanligare skälen till familicide - även om det i förstone inte alls verkar ha varit fallet här.

Tyvärr består befolkningen till stor del av blodtörstiga gamar som älskar att frossa i och vältra sig i detaljer, av journalister som vill slå mynt av deras olycka.

Därav följer som ett brev på posten att folk kommer att undra vad i h-e polisen egentligen menade med ovanstående.

Hade de spelskulder, skulder till Scientologerna, till någon suspekt alternativmedicinsk klinik ...?

Fantasin har inga gränser och därför är det så förbannat olyckligt att polisen använder ordval och formuleringar som bara ger mer bränsle åt konspirationsteoretikerna.

De borde stått kvar vid sitt ursprungliga löfte att inte alls avslöja något ur FUP.
Citera
2019-05-26, 09:24
Medlem
Angående det ekonomiska så är vi flera som reagerat på att det fanns förvånansvärt lite besparingar i familjen, t.ex. Pensionssparande och annat privat sparande. Vart har det förmodade ekonomiska överskottet i familjen gått?

Det finns en del bundet i Oskars företag, som troligen jobbades ihop de senaste månaderna efter att han gått ner i tjänst. Varför har han valt att gå ner i tjänst men samtidigt fortsatt dra in stora summor via uppdrag i det egna företaget?

Det är nu också klarlagt att Oskar av någon anledning inte privatdeklarerade våren 2017 varpå han skönsbeskattades och fick en skatteskuld. Varför struntade han i sin privatdeklaration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in