Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Säkert stressen som ligger bakom. Långvarig stress är riktigt jävla destruktivt. Ge dig själv godkänt att bara slappna av, ta bort egna påhittade måsten som att surfa, hålla på med mobilen, hänga med i sociala flöden etc. Hjärnan måste få vila, återhämtning!
Om du har svårt att bara vara i dig själv så testa meditation. Ta småpauser under dagen där du tränar på att fokusera på att andas djupt ned i magen. Tänker du på något så acceptera det och återgå till andningen. Du lär få upprepa detta mååånga gånger innan det blir lättare, träning träning, bli inte irriterad, jag själv tränar på detta 😊
Ska försöka träna på det. Har läst en del kring meditation och undrar ifall det är ett verktyg som fungerar mot ångest? Har du någon bra länk på hur man kan lära sig att meditera.
Jag tror också att det långvariga stressen har varit en stark bidragande faktor till mig ångest.
Citat:
Ursprungligen postat av
grei
Jag hade panikångest och löste det så här:
Ångesten kan vara diffus och utan klar anledning och då målar man fan på väggen. I mitt fall var jag livrädd att bli sinnessjuk och började noja att ångesten var symptom på det. Resultatet blir en eskalerande spiral som till slut blir panikångest.
Till slut var jag så utmattad att jag gav upp och bara lät det skölja över mig. Nästa gång du känner det är på väg, bara lägg dig ner och låt det komma. Möt rädslan och utforska den. Koppla från sinnet och bara observera de fysiska symptomen.
Hmm hjärtat slår som fan. Lugnt, det håller. Kan knappt andas... lugnt, litar på att lungorna gör sitt jobb. Svettas floder. Skitsamma, egentligen inte värre än en joggingtur eller en överdos kaffe. Om du inte låter rädslan dra med dig emotionellt är det bara fråga om några rätt lätthanterliga symptom. Låt det bygga till max och se vad som händer.
Sanningen är att inget händer. Det är mest adrenalin och det lägger sig efter ett tag.
Rädsla är en papperstiger, tomt på innehåll. Och en viktig katalysator för utveckling. Gå igenom det och kom ut visare på andra sidan. Det finns faktiskt inget att vara rädd för.
Denna metod har för mig varit permanent. 20 år senare och jag har ldrig haft en panikattack sen dess.
Lycka till! Det behövs inga piller.
Jag gillar hur du förklarar. Men samtidigt måste jag tillägga att det är ju inte så enkelt. Vi säger att jag har besök och plötsligt känner av denna tomhetskänsla ala ångest. Tror inte det är bästa lösningen att alltid dra sig undan för att lägga sig? Om du förstår hur jag menar.
Min ångest är lite som du beskrev det. Det känns som jag är rädd för att ångesten ska med mig emotionellt. Mitt hjärta bänkar inte snabbare, jag andas inte fortare eller så. Utan jag känner mig nedstämd och vill bara vara för mig själv.