2019-05-26, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Det är vilken % som varje land kan sätta som egen spärr som högst

Sedan kan man som Sverige sätta 4% eller som tyskland knappt ha någon spärr etc, men får inte överskrida 5%, så tolkar jag det iaf
jag förstår!

har du kolla på ländernas mandatfördelning i parlamentet och varför den ser ut som den gör?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag håller med dig helt och hållet.
Min största irritation har sitt ursprung från det faktum att jag var en av de som under mycket spott och spe kämpade för att få in SD i RD. Samma idioter som kallade mig allt från nazist till fan vet vad och som numera röstar på SD, uppför sig på precis samma vis när jag försöker få in AfS.

Precis som förr, kommer sannolikt en hel del av dessa figurer börja rösta på AfS när det väl blir säkert.

Till dessa lämlar har jag tyvärr inget annat än förakt.

Tragiskt nog kan man även se liknande beteende i SD's högsta ledning. Jimmie Åkesson har glatt kallat AfS för "alternativ för de sparkade". han verkar dock ha glömt att det var dessa som såg till att ge honom de plattform som han numera använder för att förminska de som har modet att kritisera honom.

Det finns mycket att beundra om Jimmie Åkesson, men det finns även mycket att vara mycket kritisk om.
Tyvärr verkar folk inte inse att världen inte bara inte är svart eller vit, utan att världen endast består av olika gråa nyanser.

Det måste såklart vara tröttsamt. Men det är även tröttsamt åt andra hållet där folk från AFS kallar SD för sionister och kontrollerad opposition m.m. Jag tror knappast Åkesson stått ut med allt han gjort genom åren om det inte var en riktig passion för att göra Sverige bättre.

Vad gäller härvan med SDU så har jag ändå förståelse för att Åkesson gjorde vad han kunde för att stoppa de kuppförsök som genomfördes. Det är klart att han inte vill släppa allt när det arbetet han gjort under så många år äntligen började ge utdelning. Sedan kan jag tycka att Kasselstrand är påläst och en duktig debattör men jag tror han saknar folkligheten för att leda ett stort parti.

Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Varför diskuteras ens AfS? Tyckte att det tydliggjordes under förra valet att detta är ett gäng pajasar som i princip bara lyckas övertyga sina egna familjer att rösta på dem. Vad var det nu igen, 0,03%?

Precis sådana kommentarer jag syftade på. Helt onödigt. Rikta ditt hån mot C, L Mp och de andra mupparna som förtjänar det.
Senast redigerad av trazke 2019-05-26 kl. 19:51.
Citera
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
SD kommer nog floppa, precis som i riksdagsvalet.
Ja, om det förekommit valfusk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har skickat in inlägget

Hos SVT.
https://www.svt.se/nyheter/stall-din-fraga-om-eu-valet-till-svt-s-experter

Kolla om dom kommer publicera det eller censurera.

Risken är väl ganska liten att de publicerar det då det är frågor de verkar efterfråga och bara frågor de publicerat.
Citera
2019-05-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT har en valvaka som börjar 20.00

https://www.svtplay.se/video/22094854/eu-val-2019-valvaka

TV4 likaså sedan har aftonbladet och expressen sina men vilken som är bäst är svårt att säga du får zappa mellan dem och se vad som faller dig i smaken.

DiTV har valvaka med.
Citera
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Vilket momentum hade AfS?
20 000 röster efter en längre nationell turné och större uppmärksamhet i "alternativa medier".

Nä... Jag tror att AfS får lägre resultat i det här valet.
Men det blir ändå en höjning med tanke på ett lågt valdeltagande överlag.

Ja det anser jag vara riktigt bra. Klart man hade en övertro på att få ännu bättre med tanke på att man var störst på sociala medier men tydligen så är dom inte att lita på.

Alexander Bard brukar vara bra på att spå samhällsutvecklingen (samt hitta talanger) och om du lyssnar på debatten så säger just han att Kasselstrand har ett otroligt momentum just nu och det låter nästan som att Bard försöker vägleda honom rätt med tanke på att han i framtiden förmodligen kommer bli en maktfaktor att räkna med. Bard säger något i stil med att jag hoppas du om några år inte väljer att bli ett offer och stänger in dig utan bygger din egen vision.
Citera
Medlem
Vad är anledningen att det INTE går att rösta elektroniskt? Måste vara säkrare och enklare på alla vis?
Och framförallt rättvisare, kan tänka mig att många tvekar en aning när dom står i båset och ska plocka valsedlarna...och tar dom "etablerade" partierna ist för något annat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Hoppas SVT visar mycket från F!s valvaka. Dom är ju så övertygade att dom kommer göra ett succé val nu. Och att rasisterna åker ut.

Hittade ett blad med valpropaganda från en annat feministiskt parti i postlådan igår. Vänsterpartiet. På ena sidan stod det med stor röd text: Nationalister, och under det stod det Feminister. Nationalister var överstruket...

Soraya Post är ju helt övertygad om att dom kommer komma in och att varenda OI har jättefel!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
jag förstår!

har du kolla på ländernas mandatfördelning i parlamentet och varför den ser ut som den gör?

Bra sida att läsa sig in, gick googla själv för hade ingen aning

https://eu.riksdagen.se/vad-ar-eu/eus-institutioner/europaparlamentet/#
Citera
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Floppa? Ökade mest av alla partier.

Jo men i jämförelse med mätningar och förväntningar hos många så var det ändå ett lite klent resultat.
Citera
2019-05-26, 19:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Man får vara beredd på en stor besvikelse:

- "Folkpartiet" 4.3% och blir kvar
- SD 14.9%, vilket dumjournalisterna jämför med riksdagsvalet och talar om en "signifikant tillbakagång"
- Både MP och C gör oväntat bra resultat

Där har ni mitt skräckscenario, som jag mentalt förbereder mig på att klara av.
Citera
2019-05-26, 19:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man får vara beredd på en stor besvikelse:

- "Folkpartiet" 4.3% och blir kvar
- SD 14.9%, vilket dumjournalisterna jämför med riksdagsvalet och talar om en "signifikant tillbakagång"
- Både MP och C gör oväntat bra resultat

Där har ni mitt skräckscenario, som jag mentalt förbereder mig på att klara av.

Ja, SD på runt 14-15% skulle likna resultat kontra riksdagsval från det förra valet.

Ganska givet att journalister kommer jämföra EU-valet med RD istället för EU-val mot EU-val.
Detta trots att valdeltagandet är så långt att det primärt gynnar medelklasspartier som MP och C.
EU-valet är således en risig indikator på vad folk i hela landet tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in