2019-05-22, 17:13
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReeeeEEEEEEE
Det är inte så svårt att komma till den slutsatsen när vi får abnormalt varmt sommarväder för andra året i rad. Säger inte att det inte kan lugna ner sig, men nog känns det "konstigt" att det i t.ex. Västerås är närmare 30C mot slutet av Maj, när de normala temperaturerna borde vara ikring 16-18C.

Du är medveten om att årets maj hittils fortfarande ligger strax under det normala fram tills idag för stora delar av södra halvan av landet? Förra årets maj slutade i runda slängar 5-6 grader över det normala. Vi har knappt haft varmt i några dar nu och varmluften är redan påväg bort så
Citera
2019-05-22, 17:20
Medlem
448s avatar
Vad man pratar om är att sommaren varar till midsommar nått kanske nån vecka och då kommer skitväder från helvetet.

Det enda mongot i Sverige på Smhi har säger super sommar men ärkemongot sade extremvinter....så han kan man köra till skroten.

Väldigt mycket andra källor tror på en ganska dålig sommar.

Man får la se , kan ju växa upp ett ultramassivt ryskt högtryck som håller Scandinavien skonat t.ex
Citera
2019-05-23, 11:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Du är medveten om att årets maj hittils fortfarande ligger strax under det normala fram tills idag för stora delar av södra halvan av landet? Förra årets maj slutade i runda slängar 5-6 grader över det normala. Vi har knappt haft varmt i några dar nu och varmluften är redan påväg bort så
Ja, om vi ska jämföra detta årets temperaturer för slutet av maj med förra årets, så ser vi ju faktiskt väldigt stora skillnader.

Just nu tex, så är havstemperaturerna utanför sydvästra Sverige och Danmark, dvs Kattegatt (havet mellan typ Halland och Danmark på andra sidan), Öresund och de danska Bälten, ungefär omkring 12-13 plusgrader.

Förra året, vid ungefär samma tid, var samma vatten varmare än 20+ ...
Det slutade med några grader över 20 plusgrader t.o.m.
Men sen, när det "kallare" vädret iom Juni månad drog in, så sjönk havstemperaturerna raskt ner igen, och lyckades inte komma upp över 20+ förrän i slutet av Juni, början av Juli.

I år är det, som sagt, inte ens 14+ i samma vatten (mellan 11+ och 13+ på eftermiddagarna och kvällarna faktiskt).
Det innebär att det fattas hela 10 grader ... !!!

Tilläggas bör kanske också att jag i fjol började gå med bara T-tröja redan i slutet av April.
Och jag hade den kvar ända tills sommaren tog slut (med undantag från några få kyligare regndagar i slutet av Juni).
Citera
2019-05-23, 14:37
Medlem
Enligt SVT väders långtidsprognos så kommer det att bli en sommar med stora kontraster i Sverige. Det kommer vara perioder med varmt och torrt väder, men också perioder då det är blött och kyligare. Överlag verkar det dock bli åt det varmare hållet, men det där ihållande, blockerande högtrycksläget vi hade förra året verkar inte upprepas i år.
Citera
2019-05-23, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Enligt SVT väders långtidsprognos så kommer det att bli en sommar med stora kontraster i Sverige. Det kommer vara perioder med varmt och torrt väder, men också perioder då det är blött och kyligare. Överlag verkar det dock bli åt det varmare hållet, men det där ihållande, blockerande högtrycksläget vi hade förra året verkar inte upprepas i år.

Tycker det låter lovande jag, för jordbruket.
Citera
2019-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000

Lite kontraster har det då hittills varit. Idag regn och betydligt kallare efter några dagar med sol och värme, och det var sol och värme i slutet av april, men vid månadsskiftet slog det om till kallt och nederbörd, någon gång snö.
Citera
2019-05-23, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tycker det låter lovande jag, för jordbruket.

Vi behöver en regnsommar i Sverige efter nästan 1 års torka.
Här i norr regnar det för fullt nu och har inte gjort på över 1 år så det känns välkommet, snö som kommit har oftast försvunnit snabbt och inte fyllt på vattendragen.

Dock ser det inte ut att bli någon badsommar i år, fortfarande kallt i vattnet och regnet kommer kyla ner luften och vattnet rejält för ett tag framöver, mulet och regn resten av Maj.

Tror däremot att det blir en hög medeltemperatur i sommar i och med molniga nätter men helt klart är det redan nu mer nederbörd än förra sommaren.
Citera
2019-05-23, 23:38
Medlem
Citat:
Det är inte så svårt att komma till den slutsatsen när vi får abnormalt varmt sommarväder för andra året i rad. Säger inte att det inte kan lugna ner sig, men nog känns det "konstigt" att det i t.ex. Västerås är närmare 30C mot slutet av Maj, när de normala temperaturerna borde vara ikring 16-18C.

Nej, det är inte ''konstigt''

Din hjärna är däremot konstig, som tror det.

Och maj har varit kallare än ''normalt''.
Citera
2019-05-24, 00:21
Medlem
ReeeeEEEEEEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Nej, det är inte ''konstigt''
Möjligtvis, men du vinner inga poäng genom att bete dig sådär. Jag bor inte i Västerås, men att man hör om en ovanligt varm dag, ett år efter en extremsommar som saknar motstycke i modern historia, så drog jag öronen till mig. Sen hoppar du bekvämt över det faktum att jag skrev "det kan nog lugna ner sig".

Men men, vi låter vetenskapen avgöra som alltid. Jag låtsas inte som om det är min personliga uppfattning som avgör. Tills vidare kan vi kolla på en rolig video (om jetströmmarnas nya instabilitet, och dess konsekvenser).

https://www.youtube.com/watch?v=Ebata9a29R4&feature=youtu.be
Citera
2019-05-24, 10:30
Medlem
Citat:

Det är helt normalt att temperaturen några enstaka dagar stiger upp över 25 grader i maj. Inget konstigt. Som helhet har dock maj varit kallare än normalt. Det ser också ut som att resten av månaden och även inledningen av juni kommer bli en kylig och blöt historia.
Citera
2019-05-26, 15:14
Medlem
NirvanAs avatar
Ser kallt ut så långt prognoserna sträcker sig, när kommer nästa värmevåg?
Citera
2019-05-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser kallt ut så långt prognoserna sträcker sig, när kommer nästa värmevåg?

Jadu.. Helvete vilket jävla pissväder alltså. Vedervärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in