2019-05-26, 02:51
Medlem
gloriouslifes avatar
SD planerar att vara med på event
08 June 2019 i Örebro.

Vi får väl se vad som händer på
måndag först.

Han var först med att anmäla sig
så det blir väl inte så många som
kommer.
Han har alltså fortfarande inte
fattat att han inte är välkommen.
Eller så har han fattat men bryr sig
inte. För han gör som vanligt som
han vill?
Synd om arrangörerna.

https://www.geocaching.com/geocache/GC87MYT_a-visit-from-down-under?guid=f869f291-1de4-438e-ac21-a50d438151c3
Citera
2019-05-26, 03:08
Medlem
Honan6s avatar
I MH:s blogg kunde man läsa att hon var upprörd över LW:s existens och att hon upplevde det som att LW störde hennes äktenskap med UW. MH var inte nådig i sina uthängningar om LW och barnen när hon bloggade efter att ha botaniserat i denna tråd. Jag får en känsla av att MH kan ha varit väninna med frun till den gifte församlingsmedlemmen som LW sägs ha umgåtts med på olämpligt sätt.

Var denna man möjligen J*n (Figge look a like) H*lmstr*m som är Idrotts- och slöjdlärare? Den som LW var på GC-tur med till Edinburgh -14? Han är iaf inte gift nu längre och har bott på nuvarande adress sen -14. Blev det skilsmässa p g a för stort GC-intresse med LW?
Hette hans dåvarande fru Maria och var/är körpedagog i Betelkyrkan vid sidan om sitt arbete som Adjunkt på Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete på Universitet?
Någon som vet?
Senast redigerad av Honan6 2019-05-26 kl. 03:12.
Citera
2019-05-26, 03:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I MH:s blogg kunde man läsa att hon var upprörd över LW:s existens och att hon upplevde det som att LW störde hennes äktenskap med UW. MH var inte nådig i sina uthängningar om LW och barnen när hon bloggade efter att ha botaniserat i denna tråd. Jag får en känsla av att MH kan ha varit väninna med frun till den gifte församlingsmedlemmen som LW sägs ha umgåtts med på olämpligt sätt.

Var denna man möjligen J*n (Figge look a like) H*lmstr*m som är Idrotts- och slöjdlärare? Den som LW var på GC-tur med till Edinburgh -14? Han är iaf inte gift nu längre och har bott på nuvarande adress sen -14. Blev det skilsmässa p g a för stort GC-intresse med LW?
Hette hans dåvarande fru Maria och var/är körpedagog i Betelkyrkan vid sidan om sitt arbete som Adjunkt på Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete på Universitet?
Någon som vet?

ÖU är ju ganska litet. Maria med JH och JG med sambo kanske är bekanta/vänner med varandra?
Det skulle förklara varför JG blev mer arg på LW än SD när deras affär uppdagades.

SD kanske inte är den ende av JG:s vänner som Lena inledde en affär med.
Är JG med sambo också medlermmar i Betelkyrkan?
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-26 kl. 03:32.
Citera
2019-05-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns nog många olika kategorier av motiv till att vilja skuldbelägga offret.

Några exempel:
  • I några trådar jag läst i finns det alltid någon/några som vill svartmåla offret och lägga all skuld på offret för sin egen död, medan gm går fri från all skuld. Detta oavsett hur det ligger till rent objektivt. Dessa personer håller ofta till i liknande trådar, och hållningen är alltid densamma. Offret har sig själv att skylla. Gm är mer eller mindre oskyldig och brottet hade aldrig hänt om offret inte hade betett sig på ett visst sätt.
  • I andra fall skulle motivet till att vilja skuldbelägga offret vara att man är anhörig/vän till mgm eller gm och man har svårt att ta till sig/fått en version av gm att offret varit på ett visst sätt.
  • Om man själv varit utsatt för något som "färgar" den verklighetsuppfattning man har, kan man som åskådare ha svårt att se saker objektivt i en situationen liknar den som utspelade sig tidigare i livet.
  • I vissa fall kan offret delvis levt i en miljö/haft riskfaktorer i sitt levnadssätt som kan ha bidragit till att en farlig situation uppstått (typ kriminalitet/missbruk/prostitution).
  • Och sedan kan naturligtvis det du tar upp en anledning vara att försöka ta reda på ett motiv på ett objektivt sätt. Detta är det sätt utredare måste jobba utifrån.

Det finns förstås många andra orsaker till att vilja smutskasta/skuldbelägga offret.

I de första fallen, utgår inte viljan från att ärligt ta reda på fakta, utan man "vinklar" (medvetet eller omedvetet) både det man hör/läser genom det perspektiv man "vill" ha det på.

Jag vill nog påstå att det är oerhört svårt som människa att vara rent objektiv, hur gärna man än vill vara det. Vi är alla färgade av våra tidigare upplevelser och våra kunskaper.

Med det menar jag att det finns olika kategorier av personer även här i tråden.

Tycker inte att du svarade på frågan, "vad har det för värde att svartmåla offret" här i tråden
då som det handlar om.
Enligt min åsikt så betyder det ingenting, vi retar varandra på sin höjd, vi är för små för
att det ska påverka.

Vad som däremot är allvarligt är när åklagare/polis och diverse "brottsexperter" står
i media och säger att "vi vet att MGM är skyldig, vi kan bara inte bevisa det", det skapar
nämligen en opinion mot MGM inför eventuell rättegång och där personer som ska
döma har läst dessa artiklar.

Så vad vi skriver om offret här i tråden kan var olämpligt och jävligt fult, men att
det skulle kunna ha någon praktisk betydelse har jag svårt att se.
Citera
2019-05-26, 08:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Förstår inte varför ett par skribenter ser det som negativt att diskutera och ta fram uppgifter om brottsoffren. Det är exakt vad polisen också gör, inte anklagar ni dem för att svartmåla och smutskasta Lena.

Det jag protesterar mot är inte riktiga uppgifter om brottsoffer utan att någon fantiserar ihop historier och negativa fakta. Dessa uppgifter upprepas och förstärks sedan som om de vore sanningar av de som försvarar SD.
Citera
2019-05-26, 08:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej inget alls , undrar som dej varför hon skrev ner Lena i sina texter .
MH skrev inte bara ner LW utan även sin fd man och till och med hans barn.
Citera
2019-05-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Någon som vet?
Kan inte svara på Dina frågor ovan...

Men vilken soppa detta fall är!

Inte konstigt att det tar tid för polisen att reda ut detta med så många inblandade.

Geo och kyrkan där många känner varandra och säkert många som stört sig på LW.

Kan bara föreställa mig hur rykten går när pastorn skilde sig och sedan i geokretsar när det kom fram att hon och SD hade en affär. Fruar som blev oroliga för sina äktenskap när deras män är ute med LW (med eller utan anledning till oro).

Hoppas verkligen att detta får en lösning!
Citera
2019-05-26, 09:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
De som kände Lena kunde ha protesterat vilket de inte gjorde.
De andra användarna som skrev samtidigt och gav oss information som "det fanns mer" dementerade inga uppgifter om ML och JH som någon av oss skrev.
Att ingen protesterar är inte ett giltigt argument. Jag brukar protestera mot en del av dina inlägg om de är helt uppåt väggarna. Det betyder inte att jag tror på alla dina andra inlägg. Men jag orkar inte protestera mot allt dumt du skriver, bara mot det som är mest fel.

Citat:
Kom inte och börja ifrågasätta efter ett år såvida du inte känner de inblandade väl och glöm inte att det kommer en FUP förr eller senare. Där har sannolikt dessa män förhörts och deras relation med Lena har kommit upp i dager. Där kommet det stå om de var gifta eller inte.
Varför tror du att det kommer att stå vem som är gift eller inte gift i FUP:en?
Nu fantiserar du igen istället för att hålla dig till fakta.
Citera
2019-05-26, 09:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Visserligen har jag inga förhoppningar om att religiösa hyser mer empati än andra, men att den rentav verkar lägre är svårsmält.
Det är inte svårsmält utan det är så det är.
En del betecknar sig som religiösa för att de vill ge sig själva något slags kvalitetsstämpel om hur goda människor de är.
Andra är religiösa för att de har sina demoner att fightas mot och tror på en gud för att förvissa sig om att de blir förlåtna för allt dumt de gör gång efter annan.
Det finns ett fåtal religiösa människor som verkligen lever efter sin tro men de är verkligen sällsynta.
Citera
2019-05-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tycker inte att du svarade på frågan, "vad har det för värde att svartmåla offret" här i tråden
då som det handlar om.
Enligt min åsikt så betyder det ingenting, vi retar varandra på sin höjd, vi är för små för
att det ska påverka.

Vad som däremot är allvarligt är när åklagare/polis och diverse "brottsexperter" står
i media och säger att "vi vet att MGM är skyldig, vi kan bara inte bevisa det", det skapar
nämligen en opinion mot MGM inför eventuell rättegång och där personer som ska
döma har läst dessa artiklar.

Så vad vi skriver om offret här i tråden kan var olämpligt och jävligt fult, men att
det skulle kunna ha någon praktisk betydelse har jag svårt att se.

När det olämpliga och jävliga riskerar att vara ren bullshit och man vet att offret inte kan försvara sig medan GM har den möjligheten, då kan det bli obalans i tråden. MGM har all möjlighet att titta in här och ge sin version t.e.x. men som det är nu gnuggar han väl sina händer och ler när han har medvind?
Citera
2019-05-26, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Att ingen protesterar är inte ett giltigt argument. Jag brukar protestera mot en del av dina inlägg om de är helt uppåt väggarna. Det betyder inte att jag tror på alla dina andra inlägg. Men jag orkar inte protestera mot allt dumt du skriver, bara mot det som är mest fel.

Varför tror du att det kommer att stå vem som är gift eller inte gift i FUP:en?
Nu fantiserar du igen istället för att hålla dig till fakta.

Det kommer finnas förhör med dessa män om polisen gjort sitt jobb. Där bör framkomma hur de kände Lena, när de träffades, inledde relation m.m.

Ska bli spännande att läsa faktiskt eftersom jag inte tror skribenter med insyn ljuger. Samt att skribenter med insyn inte protesterat när ni som inte ens känner de inblandade hoppar upp och ska försvara Lena utan att ni heller har den minska egna kunskap om saken.

Ni väljer bara att inte tro på de som skriver negativt Lena däremot väljer ni att tro på det negativa om SD.

DU är också skyldig till detta hyckleri så kom inte här och tala om för mig vilka uppgifter jag ska tro på och skriva om.

Jag tror på att Lena hade affärer med 3 gifta män, så som.du och andra tror på att SD misshandlat, stalkat, hotat henne.

Jag blir redigt irriterad på hyckleriet i denna tråd och att ni talar om för mig vad som är sant och falskt och att.jag inte får skriva ditt och datt, när ni gör det själva om SD.

När alla slutar sprida obevisade uppgifter om SD så slutar jag göra detsamma om Lena.

Kommer det att hända?
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-26 kl. 09:58.
Citera
2019-05-26, 09:58
Medlem
Citat:
Snälla du, människor mördas inte för att deras katt bajsat hos grannen eller dylika vardagliga situationer som hör livet till.

Men har man en affär med gift man och leker med människors känslor ökar risken för ett tragiskt slut. Det kan inte ens du förneka.

Många människor lever ett vanligt s.k. svensson liv som inte sårar och skadar andra och därmed inte väcker enormt hat.

Lenas leverne gjorde att någon hatade henne så mycket att det ledde till mord. Det är min uppfattning av allt som kommit fram hittills.

Du behöver inte hålla med men jag accepterar heller inte att bli kallad för någon smutskastare för mina helt normala åsikter.

"Någon" mördade en människa för att denna "Någon" inte hade samma begränsningar/ramar som normala människor har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in